Eftermont. af lukket kølesystem [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : Eftermont. af lukket kølesystem


mohabba
03-05-2010, 15:52
Jeg overvejer at importere en Bayliner 285, 2006 med en Mercruiser 5,7, mpi uden lukket kølesystem.

Båden har kun sejlet på Lake Lanier i Georgia og skal have gået 300 timer.

Kan man, uden videre, eftermontere et komplet, lukket kølesystem på en sådan motor?
Kan man ligefrem forvente at øge motorens ydelse med det lukkede system?


http://newimages.yachtworld.com/1/9/7/6/6/1976697_11.jpg?1222104239000

goffy
03-05-2010, 16:39
det er kun en fordel at montere ferskvandskøling også selvom motoren har gået 300 timer uanset om det er salt eller ferskvand.
jeg tvivler på ydelsen bliver hævet, hvis den gør så er det nok minimalt.
fordelen ved ferskvandskøling er at event. tæring stoppes og motoren kommer op i normal drifttemperatur og det kan måske live en minimal forbedring i forbruget.
ved mange ferskvandssystemer følger der en termostat med som du skal smide af h..... (kun ca 60gr) til og bruge en der passer til en drifttemperatur på ca 90gr.
Rolf må kunne svare på om der skal ændres på mpi pga. den højere temperatur.

mohabba
04-05-2010, 00:58
Ja, jeg tænkte selv lidt på det med MPI´en og eftermont. af lukket system.

Jeg finder mange af den bådmodel som sejler i de store søer og feks Hudson River (udover diverse passagerfly) og de fleste har søvandskøling. Jeg falder også over nogen med lukket køling.

Er der overhovedet grund til at forvente noget bedre når de sejler i ferskvand med åbent system?

De nyere Bayliner 2855/285 kommer med Mercruiser 5,7 mpi og de lidt ældrere kommer med 7,4 mpi. Ofte har mange af dem med 7,4 gået ikke mere end 300 timer. Såfremt at de begge er i lige god stand, hvilken er så at foretrække, alt taget i betragtning?

Det er vel at foretrække at finde en med originalt lukket system?

På nogle af billederne kan jeg se at der er skroggennemføring til kølesystemet, hvad for løsninger har det?

Lars T
04-05-2010, 08:18
En 2855/285 er en stor skude, så jeg ville antage den har brug for moment og kræfter - og gerne overskud.

Jeg ville kikke efter en 7,4'er med en hele dle mere moment men kun lidt flere heste end 5.7'eren. og så vil jeg mener at det er vigtigt den den er med Duoprop/Bravo III drev.
Kan du få en med lukket kølesystem så snup den, personligt ville jeg ikke være afskrækket af en uden, men det ville da være at foretrække specielt nu da udvalget i følge dig selv, er stort :)

PS - Tror ikke den Boeing havde lukket kølesystem ;)

BrianL
04-05-2010, 09:37
Rolf må kunne svare på om der skal ændres på mpi pga. den højere temperatur.

Her er et eksempel på ECMs til standard og closed cooling:

http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=884717002&ivar=images/COMMON/9854.png&inbr=11681&bnbr=40&bdesc=Electrical+Components%28Mechanical+Throttle+ and+Shift%29

Hvis man kender serie nummeret kan man slå den specifikke motor op og se om der findes en speciel ECM til den højere temperatur:

http://www.mercruiserparts.com/selectSerailRange.asp?doc_nbr=350+MAG+MPI+HORIZON+ ALPHA%2FBRAVO

mohabba
04-05-2010, 11:14
Tak for svarene.

Hvis man eftermonterer lukket kølesystem så skal man også forvente at man skal skifte ECU? Det bidrager vel også betragteligt til udgiften.?

Det er sgu nok bare at se efter en med originalt lukket system.

Når 7,4´eren har mere moment, betyder det så at man skal bruge større propel end 5,7'eren? Det burde vel give højere fart? Jeg synes bare ikke at den fart der opgives på bådene med 7,4 afviger fra dem med 5,7.

BrianL
04-05-2010, 12:52
Når 7,4´eren har mere moment, betyder det så at man skal bruge større propel end 5,7'eren? Det burde vel give højere fart? Jeg synes bare ikke at den fart der opgives på bådene med 7,4 afviger fra dem med 5,7.

Jeg er normalt tilhænger af så kraftig/stor motor så muligt.
Men jeg har hørt fra cruiser ejere af Bayliner 28 fods at de foretrækker 350 MAG MPI udgaven med 300 HK, i forhold til den 310 HK 7.4 liter MPI model.
Den 5,7 liters er væsentlig mere brændstoføkonomisk og produceres stadigvæk.
Jeg tror heller ikke at 7,4 liters motoren findes i en CE godkendt udgave som overholder de nye forureningskrav, hvilket besværliggør import og efterfølgende CE godkendelse. Men jeg er ikke sikker på dette.

BrianL
04-05-2010, 12:55
Tak for svarene.

Hvis man eftermonterer lukket kølesystem så skal man også forvente at man skal skifte ECU? Det bidrager vel også betragteligt til udgiften.?

Det er sgu nok bare at se efter en med originalt lukket system.



Hvis du køber et originalt lukket system, så mener jeg at ECM ombytning er med i prisen, men det er kun noget jeg har hørt. Jeg er ikke sikker på det.

Hvis du køber et uoriginalt så ved jeg ikke hvad som gælder. Det må Rolf kunne svare på ?

mohabba
04-05-2010, 13:14
Tak for svaret.

Da den skal til Grønland, kræves der ikke CE, da Grønland ligger uden for EU. Der er heller ingen afgift ; ) så det er kun fragten jeg skal forholde mig til.

mohabba
26-05-2010, 15:30
Ved eftermontage af et lukket kølesystem og evt. kemisk rensning, er det så muligt at montere et kølevandsfilter, på det lukkede system, som kan opfange evt. fragmenter således at de ikke sætter sig i varmeveksleren?

goffy
26-05-2010, 18:50
Ved eftermontage af et lukket kølesystem og evt. kemisk rensning, er det så muligt at montere et kølevandsfilter, på det lukkede system, som kan opfange evt. fragmenter således at de ikke sætter sig i varmeveksleren?

når du skal til at montere det lukkede kølesysten skal du bare sørge for at gennemskylle blokken godt, så burde der ikke være noget der sætter sig i veksleren. Har aldrig hørt om filter på det lukkede system heller ikke på bilmotorer :D