www.propshop.dk

Prop i stål kontra Alu samt motor omdr. [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Prop i stål kontra Alu samt motor omdr.


kylle
20-06-2010, 18:26
Hejsa

Jeg er helt ny inden for det fag her, Så derfor har jeg lige et par spørgsmål som jeg håber i kan svarer på.. :-)

Hvorfor stål frem for Alu ?

Hvor mange omdrejninger bør min motor gå med når jeg sejler ?
(det er en Mercury 220 hk 4,3 V6 EFI fra 2000)

Mvh.
Jesper

Lars T
20-06-2010, 19:29
Hej Jesper,
velkommen til.

Stål er stærkere end alu og giver sig ikke når propellen drejer rundt. Dermed kan man udnytte en stålpropel bedre end en alu.

Din motor bør ligger mellem 4400-4800 omdrejninger - og som i øvrigt er med 205hk.
Hovr mange omrdrejninger tager din nu når du giver den maks gas?

kylle
20-06-2010, 19:42
Hej Jesper,
velkommen til.

Stål er stærkere end alu og giver sig ikke når propellen drejer rundt. Dermed kan man udnytte en stålpropel bedre end en alu.

Din motor bør ligger mellem 4400-4800 omdrejninger - og som i øvrigt er med 205hk.
Hovr mange omrdrejninger tager din nu når du giver den maks gas?

Mange Tak for velkomsten :-)

Jeg er godt med på at stål er stærkere end ALU, men som MEGET UHELDIG nybagt bådejer er der et par ting jeg ikke helt forstår..

Her kommer hele historien..

Jeg får min nye brugte båd hjem og sejler i 1½ time ca. før jeg løber på en sten som kvæster min stål prop med 5-6 mm. hele vejen rundt i kanten på alle 3 blade.

Mega sur og ærgelig sejler jeg båden hjem og hiver den op dagen efter og konstatere at det ikke kun er propellen som er skadet med akslen er også skæv.. øv øv..

og det er så her at jeg ikke kan forstå hvorfor man bruger stål.. havde jeg haft en alu prop på så var chancen for at min aksel var blevet skæv meget lille da stenen vel bare havde ødelagt en ALU propel noget mere.. og så derved havde sparet mig for en dyr regning fra mekanikkeren på en ny aksel samt montering af denne..

Jeg har bestilt en ALU prop 21" SOLAS hos Nytdrev.dk som jeg vil sætte på istedet for en stål prop..

Man kan alligevel få mange ALU propeller for prisen på en stål prop..

Derfor har jeg lidt svært ved at forstå hvorfor folk vælger STÅL :-)

Mvh. Jesper

Miss Mancini
20-06-2010, 19:44
Stik modsat eksemplet med bilen, hvor folk køber sig fattige i alufælge fremfor stålfælge...:):):)

Lars T
20-06-2010, 19:48
Det er en noget kedelig historie du fortælle om - og kan sagtens forstå dig.

Propellere er lidt ligsom som alufælge og tuning til biler :) Nogle er til det, andre ikke.
Hvis man vil have de sidste kmt på toppen ud af båden skal man have fat i stål.

I din "gamle" stål propel (hvis den var en Mercury/Quicksilver) skulle der meget gerne have siddet et plastik nav som dette
http://budsmotorsports.com/images/DSCN3559.JPG
Den skulle gerne have "ofret" sig da du ramte stenen og dermed have skånet akslen.

Har du et par billeder af propellen?

kylle
20-06-2010, 20:05
Her er billederne fra alle vinkler (næsten) :-)
Den Gummi kobling der sidder inden i ser fin ud.. og ser ikke ud til at ha' sluppet..

Miss Mancini
20-06-2010, 20:27
Din propel er med fast nav.

Mht. propelleraksel, så kan jeg tilbyde dig en fabriksny ( made in USA ) til 1685,- kr. + moms
Pakningssæt til underdel af drev, kr. 240,- + moms

Er på lager til omgående levering.

Miss Mancini
20-06-2010, 20:31
Hvis man vil have de sidste kmt på toppen ud af båden skal man have fat i stål.

Jeg er ikke uenig med dig.

På Cobalt´en ( din egen red. ), vil rustfri propel være det eneste rigtige baseret på motorens kræfter.

Dollarprinsessen har sejlet med både alu og rustfri propellere, hvor den foretrukne propel er en 4-bladet 19" til blandet sejlads.

kylle
20-06-2010, 20:35
Din propel er med fast nav.

Mht. propelleraksel, så kan jeg tilbyde dig en fabriksny ( made in USA ) til 1685,- kr. + moms
Pakningssæt til underdel af drev, kr. 240,- + moms

Er på lager til omgående levering.

Ahh.. så er det måske derfor akslen bukkede...

Det er godtnok billigt..
Jeg kunne ikke lige se mig tid til at sætte mig ind i at skifte sådan en aksel, og båden vil jeg meget gerne ha' i vandet asap da jeg kun har sejlet 1½ time i den hehe..
Så jeg har måtte betale MarineCare i Roskilde for at rette op min min kvajet handling.. :-(

Men nu får jeg jo den reperations håndbog fra dig.. så kan jeg vel selv næste gang..
7-9-13 ;-)

Mvh. Jesper

Lars T
20-06-2010, 20:39
Den propel en med fast navn og derfor kan navet ikke give sig.
Har du beholdt den eller? Umiddelbart syntes jeg ikke den er ret skadet.?!? Er du sikker på den var bukket?

Jeg er ikke uenig med dig.

På Cobalt´en ( din egen red. ), vil rustfri propel være det eneste rigtige baseret på motorens kræfter.

Dollarprinsessen har sejlet med både alu og rustfri propellere, hvor den foretrukne propel er en 4-bladet 19" til blandet sejlads.

Jeg er da helt enig - en 4-bladet propel vil altid være det kompromis som giver det bedste af alle verdener - topfart og godt greb ligmed acceleration.
Jeg vil til hver en tid mene at en stål propel er en alu overlegen på alt, undtagen prisen. :)

kylle
20-06-2010, 20:45
Nu har jeg jo stort set ikke sejlet med stål prop før,
Så jeg tror ikke at jeg ville kunne mærke forskel og sige for eller imod alu på performance siden endnu :-)

Regner med at få båden i vandet onsdag eller torsdag igen, så skal der testes alu-prop, dog ikke på sten i vandet ;-)

Mvh. Jesper

Campion 165(seb)
20-06-2010, 20:45
Jeg foretrækker helt klart stål frem for alu.
Alle de senere både jeg har haft har været monteret med stålpropeller, og det kan jeg kun klart anbefale.
Det er naturligvis p*sse ærgeligt at du får sådan en dyr rep. ud af din påsejling, men du vil KLART kunne mærke forskel når du får din alupropel på - desværre i 'negativ' retning.
Jeg vil påstå den føles 'dårligere' at sejle med og at du vil ærge dig over dit valg, så mit råd er; behold din stålpropel.
Og JA, det er lidt som med biler og fælge, som Lars er inde på, du var så uheldig at ramme 'kantstenen'. Pisse ærgeligt men den ting sker altså en gang i mellem.

Miss Mancini
20-06-2010, 20:46
Regner med at få båden i vandet onsdag eller torsdag igen, så skal der testes alu-prop, dog ikke på sten i vandet ;-)

Mvh. Jesper

Kylling, Kylle.

Hvis du sejler på samme sten med samme hastighed som sidst, kan du se, om akslen tager skade med aluprop monteret....:):):)

kylle
20-06-2010, 20:48
Måske jeg så skulle få rettet den stål prop så jeg kan smide den på en dag, eller skal jeg smide den ud og købe en der er med "løst" nav/kobling ?

kylle
20-06-2010, 20:50
Kylling, Kylle.

Hvis du sejler på samme sten med samme hastighed som sidst, kan du se, om akslen tager skade med aluprop monteret....:):):)

Hehe..
Jeg har haft mareridt over den sten, og tro mig jeg ved 100% hvor den ligger, så der bliver sejlet i en stor bue uden om den ;-)

Lars T
20-06-2010, 20:52
Jeg ville hlet klart beholde den og sende den til en opretter.
Er du sikker på at akslen var skæv?
jeg har set værre propellere end den du viser frem, hvor akslen ikke tog skade.
Hvor og hvordan skete påsejlingen?

Campion 165(seb)
20-06-2010, 20:55
HAHA, nåe ja Lars - var det ikke noget med din propel lignede noget man kunne hakke salat med??fjupeqopq

kylle
20-06-2010, 20:57
Jeg ville hlet klart beholde den og sende den til en opretter.
Er du sikker på at akslen var skæv?
jeg har set værre propellere end den du viser frem, hvor akslen ikke tog skade.
Hvor og hvordan skete påsejlingen?

Lars.. Det er næsten pinligt at fortælle det..
Men det er den revle der er ud for Gershøj Havn ca. 300 meter ude som jeg kom lidt for tæt på.
Jeg sejlede ca 6-8 knob med 3 personer i båden da jeg ramte stenen.

Da jeg havde fået båden op snurrede jeg propellen runde og den svingede omkring 2-3 mm.

Mvh. Jesper

Lars T
20-06-2010, 21:01
HAHA, nåe ja Lars - var det ikke noget med din propel lignede noget man kunne hakke salat med??fjupeqopq
:):)
http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=153&highlight=bravo

Lars.. Det er næsten pinligt at fortælle det..
Men det er den revle der er ud for Gershøj Havn ca. 300 meter ude som jeg kom lidt for tæt på.
Jeg sejlede ca 6-8 knob med 3 personer i båden da jeg ramte stenen.

Da jeg havde fået båden op snurrede jeg propellen runde og den svingede omkring 2-3 mm.

Mvh. Jesper
Det kan ske at man kommer for tæt på.
Hmmm troede ikke at 6-8 knob ville kunne gøre den skæv, total ærgerligt.. :(

Miss Mancini
20-06-2010, 21:01
Lars.. Det er næsten pinligt at fortælle det..
Men det er den revle der er ud for Gershøj Havn ca. 300 meter ude som jeg kom lidt for tæt på.
Jeg sejlede ca 6-8 knob med 3 personer i båden da jeg ramte stenen.

Da jeg havde fået båden op snurrede jeg propellen runde og den svingede omkring 2-3 mm.

Mvh. Jesper

Sørg for at der bliver udført en trykprøvning af drevet efter reparation - det skal også fremgå af fakturaen.

Trykprøvning. Hvad er det ? Se dette link:
http://www.nytdrev.dk/trykprøvning_af_drev_-t-14.html

kylle
20-06-2010, 21:04
:):)
http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=153&highlight=bravo


Det kan ske at man kommer for tæt på.
Hmmm troede ikke at 6-8 knob ville kunne gøre den skæv, total ærgerligt.. :(


Nåå.. Kan se at jeg ikke er den eneste der kan finde sten i vandet ;-)

kylle
20-06-2010, 21:07
Sørg for at der bliver udført en trykprøvning af drevet efter reparation - det skal også fremgå af fakturaen.

Trykprøvning. Hvad er det ? Se dette link:
http://www.nytdrev.dk/trykprøvning_af_drev_-t-14.html

Ahh..
Snakkede med mekanikeren, han nævnte godt det trykprøvning der..

Man burde jo investere i udstyret til selv at gøre det :-)

MartinN
20-06-2010, 21:09
Jeg ville hlet klart beholde den og sende den til en opretter.

Hvad er det for en propel?

Kan det betale sig Lars?
Sidst jeg fik Rudes til at afbalancere en propel kostede det en tusse, og der skulle ikke rettes noget. Gumminavet kan også sagtens have taget skade uden man umiddelbart kan se det.!

En ny propel fra Mercury kan jo hentes hjem fra Staterne til omkring 3500,-.
Nytdrev.dk kan helt sikkert også levere stål til samme pris som en opretning kan løbe op i.

Miss Mancini
20-06-2010, 21:21
Nytdrev.dk kan helt sikkert også levere stål til samme pris som en opretning kan løbe op i.

Her lidt priser på de stål propellere vi skal have solgt ud af:

Standard 3-bladet stålpropel med fast nav
19" = 1900,- + moms
21" = 1900,- + moms
23" = 1900,- + moms

Lux 3-bladet stålpropel med fast nav
19" = 1950,- + moms
21" = 1950,- + moms
23" = 1950,- + moms

High Performance 3-bladet stålpropel med fast nav
19" = 2100,- + moms
21" = 2100,- + moms
23" = 2100,- + moms

Leveringsomkostninger, kr. 100,- / pr. propel.

Alt er fabriksnyt og i original emballage.

Begrænset antal af hver type propeller.

Forbehold for mellemsalg.

kylle
20-06-2010, 21:38
Her lidt priser på de stål propellere vi skal have solgt ud af:

Standard 3-bladet stålpropel med fast nav
19" = 1900,- + moms
21" = 1900,- + moms
23" = 1900,- + moms

Lux 3-bladet stålpropel med fast nav
19" = 1950,- + moms
21" = 1950,- + moms
23" = 1950,- + moms

High Performance 3-bladet stålpropel med fast nav
19" = 2100,- + moms
21" = 2100,- + moms
23" = 2100,- + moms

Leveringsomkostninger, kr. 100,- / pr. propel.

Alt er fabriksnyt og i original emballage.

Begrænset antal af hver type propeller.

Forbehold for mellemsalg.

Det var godt nok billigt.. Så kan jeg godt se at det ikke kan betale sig at jeg skal give 1300-1500 for en opretning af min prop.

mvh. jesper

Campion 165(seb)
20-06-2010, 21:38
STANDARD, LUX, HIGH PREFORMENCE...?
Er det producenten, eller??

kylle
20-06-2010, 21:40
Hvad er det for en propel?

Kan det betale sig Lars?
Sidst jeg fik Rudes til at afbalancere en propel kostede det en tusse, og der skulle ikke rettes noget. Gumminavet kan også sagtens have taget skade uden man umiddelbart kan se det.!

En ny propel fra Mercury kan jo hentes hjem fra Staterne til omkring 3500,-.
Nytdrev.dk kan helt sikkert også levere stål til samme pris som en opretning kan løbe op i.

Der står ikke noget navn eller mærke på den..

Miss Mancini
20-06-2010, 21:43
STANDARD, LUX, HIGH PREFORMENCE...?
Er det producenten, eller??

Nej, det er det ikke.

SOLAS producerer alle de propellere vi sælger.

Hos SOLAS er:

"New Saturn" = Standard propel
" HR TITAN 3" = Lux propel
" Lexor " = High Performance

Campion 165(seb)
20-06-2010, 21:45
Alll righty, then...-dlof--f

kylle
20-06-2010, 22:03
Jeg takker mange gange for jeres hjælp og input :-)

Mvh.
Jesper

jensjakob
21-06-2010, 08:41
Der er mange "sjove" ting i Roskilde fjord, du får lige et link til hvor du kan hente søkortet i PDF.
http://www.roskildefjordudvalg.dk/

Revlen du har været på hedder "Nørre Rev" - - der er 2 gennemsejlinger markeret med rød/grøn bøje - det er den eneste vej igennem.

Pas også på Uglen, Sælklemmerne mm.

Knæk og bræk
Jens Jakob

MartinN
21-06-2010, 09:56
Nej, det er det ikke.

SOLAS producerer alle de propellere vi sælger.



Solgte du ikke Turning Point på et tidspunkt?

NarkoKrig
21-06-2010, 13:01
Hvad er det for en propel?

Kan det betale sig Lars?
Sidst jeg fik Rudes til at afbalancere en propel kostede det en tusse, og der skulle ikke rettes noget. Gumminavet kan også sagtens have taget skade uden man umiddelbart kan se det.!

En ny propel fra Mercury kan jo hentes hjem fra Staterne til omkring 3500,-.
Nytdrev.dk kan helt sikkert også levere stål til samme pris som en opretning kan løbe op i.


Jeg måtte slippe 1500 hos rudes, og den er stadig så skæv at den er ubrugelig, så det var 1500 ud i vasken. endte med at købe ny i staterne 3500 incl fragt/told/moms Revolution 4 (Fantastisk prop)

kylle
23-07-2010, 15:50
Hej Jesper,
velkommen til.

Stål er stærkere end alu og giver sig ikke når propellen drejer rundt. Dermed kan man udnytte en stålpropel bedre end en alu.

Din motor bør ligger mellem 4400-4800 omdrejninger - og som i øvrigt er med 205hk.
Hovr mange omrdrejninger tager din nu når du giver den maks gas?


Jeg river lige ild i denne tråd igen :-)

Min motor ligger på ca. 4200 omdrejninger i min. med fulde gadafi.
Har det nogen betydning at den ikke er oppe imellem de 4400-4800 rpm ?


Jeg har nu en 4 bladet 21" alu skrue fra Rolf på, jeg kan godt mærke at den ikke er helt så hurtig i optræk med den som med stål skruen på, men til gengæld er den blevet en smule hurtigere, og jeg syntes også at min cruise hastighed er blevet lavere og med lavere omdrejninger... så jeg er yderst tilfreds med den skrue.. og især til den pris :-)

MartinN
23-07-2010, 16:18
Jeg river lige ild i denne tråd igen :-)

Min motor ligger på ca. 4200 omdrejninger i min. med fulde gadafi.
Har det nogen betydning at den ikke er oppe imellem de 4400-4800 rpm ?

Du skal ligge imellem 4400 og 4800 rpm ved wot, ellers belaster du din motor for hårdt, og det kan forkorte levetiden på den.
Generelt kan man sige at sejtræk skader mere end omdrejninger.
Jo tætte du kommer på 4800, jo bedre vil din generelle performance også blive, både hvad angår holeshot og hastighed ved wot.

Derudover kan du ved at vælge forskellige propeltyper arbejde med din performance på specifikke områder, alt efter hvad du ønsker.

Man kan ikke få bedste holeshot, bedste cruisefart, laveste brændstofforbrug og højeste hastighed i samme propel. Det vil altid være en prioritering.

Mange ender med at vælge en 4 bladet stål, da den oftest giver den bedste performance i cruiseområdet og har godt greb i vandet og dermed god kontrol over båden.


Jeg har nu en 4 bladet 21" alu skrue fra Rolf på, jeg kan godt mærke at den ikke er helt så hurtig i optræk med den som med stål skruen på, men til gengæld er den blevet en smule hurtigere, og jeg syntes også at min cruise hastighed er blevet lavere og med lavere omdrejninger... så jeg er yderst tilfreds med den skrue.. og især til den pris :-)

For hver pitch du ændrer på propellen ændrer du også omdrejningerne med ca 200. Så du burde overveje at prøve en 15"-17" stål i 4 bl. f.eks en Vensura. Deltager du på vores træf, er der som regel mulighed for at prøve propeller som vi andre sejler med.

mpa
23-07-2010, 19:00
jeg tror jeg ville vælge en revo4 i 19 tommer hvis det var min båd 4200 omdr er for lidt.

kylle
23-07-2010, 20:47
Stiger omdrejningerne så ca. 200 Rpm hvis jeg køber en skrue magen til bare een størrelse mindre (19") ?

For så er det vel ligefør at jeg skal gå 2 str. ned..

goffy
24-07-2010, 08:10
jeps ca. en tommelfinger regel siger ca 200 rpm pr tomme i stigning.

Kim
24-07-2010, 08:46
Stiger omdrejningerne så ca. 200 Rpm hvis jeg køber en skrue magen til bare een størrelse mindre (19") ?

For så er det vel ligefør at jeg skal gå 2 str. ned..

Fra 21 til 19 = ca. +400

man kan ikke altid stole på båden`s omdrejnings måler,
min viste ca.450 for lidt :eek:

kylle
24-07-2010, 09:58
Ok.. Hvis jeg så smider en 19" på af samme slags, Hvad kan jeg så forvente udover at omdrejningerne stiger med ca. 400 Rpm.

Bedre trækkræft, og lavere topfart eller ?

mpa
24-07-2010, 12:06
bedre topfart bedre optræk måske lidt ringere benzin øko ved tur sejlas men ikke ret meget

Kim
24-07-2010, 12:09
Ok.. Hvis jeg så smider en 19" på af samme slags, Hvad kan jeg så forvente udover at omdrejningerne stiger med ca. 400 Rpm.

Bedre trækkræft, og lavere topfart eller ?

Ja hvis top fart er noget du måler med 1 person i båden,hvis i er 5 tror jeg ikke der bliver den store forskel.
det med at råde andre til valg af propel er meget svært,især uden at havde prøvet båden boattt

MartinN
24-07-2010, 15:45
Hvis det er samme propel, bare 2" mindre burde du i teorien opnå en bedre performance på alle områder, også benzinøkonomien. men der er ikke 2 setup der teer sig ens, ej heller hvis det er samme båd, motor og propel. Så man kan kun bruge tommelfingerreglerne til "grundindstillingerne". Derefter må man fintune ved prøve sig frem ved at ændre på de forskellige parametre enkeltvist.

jeg tror jeg ville vælge en revo4 i 19 tommer hvis det var min båd 4200 omdr er for lidt.

Den tror jeg bliver for voldsom i 19"

kylle
24-07-2010, 17:05
Som det er lige nu sejler den ca. 52 mph. Med 2 voksne og 1 barn. Med ca. 4300 O/min. Hvis der er rolig sø. Og 100 liter i tanken.

Tror at jeg bestiller en prop magen til i 19".

Lars T
29-07-2010, 14:27
Jeg har en 4 bladet 20" du må prøve ;)
Den befindes sig ca. 1000 meter fra din båd :)

Chribs
29-07-2010, 15:04
Du kan få rettet propellen hos Rude´s propeller, han er billig.

Jeg har netop bestilt en ny alupropel med hub nav til min Evinrude 115, prisen er under kr 900,- for begge dele.

Jeg har en stålpropel nu med fast navn, og da jeg mest sejler i søerne omkring Silkeborg hvor der er meget lavvandet flere steder vil jeg føle mig mere tryk med en alu propel der næsten med sikkerhed knækker bladene istedet for at bøje akslen eller endnu værre, smadrer gearkassen hvis man rammer bunden.

Top hastigheden spiller ingen rolle da max speed i søerne er 8 knob, og skal jeg have den med ud i havet tager det jo kun et par minutter at skifte til min stålpropel.

Lars T
29-07-2010, 15:50
Du kan få rettet propellen hos Rude´s propeller, han er billig.

Jeg har netop bestilt en ny alupropel med hub nav til min Evinrude 115, prisen er under kr 900,- for begge dele.

Jeg har en stålpropel nu med fast navn, og da jeg mest sejler i søerne omkring Silkeborg hvor der er meget lavvandet flere steder vil jeg føle mig mere tryk med en alu propel der næsten med sikkerhed knækker bladene istedet for at bøje akslen eller endnu værre, smadrer gearkassen hvis man rammer bunden.

Top hastigheden spiller ingen rolle da max speed i søerne er 8 knob, og skal jeg have den med ud i havet tager det jo kun et par minutter at skifte til min stålpropel.

Det er helt rigtigt spottet :)
Det meste idelle for en trailer båd er 2 propeller..

kylle
01-08-2010, 18:10
Jeg har en 4 bladet 20" du må prøve ;)
Den befindes sig ca. 1000 meter fra din båd :)

Hej Lars..

Mange tak for dit tilbud.. Det vil jeg meget gerne benytte mig af :-)

Hvor og hvornår passer det dig ?

mvh. jesper