www.propshop.dk

Kludesejler.... [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Kludesejler....

Sarah Louise
14-04-2010, 10:49
Nå.. med noget tungt hjerte, må jeg fortælle at jeg står overfor at sælge min skønne, skønne båd. Kæresten og jeg har talt om sejlbåd længe og det har været en drøm siden barnsben (var 3 måneder første gang jeg var med på familiens sejlbåd) og nu er tiden til at realisere den drøm... det der med at kunne leve på vandet i perioder, er det bedste jeg ved..

Jeg havde meget optimistisk tænkt jeg ihvertfald for en periode kunne beholde min speedbåd samtidigt, men det er økonomisk uholdbart og den direkte vej til dårlig samvittighed.

Derfor sætter jeg hende til salg nu (må se om jeg når at fortryde), så hvis i kender nogen der er interesseret i en meget velholdt daycruiser, kan i give beskeden videre.

jeg vil dog fortsætte herinde, under kludesejler afdelingen!!!

jeg uploader annonce teksten senere.

Glad er jeg nu ikke helt lige nu... Så må hellere få sejlet lidt afskedsture :)

/Sarah Louise

Sarah Louise
14-04-2010, 11:08
Hellwig Milos V630 AB årgang 2002 til salg. Honda 4 takts 90 HK fra 2002, gået 240 timer (de første 140 i ferskvand). Indtil 2009 kun trailerbåd brugt i ferskvandssøer. Bundmalet i juli 2009.

Meget rummeligt cockpit med flotte lædersæder og marinetæppe. 2 sovepladser forrest i stævnen med dæksluge. Forreste sæder kan drejes rundt og bord monteres. Med cockpittelt på, er båden ideel til weekendture.

Udstyr; 2 x 12 V stik, Garmin GPSmap 420 S/dybdemåler fra 2009 inkl. Bluechart G2 Vision small (transducer endnu ikke monteret, men følger med), 8 stk. fortøjninger fra 2009, 5 fendere, pulverslukker, paraplyanker, drivanker, badestige, bord, cockpittelt, alt i rustfrit stål, søgelænder, 160 Liter rustfrit stål brændstoftank, automatisk lænsepumpe, transportdækken (bruges til dagligt). Bagerste sæderække kan laves om til stor solplatform. Generelt en fantastisk flot daycruiser med god benzinøkonomi, uden at gå på kompromis med fart og design.
Se den oprindelige brochure på (deluxe udgaven); http://www.hellwig-boote.de/prospekte2002.html

Ohlmeier trailer fra 2002 med nyt næsehjul fra 2009 medfølger – blandt kendinge en af de stærkeste bådtrailere på markedet. Traileren er synet og indregistreret i DK i 2009.

Motoren er gjort sæsonklar med skift af impeller, tændrør, olie og oliefilter.

Alle original papirer haves. Sælges udelukkende pga. ønske om større båd.

--------------------------------------------
jaja, den bærer vel præg af jeg sælger noget jeg er meget glad for :)

Albjerg
14-04-2010, 11:28
Ahr lidt kedeligt, men forståeligt. Jeg er osse deltids-kludesejler, men kun som gast. Hvad kommer tøsen til at koste?

Sarah Louise
14-04-2010, 11:48
Ja, lidt kedeligt, men omvendt er jeg så vild med at være på vandet at jeg har brug for pantry, sovepladser, toilet etc... men, det er jo ikke det samme som at det ikke kan blive en speedbåd igen ;)

Jeg har siddet og kigget på niveauet og vil sætte hende til 120.000 til at starte med.. Umiddelbart er hun den med mest udstyr og ved hvor god stand hun er i og de fede features der er... Og det er ikke et hurtigt salg for enhver pris :)

Miss Mancini
14-04-2010, 12:46
Ja, lidt kedeligt, men omvendt er jeg så vild med at være på vandet at jeg har brug for pantry, sovepladser, toilet etc... men, det er jo ikke det samme som at det ikke kan blive en speedbåd igen ;)

Jeg har siddet og kigget på niveauet og vil sætte hende til 120.000 til at starte med.. Umiddelbart er hun den med mest udstyr og ved hvor god stand hun er i og de fede features der er... Og det er ikke et hurtigt salg for enhver pris :)

Min kære søster vil have sin første båd. Hun har kigget på Ørnvik og synes den lever op til hendes krav og ønsker dog kunne en større motor end 40 Hk være bedre.

Kan du sende billeder til mig af Hellwig´en ?
nytdrev@nytdrev.dk

Lars T
14-04-2010, 12:56
Op med humøret - Det handler jo ikke om hvad man sejler i men mere det at være på vandet.

Og hvem ved måske er jeres "kludesejler" et overstået eventyr efter en kort periode - og i vender tilbage til speedbåden.

Men fedt at læse/høre om handlekraftige individer.

Sarah Louise
14-04-2010, 13:12
Nogle inputs på prissætningen?
Lars T: Ja man ved aldrig.. En ting er sikkert, jeg har nærmest saltvand i årerne, så jo mere jeg kan opholde mig på vandet jo bedre... Og 3 ugers sejlads i sommerferien, det kunne jeg godt tænke mig at prøve :).. Man skal squ teste drømmene når man kan :)

Sarah Louise
14-04-2010, 13:26
Rolf; har sendt dig en email med billeder :)

goffy
14-04-2010, 15:20
Nogle inputs på prissætningen?
Lars T: Ja man ved aldrig.. En ting er sikkert, jeg har nærmest saltvand i årerne, så jo mere jeg kan opholde mig på vandet jo bedre... Og 3 ugers sejlads i sommerferien, det kunne jeg godt tænke mig at prøve :).. Man skal squ teste drømmene når man kan :)
Vi kan heller ikke undvære vandet, båden er jo vores (sommerhus) med toilet /vand/ dobbelt gasblus/ ovn/køleskab/ varme/radio/fjernsyn. osv....
3 ugers sommerferie på vandet er hurtig væk så vi har puslet med tanken om at snuppe 4 uger. :D

ps. har i kikket på en anden båd og er der nogen bestemt mærke/størrelse i går efter

Miss Mancini
14-04-2010, 15:45
Rolf; har sendt dig en email med billeder :)

Takker - viser søster det i aften, når hun kommer forbi.

nicolajjetrider
14-04-2010, 17:37
at bevæge sig over vandet med kræft fra vinden er AWESOME! kan godt forstå jer. Jeg ender os i en sejlbåd:)

Windsurfing er monster cool:)

Hvad kunne i tænke jer a sejlbåd?

Miss Mancini
14-04-2010, 17:39
at bevæge sig over vandet med kræft fra vinden er AWESOME! kan godt forstå jer. Jeg ender os i en sejlbåd:)

Windsurfing er monster cool:)

Hvad kunne i tænke jer a sejlbåd?

Sejlbåd...Hhmmm, måske en Swan 44 eller endnu bedre en Nauticat 44.

Sarah Louise
14-04-2010, 20:14
Eller en spritny X'er ?? det må være den ultimative drøm (det og swan)... Vi har kigget på en hel del og går efter kendte, klassiske både - så er de også til at komme af med igen :-P

Jeg havde egentlig ikke regnet med det, men efter at have kigget på Bandholm, Solus, Drabant etc er valget nok faldet på en Maxi 84 - en tykmavet dame :-P ....
En god begynderbåd og vi har fundet en der indeholder alle nice og need to have - med fuld ståhøjde (ikke mine 160 cm, men kæresten)... Og så må jeg konstatere at "beauty is in the eye of the beholder" når det kommer til Maxi ;)

Var pengepungen lidt større, var valget nok faldet på en Halberg Rassy eller Vindø (lidt meget træarbejde dog)....

Det jeg godt kan lide ved sejlads er man skal arbejde for det - lidt frisk vind og trimning af sejl, det er sq i orden... Men summasumarum, vil jeg bare gerne på vandet - MEGET..

Så nu må jeg se om der er nogen der også gerne vil være den lykkelige ejer af en Hellwig...

Sarah Louise
14-04-2010, 20:20
[/B]
Vi kan heller ikke undvære vandet, båden er jo vores (sommerhus) med toilet /vand/ dobbelt gasblus/ ovn/køleskab/ varme/radio/fjernsyn. osv....
3 ugers sommerferie på vandet er hurtig væk så vi har puslet med tanken om at snuppe 4 uger. :D

ps. har i kikket på en anden båd og er der nogen bestemt mærke/størrelse i går efter

Ja, klart danske/svenske klassikere - de er solide, velbyggede og holder prisen nogenlunde....
Vi har jo aldrig haft egen sejlbåd før, så omkring de 28 fod så vi ikke drøner alt ned ved havnemanøvrer de første par gange :-P .. Det er netop det der med sommerhuset Goffy, at kunne tage væk i uger af gangen og leve livet (så må vi se om vi slår hinanden ihjel efter de første 5 dage med boglæsning og kortspil :-P ).... Hende vi er helt varm på (maxi 84) har netop radio/cd, ovn/gasblus, køleaggregat, toilet, 5 sengepladser, dæksluge i stævnen og så havde hun bare sjæl så det ville noget - meget vedligeholdt og nuværende ejer var tydeligvis forelsket i hende; det er for mig et godt tegn:).. For så har han nok passet lige så godt på hende, som jeg har på min prinsesse ;)

Det er nu spændende at realisere en drøm og se om det er hvad man går og tror....

FletcherV8
14-04-2010, 20:49
Som sagt kan en speed båd kun bruges til 2 ting, fart og vandsjov... tja, kan ikke finde på mere altså.... skal man nyde moder natur, skal man kunne dufte naturen ikke kun benzindampe, kan godt følge dig.... elsker også vandet ,har dyrket windsurfing i 5 år ved bork havn, "fjorden" dykket i en del år, og nu også selv speedbåd.....tror også en skønne dag , det blir en kabine båd man kan overnatte i m.m ;)

Peter508
14-04-2010, 21:41
Som sagt kan en speed båd kun bruges til 2 ting, fart og vandsjov

Jeg kan nu komme på minimum 1 ting mere....som ihvert fald i mit ægteskab følges hånd i hånd med sol, varme og ikke ret meget tøj...-dlof--f

ChristianX
14-04-2010, 21:57
Jeg kan nu komme på minimum 1 ting mere....som ihvert fald i mit ægteskab følges hånd i hånd med sol, varme og ikke ret meget tøj...-dlof--f

Så ved i hvorfor jeg har en speedbåd og ikke en kludesejler :DParty0012

bhvvs
14-04-2010, 22:13
Det er da meget fint med kludesejlere, og motorsejlere, hvis de bare kunne lære at hilse pænt på hinanden når de mødes, for det kniber det gevaldigt med, jeg ved ikke hvad der er gået galt, men mange vil ikke nedlade sig til at hilse når det ikke er enten klude eller motor, men de vil meget gerne have hjælp af hinanden når det kniber så hvorfor ikke bare hilse pænt og sejle videre. Jeg er ligeglad med om det er klude eller motor, jeg hilser på alle. :D

Lars T
15-04-2010, 08:29
Det er da meget fint med kludesejlere, og motorsejlere, hvis de bare kunne lære at hilse pænt på hinanden når de mødes, for det kniber det gevaldigt med, jeg ved ikke hvad der er gået galt, men mange vil ikke nedlade sig til at hilse når det ikke er enten klude eller motor, men de vil meget gerne have hjælp af hinanden når det kniber så hvorfor ikke bare hilse pænt og sejle videre. Jeg er ligeglad med om det er klude eller motor, jeg hilser på alle. :D

Jeg hilser skam også, eller rettere vinker febrilsk når de ikke vil hilse :)
Men jo det er en sjov holding af motorbå¨d godt kan bruges til bugsering men ikke til at hilse..
Jeg ville virkelig ønske at vi kunne få nogle flere sejl-sejlere på fenderen.dk for at nuancere debatten og måske mindske gnidningerne.. :)

Sarah Louise
15-04-2010, 08:36
Jeg vil ihvertfald hilse pænt (har jo et ben i hver lejr :-P )og har altid gjort det - og oplever egentlig folk hilser. Nu har jeg jo også haft fast plads til min båd i havnen midt imellem sejlskibene, så kender de jo en...

Sprg er hvordan man kunne få flere sejl-sejlere herinde? Vi har jo alle en motor i vores båd og der er der jo enorm meget viden at hente og dele herinde...

Sarah Louise
15-04-2010, 11:39
Hvis der er nogen der kender nogen der kigger på speedbåd, må i da gerne spread the word :)

Peter508
15-04-2010, 11:41
Det gør jeg...men min kone siger at jeg ikke må have mere end 1 båd....sssurrsssurrsssurr

Sarah Louise
15-04-2010, 11:54
hmmm.. det sagde min kæreste også.....

Peter508
15-04-2010, 12:07
sgu noget værre noget med de partnere....fjupeqopq

Albjerg
15-04-2010, 13:04
Hvis der er nogen der kender nogen der kigger på speedbåd, må i da gerne spread the word :)

Jamen det kan da være at du vil have den gamle (båd) i bytte fjupeqopq

Sarah Louise
15-04-2010, 13:25
Hehe Dan. .. med mindre det er en sejlbåd i 28 fods størrelsen der er meget velholdt og rummelig, såååååå... :-P

Jeg linker lige annoncerne:
http://www.dba.dk/hellwig-milos-v630-ab/id-65760071/

http://www.scanboat.com/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=0014725

nicolajjetrider
15-04-2010, 15:43
Sarah, ved godt denne type er under de mål du snakker om, men se på den alligevel. ( " L23 " ).

En lille "tyk"mavet dame, utrolig rummelig a sin størrelse og så er der utrolgi meget gang i sporten L23.

Min familie har en og den sejler kanon. Vi har bygget centerløft i så vi kan sætte den i bare der er en go kran. og vi har også trailer til den. Så det gør du kan tage den med rundt omkring i europa:)

mine forældres første for mange år siden som de selv byggede:
http://l23.dk/L23nyt/nyt07/billeder/diverse/L23%20Fyn%20Rundt2_07_D24x.jpg

Deres nuværende er den nyere model med de pæne vinduer Linket er en magen til:
http://www.baadgalleri.dk/uploads_large_wm/24077.jpg

Sarah Louise
15-04-2010, 19:56
Nicolaj; ja, hun er bestemt også en flot båd!!! Søger stadig,men størrelsen bliver også vigtig, vil jo gerne kunne bruge den som mini sommerhus ;)... Det er også væsentligt at det er en båd der er nem at sejle, ihvertfald for nu :)...

Albjerg
15-04-2010, 20:28
Men Nico er måske inde på noget af det rigtige - der er fin plads til 2 i den størrelse. Ellers er sådan noget som Larsen 28: http://www.scanboat.com/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=9072442
eller lignende. Hvilken prisklasse regner I med ?

Sarah Louise
15-04-2010, 21:01
Dan: Vi skal ofte være 3 og har en temmelig sejlerglad familie oven i det... Vi går efter noget omkring de 150.000 DKK... Vi har set på Bandholm, Bianca, Solus, Drabant etc og må sige at Bandholmen (27) var fantastisk smuk, men jeg kunne med mine 160 cm ikke stå oprejst fra toilettet og frem til forkahytten, plus jeg ikke kunne ligge udstrakt i forkahytten (!!!)...

Om sommeren vil min kæreste nok arbejde en del derfra og så nytter det ikke man får klaustrofobiske fornemmelser af at komme ind i salonen :(...

Larsen 28 er flot, men noget mere end vi har økonomi til.. Der skal også være råd til at holde ferie og sejle i den ;)

Albjerg
16-04-2010, 06:52
Har lige kigget på blocket.se da jeg alligevel var i gang med at søge efter noget andet.
Her er osse gode muligheder:
http://www.blocket.se/goteborg/Compis_28_26869258.htm?ca=20&w=2
http://www.blocket.se/goteborg/Ohlson_29__1975_26626269.htm?ca=20&w=2
http://www.blocket.se/helsingborg/Winga_860RC_26524942.htm?ca=20&w=2
samt en del andre i jeres prisniveau - inklusiv en del Maxi'er....

lynæs
16-04-2010, 07:08
Jeg vil anbefale dig, at holde dig fra ældre kapsejlere tegnet til IOR reglen. De er tykke på midten og ingen bæring for og bag. De har en kedelig tendens til. at ville løbe i vinden, uanset hvad man gør, hvis de krænger, og de er meget ustabile på læns. Det kaldes populært IOR'syge og designet er opfundet fordi båden så fik et lille mål og derfor ikke behøvede at kunne sejle særligt godt, men vandt på mål alene. Et fænomen kaldet målbedrøver. Et formsprog man droppede for længe siden. Man kan godt forestille sig, hvordan sådan en IOR båd ændrer undevandslinier ved krængning. Men folk faldt for den gode plads og konstruktørenes navne. En Larsen 28 f.eks. har ikke de skavanker. Den føste test af Bianca 26 beskrev den som vild og uberegnelig, noget i den retning. Elvstrøm 32 samme opskrift.

Sarah Louise
16-04-2010, 09:31
Jeg vil anbefale dig, at holde dig fra ældre kapsejlere tegnet til IOR reglen. De er tykke på midten og ingen bæring for og bag. De har en kedelig tendens til. at ville løbe i vinden, uanset hvad man gør, hvis de krænger, og de er meget ustabile på læns. Det kaldes populært IOR'syge og designet er opfundet fordi båden så fik et lille mål og derfor ikke behøvede at kunne sejle særligt godt, men vandt på mål alene. Et fænomen kaldet målbedrøver. Et formsprog man droppede for længe siden. Man kan godt forestille sig, hvordan sådan en IOR båd ændrer undevandslinier ved krængning. Men folk faldt for den gode plads og konstruktørenes navne. En Larsen 28 f.eks. har ikke de skavanker. Den føste test af Bianca 26 beskrev den som vild og uberegnelig, noget i den retning. Elvstrøm 32 samme opskrift.

Lynæs: Så vidt jeg forstår er Maxi'en en meget stabil båd??

Albjerg
16-04-2010, 11:41
Maxi'en (i næsten alle størrelser) er bygget til at kunne sejle i kraftig vind. Absolut ikke nogen hurtigløber i let vind, men da det jo ofte blæser her i landet, især når det er ferie :( så er en Maxi absolut ikke et dårligt valg. Personligt ville jeg nok gå efter en mere "allround" -båd, men det er smag og behag. Og Maxi-priserne i Sverige er absolut konkurrencedygtige.

nicolajjetrider
16-04-2010, 15:22
mine forældre har haft Dk's flotteste Larsen28 også en de byggede selv:) Jeg uploader lige nogle pics, uden tvivl en af de mest velsejlende og rummelige både med godt udsende fra de årgange!:)

lynæs
16-04-2010, 20:11
Maxi bådene er jo ret forskellige, og jeg tror faktisk 84 startede som kapsejler. Det var et godt salgsargument hvis den fik succes. Men hvis du kikker efter lange ikke for krumme linier. så går du ikke fejl. Kik på nyere konstruktioner, som udgangspunkt. Og husk så at tjekke for bløde steder ( delaminering ) små hårfine revner, huller efter fjernede beslag m.m. kølbefæstigelse mm. Der skal jo kun en enkelt hård grundstødning til at gøre voldsom skade, måske uden det kan ses.

Sarah Louise
18-04-2010, 18:35
Vi skal have en bådebygger med ude som konsulent - han går den båd igennem vi vil købe og udarbejder en rapport på den plus hvad det skal koste at få lavet forbedringer ...

Starter duelighedsbevis på tirsdag på aftenskole - må jo hellere have papirerne i orden :)

lynæs
18-04-2010, 18:52
Ja . Begge dele er det rigtige at gøre.
Held med forehavendet.

bhvvs
18-04-2010, 22:45
Vi skal have en bådebygger med ude som konsulent - han går den båd igennem vi vil købe og udarbejder en rapport på den plus hvad det skal koste at få lavet forbedringer ...

Starter duelighedsbevis på tirsdag på aftenskole - må jo hellere have papirerne i orden :)
Duelighedsbeviset er ikke så svært at tage, jeg går ud fra, at du har speedbådsbeviset, så slipper du nemlig for sejlprøven, ikke fordi der er noget i det, men du slipper for at være afhængig af vejret. Men god fornøjelse med det. Jeg har lige fået min skriftelige og mundtlige prøve overstået, mangler kun sejlprøven, men om en uges tid er det overstået. Har lige været på vandet i dag til øvelsessejlads forud for prøven, det gik som smurt. :D

Sarah Louise
12-05-2010, 22:58
Så har jeg en køber til min båd.. og av, det gør da lige lidt ondt - mere end jeg havde regnet med :(

I mellemtiden ejer jeg nu også halvdelen af en yderst velholdt Albin vega :)

bhvvs
13-05-2010, 08:21
Så har jeg en køber til min båd.. og av, det gør da lige lidt ondt - mere end jeg havde regnet med :(

I mellemtiden ejer jeg nu også halvdelen af en yderst velholdt Albin vega :)
tillykke med den nye halvpart, håber du får solgt den gamle båd. Go vind fremover.

Lars T
13-05-2010, 10:51
God Vind Sarah Louise :)
Sørg nu lige for at hive en masse "kludesejlere" herind på fenderen :)

goffy
13-05-2010, 16:10
tillykke med din nye halvpart, det bliver noget andet sejllads fremover :D
håber du får solgt din skiv til den rigtige pris (for dig)
husk nu billeder af Vega èn vi er rimelig nysgerige her på fenderen :D

Albjerg
14-05-2010, 07:01
Albin Vega er slet ikke noget dårligt valg. For nogle år siden var der 2 mand fra mine forældres sejlklub der krydsede atlanten i sådan en.....

Strøyer
14-05-2010, 14:09
Tillykke med det nye skiw..
"Berserk" var også en Albin Vega, man må sige at den beviste sit værd da ejeren besluttede sig for at sejle en tur til sydpolen..
Der er forøvrigt en 50 minutters film om bedriften.
http://www.albinvega.co.uk/images/gallery/berserk.jpg

Lars T
14-05-2010, 15:19
"Berserk" var også en Albin Vega, man må sige at den beviste sit værd da ejeren besluttede sig for at sejle en tur til sydpolen..

Et helt vildt og fantastisk dokumentar program.!!

bhvvs
14-05-2010, 22:19
Hvor er det muligt at finde den film, da jeg godt kunne tænke mig at se den.

Lars T
14-05-2010, 22:35
Her er lidt fra deres fantastiske færd http://www.opdagverden.dk/rejser/artikel/berserk-i-hvalernes-rige

Her er de med deres nye båd http://www.wildvikings.com/index.php

Men det er den oprindelige film som er det hele værd - Den kan købes her http://cdon.dk/film/berserk_-_alex_rosen-299501

Strøyer
14-05-2010, 22:37
Her er lidt fra Youtube, der er også skrevet en bog om turen.
mOaahTD3c40

nicolajjetrider
16-05-2010, 13:17
SO CRAZY! Man må bøje sig i støvet for de drenge der kan sige til sig selv, det der vil jeg fanme! RESPEKT!

Sarah Louise
18-05-2010, 13:41
Ja, det var en lidt hjernedød bedrift men også sejt!!! Jeg uploader lidt billeder af vega'en :)

Og så bliver min speedbåd vist afhentet fredag af køber..det gik sq noget hurtigere end jeg havde forventet!!

Sarah Louise
18-05-2010, 13:41
Ja, det var en lidt hjernedød bedrift men også sejt!!! Jeg uploader lidt billeder af vega'en :)

Og så bliver min speedbåd vist afhentet fredag af køber..det gik sq noget hurtigere end jeg havde forventet!!

Manorwar
18-05-2010, 18:06
blived den hentet 2 gange ??-dlof--f-dlof--f-dlof--f