www.propshop.dk

Autoriseret service [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Autoriseret service


Ulman
18-12-2010, 19:47
Nu har jeg jo købt en helt ny drivlinie og spekulerer på hvad jeg skal regne med i serviceudgifter. Forudsætningen er at den serviceres på autoriseret værksted. Der er tale om en Mercruiser 5.0 MPI med Alpha One. Er der nogen der har erfaringer med den slags?

Anders kr
18-12-2010, 19:49
Hej Ulman,

Er det Kun en ny drivlinie du skal ha monteret altså kun drev. eller inkludere det også transom?

Mv.

Ulman
18-12-2010, 19:55
Det hele er skam monteret og der er ny transom, drev og motor. Spørgsmålet går ikke på montering men på autoriseret serviceeftersyn.

Anders kr
18-12-2010, 20:04
Undskyld det var mig der ikke forstod dit spørgsmål.

Hvis ikke det har noget med din garanti på motor og drivlinie, ville jeg da gøre det selv.

ellers prøv at spørge Rolf T tror han gi et godt bud på hvad det koster.

Fandt lige en pris hos en aut. på et service af dit drev det er 2500,- så mund ikke det er lidt dyre for motoren??

Se link her: http://jespersmarineservice.dk/Service/Drevservice

Men hvis du vil lave det selv og det er fra nordsjælland eller omegn, hjælper jeg dig gerne,Party0012

Ulman
18-12-2010, 20:11
Det lyder godt. Tak for tilbuddet.

Men lad mig også høre fra de andre af Jer der har erfaring med ny motor.

Anders kr
18-12-2010, 20:20
Jeps.

Sender lige mit tlf, nummer på en pm. hvis det bliver aktuelt.

Anders

Casper T
18-12-2010, 20:21
Jeg bruger ah-marine i roskilde netop pga.garanti ,på min 4,3 225hk kostede et 20 timers under 1000.- 50 timers lå på omkring 1500.- fik det dog lidt billigere..

Lars T
18-12-2010, 23:39
ulman - her er engstrøms priser. http://baade.engstrom.dk/2501.cms
Jeg har også deres 2008 og 2009 priser, skyd mig en pm hvis det har interesse.

Miss Mancini
19-12-2010, 02:29
Jeg kender ikke til juraen indenfor bådbranchen omkring opretholdelse af garantiordningen på en fabriksny drivlinie. Indenfor autobranchen kan en bil under fabriksgarantien få udført service på ikke aut. værksted f.eks. AutoMester uden at det stiller forbrugeren dårligere ved en evt. garantisag på bilen. Det skal nævnes, at flere bilimportører har en begrænset kulancekonto overfor de kunder, som vælger et andet værksted end det autoriserede.

Jeg ved at den danske Mercruiser importør har lavet et 5 års garantiprogram på deres motorer, drev og transom, hvor garantien kun kan opretholdes, hvis drivlinien er serviceret efter de anbefalede foreskrifter på et autoriseret værksted og med originale reservedele. Hvorvidt det rent juridisk er lovligt ved jeg ikke. Normal garantiperiode er efter gældende dansk lovgivning.
Så vidt jeg husker er serviceintervallerne min. 1 gang årligt eller for hver 100 timer, hvad der måtte indtræffe først.

Om garantidækningen kun er gældende, hvis et aut. værksted også har sørget for vinter- og forårsklargøringen må jeg være dig svar skyldig, for med de priser som det efterhånden koster, så bliver det godt nok kostbart i længden.
Ulempen ved den lange garanti og ikke mindst at man som kunden tvinges til at få udført service og vedligeholdelse på et aut. værksted er ubetinget, at Mercruiser kan reducere serviceintervallerne, og vupti så skal hele molevitten serviceres oftere og oftere med større udgifter til følge.

Jeg ved at Mercruiser for ganske nylig har været nødsaget til at tilbagekalde en del Alpha One Gen II drev pga. alvorlige fabrikationsfejl. Fejlene udbedres ikke af et værksted, men som forbruger får du ombyttet dit drev - det er værd at undersøge, om dit drev er et af de implicerede og som dermed skal ombyttes inden videre sejlads er sikkert. Mercruiser oplyser ikke om hvilke fejl der er tale om blot at drevet skal ombyttes ASAP.

Ulman
20-12-2010, 10:05
ulman - her er engstrøms priser. http://baade.engstrom.dk/2501.cms
Jeg har også deres 2008 og 2009 priser, skyd mig en pm hvis det har interesse.Det virker lidt vildt ift. Casper T's service hos AH Marine. Det er selvfølgelig usikkert hvad der præcis indgår de forskellige steder. Umiddelbart må man vel forvente at et standardeftersyn af en sprit ny motor vel kun handler om skift af olie og nogle filtre. Jeg kan begge dele selv, men mon ikke det er en god idé at køre by the book i starten mens der stadig er garanti.

Miss Mancini
20-12-2010, 10:23
Det virker lidt vildt ift. Casper T's service hos AH Marine. Det er selvfølgelig usikkert hvad der præcis indgår de forskellige steder. Umiddelbart må man vel forvente at et standardeftersyn af en sprit ny motor vel kun handler om skift af olie og nogle filtre. Jeg kan begge dele selv, men mon ikke det er en god idé at køre by the book i starten mens der stadig er garanti.

Der er stor sandsynlighed for at der udføres forskelligt arbejde, og dermed også forskellige priser.

Ang. vinterkonservering er der også vidt forskellige priser. Det billigste jeg har hørt er på 1500,- kr. incl. service på motor og drev, og det dyreste er på
på 7500,-. I begge tilfælde, var der tale om samme motor, nemlig 5.0 liter V8 med Alpha One Gen II drev.

Ja, standard eftersyn af en helt ny drivlinie bør omfatte olie- og filterskift.

Lars T
20-12-2010, 10:29
Jeg gav 3800,- eks. moms for service hos AH på min motor da den landede i DK. Det inkluderede et komplet serviceeftersyn (olie og filtre), tilkobling af computer/tester, tjek af drev (oplining, bælge, pakninger).

Casper T - hvad fik du lavet for de "knap" 1.500,-? Var det kunne olieskift? Tager de ikke stadig 525,- plus moms i timen?

Ulman
20-12-2010, 10:49
Oliefilter: 80 kr.
Olie: 300-500 kr. eller noget i den stil.
Hvad skal der mere ske?

Miss Mancini
20-12-2010, 10:55
Brændstoffilter.

Ulman
20-12-2010, 11:02
Oliefilter: 80 kr.
Olie: 300-500 kr. eller noget i den stil.
Brændstoffilter: 100 kr.

Så er vi oppe på 600-700 kr.
Det tager en time til 500,- kr.
Så er vi oppe på 1200,- kr.

Andet?

Miss Mancini
20-12-2010, 11:04
Nej, det er vist det i grove træk.

Ulman
20-12-2010, 11:07
Dvs. garantien dækker kun hvis brændstoffilter, olie og oliefilter er skiftet af en autoriseret. Håber godt nok der skal lidt mere til. Nå, men egentlig er jeg blot ved at lægge budget og ville høre til andres erfaring med serviceeftersyn af en ny motor.

Miss Mancini
20-12-2010, 11:35
Dvs. garantien dækker kun hvis brændstoffilter, olie og oliefilter er skiftet af en autoriseret. Håber godt nok der skal lidt mere til. Nå, men egentlig er jeg blot ved at lægge budget og ville høre til andres erfaring med serviceeftersyn af en ny motor.

Importøren må kunne svare på dette og dokumentere det juridiske.

Lars T
20-12-2010, 11:48
Ulman - Hvis du laver budget og forventer en service pris på 2.500,- alt inkl. så bliver du ikke overrasket.

Det er ikke uhørt at værkstederne tager kr 165,- for et oliefilter og 150,- for en liter olie. Husk at din bruger ca. 5.2 liter olie plus ca. ½ i filteret.

goffy
20-12-2010, 13:22
her er en oversigt fra min instruktionsbog til volvo.
dette er min. for hver sæson.

Peter508
20-12-2010, 13:45
Nu er min en diesel, så jeg ved ikke om der er forskel...

Men jeg har 2 diesel filtre ( 2 tanke ) og 1 oliefilter.

Motoren tager ca. 18 ltr. motorolie, jeg er heldig at arbejde i branchen, så det giver jeg 380 kr. for, normal pris for det olie jeg bruger, er 1800,- for 20 ltr....

Så er der impelleren som jeg skifter hvertandet år.

Andet gør jeg vel stort set ikke ved motoren, og det bliver gjort hvert forår....

Ulman
20-12-2010, 14:24
her er en oversigt fra min instruktionsbog til volvo.
dette er min. for hver sæson.Men det gør du selv ik' ? Du har ikke en pris fra et værksted?

Casper T
20-12-2010, 15:07
Jeg gav 3800,- eks. moms for service hos AH på min motor da den landede i DK. Det inkluderede et komplet serviceeftersyn (olie og filtre), tilkobling af computer/tester, tjek af drev (oplining, bælge, pakninger).

Casper T - hvad fik du lavet for de "knap" 1.500,-? Var det kunne olieskift? Tager de ikke stadig 525,- plus moms i timen?
ved ikke helt hvad der blev lavet andet end 50timers service, olieskift blandt andet ,filter,så var der lige det med drevet der gav jeg ikke noget for drev olie da drevet blev skiftet,som ved alle mine andre service

goffy
20-12-2010, 15:13
Men det gør du selv ik' ? Du har ikke en pris fra et værksted?

Jeg gør det selv. Volvo meldte klar ud at da jeg selv havde monteret maskinen og drevet dækkede garantien ikke, og hvorfor så bruge deres værksteder. :rolleyes:

goffy
20-12-2010, 15:25
ved ikke helt hvad der blev lavet andet end 50timers service, olieskift blandt andet ,filter,så var der lige det med drevet der gav jeg ikke noget for drev olie da drevet blev skiftet,som ved alle mine andre service

:D :D :D

Miss Mancini
20-12-2010, 16:22
ved ikke helt hvad der blev lavet andet end 50timers service, olieskift blandt andet ,filter,så var der lige det med drevet der gav jeg ikke noget for drev olie da drevet blev skiftet,som ved alle mine andre service

Har du aktier eller er du i familie med AH Marine ?

erjohans
20-12-2010, 17:00
Ved du hvilken årgang drev der bliver tilbagekaldt, for jeg har ikke hørt om dette

Miss Mancini
20-12-2010, 17:07
Ved du hvilken årgang drev der bliver tilbagekaldt, for jeg har ikke hørt om dette

Nej, desværre.

Importøren oplyser hverken omkring de implicerede serienumre eller årgang. Jobbet med at finde de berørte drev skal gøres ud fra hvert enkelt drevnummer.

Lars T
20-12-2010, 17:42
Casper - Kan du ikke se på fakturaen hvad der med fulgte? Syntes ellers både Bent og Lasse var/er meget gode til at udspecificere deres faktura.

På uscoastguards website er der en del recalls fra forskellige producenter.
http://www.uscgboating.org/recalls/recall_database.aspx?company=mercury&sort=mic

Casper T
20-12-2010, 21:10
jo jeg kan nok godt finde fakturen,hvis det er fordi vi skal se hvad der er lavet,regner dog kraftigt med der er lavet det der skal til som minimum for at garantien holdt,vinterkonservering har jeg selv klaret hvis det er fordi du mener prisen er lille,så er der lige alt med drevet det har volvo jo betalt ,alt det der med af/på samt dornen i motoren/opretning,,,,,,,,,,,Ps .nej jeg har bestemt ikke aktier i AH marine men føler mig meget godt behandlet også er det det eneste autoriseret volvo værksted nær Fr.sund jeg er personligt glad for at jeg har valgt autoriseret ,selvom andre nok kunne have lavet det for mig fx den lokale på havnen