GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Forkert tænding på Volvo [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Forkert tænding på Volvo


Albjerg
13-08-2010, 13:25
Undskyld at jeg lige blander min båd ind i dette, men kan manglende optræk og evt manglende topfart have noget at gøre med indstilling af tændingen? I så fald vil jeg prøve at dreje lidt på min strømfordeler næste gang jeg er ude og sejle.....

nicolajjetrider
13-08-2010, 13:28
D-Albjerg.... OGSÅ i den grad!

Strøyer
13-08-2010, 13:46
Ja. og tænder den alt for tidligt kan du se det på temperaturen... Den vil være højere.

Albjerg
16-08-2010, 06:54
Ja. og tænder den alt for tidligt kan du se det på temperaturen... Den vil være højere.

Var ude og sejle i går.... Drejede lidt på strømfordeleren og vupti, så var både fart og optræk forbedret. Tusind tak....

Strøyer
16-08-2010, 07:15
Var ude og sejle i går.... Drejede lidt på strømfordeleren og vupti, så var både fart og optræk forbedret. Tusind tak....

Det er sgu da super.
Hvad med tomgang ?
Tror du at du bare har ramt "The sweet spot" eller forstiller den ikke ordentligt ?

Albjerg
16-08-2010, 14:08
Den gik lidt højt i tomgang bagefter, men jeg vil lige prøve lidt mere.... Det var på en familietur og konen bliver hysterisk hvis jeg piller i motoren mens vi sejler - tænk hvis vi ikke kommer hjem.......

Ulman
16-08-2010, 14:11
Det var på en familietur og konen bliver hysterisk hvis jeg piller i motoren mens vi sejler - tænk hvis vi ikke kommer hjem.......Min kone bliver hysterisk hvis jeg ikke piller i motoren for ellers kommer vi helt sikkert hverken ud eller hjem :-)

Horizonblue
16-08-2010, 17:09
Ja, tændingstidspunkt er meget vigtigt for effekt og motorgang. Står den for høj, tændingsbanker den, og for lav er den en sløv padde.

På en gammel Porsche 924, som originalt tænder 10° før top, er tændingen justeret ned til 10° efter top, på det amerikanske marked, formentlig pga noget forurening, da den havde katalysator (i 1977!!!)

Ved 10° før top har den 125 hk, ved 10° efter top har den 95..........

Albjerg
16-08-2010, 19:15
Den blev justeret ind til 12 gr. før top med tændingspistol, men jeg godt se at en efterjustering er en god ting...

Clasg
16-08-2010, 21:24
Den blev justeret ind til 12 gr. før top med tændingspistol, men jeg godt se at en efterjustering er en god ting...

Ifølge spec. i manualen skal min Yamaha stå 9-11 grader ATDC ved tomgang og 21-23 grader ved WOT.

Er der virkelig så stor forskel på tændingstidspunkterne fra 4 takt til 2 takt?