Rustfrie manifolde [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Rustfrie manifolde


Horizonblue
09-05-2010, 08:53
Er der nogen som har smidt penge efter sådan et sæt?

http://cgi.ebay.de/Edelstahl-Abgassammler-Mercruiser-V8-Auspuffsammler-/250602190074?cmd=ViewItem&pt=Bootsteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item3a590df4fa

De skulle kun veje 6,8kg stykket. Det er jo interessant at kunne spare noget vægt, hvis man putter en V8 i en lille båd. Godtnok en halvdyr vægtbesparelse.....

De ser jo fede ud også :-)

Effektforøgelsen tager jeg med et gran salt. Hvis man stopper en 5,0 eller 5,7 i en 18 fods båd, så har man vist power nok.

De ruster jo heller ikke op lige med det første, heller ikke galvanisk korrosion, hvis de bliver kørt igennem med ferskvand.

lille tut
09-05-2010, 11:13
Ser fede ud, men læg mærke til vandkøling ikke er helt ind til toppen så der skal noget asbest bånd om for at undgå varmen i motor rummet

FletcherV8
09-05-2010, 13:30
Ja der er det med kølingen og den total sindsyge pris, nu har jeg nye alu og de bliver skyllet med fersk hver dag den kommer hjem, så mon ikke de holder nogle år smiler... men ja med penge kan man købe næsten alt.... men fedt ser det ud :)

Miss Mancini
09-05-2010, 15:01
6.8kg pr. stk. lyder ikke af meget med materiale i rustfrit stål - mon det er rigtigt oplyst af sælger ?

Standard manifolder i støbejern til en 5.0/5.7 liter V8 fra GLM har en vægt på 19kg pr. stk. Afgangsknæet vejer 11.5kg pr. stk.

Alumanifolder er der grund til forsigtighed med at benytte, hvis der ikke er ferskvandskøling monteret.

Se dette link til GLM Marine, der også tilbyder alumanifolder + afgangsknæ:
http://glmmarine.com/manifolds/images/Al_Manil_Sht.pdf

FletcherV8
09-05-2010, 16:29
Fik vejet støvejern kompl begge sider total 62 kg... alu vejer 1/3 del altså 20- 22 kg kompl..... så ja det må være tyndt det ståll.....

Horizonblue
09-05-2010, 20:50
Det med at kølingen ikke når helt ind til toppen (rør der ikke er omsluttet af vandkammer) er jeg ikke så bekymret for. Har set flere marinemotorer, hvor der også er et stykke rør mellem manifold og topstykke, uden køling.

Mercruiser V6/V8 manifolde har også et kort stykke rør, uden køling. Det er dog meget kort.

Men en ide var da, som nævnt, at vikle rørene ind i "PowerWrap".

Vægten tror jeg er ok. De er svejset op i plade og rør, ser det ud til, godstykkelsen er formentlig 2,5 mm. Når man skal støbe en manifold, vil det være vanskeligt at komme ned i så tynd gods, uden det bliver noget bras.

Plademateriale er meget bedre end støbegods og derfor kan manifolden laves med tyndere vægge. Støbegods er porøs og har langt mindre styrke end plademateriale, men fordelen ved støbegods er at det kan formes som man har lyst til, næsten og er rationelt i en produktion.

48 kg vægtbesparelse på V8 manifolde, det er da til at forholde sig til.

FletcherV8
09-05-2010, 20:57
Men som du selv siger V8`er i en 15 fods båd, er det lidt ligegyldig med de 30 - 40 kg... men med vægten med sig som jeg har ca 900 kg i 15 fod med kun 160 hk, så betyder vægt altså noget tror jeg... har ikke prøvet at sejle selv i båden men sejler 40 kn ca 74 kmt med 2 mand, kunne være sjovt at se om den går lidt mere med 80 kg mindre....

Lars T
10-05-2010, 08:37
Prøv at tage kammeraten ud så har du jo sparet mere end 150 kg :)
Den bør gå 2-3 mph hurtigere med dig alene i.

Kim
10-05-2010, 18:02
Prøv at tage kammeraten ud så har du jo sparet mere end 150 kg :)
Den bør gå 2-3 mph hurtigere med dig alene i.

Det var da en meget VOKSEN kammerat fjupeqopq

Lars T
10-05-2010, 19:59
Kammeraten plus rustfrie manifold :D:D:D

Kim
11-05-2010, 11:11
Kammeraten plus rustfrie manifold :D:D:D

Ja godt så :D
kast al unødigt(vægt) overbord poppe

FletcherV8
11-05-2010, 15:26
Smider hellere vennerne over bord, før køletasken med de kolde pils ryger, og kaffen :)

bhvvs
11-05-2010, 21:52
mad og drikkevarer skal blive i båden af hensyn til overlevelse, al anden ballast kan "smides" overbord i nødstilfælde. :) :)