Indsigt i kileremme efterlyses [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Indsigt i kileremme efterlyses


Norvik20"
08-09-2010, 00:34
Jeg har problemer med at finde den rigtige kilerem til min motor.
Den som burde passe, passer ikke 100procent. Den står ca. 1.5mm oven ud af remhjulene når den er ny, og slides meget hurtigt indtil den falder helt ned i remhjulene, og ligger ca. 1mm under kanten, og så er der ikke mere at spænde af på generatorbøjlen... Lidt irriterende, jeg brugte 2½ rem sidste år, og skal til at sætte nr.2 på i år.
Samtidig sviner det motoren til med sort remstøv, som griser ad H til.

Den nuværende rem er en XPZ-0925, er her nogen med indsigt i kileremmenes verden, som vil komme med et bud på en anden (måske lidt smallere?) rem? Eller en med større forskel på indv. og udv. længde?
Jeg har forsøgt mig i en forretning som burde kunne hjælpe mig, men den rem de fandt (8x5x900) og så i polyethan, passede ikke. Den var alt for lang, og virker heller ikke særlig stærk. Var meget elastisk.. og grøn! :eek:

Mvh

Miss Mancini
08-09-2010, 01:49
Sidder remhjulene over ens ? Unødig slitage på en kilerem kan foranlediges til at tro, at et remhjul ikke "flugter" med de andre.

goffy
08-09-2010, 08:42
du skriver at remmen ligger 1,5 mm over remskiven, det kunne tyde på en rem der er for bred til skiven. Jeg havde samme problem på min tidligere motor og remmen hed 12 mm i bredden. jeg fandt en smallere rem 9,5 mm og det løste problemet. Som Rolf skriver så skal skiverne passe ud for hinanden.
har du ikke nogle mål på din rem (Det plejer at stå på dem) feks. 9,5X900 eller 12X900 målene står for bredden x længden i mm.

Norvik20"
08-09-2010, 13:04
Lars T, Jeg tror ikke det er remhjulene den er gal med. Remmen virker for bred som Goffy skriver. Eller ikke høj nok.

Remmen er:
9.7mm bred
8.0mm høj

Længde:
925mm udv.
887mm indv.

Mvh

Chribs
08-09-2010, 17:06
Så er det med at måle remhjulet´s diameter på rem-gabet, er den kun feks. 9 mm er det jo åbenlyst hvor fejlen ligger...

Der findes remhjule hvor man kan justerere remgabet via tykkelsen på en skive mellem de 2 rem-skåle´s halvdele, men din er jo nok den faste type rem-hjul.

Så er der kun en løsning, måle gabet og finde den rem der passer.

Norvik20"
08-09-2010, 21:32
Chribs, jaa.. og så gælder det 'bare' om at finde en rem som ideelt er ca 8mm bred og 8mm høj. -Eller også en 9.7mm bred, og 10mm høj..
Jeg fik som tidligere skrevet en rem på 8x5mm af 'rembutikken' (Randers Teknisk Forretning) men den er sgu for klejn, den forsvinder nærmest i remhjulene. Og så kunne den kun fås i polyethan.

Mvh

Chribs
08-09-2010, 22:13
Ja, det var lidt ironisk, men jeg er ret sikker på der findes en der passer, det svære er selvføgelig at finde den....

Man kan måske skære svejsningen op på et sådant remhjul og ligge en skive imellem for at opnå et rem-gab der er til at finde en rem til og så svejse dem igen.......

Eller evt. udvide rem-gabet ved at sætte hjulene i en drejebænk og varme på hjulene mens man presser gabet større med en kile?....

Norvik20"
08-09-2010, 22:26
Nemlig, den er ikke lige at finde, jeg har terpet alt jeg kunne finde om remme på nettet. Tror efterhånden ikke på at den findes, selvom det burde den. Min motor er ikke forfærdelig gammel, den er vel fra omkring midt 80'erne.

Det med at skære remhjulene op, eller dreje/presse dem større, anser jeg som nogle udemærkede forslag. Som sidste udvej.
Efter forsøget på at finde bredere remhjul. ;)

Mvh

goffy
08-09-2010, 22:42
en 9,7 burde passe og en rem må ikke kunne køre ned i bunden af sporet i skiver, for så passer den ikke. remmen skal kun køre på siderne af remskiven.

prøv at se disse. http://www.hoyertransmissions.dk/?id=30124&show_product=1&action=detail&pid=0181000925
http://flemlose.mi.dk/catalog/product_info.php?cPath=2363_5124_5125&products_id=9184
tandremme bider bedre fast end de alm. gammeldags remme.

Norvik20"
08-09-2010, 23:43
Hej Goffy.
Remmen fra Hoyer Transmissions, er præcis den jeg bruger pt.
Og den anden er en lignende rem, bare uden tænder. Terpede deres remme, også xpz-remmene, forleden dag med nedslående resultat. :o

Den jeg bruger pt. er så kort som overhovedet muligt, jeg skal faktisk pille motorvandpumpens hjul af for at kunne få remmen på.
Og det du skriver med at en rem ikke må køre ned i bunden af sporet, ved de åbenbart ikke i Randers Teknisk Forretning.. sssurr

Hmm.. Hvordan kontrollerer jeg om remhjulene sidder over ens, når der ikke er nogen skævhed at se med det blotte øje?
Min sekundære mistanke går så også på generatorens remhjul nu. Der er et område hvor overfladen er en lille bitte smule anløben (ru) i den ene side af remhjulet, måske det kan slide remmen? Så hurtigt? Syntes jeg har set værre på bilmotorer, uden det på nogen måde har forårsaget slid..

Mvh

goffy
09-09-2010, 08:26
på en 3 cyl Mitsubitsi (vetus) mener jeg kun remmen trækker om 3 hjul, krumtap, vandpumpe og generator. Er din generator måske blevet skiftet på et tidspunkt så den ikke sidder helt rigtig eller den har måske ikke den rigtige remskive. Alle dine remskiver skal være ens i gabet, remmen holder normalt skiverne pæne blanke indvendig og lidt anløbet plejer ikke at gøre noget.
en simpel måde at kontrollere er at bruge et stykke fladjern som skinne (eller din bådshage hvis der er plads) og prøv at holde den på siden af hjulet og ned til siden på den næste hjul, så vil du kunne se om en af dem sidder skæv.

da jeg havde problemet på min tidligere maskine, viste det sig at remskiven på generatoren ikke havde samme mål som skiven på krumtappen.
jeg brugte også 2 remme om året og motorrummet lignede noget fra en kulmine :D

Norvik20"
10-09-2010, 08:45
Jeps, der er tre remhjul.
Alle remskiver er ens, det tjekkede jeg ret tidligt sidste år.
Jeg må prøve at se om der skulle være et remhjul der sidder forkert. Generatoren støder imod motorblokken, før den er i bund i bøjlen til at spænde remmen med.. Men da den ser ud til at være ligeså gammel som motoren og er på de standard 50amp. har jeg indtil nu afskrevet muligheden for, at det ikke er den originale.
Da jeg nu ved at en rem ikke skal nå i bund i remhjulene, må jeg gå ud fra at den rem jeg bruger også er den rigtige.
Og så stirrer jeg mig da ikke blind på den. :)

Eller måske jeg bare skal affinde mig med at bruge to remme om året, og omdøbe skuden til 'Kulmule'. :D

Mvh

bhvvs
10-09-2010, 20:00
Det kan da godt være den skal omdøbes, men det kan ikke være rigtig at du skal affinde dig med at bruge 2 remme årligt, der må være noget der er skæv, ellers slides remmene ikke så hurtigt, prøv at tjekke dine remskiver som Goffy skriver, det kunne være der fejlen skulle findes.

Thomas E.
10-09-2010, 20:14
Jeg har haft samme problem på min mini graver der satte jeg en "indv fortandet" kile rem på og problemet forsvandt har kørt ca 400 timer siden og den er ikke slidt endnu.
det er en som denne http://www.grene.com/shop/action/product_21000_-11_1100001_6587__10600001G76700001_97+mm++XPZ3VXpr ofil+fortandet

Norvik20"
13-09-2010, 00:20
Hej Thomas E.
Jeg tror det er den rem jeg bruger.
Den hedder XPZ-0925 og er med tænder indv. Findes et stykke nede på listen.
Men tak alligevel. :)

Bhvvs, du har helt ret, nu er jeg nødt til at få tjekket de remhjul som flere har foreslået, inden jeg tænker mere over det.
Skal nok skrive når det er gjort, og hvad resultatet blev.

Mvh