View Full Version : 2 maskiner... osv.. ser lidt på ny båd..
Hej Fendere..
Vi er røget hen og blevet så glade for at sejle så vi nu ser efter en større båd som er en smule mere anvendelig for os.. omkring 25-30 fod havde jeg forstillet mig..
Er det 2x så dyrt i juice osv. med 2 maskiner istedet for 1 ?..
Hvordan er rygtet generelt omkring Crownline ?
jeg vil helst ikke over 300 K..
Har i nogen gode forslag til hvilket mærker og modeller jeg skal se efter ?..
Puha.. det var mange Q's...
på forhånd tak :-)
nicolajjetrider
16-09-2010, 17:16
2motor er ikke nødvendigvis dyre end 1. Mange større omkring 25-30fods både har enten 1stk 7.4Liters V8 Der bruger virkelig meget benzin eller 2 mindre 4cyl diesler, de 2 4cyl diesler bruger mindre end den ene v8er men de 2 giver heller ikke så meget fart. Men der skal man vurdere hvad man ønsker.
Jeg er total solgt med 2motor, manøvren og arbejdskræften er ubeskrivelig!
http://www.dba.dk/bayliner-motorbaad-aarg-1991/id-68417061/
http://www.dba.dk/motorbaad-ny-motor/id-67148539/
http://www.boatshed.com/sunseeker_tomahawk_37-boat-103165.html
Tja en del højere drift omkostninger vil det jo medgive.
2 x service
2 x vinterkonservering
bare for at nævne er par omkostninger.
Men du vil også sejle en større båd anderledes end din Campion, så det er ikke sikkert at den vil bruge mere brændstof.
Nogle ser det også som en ekstra sikkerhed. At den ene motor kan sætte ud og at du alligevel kan sejle båden i havn. Personligt ville jeg på forhånd være betænkelig ved omfanget af service og vedligehold. Prøv bare at tænke på hvad det koster på en enkelt motor - og så 2 !!! Hvis jeg havde muligheden, ville jeg vælge både med 1 motor.
at have 2 maskiner ombord er en stor sikkerheds faktor men også en stor hjælp når der skal manøvres med båden, men nu har mange bovproppel og den hjælper lige så godt ved manøvre. Jeg har set mange som både har 2 maskiner og bovproppel som ikke engang kan styre deres båd og de burde måske nok finde en anden fritids beskæftigelse. Jeg vil aldrig købe en båd med 2 maskiner. dobbelt udgifter hele tiden til maskinerne, der er mange andre ting til båden, som jeg hellere vil bruge penge på, end maskine nr. 2
Mærsk kan styrre og sejle store containerskibe med kun 1 proppel, så kan jeg nok også styre min lille 26 fod med 1 proppel
Tak for alle jeres svar..
Jeg vil nu oss helst ha' een motor..
Så nu skal jeg bare finde en båd..
Vi har kig på en crownline fra 1999 med en 7,4 V8 penta med ferskvands køling på dba..
Noget jeg bør være ekstra opmærksom på ?
Er Crownline okay i kvalitet og rygte ?
Jeg modtager stadig andre forslag på en god cruiser til maks 300k
Det kommer meget an på hvad type båd det er som 7,.4'eren skal drive frem.
Du skal også være opmærksom på at en båd med højt tyngdepunkt sejler meget anderledes end din lille racer.
Kan vi se et link til den du kikker på.?
Hvor meget plads skal der være/har I brug for? (4 sovepladser osv?)
Skal vi snart på havnen? :)
Der er denne jeg har kig på:
http://www.dba.dk/crownline-28-fods-cruiser/id-67153622/
Der skal være 4 sovepladser.
Jo, Lars.. Du må lige give et praj når du smutter på havnen..
Husk lige at bestille godt vejr ;-)
Så må du lige sende mig dit nummer - Jeg mistede min telefon og dermed alle numre.! ARGH.!
Er det der en 255CR, en 268CR eller 270CR?
Hvilken VP-motor ligger i?
Den vil sejle meget anderledes end din egen - jeg ville anbefale at du fik en tur i sådan for at vide om du syntes om måden den sejler på - Det er ikke alle som kan forlige sig med de rulninger og den måde en "tyk-berta"model opfører sig. Tyk-bertamodel = høj og tyk, meget plads på en begrænset længde :) Den type både ruller meget i søen.
Husk du skal have styr på en havneplads til den inden du handler :)
Miss Mancini
17-09-2010, 11:06
Båden ser nydelig ud på billederne.
Jeg bemærker at motoren er ferskvandskølet. I Volvo regi betyder det, at manifolderne stadig er havvandskølet - det kaldes også et 1/2 system ferskvandskøling.
Duoprop drevet plejer normalt ikke at give problemer.
Måske I kan ramme en byttepris med din båd på omkring 200k.....
Så må du lige sende mig dit nummer - Jeg mistede min telefon og dermed alle numre.! ARGH.!
Er det der en 250CR eller en 270CR?
Hvilken VP-motor ligger i?
Den vil sejle meget anderledes end din egen - jeg ville anbefale at du fik en tur i sådan for at vide om du syntes om måden den sejler på - Det er ikke alle som kan forlige sig med de rulninger og den måde en "tyk-berta"model opfører sig. Tyk-bertamodel = høj og tyk, meget plads på en begrænset længde :) Den type både ruller meget i søen.
Husk du skal have styr på en havneplads til den inden du handler :)
Hej Lars..
Det er en 330hk 7.4 liters V8.
Jaer... Jeg må ud og prøve sådan en "tyk" båd..
Havnepladsen er et problem i Roskilde :-(
jeg kan dog få plads i holbæk..
@nytdrev
Bytteprisen er omkring 130k :-)
330hk, så er det en 7.4 med karburator?
Er modellen en 250, en 270 eller en 765? :)
Jeg ved ikke helt hvilken model det er.. Sælger er ved at finde ud af det.
Men den skulle være 28,5 fod.
Jeg syntes dog at det kun ligner en 250/255 cr
Ja jeg syntes den ligner en 250/765..
De 28fod er måske med bovspydet ;)
Miss Mancini
17-09-2010, 12:05
Jeg kender ikke standen på din nuværende båd, men er du tilfreds med en byttepris på 130K, så er det jo glimrende....:)
7.4 karburator - den sutter sovs, men det er kun et spørgsmål om tilvænning...:)
Jeg kender ikke standen på din nuværende båd, men er du tilfreds med en byttepris på 130K, så er det jo glimrende....:)
7.4 karburator - den sutter sovs, men det er kun et spørgsmål om tilvænning...:)
Hvor slemt er det med juice i forhold til den jeg har ?
Skal jeg købe aktier i Shell ?
Ja jeg syntes den ligner en 250/765..
De 28fod er måske med bovspydet ;)
765 kender jeg ikke..
Sælger har udtalt at hos crownline er de 25 fod det der er i vandet og derfor ikke den totale længde på båden..
Men han måler efter her i weekenden..
Hvis den kun er 25 fod er prisen måske en smule for høj.. Og så kan jeg måske finde en større i samme prisleje..
Miss Mancini
17-09-2010, 12:17
Hvor slemt er det med juice i forhold til den jeg har ?
Skal jeg købe aktier i Shell ?
I runde tal ca. det dobbelte.
Aktier - jo, det er nok en god ide....:)
Benzinøkonomi for en 7.4 karburator hmmm det kommer jo an på hvad du skal bruge den til?
Vil i plane Roskilde Fjord tynd og tage en tur til Aarhus og det sydfynske ja så bruger den en del. Det hel kommer jo an på hvor mange timer du forventer at sejle (motoren skal være igang).
Lad os sige at I sejler 30 timer og den omkring 50 liter i snit og en liter pris på 11 kr = 16.500,- i benzin. Var det en 7.4 mpi'er som bruger ca. 20% mindre lyder regning på 13.200,-
Så jeg vil mene at det kommer meget an på hvad i skal bruge den til.
Benzinøkonomi for en 7.4 karburator hmmm det kommer jo an på hvad du skal bruge den til?
Vil i plane Roskilde Fjord tynd og tage en tur til Aarhus og det sydfynske ja så bruger den en del. Det hel kommer jo an på hvor mange timer du forventer at sejle (motoren skal være igang).
Lad os sige at I sejler 30 timer og den omkring 50 liter i snit og en liter pris på 11 kr = 16.500,- i benzin. Var det en 7.4 mpi'er som bruger ca. 20% mindre lyder regning på 13.200,-
Så jeg vil mene at det kommer meget an på hvad i skal bruge den til.
Det vil være lidt vandski og badering..
Men primært hygge og et par ture ud af fjorden evt. Til rørvig eller lign.
Den jeg har nu sluger da en slat.. Men den sejler jo oss for fuld gadafi det meste af tiden.. Hehe..
Jeg tror at farten vil ligge på ca 20-25 knob det meste af tiden i en cruiser
Det er jo desværre ikke kun størrelsen og motortypen der bestemmer forbruget, det er foruden brugen også vægt og størrelse, og der peger tommelfingeren nedad jo tungere og større båden er....
Og store både er som regel liggende i vandet hele tiden, og bliver dermed begroet med alle former for maritim liv, og det kan virklig koste kassen rent forbrugsmæssigt at sejle rundt i en båd med begroninger under bunden og på drevet....
Så der er mere en motor-størrelsen at tage hensyn til når man skal beregne brændstof forbruget....
Miss Mancini
17-09-2010, 14:22
Min kommentar skulle ses i lyset af forventet brændstofforbrug under normale omstændigheder v/ marchfart.
Lavere fart giver mindre brændstofforbrug og omvendt - vandski/badering koster ekstra benzin.
Det er selvfølgelig klart, at der ikke konkluderes et retningsbestemt brændstofforbrug, da mange faktorer omkring båden kan ændre sig i løbet af sæsonen.
Jeg mener dog stadig, at hvis Kylle regner med en gennemsnitsforbrug ved marchfart på ca. 40 liter, så er det ikke helt skudt ved siden af.
Profilen Hans Nielsen kan tale med om, hvad et stort brændstofforbrug er, hvis bunden, drevene og transom på båden er godt begroet........
Nu ikke alt det snik-snak om brændstofforbrug - det har altid været dyrt og fyre med mahogni !
Ja, Jeg kan godt se at der er mange faktorer der kan spille ind..
Måske det så bare er learning by doing.. og så købe skidet og se om shell bygger til når jeg kommer og tanker :-)
jeg er godt klar over at jeg må grave dybere i lommen end jeg må nu, når jeg skal ud og sejle.. jeg har bare ikke den fjerneste ide om hvor dybt jeg skal grave.. da jeg ikke kender andre bådejere end jer herinde, jeg kan spørge og min erfaring er bygget på 4 mdr. sejlads i min Campion.
Vi vil bare gerne ha' en båd vi kan bruge mere, også når det regner lidt som det nu gør her hjemme..
Derudover vil vi jo gerne købe båden der passer til vores ønsker og behov denne gang, så vi kan ha' den i flere år uden at skulle købe nu båd igen om et par år.
En lidt rodet forklaring.. Håber i forstår hvad jeg mener :-)
Jeg skal lige spørge om jeres meninger her:
Er der nogen mærker jeg skal holde mig fra hvis jeg ser efter årgange 1995 - 2002
Er hele min holdning til at få noget der er så nyt som muligt helt gal?
Vil jeg være lige så godt tjent med en princess fra 1979 som med en bayliner fra 1996 ?
Arrrg.. jeg har mange spørgsmål...
Miss Mancini
17-09-2010, 14:35
Jeg forstår udemærket hvad du mener.
Forslaget må være, at se på flere forskellige både for indretningen, design mv. kan være forskellig.
Miss Mancini
17-09-2010, 14:38
Jeg skal lige spørge om jeres meninger her:
Er der nogen mærker jeg skal holde mig fra hvis jeg ser efter årgange 1995 - 2002
Ikke decideret bådmærker i samme genre som det link du har vedhæftet til tidligere, men undgå for alt i verden:
- FORD EFI eller karburator motorer
- OMC Cobra eller King Cobra drev
- Både hvor påkrævet CE godkendelse mangler
- Forsikringsskadede både
Ikke decideret bådmærker i samme genre som det link du har vedhæftet til tidligere, men undgå for alt i verden:
- FORD EFI eller karburator motorer
- OMC Cobra eller King Cobra drev
- Både hvor påkrævet CE godkendelse mangler
- Forsikringsskadede både
Hvorfor OMC Cobra drev ? En ven af mig har en sådan på sin båd, og den fungere fint og har gjort det i mange år uden problemer ....
Mit indlæg om brændstof-forbrug var blot en betragtning, og ikke en direkte kommentar til dit eller andre indlæg :)
Miss Mancini
17-09-2010, 15:30
Hvorfor OMC Cobra drev ? En ven af mig har en sådan på sin båd, og den fungere fint og har gjort det i mange år uden problemer ....
Mit indlæg om brændstof-forbrug var blot en betragtning, og ikke en direkte kommentar til dit eller andre indlæg :)
OMC Cobra drevet er ikke en fremtidssikret løsning, og at købe en båd i 300000-kroners-klassen med OMC ombord ville jeg ikke anbefale.
Thomas E.
23-09-2010, 20:11
Hej
Jeg har 2 maskiner i min og jeg er utroligt glad for det.
den er meget nem at manøvrere med og sikkerhed det skulle være mærkeligt at begge gik i stå samtidigt.
der koster jo så lidt mere i vedlige holdelse , men det er jo dyrt at have båd :)
Jeg takker for jeres input og valget falder/faldt på en båd med een motor.
:-)
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.