View Full Version : Varme i båden
Er der fornuftige alternativer til de kendte dieselfyr som Eberspächer, Webasto, Wallas laver? Jeg er ikke meget for at installere pejs ombord, men der kan jo være løsninger jeg ikke har hørt om endnu.
jeg er lige med på en lytter her :-)
Er der fornuftige alternativer til de kendte dieselfyr som Eberspächer, Webasto, Wallas laver? Jeg er ikke meget for at installere pejs ombord, men der kan jo være løsninger jeg ikke har hørt om endnu.
Det findes jo det der hedder et potte fyr http://dacon.dk/Dickinson-Pottefyr.htm eller refleksovn http://www.refleks-olieovne.dk/default.asp?PageNumber=3467
Manorwar
30-09-2010, 18:22
jeg kan ikke anbefale andere systemer end webasto eller ligende pga høj brandfare(husk at den 50" bayliner brand pga oilefyr i horsen i 2009) og hvem gider en grim kaminrør i sin kahytte eller en grim skorsten på sin ellers fine flybridge.-dlof--f-dlof--f
webasto er nemt og du få også varme på dine føder--
jeg tænker ja også at flytte helt på vandet næste år..
evtl en fint klassisk 50er us husbåd eller travlern..
Hvad er behovet?
Varme under havneophold eller under sejlads/hygge ophold ved ankerpladser?
Hvad er behovet?
Varme under havneophold eller under sejlads/hygge ophold ved ankerpladser?Det er primært under havneophold og det skal være en løsning der ikke kræver at motoren startes. Har naturligvis tænkt på at udnytte det varme kølevand. Men det holder ikke rigtig når man ligger i havn.
Så vil jeg ikke betænke mig på at gå efter en el-varme løsning. Hvis det er muligt.
Det er billigt, miljømæssigt optimalt...og ved den rigtige installation meget sikkert.
De fleste havne tillader op til 600W på 230V udtaget.
600 W varmer ganske godt i en lukket kabine.
Tag evt en varmeblæser med ned i båden. Sæt den på 1/4 effekt (svarer normalt til 4-500W), og vurdér så hvor lang tid den er om at give varme til kabinen, self. under hensyn til udetemp. og luftfugtighed.
Lad os høre om erfaringerne.. ;)
Peter508
01-10-2010, 21:05
Jeg har en varmeblæser i båden, bare en billig simpel ( stort set lydløs ) en af slagsen....
Det virker fint og hurtigt...
Skibsbyggeren.
03-10-2010, 15:49
Der findes også "Kabola" oliefyr hvor varmen er vandbåren. Der fungere på samme måde som et centralvarme anlæg i et alm parcelhus.
Horizonblue
03-10-2010, 17:19
Da jeg købte projektbåden, sad der denne brandbombe(gasfyr) i den, med en skorsten op igennem dækket, som man kunne falde over, hver gang man gik ombord på BB side.
Det er for længst kylet ad H til. Regner med at vil have en Eberspächer Dieselfyr i den.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.