Monterey mangler topfart [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Monterey mangler topfart


kjaerlarsen
12-08-2010, 13:24
Hej!
Jeg har en Monterey 262 cruiser med en Mercruiser 5,7 EFI og alfa drev. skruen er en 14,5X16 firbladet vortex (var en 15X17 trebladet).
Problemet er, at den kun når 22 knob ved 4000 omdr.!? Så er der ikke mere i den.
Den går 20 knob ved 3500 omdr. så den kan da ikke være overproppet??
Jeg er lidt på bar bund, men der må da mangle noget effekt et eller andet sted, da båden gerne skulle være god for mindst 30 knob.
Har selv lidt mistanke til benzinpumpen, der ikke ligefrem lyder super sund.
Hvad siger I??

MartinN
12-08-2010, 16:49
Hej og velkommen til Fenderen

Din motor skulle gerne ligge på 4400-4800 WOT så du mangler helt sikkert noget effekt. Med den prop du har på nu burde du ikke være 800 rpm overproppet, så det kunne godt tyde på den f.eks ikke får brændstof nok.

Hvordan er den øvrige motorgang ved holeshot, acceleration osv?

kjaerlarsen
12-08-2010, 18:26
Tak tak.

Motorgang er for såvidt god nok. Motoren starter fint og kører jævnt i tomgang.
Skiftede en defekt toppakning for en måned siden. der er fint kompression, dog uden at have målt det direkte.
Holeshot er for at sige det pænt ikke imponerende, og der skal arbejdes en del før båden kommer op i plan, motoren lyder måske nok også en smule anstrengt. Det samme gælder også acceleration, den smule jeg kan hive ud af båden (20-22 knob).
Kan det tænkes at den få for lidt benzin ved hård belastning? Hvordan finder jeg ud af det?

Clasg
12-08-2010, 19:32
Det kan også være så simpelt som en overbegroet bund af båden.

Jeg har tidligere hørt folk betegne det som at "bunden ligner et ryatæppe"

Det passer ihvertfald med symptomerne.

HansNielsen
12-08-2010, 21:39
Angående begroening har det en STOR betydning for farten. Min nyindkøbte båd havde været i vandet i 2 år uden brug, og to v6 4,3L motore ved 3.500omdr kunne ikke drive den frem med mere end 17 km/t (ifølge GPS) og forbruget fra København syd til Århus kostede tæt på 1.900 liter brændstof. Så jeg har lært på den hårde måde ikke undervurder begroening. :-(

kjaerlarsen
13-08-2010, 06:58
Nu er det sådan, at der hvor båden ligger, er der ikke de store problemer med begroninger på bådene, forudsat de er bundmalet.
Bunden havde i øvrigt fået ny bundmaling inden den røg i vandet.
Vil dog lige tjekke det en ekstra gang her i weekenden.

MartinN
13-08-2010, 08:09
Som du beskriver det lyder det ikke som om problemet skyldes begroning. Men det er jo heldigvis meget nemt at tjekke.
Hvis du ikke har begroning, vil jeg forslå du testsejler med en 15" propel, det skulle gerne give dig ca. 200 rpm ved wot hvis alt fungerer normalt.

Men det lyder stadig usansynligt den er overproppet, for du kan ikke finde en propel der er med så lav stigning at du får 800 rpm/wot tilbage !!!

kjaerlarsen
13-08-2010, 10:11
Og selvom jeg fik de 800 rpm/wot, ville det jo ikke ændre på topfarten, der stadigvæk vil være alt for lav.....

Miss Mancini
13-08-2010, 10:21
Hvad er bådens vægt sejlklar og hvad er den faktiske gearing i drevet ?

I mange tilfælde så overraskes man over bådens vægt sejlklar.......

Med bådens vægt sejlklar forstås at det er incl. proviant, brændstof, besætning mv.

MartinN
13-08-2010, 10:34
Enig, det skulle også kun være for at teste at motoren fungerer ud fra "reglerne" om ændring i stigning og rpm, kort sagt om du kan du de 4800rpm

Hvad var specs på den gamle 17" prop? Var problemerne de samme?

Strøyer
13-08-2010, 11:27
Efter du har skiftet toppakning, har du så stillet ventiler ?
Selvom at de er hydrauliske så er det ikke uden betydning at de er "grundstillet" korrekt.
Jeg har selv en anelse om at min ikke yder hvad den skal, efter jeg har skiftet begge toppakninger.
Men jeg har aldrig prøvet den motor i båden før.. læs (jeg ødelagde den i havnen ved søsætning)
Der er også en anden mulighed, tændingen skal efterstille i forhold til omdrejninger, hvis der er røget en fjeder så trækker den ikke over 3k omdr. OK det kan din jo.. men prøv at forstille din tænding kortvarig for en prøvetur og se om der er en ændring.
Du skal også vide at en større dia. på propellen har en væsentlig større effekt end en større stigning, så hvis du har mulighed for at prøve en mindre stigning så gør det.
Det var flere foreslag, men prøv dig frem og lad os høre.

Lars T
13-08-2010, 11:33
Hej KjaerLarsen,

Jeg syntes det lyder osm om den mangler en del hypper af en eller anden årsag?

Lyder motoren ellers sund?
Har du haft en tester på maskinen?
Du skriver du skiftede toppakning - hvorfor? Kom der vand ind?

Strøyer
13-08-2010, 11:42
Er den så ny at de råd jeg kom med er for ældre maskiner ?
Jeg tænker på tænding.
Lars T : Du har jo ret, hvorfor gik toppakningen.
Hvis det var indtrængning af vand kan det jo også gå ud over ventiler.

MartinN
13-08-2010, 13:50
Du skal også vide at en større dia. på propellen har en væsentlig større effekt end en større stigning.


Min kommentar er lidt OT, undskyld for det, men hvis du med effekt mener fremdrift, er det stik imod de "prop basics" jeg kender, mener du ikke at stigning er vigtigst.
I den teoretiske verden har diameteren ikke indflydelse på fremdriften.

kjaerlarsen
13-08-2010, 19:12
Jeg tror at båden vejer omkring 3200 kg. sejlklar. En kammerat har noget tilsvarende på 3500 kg. og 300 hk. og han går 35 knob...........
Motoren er ferskvandskølet, og i øvrigt fra 2001.
Jeg skiftede toppakningerne da den drak 2,5 l. kølervæske på 20 sømil.......
Dette skete på vores første sejltur efter vi købte båden, så jeg har en mistanke om, at det er en gammel skade.
Der var tydeligvis vandindtrængen på cylinder 5 og 6 (tror jeg nok) har vedhæftet et par billeder. Måske ventilerne ikke lukker helt tæt efterfølgende, men det vil en kompressionstest vel vise.
Ventilerne blev justeret efter bogen og det samme gjaldt tændingen, tror nok det var 8° før TDC. Motoren lyder for såvidt sund nok, starter fint og kører roligt i tomgang.
Temperaturen ligger klippestabilt når motoren er varmet op.

Lars T
16-08-2010, 08:40
Jeg tror at båden vejer omkring 3200 kg. sejlklar. En kammerat har noget tilsvarende på 3500 kg. og 300 hk. og han går 35 knob...........
Motoren er ferskvandskølet, og i øvrigt fra 2001.
Jeg skiftede toppakningerne da den drak 2,5 l. kølervæske på 20 sømil.......
Dette skete på vores første sejltur efter vi købte båden, så jeg har en mistanke om, at det er en gammel skade.
Der var tydeligvis vandindtrængen på cylinder 5 og 6 (tror jeg nok) har vedhæftet et par billeder. Måske ventilerne ikke lukker helt tæt efterfølgende, men det vil en kompressionstest vel vise.
Ventilerne blev justeret efter bogen og det samme gjaldt tændingen, tror nok det var 8° før TDC. Motoren lyder for såvidt sund nok, starter fint og kører roligt i tomgang.
Temperaturen ligger klippestabilt når motoren er varmet op.

Noget kan vel tyde på at den ikke går helt som den skal, selvom den er blevet forsøgt lavet.
Skiftede du "kun" toppakningerne ved indgrebet? Jegville have troet at man skulle skifte en del mere, måske løfterne?

Drikker den stadig kølervæske?
En kompressionstest ville måske kunne kaste lidt lys, den ville i hvert fald fjener evt. tvivl om en defekt toppakning eller lign.

kjaerlarsen
16-08-2010, 14:35
Den drikker ikke mere kølervæske.
Der blev skiftet toppakninger, pakninger til indsugning- og udstødningssmanifolder.
Skift løfterne??? Kan de tage skade af vandindtrængen i cylindrene??
Vil prøve at få lavet en kompressionstest i løbet af ugen, så får jeg kastet lidt mere lys på sagen.

Lars T
25-08-2010, 18:46
Blev du klogere?

kjaerlarsen
17-10-2010, 14:00
Nu er den så kommet op og jeg har endelig fået taget mig sammen til at få lavet en kompressionstest. Følgende kan konstateres:
Ingen begroninger af betydning, lidt rurer hist og pist, men intet alvorligt.
Kompressionstesten viste følgende (cylinderrækkefølge, tryk i bar): 13, 9, 12.5, 11.5, 13, 5.5, 11.5, 12.5. De 5.5 kommer fra en af cylindrene der var vandindtrængen i så den skal tjekkes nærmere. Hvad med den på 9 bar? Skal jeg gå den efter eller hur??? Sidder naturligvis i den anden cylinderrække :-}

nicolajjetrider
17-10-2010, 14:59
med 3 bars forskel i forhold til andre cylindre ville jeg helt klart tjekke den side op efter. Det ærgeligt at lave den ene side og så sejler du 1mdr til næste år og så ryger toppakningen også der .. :)

Miss Mancini
17-10-2010, 16:25
Fejlen kan være i både stempel/ringe og topstykke ( ventilerne lukker ikke tæt ).

Måske en god ide at få topstykkerne trykprøvet ?

Nye toppakninger til begge sider på motoren skal der som minimum ofres, hvis det skal laves ordentligt.

lille tut
17-10-2010, 19:22
Hvis du vil have det lavet rigtigt, så af med motoren og få alle stempler ud så du kan se om der er en defekt på stempler eller cylinder.

Skift alle ringe og evt leje pander, husk at hone cylinder, planslibe toppe og slib ventiler

kjaerlarsen
17-10-2010, 19:51
Nu har jeg skiftet toppakninger én gang, men selvfølgelig skal de skiftes hvis toppene ryger af. Interessant som sådan en ting kan gribe om sig.
Måske man skulle overveje at rive motoren ud og give den den helt store omgang med nye ringe, slibe ventiler og nye pakninger overalt. Så skulle der for f..... da ikke være mere med det. Skønt at købe båd fra forhandler.............

lille tut
17-10-2010, 19:59
Nu har jeg skiftet toppakninger én gang, men selvfølgelig skal de skiftes hvis toppene ryger af. Interessant som sådan en ting kan gribe om sig.
Måske man skulle overveje at rive motoren ud og give den den helt store omgang med nye ringe, slibe ventiler og nye pakninger overalt. Så skulle der for f..... da ikke være mere med det. Skønt at købe båd fra forhandler.............

Ja det er træls sådan noget, hvad siger forhandleren.

Hvis det var mig blev det den store tur, så ved du det spiller

kjaerlarsen
17-10-2010, 20:22
Forhandleren gør det han er bedst til: Løber fra sit ansvar! (ikke generelt ment) Han påstår naturligvis at motoren ikke fejlede noget, da han solgte mig båden, men det skriger til himlen at det er en skade, der har været der nogen tid. Se evt. billederne. Så rustne bliver ventilerne ikke efter én tur!
Så gør det heller ikke situationen bedre, at han er tysker, og fra Bochum!
Never mind, nu skal lortet (undskyld udtrykket) bare bringes i orden og heldigvis har jeg en hel vinter til det......:-}
Bare ærgeligt med pengene til dele, dem kunne jeg godt bruge til noget andet.
Nogen der kender en forhandler med gode priser på Mercruiserdele??? :-]

MartinN
17-10-2010, 20:29
Nogen der kender en forhandler med gode priser på Mercruiserdele??? :-]

Prøv at tage fat i Rolf fra Nytdrev, han plejer at levere rigtig gode priser.

kjaerlarsen
17-10-2010, 20:30
Kender ham godt. det var nu mest for at drille ham lidt..........
Ellers tak for tippet!

lille tut
17-10-2010, 20:32
Det er nemt at se den ene har fået meget vand på det tæring som det ser ud til er der, det sker ikke bare på få dage, men bare pisse irriterende som du skriver pengene kunne bruges til så meget andet sjovt til båden.

Lavede du ikke en kompressions test inden køb, det siger meget om motorens stand.

Skal vi ikke se nogle billeder af båden, går selv og kigger på denne bådtype

kjaerlarsen
17-10-2010, 20:41
Stolede på forhandleren...(STOR FEJL!). På den anden side: Nu har jeg da lidt at lave her til vinter.......
Jeg kan få lagt nogle billeder ind på gallery i den kommende uge. Giver besked når de er der.
Ellers en skøn båd med god plads og i fin kvalitet, er superglad for den hvis ikke lige.........

Clasg
17-10-2010, 23:34
Nu har jeg skiftet toppakninger én gang, men selvfølgelig skal de skiftes hvis toppene ryger af. Interessant som sådan en ting kan gribe om sig.
Måske man skulle overveje at rive motoren ud og give den den helt store omgang med nye ringe, slibe ventiler og nye pakninger overalt. Så skulle der for f..... da ikke være mere med det. Skønt at købe båd fra forhandler.............

Jeg vil seriøst overveje at købe en shortblock i stedet for. Først og fremmest så får du en ny motor, og det er noget nemmere at have med at gøre.
Prisen bliver (alt efter hvor meget du selv kan lave) sikkert den samme i sidste ende.

Miss Mancini
18-10-2010, 07:46
Der er flere muligheder med din motor. Her er nogle forskellige muligheder:

Fabriksrenoverede motorer og topstykker fra FirstMate Marine USA

- Topstykke, kr. 3700,- + moms pr. stk. ( støbenummer 906 eller 062 )

- Longblock ( motorblok med topstykker ), kr. 23000,- + moms
Leveres uden indsugning og bundkar. Støbenummer i nuværende motorblok skal oplyses ved bestilling. Umiddelbart tror jeg - hvis den oplyste motorårgang er korrekt - at du har den sene udgave af VORTEC motoren.

Fabriksnye motordele fra Sealed Power USA

- Stempel standard størrelse, kr. 198,- + moms pr. stk.

- Komplet sæt stempelringe, kr. 400 + moms ( afhængig af stemplets specifikationer )

- Komplet sæt plejlstangslejer, kr. 300,- + moms ( afhængig af nuværende type og specifikationer )

- Komplet sæt hovedlejer, kr. 345,- ( afhængig af nuværende type og specifikationer )

kjaerlarsen
18-10-2010, 07:59
Tak for priserne
En ny blok er økonomien ikke lige til, så en renovering af hvad der nu bliver nødvendigt er alt hvad det kan blive til, der er flere ting på ønskesedlen til næste sæson (ikke mindst fra konen). Det er trods alt kun én cylinder der virkelig hænger i bremsen og så en i gråzonen.
Motoren bliver nok hevet ud og får en tur her i vinter.

Clasg
18-10-2010, 20:18
Damn'd, jeg huskede ikke lige forskellen på short block og long block..

Short block is an automotive term describing an engine sub-assembly.

A short block is the portion of the engine block below the head gasket but above the oil pan. An in-block cam engine will also include the camshaft and timing gear. The overhead cam style of engine will not include the aforementioned parts on the shortblock. A shortblock is usually purchased to upgrade the water jacket, piston size or bore. Assemblies typically include the crankshaft installed and balanced along with the main bearing.

Long block is an automotive term describing an engine sub-assembly consisting of the following:

Short block. The long block is always a superset of the corresponding short block.
Cylinder head. A complete new or remanufactured cylinder head assembly is installed with a new head gasket and torqued to specification. Complete cylinder heads include new or reconditioned valves, valve springs, valve guides (if applicable), valve seats (if applicable), valve locks, and valve keepers. The bare head is free from cracks, warps, or holes.
If the engine is a flathead, then the valve train is installed if the short block did not already have it.
On most engines, the camshaft will be installed. On many engines with timing gears, the camshaft will be timed. A Long block engine replacement will typically require swapping out parts from the original engine to the long block. These parts include the intake manifold and carburetor/fuel injection, the exhaust manifold, Alternator, Power steering pump, if any, and Air conditioner compressor, if any are installed in the vehicle.

Så kan jeg lære det ....kan jeg DDriver

kjaerlarsen
04-04-2011, 08:51
Så blev jeg lidt klogere.....
Topstykker pillet af. Bagbords topstykke var i fin stand, finsleb ventilerne og skiftede pakdåser, alt i skønneste orden.
Noget helt andet med styrbords topstykke. Et ventilsæde tæret 2/3 væk i op til 3/4 mm. dybde. Tre ventiler tæret så meget at de skal skiftes! Og knuden der solgte båden giver éen sejltur skylden for det!! Han taler som han har forstand.
Desværre har jeg læst mig frem til at ventilsæderne er hærdede, hvilket så umuliggør en opfræsning på 1/2-3/3 mm. uden at fræse hærdningen væk, eller hvad siger I??
Har bestilt et nyt topstykke hos Nytdrev, nu gider jeg f..... ikke mere.
Tror snart jeg kører til Bochum og tæver en Tysker.......:-}

Og nej, jeg er ikke sur, blot skuffet...........

Lars T
05-04-2011, 18:52
Damn - det er da ellers noget af en skræk-import historie.!
nu da du har den ude af båden, skal den så i bænk og evt. testes? hvordan fik i den i øvrigt ud? Du har forhåbentlig en del billeder til os :)

Clasg
05-04-2011, 22:04
Så blev jeg lidt klogere.....
Topstykker pillet af. Bagbords topstykke var i fin stand, finsleb ventilerne og skiftede pakdåser, alt i skønneste orden.
Noget helt andet med styrbords topstykke. Et ventilsæde tæret 2/3 væk i op til 3/4 mm. dybde. Tre ventiler tæret så meget at de skal skiftes! Og knuden der solgte båden giver éen sejltur skylden for det!! Han taler som han har forstand.
Desværre har jeg læst mig frem til at ventilsæderne er hærdede, hvilket så umuliggør en opfræsning på 1/2-3/3 mm. uden at fræse hærdningen væk, eller hvad siger I??
Har bestilt et nyt topstykke hos Nytdrev, nu gider jeg f..... ikke mere.
Tror snart jeg kører til Bochum og tæver en Tysker.......:-}

Og nej, jeg er ikke sur, blot skuffet...........

Jeg kigger også på både i Tyskland incl. Bochum.
Hvem er den spade til forhandler?

kjaerlarsen
06-04-2011, 05:29
Jeg kigger også på både i Tyskland incl. Bochum.
Hvem er den spade til forhandler?

Adams Auto Boote.
Hvis du ser ham, så hils fra mig............

kjaerlarsen
06-04-2011, 05:34
Motoren er ikke pillet ud af båden, kun topstykkerne.
Jeg har rimeligt med plads i motorrummet til at lege mekaniker, så i første omgang bliver den hvor den er. Topstykkerne kommer på i weekenden, så ser vi hvad kompressionstesten viser efterfølgende. Billeder kommer snarest.

kjaerlarsen
15-05-2011, 20:09
Så kom dagen, hvor frugten af alt det hårde arbejde skulle høstes. bagbords topstykke var helt til hundene på cylinder fire (se billeder), ikke så sært den manglede kompression! Nyt renoveret topstykke måtte monteres (tak til Nytdrev).
Dyret startet op i dag, justeret tændingen, og nu spinder den som en v8'er skal (sprutter, hoster og harker i tomgang), tager gassen rigtig fint og lyder rigtig dejlig sprød!
Nu skal båden bare i baljen, når sidste lag bundmaling er kommet på.
Glæder mig!!!

ufio
10-12-2011, 11:46
Hej
Hvordan ligger top farten efter denne omgang?

kjaerlarsen
12-12-2011, 07:01
Var op at runde de 30 knob i sommers.
Går ud fra at det er hvad man kan forvente med 260 hk. og fuld oppakning.........
Motoren skal desværre ud igen her til vinter, da bundkarret er rustet igennem, sikkert en følge af den sprængte toppakning og efterfølgende vand i olien.
Motoren får så det helt store eftersyn og så håber jeg, at jeg en gang for alle kan vinge den af som værende ok.