View Full Version : Renovering af Rocca Pac
Så er jeg gået i gang med med at give båden den helt store turfjupeqopq jeg vedhæfter billeder løbende i projektet.-dlof--f-dlof--f
pas på...den slags projekter har det med at gribe mere om sig end planlagt :D
hvor meget skal du have lavet ?
Jeg bemærker den store hammer nederst i højre hjørne. Er det den der skal på arbejde :-)
pas på...den slags projekter har det med at gribe mere om sig end planlagt :D
hvor meget skal du have lavet ?
Puha den skal ha den helt store tur, motoren ender jeg nok med at hoved renovere så jeg er sikker på det er i orden ydermere vil jeg bygge Bosch K indsprøjtning på den også det eneste problem er bare motoren er aldrig blevet produceret med et rent K indsprøjtning så jeg har ombygget en indsugnings manifold fra en nyere Volvo B30 motor og fundet en mængde fordeler og dyser fra en Bmw 530 som kan bruges.
bagenden skal bygges om til et soldæk så jeg kan nyde fruen der soler sig:rolleyes: kabinen skal også laves da den tidligere ejer havde påbegyndt en renovering dvs at havde flået det hele fra hinanden.
Jeg bemærker den store hammer nederst i højre hjørne. Er det den der skal på arbejde :-)
ja den har været på arbejde da jeg savede bagenden i stykker:rolleyes:
skal du sejle i år så skal du da vist til at have fingeren ud fjupeqopq
B30 fra volvo er nem at arbejde med men lidt dyr i stumper. Mange dele er de samme som B20.
skal du sejle i år så skal du da vist til at have fingeren ud fjupeqopq
B30 fra volvo er nem at arbejde med men lidt dyr i stumper. Mange dele er de samme som B20.
jeg er i den heldige situation at jeg arbejder på 12 timers skift så jeg har fri hveranden uge så mon ikke jeg når det:D motoren er allerede ude skilt ad og klar til sandblæser (det skal den på torsdag) så der sker da lidt-dlof--f-dlof--f
skal du sejle i år så skal du da vist til at have fingeren ud fjupeqopq
B30 fra volvo er nem at arbejde med men lidt dyr i stumper. Mange dele er de samme som B20.
jeg glemte forresten at skrive den skal laves om til ferskvands køling jeg har fået fat i en varmeveksler fra en vindmaskine (jeg arbejder ved Vestas) så jeg regner med at motoren skal laves tilbage til en auto version istedet for en marine version for som du skriver er det ikke billigt med stumper til en marine version.:(
jeg glemte forresten at skrive den skal laves om til ferskvands køling jeg har fået fat i en varmeveksler fra en vindmaskine (jeg arbejder ved Vestas) så jeg regner med at motoren skal laves tilbage til en auto version istedet for en marine version for som du skriver er det ikke billigt med stumper til en marine version.:(
volvo har ikke ry for at være billig. B30 motoren er en B20 der bare er hægtet et par cylindere mere på. samme boring / slaglængde/ ventiler. det er måske nemmere at finde dele til B20.
Skibsbyggeren.
23-03-2010, 20:14
Jeg bemærker den store hammer nederst i højre hjørne. Er det den der skal på arbejde :-)
Jeg har en gammel kammerat, der hylder princippet: "Brug ikker vold, tag hellere en større hammer!"
Hvis du mangler, har jeg et topstykke og en toppakning liggende som jeg ikke får brug for. Topstykket er pænt, men ikke renoveret.
Hvis du mangler, har jeg et topstykke og en toppakning liggende som jeg ikke får brug for. Topstykket er pænt, men ikke renoveret.
Hej Dan.
ellers tak jeg tror ikke det bliver nødvendigt topstykket ser ikke ud til at fejle noget, jeg skal ha den sandblæst denne uge så må vi se om det afslører noget. jeg har købt et slibesæt så pakninger mangler jeg desværre heller ikke:D
Miss Mancini
24-03-2010, 07:37
nytdrev.dk har et meget bredt sortiment i reservedele til Volvo Penta B30 motoren og til gunstige priser.
Af reservedele der kan skaffes kan nævnes:
- Stempler ( std. og 0.30 overstørrelse )
- Stempelringe ( std. og overstørrelse )
- Hovedlejer ( std. og 0.10 overstørrelse )
- Plejlstangslejer ( std. og 0.10 overstørrelse )
- Ind- og udstødningsventiler
- Udstødningsmanifold
- Pakningssæt til hele motoren ( ventilslibesæt )
- Søvandspumpe
- Impeller til søvandspumpe
- Termostat
- Filtre og olieprodukter til motor og drev
- Pakningssæt til karburatoren
- Tændingsdele
nytdrev.dk har et meget bredt sortiment i reservedele til Volvo Penta B30 motoren og til gunstige priser.
Af reservedele der kan skaffes kan nævnes:
- Stempler ( std. og 0.30 overstørrelse )
- Stempelringe ( std. og overstørrelse )
- Hovedlejer ( std. og 0.10 overstørrelse )
- Plejlstangslejer ( std. og 0.10 overstørrelse )
- Ind- og udstødningsventiler
- Udstødningsmanifold
- Pakningssæt til hele motoren ( ventilslibesæt )
- Søvandspumpe
- Impeller til søvandspumpe
- Termostat
- Filtre og olieprodukter til motor og drev
- Pakningssæt til karburatoren
- Tændingsdele
Hej Rolf.
tak for tilbuddet men jeg tror ikke det bliver nødvendigt med de standard auto stumper jeg driver et auto værksted i min fritid så jeg har nogle fordelagtige aftaler der igennem:D:D men jeg skal have dig i tankerne hvis jeg får brug for marine stumper.
\Michael
Miss Mancini
24-03-2010, 07:42
Det er et fint projekt at gå i gang med. Eftermontering af ferskvandskøling lyder som en god ide.
Vær særlig opmærksom på søvandspumpen - på flere modeller kan pakdåsen bag impelleren svigte med vand i motorolien som resultat. Flere bådejere med Volvo Penta B30 motoren har skiftet alt fra topstykke til toppakning, da de opdagede, at der var vand i motorolie. Fejlen var i langt de fleste tilfælde, at ovenstående pakdåse var utæt - som på OMC Cobra drevene, hvor det som ofte også er pakdåsen bag impelleren der er årsag til vand i drevolie.
Miss Mancini
24-03-2010, 07:46
Hej Rolf.
tak for tilbuddet men jeg tror ikke det bliver nødvendigt med de standard auto stumper jeg driver et auto værksted i min fritid så jeg har nogle fordelagtige aftaler der igennem:D:D men jeg skal have dig i tankerne hvis jeg får brug for marine stumper.
\Michael
Det er glimrende. De almindelige reservedele til motoren ( pakningssæt, lejer olier mv. ) kan sagtens være fra autobranchen. Vær opmærksom på starter og generator, hvis de skal skiftes. Disse komponenter skal være gnistfri ellers kan det ende galt.
Udstødningsmanifoldet kan efter mange års virke briste - jeg ville undersøge det nærmere inden motoren samles. Alternativt kunne en sandblæsning og pulverlakering af manifoldet - hvis det er i god brugbar stand - være en oplagt mulighed. Har du mulighed for at trykprøve det, ville jeg gøre det.
Det er et fint projekt at gå i gang med. Eftermontering af ferskvandskøling lyder som en god ide.
Vær særlig opmærksom på søvandspumpen - på flere modeller kan pakdåsen bag impelleren svigte med vand i motorolien som resultat. Flere bådejere med Volvo Penta B30 motoren har skiftet alt fra topstykke til toppakning, da de opdagede, at der var vand i motorolie. Fejlen var i langt de fleste tilfælde, at ovenstående pakdåse var utæt - som på OMC Cobra drevene, hvor det som ofte også er pakdåsen bag impelleren der er årsag til vand i drevolie.
Okay Tak for info, har du den pakdåse og evt. også den plastik kobling der sidder mellem pumpen og knastakslen.
\Michael
Det er glimrende. De almindelige reservedele til motoren ( pakningssæt, lejer olier mv. ) kan sagtens være fra autobranchen. Vær opmærksom på starter og generator, hvis de skal skiftes. Disse komponenter skal være gnistfri ellers kan det ende galt.
Udstødningsmanifoldet kan efter mange års virke briste - jeg ville undersøge det nærmere inden motoren samles. Alternativt kunne en sandblæsning og pulverlakering af manifoldet - hvis det er i god brugbar stand - være en oplagt mulighed. Har du mulighed for at trykprøve det, ville jeg gøre det.
Hej Igen.
Hele motoren incl løs dele ryger til sandblæsning i denne uge, det ser ikke umiddelbart ud til at manifolden fejler noget det eneste der er med den er den væg inde i knæet hvor kølevandet løber ud i udstødningsgassen ser lidt brugt og rusten ud:(.
\ Michael
der plejer at sidde 2 pakdåser i vandpumpen. den ene vender mod pumpen og holder vandet på plads og den anden vender mod motoren og holder olien der. der er ca 1 cm imellem pakdåserne og der er boret et lille hul i bunden så man kan se om der er gået en pakdåse og hvilken der er gået. Købes de alm billige pakdåser er fjederen ikke rustfri men købes marine er den rustfri :D
der plejer at sidde 2 pakdåser i vandpumpen. den ene vender mod pumpen og holder vandet på plads og den anden vender mod motoren og holder olien der. der er ca 1 cm imellem pakdåserne og der er boret et lille hul i bunden så man kan se om der er gået en pakdåse og hvilken der er gået. Købes de alm billige pakdåser er fjederen ikke rustfri men købes marine er den rustfri :D
Hej Goffy.
vandpumpen på den er ikke særlig gammel på den men jeg overvejer at sætte en standard auto version på den nu hvor den skal bygges om til ferskvands køling.
Hej Goffy.
vandpumpen på den er ikke særlig gammel på den men jeg overvejer at sætte en standard auto version på den nu hvor den skal bygges om til ferskvands køling.
jeg tror ikke vi snakker om den samme pumpe. på marine udgaven af motoren er der ikke cirkulationspumpe på som på bil. Jeg snakker om pumpen som er monteret på enden af knasten og suger søvand ind. den skal du jo beholde til at køle dit vand i det lukkede system (veksler) + en cirkulationspumpen til det lukkede system.
jeg tror ikke vi snakker om den samme pumpe. på marine udgaven af motoren er der ikke cirkulationspumpe på som på bil. Jeg snakker om pumpen som er monteret på enden af knasten og suger søvand ind. den skal du jo beholde til at køle dit vand i det lukkede system (veksler) + en cirkulationspumpen til det lukkede system.
okay jeg troede du mente cirkulationspumpen og ikke søvands pumpen.
Så har motoren været en tur forbi sandblæseren og det var vist heldigt nok, det viste sig at der var hul i bundkaret og i en frostprop:( så det skal lige lappes inden den skal i igen. jeg er også gået i gang med at trimme topstykket slibe ventiler og polere indsugning og udstødnings kanaler så den få luften:D. jeg uploader billeder lige så snart jeg får taget mig sammen til at tage dem.
Herligt projekt.
Så er det rart med 12 timers vagter, så der er tid til at lave båden.
Jeg er selv i gang og kunne godt for en tid bruge at arbejde i 12 timers skift, men ellers er jeg helst fri.
Vi har prøvet 12 timers på mit job og det var ingen succes, (Siemens WP. ;-) )
God arbejdslyst.
Herligt projekt.
Så er det rart med 12 timers vagter, så der er tid til at lave båden.
Jeg er selv i gang og kunne godt for en tid bruge at arbejde i 12 timers skift, men ellers er jeg helst fri.
Vi har prøvet 12 timers på mit job og det var ingen succes, (Siemens WP. ;-) )
God arbejdslyst.
Så er vi jo konkurrenter jeg sidder på kontor hos Vestas:D hvad laver du hos Siemens? 12 timers vagter er kun træls den uge man arbejder:D ellers er det nu dejlig med al den fritid.
\Michael
Konkurrenter ? laver Vestas også vindmøller ? ;-)
Jeg er i reparations afdelingen, hvor vi udbedrer støbefejl og skader.
lille tut
09-04-2010, 19:03
Konkurrenter ? laver Vestas også vindmøller ? ;-)
Jeg er i reparations afdelingen, hvor vi udbedrer støbefejl og skader.
Hov hov Jan gu laver vi vindmøller, jeg er også på vestas i Lem er i rep og veligehold afd.
Jeg arbejder også 12 timers, det er skide dejligt og efter min kalender skal jeg komme 136 dagefjupeqopqfjupeqopqtænk alle de dage der er til sjovDDriver
Hov hov Jan gu laver vi vindmøller, jeg er også på vestas i Lem er i rep og veligehold afd.
Jeg arbejder også 12 timers, det er skide dejligt og efter min kalender skal jeg komme 136 dagefjupeqopqfjupeqopqtænk alle de dage der er til sjovDDriver
He He ku ikke lige lade være..
Det fedeste ved 12 timers er de mange fridage, Da jeg prøvede det var det på 12 timers nat. det var sgu hårdt og der bruges en del tid på omstilling igen.
Måske det var bedre med 12 timers dag.
lille tut
10-04-2010, 19:21
He He ku ikke lige lade være..
Det fedeste ved 12 timers er de mange fridage, Da jeg prøvede det var det på 12 timers nat. det var sgu hårdt og der bruges en del tid på omstilling igen.
Måske det var bedre med 12 timers dag.
Det er rigtigt når det er nat 12timers så mister du en dag i begge ender, hvis du får chancen til dag så prøv det.
Friheden er bare det bedste
Så er motoren samlet, og klar til at lægge i, jeg har også fået lavet en special indsugningsmanifold til dyserne jeg skal nok lægge nogle billeder ind når jeg får fundet kameraret:rolleyes:
\Michael
Så er motoren samlet, og klar til at lægge i, jeg har også fået lavet en special indsugningsmanifold til dyserne jeg skal nok lægge nogle billeder ind når jeg får fundet kameraret:rolleyes:
\Michael
jeg tog lige et par billeder med mobilen her fra morgenen af undskyld den dårlige kvalitet, på billederne kan i også se manifolden som jeg har fået fabrikeret:D
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.