Ny alupropel? [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Ny alupropel?


thg
15-11-2010, 12:47
Nogen som har erfaringer med andre alupropeller end den standard monterede?

Da jeg er rimelig ny vil jeg ikke springe ud i en meget dyr rustfri propel endnu og har læst at mange alupropeller tilbyder næsten samme præstationer som en rustfri.

Har kigget på Solas og Turning Point - nogen som kan anbefale dem eller andre?

Miss Mancini
15-11-2010, 13:40
Indenfor økonomisk rækkevidde afhængigt af temperament og ønsker, så kan en 4-bladet alupropel måske være en god løsning til dig og din båd.

thg
15-11-2010, 13:59
Men nogle som har konkrete erfaringer?

Hvad opnår man med en 4-bladet fremfor en 3-bladet? Højere topfart men dårligere acelleration?

kylle
15-11-2010, 19:23
Men nogle som har konkrete erfaringer?

Hvad opnår man med en 4-bladet fremfor en 3-bladet? Højere topfart men dårligere acelleration?

Jeg har prøvet en 4 bladet prop af dem fra Nytdrev.dk

Jeg gik fra en 3 bladet stål til den 4 bladet ALU, Den alu prop jeg fik var 2 nr. mindre end den 3 bladet Stål prop hvilket ikke helt var nok.. den ku godt ha' været 1 nr. mindre end den jeg købte da min motor ikke kom helt op på de maks omdrejninger som den skulle men lå lige i underkanten.

Min personlige erfaring er at du mister ca 10-20% i acceleration de første 1-4 sekunder.
Men jeg fik ca. 8 knob mere på toppen og så trak den så planede den ved en del lavere omdrejninger..

Jeg ved godt at de fleste siger stål.. men jeg havde ikke sejlet mange timer med stål før jeg købte den 4 bladet Alu og jeg må sige at jeg har på intet tidspunkt fortrudt, og så havde jeg tilmed sparet 3.500 kr.

Dette var på min Campion Chase båd.

MartinN
15-11-2010, 20:13
Men nogle som har konkrete erfaringer?

Hvad opnår man med en 4-bladet fremfor en 3-bladet? Højere topfart men dårligere acelleration?

Hvorfor vil du gerne skifte til stål? - hvad er du er ude efter i ændret performance. Mange oplever forbedret performance, men ikke alle !!

Teoretisk (og oftest også i praksis) kan man sige at jo flere blade jo dårligere topfart ved wot, men bedre acceleration ved holeshot.

En 4-bladet propel er for mange det bedste kompromis i mellem fart og acceleration og giver ofte forbedret performance ved en eller flere af flg.:



bedre acceleration
bedre cruisefart i mellemområdet, (som regel pga. god sternlift)
bedre brændstoføkonomi ved cruisefart
bedre kontrol over båden pga. bedre greb i vandet ved sving og bølger

Det bedste vil være at låne dig frem, mange brugere her på fenderen låner gerne propeller ud efter princippet "you break you buy".
Vores træf er oplagt muligheder for at låne forskellige propellertyper af hinanden.

thg
15-11-2010, 21:37
Jeg vil ikke skifte til stål! Jeg har en standard 3-bladet alupropel og ønsker et alternativ stadig i alu indtil videre.

Jeg er hverken imponeret af hverken bådens acceleration, topfart og evnen til at komme op at plane. Det er en 19 fods bowrider på ca. 1300 kg. med 220 hk. 4.3 MPI MerCruiser og alligevel skal der en del gas til at få den op at plane med 3-4 personer i båden og uden at have prøvet topfart endnu (båden er helt ny og man må max. give 75% gas de første 10 timer) så tror jeg ikke den går meget over 45 MPH i forhold til det jeg har testet indtil nu og mange lign. både (måske et lille tak mindre) med 3.0 135 hk. motoren syntes jeg tit beskrives med topfart på ca. 50 MPH.

Hvis jeg sejler en ca. 15 MPH og laver et skarpt sving så planer den ikke mere og skal have ret meget gas før den er ude af vandet igen. Undrer mig over det da mange bådproducenter af mindre bowridere typisk 18-19 fod beskriver denne motor som nærmest ekstrem til så små både men jeg syntes nu ikke den er for kvik...

Chribs
16-11-2010, 07:55
Angåene propeller og hvad de er lavet af, er der opstået en hel relgionskrig omkring stål kontra alu, mens man aldrig eller næsten aldrig nævner komposit...

Og som jeg har forstået det, er det sådan at det er er fordel at ens propel vejer så lidt som muligt og er holder sin form ved forskellige omdrejninger så meget som muligt.

Propeller af stål er gode til at holde formen, men er til gengæld tunge, og det giver mere masse at accelerere og det belaster alt andet lige lejer og propelaksel mere...

Alu er meget lettere, men er også blødere og deformerer mere under brug, og det gør virkningsgraden dårligere...

Komposit, især kulfiber propeller er lette og utrolige stive, og holder formen bedre en stål under brug, og skulle ud fra det være det bedste valg, da den er meget lettere, stivere og relativ prisbillig ...

Men jeg hører aldrig om komposit propeller ? og der undrer mig en del, så måske er der noget jeg har overset eller misforstået.

Jeg har netop købt en sådan propel for at teste den når sæsonen starter.

Er der nogen herinde med viden om komposit propeller ville det være intressant at høre det..

Laves der propeller af Magnesium og Titanium, jeg ved at især Titanium ville være meget dyre, men til gengæld utrolig lette, superstive og uhyre stærke, men har aldrig hørt om sådanne propeller.....

NarkoKrig
16-11-2010, 09:25
Jeg har luret på det samme, og overvejer faktisk at teste en piranha.
Hvilken har du købt og til hvilken type motor/båd.

Lars T
16-11-2010, 10:16
Jeg vil ikke skifte til stål! Jeg har en standard 3-bladet alupropel og ønsker et alternativ stadig i alu indtil videre.


Noget kunne måske tyde på at din nuværende propel er for stor, men det ved du først når du har rundt de 10 timers drift. Jeg tror du skla finde en 4-bladet omkring de 20 tommer.

Jeg er hverken imponeret af hverken bådens acceleration, topfart og evnen til at komme op at plane. Det er en 19 fods bowrider på ca. 1300 kg. med 220 hk. 4.3 MPI MerCruiser og alligevel skal der en del gas til at få den op at plane med 3-4 personer i båden og uden at have prøvet topfart endnu (båden er helt ny og man må max. give 75% gas de første 10 timer) så tror jeg ikke den går meget over 45 MPH i forhold til det jeg har testet indtil nu og mange lign. både (måske et lille tak mindre) med 3.0 135 hk. motoren syntes jeg tit beskrives med topfart på ca. 50 MPH.

Gi nu lige din skude en chance :) Den har jo ikke fået lov til at strække ben endnu :)

Mange bådejers topfart skal tages med et gram salt så ikke noget i det. Man kan hurtigt regne ud hvad den teoretisk topfart på både er og både kommer sjældent op på den hastighed.

Din motor peak'er omkring de 4800 og dermed yder motoren de flest heste der, så det er ikke utænkeligt at det igve dig en hastighedsforøgelse på omkring 5-10 mph i forhold til 75% gas.

Men en faktor du ikke må glemme er vægten. Din båd er relativ lille 1300, og det gør at den bliver meget nemt påvirket af 3-4 voksne mænd på 90-100kg. 150 liter benz, samt hvis den også er bundmalet tager det også lidt på toppen.

Hvis jeg sejler en ca. 15 MPH og laver et skarpt sving så planer den ikke mere og skal have ret meget gas før den er ude af vandet igen.

Det er helt normalt.

Undrer mig over det da mange bådproducenter af mindre bowridere typisk 18-19 fod beskriver denne motor som nærmest ekstrem til så små både men jeg syntes nu ikke den er for kvik...

Den holdning har noget med USA's generelle overdrevne frygt for at blive sagsøgt af brugere uden sund fornuft. Jeg har har faktisk en mail fra SeaRay hvor i de besvarer et spørgsmål på hvorfor de ikke tilbyder en model med en større motorisation, og til det svarer de blot "we bulid responsible family boats" - tiltrods for at både måske villle maks. løbe 2-3 mph hurtigere med den andre motor. Go figure.

Chribs
16-11-2010, 10:54
Jeg har luret på det samme, og overvejer faktisk at teste en piranha.
Hvilken har du købt og til hvilken type motor/båd.

Jeg købte en brugt Comprop Performace 12.8 X 17 4 bladet... Den er nok lige i underkanten til min motor, da jeg pt. bruger en Stålpropel på 14 1/4 X 19 .....

Jeg ved ikke om der kræves en mindre propel når den er 4 bladet, men prøves skal den...

Og så gav jeg kun kr 250,- for den, og den er uden skader...

Den er heltstøbt og man kan derfor hverken udskifte dens blade eller stille pitchen....

og viser den sig at være for lille eller andet, kan den altid ligge i båden som reserve, så man har en extra hvis man skulle få en skade på propellen, og bare skal have en på der kan bringe en sikker hjem...

Clasg
16-11-2010, 15:30
Praktisk erfaring (som jeg husker dem):

Da jeg havde en Sea Ray 230 sundancer (kampvægt med 2 personer ca. 2800 kg) skiftede jeg fra 3-bladet alu til 4 bladet. Jeg gik fra 15' til 14' i stigning (tror jeg nok).
WOT faldt lidt, ca. 100 o/m.
Acceleration fra stilstand blev forbedret lidt. Jeg følte jeg havde mere kontrol over båden ved acceleration, mellemgas og marchhastighed.
Der var betydeligt bedre "bid" i vandet ved drejninger.
Tophastigheden faldt lidt ca. 2-3 knob.

Jeg tror endda, jeg har den endnu, fordi den gamle kom på, da jeg solgte båden.
Når du skal prøve en 4 bladet til foråret, så skriv, du må gerne låne den.
Når jeg kommer hjem fra Japan, så sender jeg lige en PM til dig med størrelsen (mener det er 14').

thg
21-11-2010, 19:00
Nå fik idag aflæst str. på den org. 3-bladede alupropel: 14,25x21P

Motoren er en MerCruiser 4.3 MPI 220 hk. m. Alpha One og båden er 19 fod og vejer ca. 1400-1500 kg. m. fuld tank og div. udstyr, men uden personer!

Hvad vil folk anbefale mig - er virkelig i vildrede?

Chribs
21-11-2010, 19:43
Hvis jeg var dig ville jeg vente med at tænke på at skifte propel før end du har tilkørt din motor ordentlig...

Du kan ikke konkludere noget endeligt angående topfart og acceleration med 3/4 gas...

Din nuværende propelstørrelse passer med den størrelse jeg brugte på en båd af tilsvarende størrelse, og den havde en VP 4.3 også....

Og når motoren er endelig kørt til, skal du i sammenarbejde med din omdrejningtæller finde ud af om propelstørrelsen passer eller ej, det er ikke nok med en fornemmelse af den er for langsom, da det er meget vigtigt at holde motorens omdrejninger inden for det område fabrikanten tilråder.........

En motor der sej-slæber eller bliver overdrejet er en motor der vil give store problemer og dermed omkostninger med tiden....

antileon
21-11-2010, 20:26
Forskellen på den rigtige eller forkerte propelstørrelse/stigning kan langt overstige forskellene mellem alluminium og stål.

NarkoKrig
21-11-2010, 22:53
Nå fik idag aflæst str. på den org. 3-bladede alupropel: 14,25x21P

Motoren er en MerCruiser 4.3 MPI 220 hk. m. Alpha One og båden er 19 fod og vejer ca. 1400-1500 kg. m. fuld tank og div. udstyr, men uden personer!

Hvad vil folk anbefale mig - er virkelig i vildrede?

Sejler selv 19,5" samme motor, og drev. tørvægt 1400kg bowrider.

Den bedste propel jeg har prøvet (har prøvet 5) er Revolution 4 21"

Den flyver ud af vandet, god tophastighed og pænt holeshot til wakeboarding. Bedste alround til vores båd ihvertfald.

thg
22-11-2010, 08:36
Men når man går fra en 3-bladet til en 4-bladet så gør det vel også noget med motoromdrejninger osv. selvom pitch/diameter er den samme, så man skal vel ændre pitch eller diameter når man går fra 3-bladet til 4-bladet eller skal jeg bare starte med en propel med samme pitch/diameter?

Kender I andre mærker på alupropeller end Solas og Turning Point?

NarkoKrig
22-11-2010, 09:52
Men når man går fra en 3-bladet til en 4-bladet så gør det vel også noget med motoromdrejninger osv. selvom pitch/diameter er den samme, så man skal vel ændre pitch eller diameter når man går fra 3-bladet til 4-bladet eller skal jeg bare starte med en propel med samme pitch/diameter?

Kender I andre mærker på alupropeller end Solas og Turning Point?

Jeg har testet lidt a hvert, og min erfarring er at det ikke er den store forskel om det er 3,4 eller 5 bladet. Men det kommer jo helt an på designet af propellen. eks på hvad der passer til vores båd.

3 Bladet Vengeance 21" 4800RPM
4 Bladet Revolution-4 21" 4800RPM
5 Bladet High-Five 23" 4800RPM

Jeg har aldrig leget med alu så der kan jeg ikke være behjælpelig.

antileon
22-11-2010, 09:59
Dert ultimate er hvis man kan komme til at prøve nogle forskellige på den aktuelle båd,. det kan også handle om hvad man prioriterer,. hurtigst acceleration - højeste hastighed på toppen, laveste hastighed mm.

thg
22-11-2010, 10:14
Jeg har testet lidt a hvert, og min erfarring er at det ikke er den store forskel om det er 3,4 eller 5 bladet. Men det kommer jo helt an på designet af propellen. eks på hvad der passer til vores båd.

3 Bladet Vengeance 21" 4800RPM
4 Bladet Revolution-4 21" 4800RPM
5 Bladet High-Five 23" 4800RPM

Jeg har aldrig leget med alu så der kan jeg ikke være behjælpelig.



Hvad er stigningen på de forskellige propeller du har prøvet?

thg
22-11-2010, 18:20
Propellen er afmonteret og jeg undrer mig lidt over hvad den runde "plastic krans" inde i propellen (modsat ende af møtrikken) er til og om den skal overflyttes i en evt. ny propel, for jeg syntes da godt nok at den sidder godt fast?

goffy
22-11-2010, 18:33
Gummiet mellem nav og propel er limet/vulkaniseret og skal beskytte drev og motor for de værste stød ved påsejlning. Det kan ikke skilles ad, og hvis du får den løsnet kan du godt bestille en ny propel :D:D

Chribs
22-11-2010, 20:08
Der er nogle propeller med et hårdt plastik-nav, det er lavet til at splintres hvis man påsejler feks. en sten, således at man beskytter propelakslen og spidshjulet m.m mod skader der langt overstiger prisen på en propel..

Nogle af de plastik bøsninger er limet i og andre virker som en løs hub der kan udskiftes hvis man har været uheldig at ødelægge den gamle ved feks. en påsejlning...

Det kan lade sig gøre at vulkanisere et løst gumminavn fast igen, det kræver en meget grundig rengøring samt den rette lim til at vulkanisere det med, vi gjorde det på gamle svævefly´s landingsstel hvis gummidæmpningen blev slået af ved en meget hård landing, og kravene til en sådan rep. er tårnhøje, da det er vitalt for en sikker landning at understellet ikke bryder sammen ved en hård landing.

Disse gummiklodser blev vulkaniseret på et stykke metal, og det var ultrastærkt bagefter...

NarkoKrig
22-11-2010, 20:50
Hvad er stigningen på de forskellige propeller du har prøvet?

Propeller der passer:


Vengeance 13 3/4 X 21 RH SS 3 BL
Revolution 4 Propeller - 14 5/8 X 21 RH SS 4 BL
HighFive Propeller - 13 1/4 X 23 RH SS 5 BL

Propeller der ikke passer:


HighFive Propeller - 13 1/4 X 21 RH SS 5 BL

For mange RPM ved 2 personer, men det syge optræk. Er nok optimal med fyldt båd 4-6 personer


Mirage Plus 14 5/8 x 23 RH SS 3 BL

For få RPM.


Vil tro man skal ned i en Mirage Plus 14 3/4 x 21 RH SS 3 BL






Lige et sidelink, kan se Mercury har opdateret deres propselector: http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector

goffy
23-11-2010, 08:35
her er et billede af min prop til SX drevet og der ses gummiet som er mellem navet og prop. jeg tvivler på det er et gør det selv job at skifte det, men om den er limet, vulkaniseret eller bare trykket i aner jeg ikke.
det skal dælme holde til et stort vrid.

thg
23-11-2010, 11:19
Men hvordan fungerer det plastic? Altså jeg tænker: Strålerspidserne på propellen sidder jo sammen med akslen hvor stålespidserne også er på, så jeg forstår ikke rigtig hvordan det afhjælper skader?

NarkoKrig
23-11-2010, 11:31
Men hvordan fungerer det plastic? Altså jeg tænker: Strålerspidserne på propellen sidder jo sammen med akslen hvor stålespidserne også er på, så jeg forstår ikke rigtig hvordan det afhjælper skader?


http://www.michiganmotorz.com/images/DSCN7649_BIG.jpg
http://ecx.images-amazon.com/images/I/311-1lyVaWL.jpg

Håber det giver mening :)

thg
23-11-2010, 11:58
Lidt. Den som hedder "drive sleeve adaptor" den sidder jo fast i propellen og "propeller shaft" ind i den - altså metal imod metal - så forstår jeg ikke hvad den "drive sleeve" skulle kunne gøre?

goffy
23-11-2010, 12:07
Lidt. Den som hedder "drive sleeve adaptor" den sidder jo fast i propellen og "propeller shaft" ind i den - altså metal imod metal - så forstår jeg ikke hvad den "drive sleeve" skulle kunne gøre?
drive sleeve er ikke metal men plast, så der er ikke metal mod metal.
samme virkning som på min prop (billedet) gummiet er mellem prop og nav, så i teorien skulle det gummi kunne rykkes istykker ved grundstødning for at beskytte aksel og drev.

NarkoKrig
23-11-2010, 12:13
Lidt. Den som hedder "drive sleeve adaptor" den sidder jo fast i propellen og "propeller shaft" ind i den - altså metal imod metal - så forstår jeg ikke hvad den "drive sleeve" skulle kunne gøre?


Drifesleve er af plast.

Drive Sleve sidder inde i propel. (Plast inde i metal)
Drive sleeve adaptoren sidder inde i drive sleve (metal inde i plast)
Propellar shaft sider inde i drive sleev adaptor (metal mod metal)

Så når du eks støder på en sten med propellen vil slaget/vredet blive taget af det blødeste material som i det her tilfælde er Drive Sleve der ligger som mellemstykke mellem propel og drive sleve adaptoren.

så hvis vi tager det fra propellen som udgangspunkt og ind mod akslen:



Propel (Metal)
Drive Sleve(Plast)
Drive Sleve Adaptor (Metal)
Propeller Shaft (Metal)

Jeg har selv oplevet at støde på grund og få smadret propel samt Drive Sleve. Drive Sleve flækkede men resten tog ikke skade, og min havde ikke slået sig. Er ikke i tvivl om hvis jeg havde haft en propel med fast nav på var jeg ikke sluppet så billigt som at købe ny propel.

thg
23-11-2010, 12:14
Ok, syntes bare det er svært at se på min aftagede propel at dette stykke plast skulle kunne gøre noget...

thg
23-11-2010, 12:18
Men hvad så hvis man grundstøder og dette stykke plast (drive sleeve) smadres, så kan propellen vel ikke dreje rundt og så kan man vel ikke sejle hjem?

Hvordan finder man ud af ved grundstød om noget har taget skade andet end en synlig skade på formentlig propellen og så den smadrede drive sleeve?

Er det kun "standard propeller" som har drive sleeve eller har andre "optimererede" alu og rustfri propeller også sådan en "indbygget"?

NarkoKrig
23-11-2010, 12:25
Men hvad så hvis man grundstøder og dette stykke plast (drive sleeve) smadres, så kan propellen vel ikke dreje rundt og så kan man vel ikke sejle hjem?

Hvordan finder man ud af ved grundstød om noget har taget skade andet end en synlig skade på formentlig propellen og så den smadrede drive sleeve?

Er det kun "standard propeller" som har drive sleeve eller har andre "optimererede" alu og rustfri propeller også sådan en "indbygget"?


Nu skal jeg ikke kunne sige hvordan tingene udfolder sig ved enhver grundstødning, men i mit tilfælde var plasten flækket og havde taget det værste slag. Den var dog ikke ødelagt så meget at man ikke kunne sejle hjem, dog er jeg ret sikker på at hvis den ikke havde været der var det gået ud over drevet, hvem ved om det var blevet smadret så meget at jeg ikke kunne sejle hjem.

Jeg mener alle Mercruiser & Quicksilver (nyere) har det der hedder Flo Torq/Flo torq 2 nav, som netop er det nederste billede jeg har linket til.

En anden grund til de fleste hvis ikke alle ny producerede propeller benytter det, er muligheden for andre hub kits så man eks kan benytte propellen på yamaha, suziki etc uden at selve propellen skal produceres anderledes.

thg
23-11-2010, 12:30
Hvordan finder man ud af ved grundstød om noget har taget skade andet end en synlig skade på formentlig propellen og så den smadrede drive sleeve?

Hvis man kan sejle hjem uden problemer/mislyde skal man så formode at alt er ok eller skal man få det tjekket på et værksted og i såfald hvad er det så de kontrollerer om har taget skade?

NarkoKrig
23-11-2010, 12:35
Hvordan finder man ud af ved grundstød om noget har taget skade andet end en synlig skade på formentlig propellen og så den smadrede drive sleeve?

Hvis man kan sejle hjem uden problemer/mislyde skal man så formode at alt er ok eller skal man få det tjekket på et værksted og i såfald hvad er det så de kontrollerer om har taget skade?

Jeg havde ingen mislyde eller andet der antydede at der var sket noget med mekanikken.
Dog tappede jeg olien af for at se om der var komme vand i drevolien, samt fik tjekket om akslen var blevet skæv ved at sætte et stykke metal tæt (under 1mm) op af akslen og så rotere denne for at se om den støder på ved rotation.

Chribs
23-11-2010, 17:57
her er et billede af min prop til SX drevet og der ses gummiet som er mellem navet og prop. jeg tvivler på det er et gør det selv job at skifte det, men om den er limet, vulkaniseret eller bare trykket i aner jeg ikke.
det skal dælme holde til et stort vrid.

Den proces jeg nævner er med en kold vulkanisering, og jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne rense og påføre denne vulkaniseringvæske/lim på en gummi-hub og presse hub´en ind igen i propellen.

Man kan kan vel bruge en stor skruestik eller lign.

Men jeg indrømmer jeg ikke har prøvet eller hørt om nogen der har prøvet med en båd-propel, mit indlæg gik mere på om det var muligt selv at gøre, og det tror jeg det er...

Lars T
23-11-2010, 18:33
Men hvad så hvis man grundstøder og dette stykke plast (drive sleeve) smadres, så kan propellen vel ikke dreje rundt og så kan man vel ikke sejle hjem?

Oftest vil man kunne sejle hjem i tomgang, hvor propeller vil dreje rundt. Men så snarr du giver den gas vil propelakslen fedte rundt inde i propellen, fordi at "drive Sleeve"/hub'en er smadret. Kan man mærke deciderede ubalance i båden efter en grundstødning, skal den op af vandet og efterses.

Er det kun "standard propeller" som har drive sleeve eller har andre "optimererede" alu og rustfri propeller også sådan en "indbygget"?

Nej alle propeller har løse navkits med "drive sleeve"/hub. Det er kun propeller til meget hurtig gående både, som er med fastnav. Ved en grundstødning her er det propellen og akslen som tager hele stødet.


Men jeg indrømmer jeg ikke har prøvet eller hørt om nogen der har prøvet med en båd-propel, mit indlæg gik mere på om det var muligt selv at gøre, og det tror jeg det er...

Rudes Propeller gør det, så det er helt sikkert muligt, om det så er noget man kan gøre derhjemme, afhænger vel af størrelsen på ens skur :)

NarkoKrig
24-11-2010, 10:03
Oftest vil man kunne sejle hjem i tomgang, hvor propeller vil dreje rundt. Men så snarr du giver den gas vil propelakslen fedte rundt inde i propellen, fordi at "drive Sleeve"/hub'en er smadret. Kan man mærke deciderede ubalance i båden efter en grundstødning, skal den op af vandet og efterses.



Nej alle propeller har løse navkits med "drive sleeve"/hub. Det er kun propeller til meget hurtig gående både, som er med fastnav. Ved en grundstødning her er det propellen og akslen som tager hele stødet.




Rudes Propeller gør det, så det er helt sikkert muligt, om det så er noget man kan gøre derhjemme, afhænger vel af størrelsen på ens skur :)


Jeg vil godt lige indskyde at ældre eks mercury propeller der idag har nav kit, kom med fast nav. Mere så der ikke købes brugt med forventning om de er med nav kit og skuffelse til følge.

thg
29-11-2010, 20:32
Har nu kigget lidt på en Propulse propel, men ved ikke lige om det er noget der virker?

Det er en 4-bladet og har en diameter på 14,5" hvilket svarer meget godt til den org. men tilgengæld kan man selv indstille stigningen imellem 14"-22" så man kan prøve sig frem og ændre på det alt efter hvad man lige netop skal bruge båden til og hvor mange personer man har ombord mv. Derudover kan man købe løse blade til den ved evt. påsejlning.

Den er lavet af et korrosionsfrit materiale som er hårdere end aluminium men 40% lettere end aluminium.

Nogen som har erfaringer med Propulse og om det er noget som kan måle sig med en 4-bladet alupropel?

thg
01-12-2010, 18:48
Slet ingen som har erfaringer med Propulse propellen?

MartinN
01-12-2010, 19:40
Mht. propeller teori kan disse link måske hjælpe!
De indeholder de mest basale begreber vedr. valget af propellere.

http://www.boatfix.com/how/props.html
http://ezinearticles.com/?Ultimate-Outboard-Propeller-Information-Guide&id=654730
http://www.powerboatmag.com/propeller-guide.html