lidt vand i olien [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : lidt vand i olien


lynæs
08-09-2010, 05:59
En bekendt har en mercruiser, hvor der blev konstateret lidt vand i olien, alt blev testet og mistænkelige dele udskiftet. Resultat , lidt olie igen. Rive sig i håret, hvad er der galt ?
Motoren går op på 5500 omdr. på toppen ,i stedet for 4500, min teori er at ventilerne ikke kan følge med, og drikker lidt kølevand, hva' si'r i ?.

Ulman
08-09-2010, 08:17
Hej Lynæs !

Hvilke dele skiftede I?

Miss Mancini
08-09-2010, 09:28
Vand i olien ( motorolie red. ) er et faresignal og kan skyldes flere faktorer.

Som Ulman ganske rigtigt skriver, så er det vigtigt at vide, hvilke dele der er udskiftet, for at undgå vand i olien.

Jeg har lavet en liste, hvor jeg igennem 3 år har noteret, hvad der er den hyppigste årsag til vand i olien på en direkte kølet I/O motor:

- Defekt manifold/afgangsknæ
- Defekt topstykke
- Defekt indsugningsmanifold
- Defekt motorblok
- Frostsprængt motorblok

Vand i olien kan også skyldes en så simpel ting, som pakning imellem manifold og afgangsknæ.

Hvis det viser sig, at motoren er en 3.7 liter Mercruiser, så kan vand i olien skyldes defekte pakninger eller pakdåse i cirkulationsvandpumpen - det ses tit som motorerne når en vis alder. Der kan ikke skaffes en ny cirkulationsvandpumpe, men pakninger og pakdåser kan skaffes i hobetal.

Lars T
08-09-2010, 10:00
Et hurtigt spørgsmål, hvor gamle er den Mercruiser?

Miss Mancini
08-09-2010, 10:27
Jeg vil gætte på, at den er imellem årgang 1990 - 1998.....

Kim
08-09-2010, 11:35
Bliver olien hvid eller er det bare lidt "Mayonnaise" i topdækslet ?
Det kan være svært at få vand ud af motoren 'et olieskift er sikkert ikke nok,så problemet kan være løst uden det ser ud til det.

lynæs
08-09-2010, 13:16
Tak for svarene, men læs venligst spørgsmålet, motoren er en ældre v6 , siden jeg spurgte her, har jeg talt med Ketner , som også mener at for høje omdr. på den type kan medføre vand i olien, det har de efter sigende erfaring for.
Men vandpumpn har vi ikke tænkt over, hvordan kommer vandet til olien ?

Nb. systemet holder tæt ved trykprøvning.

Miss Mancini
08-09-2010, 13:50
Tak for svarene, men læs venligst spørgsmålet, motoren er en ældre v6 , siden jeg spurgte her, har jeg talt med Ketner , som også mener at for høje omdr. på den type kan medføre vand i olien, det har de efter sigende erfaring for.
Men vandpumpn har vi ikke tænkt over, hvordan kommer vandet til olien ?

Nb. systemet holder tæt ved trykprøvning.

Det er først nu du beretter omkring motorens størrelse nemlig en "ældre V6" - det fremgår ikke i dit første indlæg.

Det jeg oplyste med vand i olien ved defekt cirkulationsvandpumpe er kun gældende ved 3.7 liter rækkemotor, og ikke V6 motoren.

Lars T
08-09-2010, 14:01
Hvis det en en ældre sag er der vel sandsynlighed fora t manifold og dets lige står til udskiftning? Blev de skriftet da alle "mistænkelig dele blev udskiftet"?

Hvor meget vand var der i olien da i skiftede den her sidst? Som Kim skriver kan det jo være svært at få al olien ud, medmindre i tager proppen i bundkaret eller motor er forsynet med den eksterne olieslange.

lynæs
08-09-2010, 14:13
Der er skiftet alt, hvad man kunne forvente fejl ved, topstykker er ordnet, knæ, manifold mm er skiftet. Jeg har ikke deltaget, kun bedt om ideer til hvad der kan være årsag.
Jeg synes jeg engang hørte at ventilerne ikke kunne lukke hurtigt nok på en bestemt Merc., hvis man overskred 4500 omdr. således at, der kunne nå at blive sug over udstødningsventilerne, jeg er selv lidt forvirret, men når den holder tæt for konstant vandtryk, så er det lidt svært at forstå, hvor vandet kommer ind.

goffy
08-09-2010, 14:24
hvilken type søvandspumpe er der monteret på motoren.
før blev der tit brugt den type der blev trukket af knastakslen, pumpens aksel stikkes ind i enden af knastakslen. på den type pumper er der 2 simmerringe, en for at holde vand ude og en der holder olien inde.

lynæs
08-09-2010, 14:31
den er faktisk remtrukket