rustfri stål der ruster [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : rustfri stål der ruster

poca
26-01-2011, 13:04
hej jeg har et stort problem. mit rustfri stål på min båd er begyndt at ruste "hvad gør jeg"
jeg har læst noget om bejdse af rustfri, det er mit bedste bud på en løsning som evt holder.
er der nogen der har gjort sig andre erfaringer vil jeg gerne høre om det. båden er fra 2010 jeg har forhørt mig ved forhandleren men han vil ikke hjælpe.

ChristianX
26-01-2011, 13:07
Det må da være utrolig dårligt kvalitet det der! hvis båden er fra 2010 er der da noget helt galt?
Vi har en del rustfri stål på vores motorbåd, og den er 1989 og der er ikke én rustplet på det.

Albjerg
26-01-2011, 13:16
Hvis båden er fra 2010 er du da stadig dækket af reklamationsretten og så skal forhandleren gøre noget.... Ellers må han jo have båden tilbage..

poca
26-01-2011, 13:24
ja det mener jeg jo også, han siger der er 2 års garanti på skroget, men ikke på resten af båden. hvor store fejl skal der være for man kan bruge reklamationsretten.

Albjerg
26-01-2011, 13:29
ja det mener jeg jo også, han siger der er 2 års garanti på skroget, men ikke på resten af båden. hvor store fejl skal der være for man kan bruge reklamationsretten.

Hvis udstyret er fabriksmonteret har du 24 mdr. reklamationsret. Bare husk at der er forskel på garanti og reklamationsret....
http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/reklamationsret/

Ulman
26-01-2011, 13:33
Jeg vil bakke de andre op. Det er helt galt det der, og det skal du under ingen omstændigheder finde dig i. Hvordan du skal forholde dig rent juridisk ved jeg ikke, men det synes jeg du skal gå i gang med at undersøge. Du skal jo ikke på en så ny båd begynde med alle mulige kreative reparationer.

goffy
26-01-2011, 13:41
er du sikker på at det er rustfri stål eller rettere syrefast (A4) som det bør være på både. da jeg skiftede gelænderet, som jeg troede var rustfri, viste det sig at være kobberrør med en form for fornikling på :( der findes også andre måde at lave det på.
man ser også tit at beslag og andet lavet i syrefast A4 er monteret med bolte som ikke er syrefaste og så giver det problemer.
på dine billederne ligner det noget som kan poleres væk.

forhandleren skal da hjælpe det siger loven, spørgsmålet er om der står i papirerne at det skal være rustfri ?

poca
26-01-2011, 13:46
jeg ved ikke hvilken type rustfri det er, når man køber båden er det jo nyt og skinner der blev jeg ikke oplyst hvilken type det er. rusren kan poleres væk men det er ikke en holdbar løsning så skal man polere hver uge. så ville jeg prøve med bejdse.

poca
26-01-2011, 13:48
båden er fra værftet krugerboat i polen men købt igennem bomarine i brande, de vil godt skifte stålet men det kræver de tager den med til polen, det er jeg ikke så vild med. er det juridisk iorden.

nicolajjetrider
26-01-2011, 14:22
Lyder mærkeligt den skal tilbage til Polen, når en bil går i stykker på garantien sendes den jo heller ikke til Tyskland,Japan,Usa und so weiter.

Jeg tror bestemt ikke det er Syrefast som Goffy er inde på, det er ganske nok rustfrit stål. Men kvaliteterne og typerne er mange, ofte står der A4 på beslagets bagside hvis det er denne type, ligeledes står det på alle de "bolte & skruer" der bruges til det.

Se f.eks dette billede hvor du lige kan ane noget skrift i toppen af bolten, der står A4.
http://www.carl-ras.dk/e-shop/soemskruerogbolte/bolte/saetskruer/saetskruerustfria4/

nicolajjetrider
26-01-2011, 14:26
En evt løsning kunne være at få det elektro poleret. ( Forhandleren kunne evt. dække dette som garanti )

Vi har lige købt et rigtig lækkert Webasto fyr, alt var til punkt og prikke på nær deres udstødningsrør der skal sidde i skrogsiden på båden, den var svejst dårligt og den var bare leveret i råt stål ( rustfrit ). Vi fik en smed til at slibe svejsningen op og svejse den ordenlig og der efter elektropolere den så den står lige i skabet. :)

Clasg
26-01-2011, 17:44
Det er svært at se ud fra billederne, men det kan være "flyverust".
Flyverust er bittesmå jernpartikler, der lander på den rustfri overflade.
Her ruster det så op i fugtigt miljø og går i tæt forbindelse med det rustfri jern.

Ses også ofte i forbindelse med bestik i opvaskemaskinen.

Kan der være en i nærheden af din båd der har brugt en vinkelsliber ?

Holten
26-01-2011, 17:58
Selvfølgelig skal tilbehøret på en ny båd ikke ruste.
Forhandleren skal udbedre det uden at det kommer til at koste dig noget.

MVH

Holten

goffy
26-01-2011, 18:42
har lige kikke på billederne igen og jeg tror ikke det er rustfrit stål, men en anden matriale der er enten forniklet eller forkromet, men uanset hvad det er skal der ikke komme de brune pletter med mindre der er tilført noget udefra, du har vel ikke brugt ståluld, for det er ren gift for rustfrit stål.
jeg har efterhåndet set meget der bliver lavet/solgt som rustfast og det har ikke en dyt at gøre med syrefast/rustfrit stål

poca
26-01-2011, 19:01
nej jeg har ikke brugt ståluld, jeg købte i maj måned. det var meget rusten efter sommerferien så gjorde jeg det rent i ssp-630 industri-polish fra kema som er beregnet til rengøring og beskyttelse af rustfri stål. så jeg mener ikke jeg har gjort noget forkert.
men det er træls.

goffy
26-01-2011, 19:12
nej jeg har ikke brugt ståluld, jeg købte i maj måned. det var meget rusten efter sommerferien så gjorde jeg det rent i ssp-630 industri-polish fra kema som er beregnet til rengøring og beskyttelse af rustfri stål. så jeg mener ikke jeg har gjort noget forkert.
men det er træls.

du har gjort det rigtige, så nu skal forhandleren på banen, han skal da ikke slippe så let. Forhandleren må da kunne dokumentere med dine billeder at den er gal. så må de kunne sende ny dele til ham til montering.

poca
26-01-2011, 19:32
ja det er også det jeg har forslået.

klinse
26-01-2011, 19:41
Når rustfrit ,ruster som det gør der ,er det typisk et tegn på at svejsningerne ikke er afsyret ,når vi laver rustfrit gelænder på skibe bliver svejsninger renset med en stålbørste ,hvorefter svejsningerne bliver smurt med bejdsepasta fra inox , det skal sidde mindst en time hvorefter det afskylles med vandt ,så skal de stå rigtig flot og blank ,kan en elektro polering anbefales

Thomas E.
26-01-2011, 19:47
Her ken du læse om rustfri ståls egenskaber

http://www.damstahl.dk/Files/Filer/DamstahlDK/Publikationer/Atmosfaerisk_korrosion.pdf

Chribs
26-01-2011, 20:03
Det kan også skyldtes vand med relativ stort jernindhold...

Men jeg hælder også til den teori at det ikke er rustfri, men et andet metal der er forniklet..

Det ligner det rust der kommer på Nye Kina motorcykler første gang de står udenfor et par dage...

Sådanne rustpletter fjerner man nemmest ved at "polere" det med alufolie trykket sammen i en lille bold, og bagefter oliepolerer man overfladen, det giver en hvis beskyttelse en tid, alt efter påvirkningen det bliver udsat for samt den generelle kvallitet på metallet....

BrianL
26-01-2011, 21:18
Er det alle dine "rustfri" dele på båden som er angrebet ?

Jeg synes at det er mærkeligt med pullerten, da jeg vil forvente at den er i A4 kvalitet (rustfri/syrefast), men bolte/møtrikker/skruer kan på både desværre godt være af A2 kvalitet (ikke syrefast).

Der er ikke andet at gøre end at tale med forhandleren, men jeg tror desværre at du har en dårlig sag hvis der ikke eksplicit er en klausul i dine garantibestemmelser som omhandler dette område.

Miss Mancini
26-01-2011, 22:01
Jeg har set på forhandlerens link til din båd, men jeg kan ikke umiddelbart finde et sted, hvor der oplyses om søgelænder, pullerter mv. i "rustfrit stål".
Hvis det er tilfældet, så kan det måske stille dig i en dårlig situation, hvis du ønsker at gå rettens vej.

Situationen var anderledes, hvis der blev oplyst, at "båden leveres med søgelænder, pullerter, sorringsanordninger mv. i rustfrit stål klasseficering A4 bla bla bla".

Jeg synes ikke at løsningen med at transportere båden fra forhandleren i DK til værftet i Polen som en holdbar løsning for dit vedkommende, for hvor lang tid vil det ikke tage ?

Selvom de berørte komponenter med rustpletter udskiftes, er de nye komponenter højest sandsynligt ikke i en bedre kvalitet, og dermed er problemet med rustpletter et tilbagevendende problem i fremtiden.

Hvad vil du selv foreslå/ønske af løsningsmodeller, Poca ?

poca
27-01-2011, 07:08
tak for de mange svar, det er faktisk alt der ruster undtagen nogle hængsler. hvis jeg ikke kan få noget ud af forhandleren, vil jeg selv afmontere alt rustfri og behandle det med bejdse-pasta. go se om det virker det er mit bedste bud på en løsning.

lynæs
27-01-2011, 07:48
Bejdsepasta vil gøre det hele meget mat og grimt, og det bliver et betragteligt job at polere det op igen, ikke at anbefale. Det gør i princippet det samme som elpolering, nemlig at fjerne stålet fra overfladen, så der kun er crom tilbage, i grove træk. Det er iøvrigt et ret normalt syn at se rust på beslag mm. Du kunne prøve med det gode gamle
Autosol, det har jeg gode resultater med gennem tiderne. Man kunne jo håbe at tingene bare har befundet sig et uheldigt sted undervejs i processen.

Strøyer
27-01-2011, 07:50
Hvis det nu ikke er "rustfrit stål" det er lavet af, hvordan vil det mon så reagere på bejdsepasta ?

poca
27-01-2011, 08:35
det må godt være mat, bare det ikke er rusten, er der nogen der ved hvad elpolering er og hvor man kan få det gjort jeg bor i thorsminde.

Chribs
27-01-2011, 08:40
Der er jo den regel i købeloven der hedder formodningsreglen, og med hensym til en båd, burde en køber formode at den kan holde til at bruges til det den er beregnet til, nemlig at sejle i vand på søer og hav, og det uden at den begynder at ruste osv. Og begynder en båd eller de beslag osv. der er på den, at ruste eller andet, har varen en mangel i forhold til det forventede, og sælger/producent er dermed erstatning-ansvarlig....

Sælger har ansvaret for at få det udbedret på den ene eller anden måde, det kommer ikke dig ved at den skal en tur til fabrikken for at blive repareret, det er sælgers ansvar og udgift..

Miss Mancini
27-01-2011, 08:48
Sælger har ansvaret for at få det udbedret på den ene eller anden måde, det kommer ikke dig ved at den skal en tur til fabrikken for at blive repareret, det er sælgers ansvar og udgift..

Jeg synes alligevel at det er et drastisk træk at sende båden retur til værftet i Polen fordi;

- Sker der skade eller tyveri af båden under transporten, er det ejers forsikring som dækker. Dækker den også, hvis båden ikke er i hans varetægt under transporten, reparationen mv. ?

- Hvor lang tid skal man som kunde acceptere, at det tager for at få tingene udbedret på værftet ?

Horizonblue
27-01-2011, 08:54
det må godt være mat, bare det ikke er rusten, er der nogen der ved hvad elpolering er og hvor man kan få det gjort jeg bor i thorsminde.

http://elektropol.dk/

Han kan elektropolere. Har dog aldrig fået noget elektropoleret(endnu), kun glasblæst. Hans værksted ligger i Århus.

Bejdsepasta, hvis det skal være Pelox, kan man tilsyneladende ikke bare hente det i en tilfældig butik.

http://www.ahi.dk/pelox/saadan-faar-du-en-giftattest.htm

Måske er der andre produkter som er nemmere at få fat i.

lynæs
27-01-2011, 08:54
I Søndersø på nordfyn laver de den slags

Chribs
27-01-2011, 09:27
Jeg synes alligevel at det er et drastisk træk at sende båden retur til værftet i Polen fordi;

- Sker der skade eller tyveri af båden under transporten, er det ejers forsikring som dækker. Dækker den også, hvis båden ikke er i hans varetægt under transporten, reparationen mv. ?

- Hvor lang tid skal man som kunde acceptere, at det tager for at få tingene udbedret på værftet ?

Mig bekendt bærer den erhversdrivende (forhandleren) ansvaret for båden under en garantirep, ellers ville det også være den letteste sag i verden at blot lade den forsvinde og blot trække på skulderne.

Det gælder for de varer mit firma sælger, vi hæfter for transport udgifter begge veje for garanti-rep, og vi har også ansvaret for varen ikke forsvinder eller bliver skadet den tid vi har varen til rep, og det indtil den igen er hos kunden, så hvorfor skulle der være anderledes med en Båd ?

Det tager vel kun en dag at transportere en båd til Polen på en lastbil... så en sådan garanti rep. skulle helst ikke tage ret lang tid...

Ulman
27-01-2011, 09:39
Det tager vel kun en dag at transportere en båd til Polen på en lastbil... så en sådan garanti rep. skulle helst ikke tage ret lang tid...
Det er bare at stille båden på en trailer med et hav af låse på og så køre den ned på p-pladsen ved nærmeste lystbådehavn. Så kommer der helt automatisk nogen og kører båden til Polen sssurr

Chribs
27-01-2011, 09:47
Det er bare at stille båden på en trailer med et hav af låse på og så køre den ned på p-pladsen ved nærmeste lystbådehavn. Så kommer der helt automatisk nogen og kører båden til Polen sssurr

He he he, Så sandt så sandt.... Den havde jeg ikke lige tvistet :)

Miss Mancini
27-01-2011, 10:06
Mig bekendt bærer den erhversdrivende (forhandleren) ansvaret for båden under en garantirep, ellers ville det også være den letteste sag i verden at blot lade den forsvinde og blot trække på skulderne.

Det gælder for de varer mit firma sælger, vi hæfter for transport udgifter begge veje for garanti-rep, og vi har også ansvaret for varen ikke forsvinder eller bliver skadet den tid vi har varen til rep, og det indtil den igen er hos kunden, så hvorfor skulle der være anderledes med en Båd ?

Jeg tror ikke at forhandleren/reparatøren er ansvarlig for båden + evt. effekter, når den er indleveret til reparation. Hvis det var sådan, ville mange nok hævde, at deres ROLEX ur + Gucci taske i et afsides liggende opbevaringsrum var stjålet under reparation mv...

Fra min tid hos IVECO, hvor vi repararede/servicerede exportvogne var vi ikke ansvarlige for chaufførens effekter under værkstedsbesøg.

Jeg ved ikke hvor i Polen fabrikanten af Poca´s både holder til, men "kort tid" til udbedring af fejl og mangler tror jeg ikke på - umiddelbart et par måneder.

Chribs
27-01-2011, 11:04
Jeg tror ikke at forhandleren/reparatøren er ansvarlig for båden + evt. effekter, når den er indleveret til reparation. Hvis det var sådan, ville mange nok hævde, at deres ROLEX ur + Gucci taske i et afsides liggende opbevaringsrum var stjålet under reparation mv...

Fra min tid hos IVECO, hvor vi repararede/servicerede exportvogne var vi ikke ansvarlige for chaufførens effekter under værkstedsbesøg.

Jeg ved ikke hvor i Polen fabrikanten af Poca´s både holder til, men "kort tid" til udbedring af fejl og mangler tror jeg ikke på - umiddelbart et par måneder.

Jeg mener ikke diverse effekter der ikke kommer varen noget ved, jeg snakker om selve varen der bliver indleveret til rep., der har forhandlere ansvaret for varen fra det øjeblik han modtager varen til den er i kundens varetægt igen, det gælder alle typer skader der måtte komme på varen mens den er i forhandlerens varetægt, også tyveri, det er forhandleren også forpligtiget til at sikre varen imod, og bliver den stjålet men den er hos forhandleren, bærer han ansvaret...

Miss Mancini
27-01-2011, 11:40
Jeg mener ikke diverse effekter der ikke kommer varen noget ved, jeg snakker om selve varen der bliver indleveret til rep., der har forhandlere ansvaret for varen fra det øjeblik han modtager varen til den er i kundens varetægt igen, det gælder alle typer skader der måtte komme på varen mens den er i forhandlerens varetægt, også tyveri, det er forhandleren også forpligtiget til at sikre varen imod, og bliver den stjålet men den er hos forhandleren, bærer han ansvaret...

Jeg må være dig svar skyldig.

poca
27-01-2011, 11:59
lige et hurtigt spørgsmål, skader bejdsning glasfiber

Ulman
27-01-2011, 12:12
Jeg synes altså stadig at det er et sidespor.
I første omgang bør du finde ud af om du har et krav på sælger eller du ikke har. Dvs. om du har ret til at få udbedret skaden - eller hvad vi skal kalde det. Måske har du retshjælp via din indboforsikring og så bør du da lige forhøre dig hos en jurist. Hvis du har et krav på sælgeren, skal du altså ikke ligge og forsøge selv at reparere på båden. Det må være nødløsningen hvis du får en lang næse af advokaten. Hvis du begynder at gøre noget selv, er det det samme som at acceptere at du selv står med aben.

poca
27-01-2011, 12:13
forstået

lynæs
27-01-2011, 12:36
Ikke fordi det er særligt aktuelt, men engang gik et kølstøberi konkurs, og alle, som havde indbragt materialer til deres køl, eller ikke havde afhentet en betalt køl, fik en lang næse, det kom til at indgå i boet, og selv om man havde kvitt. på indleveringen, kom man bare langt ned i listen af kreditorer. IKKE lige noget man regnede med. De kunne så evt. købe deres egen køl på tvangsauktion. Så jeg ville ikke sådan lige lade min båd fragte nogen steder hen.

Chribs
27-01-2011, 13:53
Ikke fordi det er særligt aktuelt, men engang gik et kølstøberi konkurs, og alle, som havde indbragt materialer til deres køl, eller ikke havde afhentet en betalt køl, fik en lang næse, det kom til at indgå i boet, og selv om man havde kvitt. på indleveringen, kom man bare langt ned i listen af kreditorer. IKKE lige noget man regnede med. De kunne så evt. købe deres egen køl på tvangsauktion. Så jeg ville ikke sådan lige lade min båd fragte nogen steder hen.

Forhandleren har det fulde ansvar, er han noget værd økonomisk er der ikke den store risiko....

Jeg forstår ikke dem der mener at det er for farligt, eller ikke tilrådig at bruge sine reklamationesrettigheder ?, hvad skal man så med garanti og reklamationsret ?...

Henvend dig til den forhandler du har købt den af, og få han til at forklare dig hvad han har tænkt sig at gøre ved problemet, og mener du ikke han griber det rigtigt og seriøst an, så har du både forbrugerrådet og advokater at henvende dig til.....

Og evt. pressen, hvis han er meget grov...

lynæs
27-01-2011, 14:12
Som man af og til hører i TV'et, kan det være kostbart, langvarigt og næsten umuligt at få sin ret, selv om man har det. Mange handlende er fuldstændig ligeglade med forbrugerrådets afgørelser, f. eks. har vi her på Nordfyn glæden af Danmarks værste bilhandler, udnævnt af tv's forbrugermagasin, men han kører bare videre.
Jeg siger bare " vær forsigtig "

poca
27-01-2011, 14:42
sådan noget elpolering hvad koster det.

pajero
27-01-2011, 19:05
Hej Poca du kan teste om det er syrefast med en magnet, der er mange forskellige legeringer af rustfast stål men en tommelfingerregel siger at syrefast IKKE er magnetisk , en ting er i hvertfald sikkert hvis du smører bejse på, så bliver det helt mat og grimt, og det skal efterpoleres og du skal ikke dryppe på båden for så skal du til at male den også
Jeg forstår heller ikke helt hvordan forhandleren bare kan afvise en reklamation som denne da det jo er fabriksmonteret udstyr.
Mvh Bjarne

Chribs
27-01-2011, 19:45
Vil du oplyse hvem forhandleren er, så vi andre kan undgå ham, og advare andre mod ham også...

Jeg ville aldrig lade ham slippe hvis der var mig, du har retten på din side, udstyret på båden lever ikke op til det man burde forvente af en båd....

Skriv til forbrugerhjælpen på Extrabladet, og/eller forbruger ankenævnet...

poca
27-01-2011, 20:16
jeg har nævnt ham tidligere i den tråd

Chribs
27-01-2011, 20:22
jeg har nævnt ham tidligere i den tråd

Sorry, den havde jeg lige misset.. Jeg ønsker dig alt held og lykke med båden. . . .

Anders kr
29-01-2011, 17:13
Når vi laver ting i rustfri stål her hjemme, kan vi ikke svejse det med "A4" det er kun rustfri elektroder vi har,

Men det ruster metoden til at få det til at holde op med at ruste er at gi det noget syre, evt salt syre nede fra supermarkedet, det bruger jeg selv da rustfri stål består af ca 30% jern,

Men gi det noget syre og puds det op igen, men der må ikke bruges stål uld eller stål børster ect. da det trækker jernet op til overfladen igen, kun syre og lidt poler creme,

Det er bare hvad jeg gjort ved mine ting,