View Full Version : billeder fra sommerferien
Lidt billeder fra sommeren på Sommen
lille tut
04-09-2008, 19:20
Ser bare dejligt ud, træls vi går mod vinter.
Hvor er det henne, er det ved din sø og kan vi se det på google earth
Det er ved nordspidsen af Torpön kan sagtens ses på google - men opløsningen i den del af sverige er lav da der åbenbart ikke er taget nærbilleder fra fly men kun fra satelit
Der er intet af militær betydning der så selv satelitbillederne er i forholdsvis lav opløsning
lille tut
04-09-2008, 19:41
Det er ved nordspidsen af Torpön kan sagtens ses på google - men opløsningen i den del af sverige er lav da der åbenbart ikke er taget nærbilleder fra fly men kun fra satelit
Der er intet af militær betydning der så selv satelitbillederne er i forholdsvis lav opløsning
Lidt nemmere med en ca pos er ikke lige med på hvor det er i sverige:o
Her er et image positionen er ca 58 01 45 33 N 15 05 25 57 E
Længdegrad 15° 5'26.55"Ø
Breddegrad 58° 1'45.97"N
lille tut
04-09-2008, 19:53
Nogle fine billeder der kan ses rundt omkring, ser også ud til man nemt kan finde læ for alle vindretninger.
Hvad er vandtemp om sommeren i snit
Man kan altid finde læ - og selv under hård vind kan selv B-Lineren sagtens bjærge sig - der kan max dannes bølger på ca 1,5 meter i søen - og man kan altid gå i "læ" side af fjordene
Vandet var denne sommer oppe i 22`c - men det er en dyb sø så systemet er sådan at overfladevandet opvarmes ret hurtigt - er der så en svag "pålandsvind" så står det varmeste vand i den side af en fjord etc. i den anden side er vandet ca 2-3`c lavere
Søens bund ligger ret konstant på ca 4`c men så langt ned kommer man ikke - det er nede under 30-40 meters dybde at temparaturen er så lav.
Under hedebølger kan man på ekkolodet tydeligt se det såkaldte "skillelag" mellem det "varme" overfladevand og det kolde bundvand - typisk ligger skillelaget på 25-35 meters dybde
Søen fryser til engang i nov-dec hvis ellers det er en normalvinter og man kan i løbet af januar køre bil på søen - eller løbe skøjter
lille tut
04-09-2008, 20:17
Det må være dejligt med de vandforhold og ang vand temp er da fint
godt at høre i kan bruge søen både til skøjter og iskørsel det har jeg prøvet en gang siden jeg har fået kørekort (20år)ØVØV det er ellers skægt men hva vinter findes ikke i DK mere.
Fruen og jeg var også meget varme på at købe noget i sverige ned til en sø hvor vi kunne bruge båden og til opvarming inden skiferien, men vi har bare for langt til at vi bare lige køre derover for en-to dage, og samtigtigt prisen på broer/færger samt brændstof var grunden til det blev droppet.
I virkeligheden er vores hus ikke længere væk end hvis vi vi havde sommerhus på fx skagen
Vejene er dog bedre op til sverigeshuset - og traikken meget mindre derudover er det billigt at købe og eje hus i sverige
Mht. færgen / broen ja så kan det fås billigt gennem www.dansketorpare.dk - selv har jeg en ordning som gør det ikke koster mig noget;)
lille tut
04-09-2008, 21:06
Så kan jeg godt forstå i er der så meget hvis i ikke har mere end 300km
Der er flere veje derop - den korteste er over värnamo - aborravik der er ca 355 km - den nemme er over jönköping - granna - tranås så er der vel 380 km og så er der mellemvejen over jönköping n¨ssjö - aborravik - österbymo så er der ca 370 km
vejen vælges efter vejr (frost - glatte veje) og tid på dagen og året (fare for dyrekolisioner som er størst på den korte vej idet man kører gennem store skovområdet uden dyrehegn)
Jeg kan sgu godt forstår at i sejler derovre..!
Helt anderledes bådkultur end herhjemme - Det ser rigtig lækkert og hyggeligt ud.
Ja bådkulturen er en helt anden det kan jeg skrive under på
Der er meget mere plads - og tolerancen er meget større - fx vinker/hilser alle på hinanden også kludesejlere - motorbådsfolk
Generelt er Svenskerne meget venligere end Danskerne når man lærer dem at kende - og hjælpsomheden kender ingen grænser
Møder en kludesejler en motorbåd med problemer hilser og hjælper han altid - det omvendte er selvfølgeligt også tilfældet.
Jeg har sejlet mange år i Danmark - og savner ikke mentaliteten og de mange "selvbestaltede" politibetjente
Første gang jeg havde båd med til sverige spurgte jeg en fyr der stod ved sin sejlbåd i havnen seglarvik - om jeg måtte benytte bådrampen - han grinede og sagde - Ja da - hvis du altså har en båd
Da jeg skulle have båden op igen havde min daværende lille Honda store problemer idet rampen var glat - straks kom en fyr hen til mig og spurgte om bilen "slir" (= fedter/skrider på svensk) jeg kunne jo kun bekræftige at jeg havde problemer - så vendte han om og gik sin vej - 5 minutter senere kom han på sin traktor og trak Honda og Båd op
I Danmark ville man først kræve betaling for brug af rampen - og sad man fast var ricikoen stor for at en eller anden selvbestaltet politibetjent havde kommet med kommentarer og ordrer - men sådan er det ikke i sverige
I Sverige er der generelt meget færre regler for brug af båd og de regler der er er som sagt få - men de overholdes og håndhæves. På Sommen er der fartrestriktioner 2 steder - ved färjeläget og ved dæmningen i laksberg og det overholder folk - derudover er der ca 10 øer (ud af ca 360) hvor der er landgangsforbud i fuglenes rugningsperiode og det overholder folk - der er også en kombineret politi og redningdbåd der en sjælden gang ses sejle rundt - de håndhæver disse få regler strengt men venligt
Politi/redningsbåden bruges også til at bringe tilskadekomne og syge ind fra de mange beboede øer - så en sjælden gang kan man om aftenen/natten se den med blå blink og fuld fart (2x 200 hk påhængsmotorer) skyde frem mod en ø hvor der måske er sket noget.
Forrige sommer brændte en båd voldsomt i Asby Fjorden ved en ø - der kom den farende med fuld fart - og slukkede branden (den har en vandkanon monteret) - folkene der sejler den hilser altid og griner til sejlerne de møder - men ser de en drøne igennem fx färjeläget med 30+ knop så sætter de efter ham og bøde uddeles prompte - jeg tror det Danske politi kunne lære meget af den adfær - for folk betragter dem med stor sympati da de jo både redder folk og håndhæver de få men helt forståelige regler der findes på søen
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.