View Full Version : Udvikling de sidste 20 år
Schubert
18-11-2010, 20:32
Jeg har selv en lille speedbåd fra sidst i 70erne tror jeg. har gået og tænkt over, hvad der er sket med bådende siden da.
Tænker der mår være sket meget omkring profil, bund, sødygtighed osv.
Kom glad med al jeres viden.
Min egen båd er f,eks helt fladbundet nok mest til sjov og sikkert ikke særlig sødygtig
Schubert
Bloody Mary
19-11-2010, 07:39
Den perfekte båd kom i 1965, så der er faktisk ikke rigtig sket noget siden.(under vandlinien).
Den blev tegnet af en amerikaner, fremstillet i danmark og maskineriet kom fra sverige.
Nemlig Coronet 21DC
Dette er min egen mening ;-)
http://www.baadinfo.dk/images/pictures/Coronet%20old%202_ny.jpg
Schubert
22-11-2010, 20:34
Troede der ville komme en vild nørded tråd ud af det her hvor jeg kunne suge lidt til mig.
Det kan da ikke være rigtigt at der ikke er sket nogen udvikling de sidste 20 år? så er det da det eneste sted i verden ;-)
Måske dem der ved noget om det ikke gider skrive
Schubert
Manglende svar kan skyldes, at der ikke er så meget at skrive om, iøvrigt er det ikke et dansk fænomen, da stort set ingen af de solgte både for tiden er lavet her. Hvis man ser på Coronetten, så ser man en skarp stævn, som flader ud mod agter. Den udfladning har man så varieret afhængig af bådens anvendelse. Til race, skarp hele vejen, til familiesejlads forskellige vinkler, alt efter ønsket om sideværts stabiltet eller evne til hurtig sejlads prioriteres. Der har været mange forsøg med profiler på langs og trin på tværs, men det mest avancerede er opgivet igen. Et meget vellykket forsøg var Bror With's drommedillebund, men det indebar en ret flad bund, med en del klaskeri til følge.
Man kan sige, at udviklingen er gået på anvendelighed/beboelighed og stabilitet, gælder også for sejlbåde, hvilket bl.a. har medført, at man i dag kan få en 14 fods båd med et godt cockpit og kahyt med overnatnigsmuligheder.
optimisten
23-11-2010, 10:43
tag og kik på bundene på mange hurtiggående træbåde fra 30 til 65 det er der de moderne konstruktioner kommer fra -mange af de nye tiltag på biler stammer også fra før 1960 feks det sammenklaplige ståltag som pegout pralede af at være opfinder af er amerikansk fra 50erne
Jeg har ingen praktisk erfaring på denne front men læser mig da til en masse :)
Der er helt sikkert sket en masse inden for udviklingen af forskellige skrogtyper.
Bare se på de hurtigt powerboats med flere trin i skroget som lukker luft ind under skroget og mindske modstanden hvilket giver højere fart. Brian L herinde har faktisk en Formula som har disse egenskaber. Skrogen med en "pad", en slags platfomr bagtil som løfter hele skorget ud af vandet bruges også meget.
Der eksperimenteres også meget med den afsluttende del af undervandsskroget, altså agter.
Hej Lars. Nu holdt jeg mig til alm. familiebåde, og regnede med at powerboats, som ikke lige er min stærke side, nok ville få en kommentar fra anden side. Og han undrede sig jo over manglende svar.
Hej Erik :)
Jeps, jeg ved jo ikke en dyt om skrogudviklingandet end hvad jeg lige har læst mig frem til, som så meget andet :)
Men jeg vil blot som dig, give mit besyv med :)
Schubert
23-11-2010, 14:23
He he kan nu godt google og læse og tro mig det gør jeg også - håbede bare der sad nogle nørder her og det kunne blive en sjov tråd.
Tak for jeres bidrag ;-)
Ok måske har den været vist her før men fjupeqopq
w54-OEWulDE&feature=player_embedded
Jeg tror på at en af de mere succesrige konstruktioner er Smuggler bådene, der har vundet flere af der store race før i tiden:
http://www.smuggler.se/
og så selvfølgelig Sigurd Isaksson med hans Flying Flipper...
http://www.youtube.com/watch?v=Ov-B5slDTWo&feature=related
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.