Elektronisk tænding. [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Elektronisk tænding.


Strøyer
27-01-2011, 08:50
Jeg overvejer at sætte en elektronisk tænding på min Volvo 570A.
Men jeg synes sgu at prisen på 6500.- er lidt for skrap.
Har i set dem til biligere penge andre steder ?
jeg ved godt at de kan købes i Usa for 319$ men der kommer jo også en del oveni.

Forøvrigt så jeg at TPI blev omtalt, og så i min jagt på strømfordeler denne maskine til salg.
http://www.usa-autodele.dk/Rest%20Salg/Camaro-Corvette%20TPI%20350-305%20cui%20motor.html

Chribs
27-01-2011, 09:31
Hvor er det lige fidusen er med den overstregede pris kontra tilbudet ? :)

Softice
27-01-2011, 11:22
Jeg overvejer at sætte en elektronisk tænding på min Volvo 570A.
Men jeg synes sgu at prisen på 6500.- er lidt for skrap.
Har i set dem til biligere penge andre steder ?
jeg ved godt at de kan købes i Usa for 319$ men der kommer jo også en del oveni.

Forøvrigt så jeg at TPI blev omtalt, og så i min jagt på strømfordeler denne maskine til salg.
http://www.usa-autodele.dk/Rest%20Salg/Camaro-Corvette%20TPI%20350-305%20cui%20motor.html

Hvis du køber den og får den sendt til shopusa så er prisen leveret ved din dør 2605 dkk + fragten fra butikken til shopusa. Så det er da være at kikke på.
http://www.shopusa.com/shopusail/countries/denmark/?action=startshopping

Strøyer
27-01-2011, 11:31
Att: Chribs,


Jydske dollars ??fjupeqopqfjupeqopqfjupeqopq

Softice
27-01-2011, 11:35
Jydske dollars ??fjupeqopqfjupeqopqfjupeqopq

Ked af det, men der er med moms, told osv. Ved godt oppe i dit område kommer de jo fra venstre baglomme i Harboøre habitten.

Strøyer
27-01-2011, 11:44
Det var da en grov generalisering, mine ligger i brystlommen.-dlof--f
Er det dig der har den til salg ?

Edit:
Jeg kan nu se at det kunne se ud som et indlæg som svar på dit Softice, det var det ikke.
Jeg beklager.
Fedt link til Shopusa.
Så ser det jo ikke så slemt ud alligevel.
Tak for info.

Softice
27-01-2011, 11:47
Det var da en grov generalisering, mine ligger i brystlommen.-dlof--f
Er det dig der har den til salg ?

Nej. Det er den pris du oplyste i første indlæg 319$. Går ud fra at det er en forhandler der har givet dig den pris?

Strøyer
27-01-2011, 11:59
Edit:
Jeg kan nu se at det kunne se ud som et indlæg som svar på dit Softice, det var det ikke.
Jeg beklager.
Fedt link til Shopusa.
Så ser det jo ikke så slemt ud alligevel.
Tak for info.

http://www.michiganmotorz.com/delco-voyager-marine-electronic-distributor-p-119.html
Er der nogle der har erfaring med at eftermontere sådan et sæt ?
Er der mærkbare forbedringer, optræk, brændstoføkonomi osv. ?
http://www.michiganmotorz.com/images/res/DELCO_site_250_175.jpg

Horizonblue
27-01-2011, 14:27
Tror at jeg skal til fyn og se på en af de TPI motorer......

Anyways, jeg har installeret elektronisk tænding på et par bådmotorer og en bilmotor, dog af den type, hvor man piller platiner + kondensator ud af strømfordeleren og skruer "dimsen" ned i den originale strømfordeler.

Med en stor forbedring til følge. Der kom ny 50000 volt tændspole på, i samme hug, i alle installationerne.

Bådmotorerne var et par OMC 165 hk (række 6). Det er jo nogle motorer som egentlig burde kunne gå meget jævnt og langsomt i tomgang, men disse motorer skulle helst ikke ret meget under 900 o/min, så lød det til at de kunne gå i stå når som helst. Når man satte dem i gear, skulle man skynde sig at give lidt gas, ellers var der igen stor risiko for at de satte ud. (motorerne lagde i samme båd)

Der er nok ingen tvivl om at hele det gamle tændingsanlæg var træt. Men nu efter der er elektronisk tænding på, kan de gå 500 i tomgang og stadig fuldstændig jævn og rolig gang.

Bilen er en Porsche 924, som havde en urolig tomgang og kunne være lidt træg at starte. Efter den har fået elektronisk tænding har den fået en super tomgang og er meget lettere at starte. Den fik også nye tændrør. Det er klart at også her var det gamle tændingsanlæg træt.

Om båden og bilen er blevet mere økonomiske, hurtigere osv, har jeg ikke tal på. Mere økonomisk vil jeg da tro. Hastighed og optræk er formentlig en smule bedre, men der skal nok måleudstyr til for at påvise forskellen. Hverken bilen eller båden bliver brugt til andet end at futte rundt i, så i disse tilfælde er det svært at påvise nogen forskel.

Men en god tænding er alfa og omega for en god forbrænding, som giver god motorgang. Med Delco strømfordeleren som forstiller tidspunktet elektronisk op igennem omdrejningerne, så bliver det ikke mere nøjagtigt.

En gammeldags strømfordeler hvor der er mekanik i, bliver slidt, så gnisten bliver både mindre og på det forkerte tidspunkt. Kamvinkelen skal også være korrekt på den gamle fordeler, ellers bliver tændspolen ikke ladet ordentlig op.

Alle disse problemer er man ude over med den elektronisk fordeler. Ikke nok med at den gnister på det rigtige tidspunkt, den fyrer også en seriøs GNIST af.

Ja, jeg lovpriser elektronisk tænding her, men når jeg selv har oplevet og hørt om alle de motorer der har gået dårligt pga elendig tænding, så har jeg gjort op med mig selv at jeg ALDRIG mere skal have en motor med platiner i.(medmindre det er umuligt at få et elektronisk kit til den)

Albjerg
27-01-2011, 14:45
@ HorizonBlue: Ved du om der findes sådan et sæt til AQ170'eren?

Er der nogen som har erfaringer med ShopUSA ???

nicolajjetrider
27-01-2011, 15:06
Tror at jeg skal til fyn og se på en af de TPI motorer......


Bla bla bla står der en masse, faktum er så SKAL du ned og besøge mig :D

Horizonblue
27-01-2011, 17:30
@ HorizonBlue: Ved du om der findes sådan et sæt til AQ170'eren?

Er der nogen som har erfaringer med ShopUSA ???

Yes, jeg købte alle kits ved hot-spark.com, og de har til rigtig mange motorer.

Her er til Volvo Penta

http://www.hot-spark.com/1-volvo-penta.htm

Hvis du vil have et kit, så SKAL du have en ny tændspole med. Jeg tror ikke at der kommer noget godt ud af at bruge den gamle, selvom den måtte have den modstand som er foreskrevet.

Et kit incl tændspole kostede ca 800 kr, før jeg havde det i hånden.

Horizonblue
27-01-2011, 17:33
Bla bla bla står der en masse, faktum er så SKAL du ned og besøge mig :D

Det skal være mig en sand fornøjelse at komme ned og se hvad sådan en vandtosset fynbo går og laver af galestregerParty0012

pajero
27-01-2011, 18:35
Det omtalte sæt fra Hot-spark fåes også her . http://drevdelar.se/product.do?productId=18300
jeg har selv sat et på min gamle b20 det giver en bedre start og tomgang men ikke højere hastighed eller bedre økonomi
Mvh Bjarne

Horizonblue
28-01-2011, 08:25
Det skal tilføjes at med hot-spark kittet får man ikke elektronisk forstilling af tændingen, kun platinerne/kondensator bliver erstattet.

Man beholder den mekaniske forstilling af tændingstidspunktet(vægte der slynges ud) og det er OK til alm brug. Det der virkelig batter mht motorgang, er at få platinerne fjernet og erstattet med noget der kan give en ordentlig gnist.

Delco strømfordeleren som forstiller elektronisk, kan så vidt jeg ved kun fås til GM motorer. Men hvis man vil have noget tænding der forstiller elektronisk, findes jo MSD.

Egentlig er det utroligt at en Briggs & Stratton plæneklippermotor af ældre årgang overhovedet kan starte, for den gnist som tændrøret giver, når man tjekker det ved at ligge det på topstykket, mens man hiver i snoren, ikke er større end den gnist man kan frembringe ved at klappe to flintesten sammen.

pajero
28-01-2011, 12:44
Disse her er justerbare med 16 forskellige valgfrie tændingskurver http://drevdelar.se/product.do?productId=8150 ( er fra 123 ignition ) )
Mvh Bjarne

Strøyer
30-01-2011, 09:18
Kom lige til at lure på den merc. strømfordeler jeg har på Volvoen, den er fra min mercruiser 350 MAG, den er med fotosensor istedet for platiner, (det vidste jeg godt)
Men der er ingen svingklodser eller vakumstyring, så mon ikke den er med elektronisk forstilling.
Det projekt bliver lige sat på hold, da jeg tror jeg har fundet årsagen til den manglende effekt. (i forhold til hvad jeg kan se hvad andre både kan)

Horizonblue
31-01-2011, 06:09
Kom lige til at lure på den merc. strømfordeler jeg har på Volvoen, den er fra min mercruiser 350 MAG, den er med fotosensor istedet for platiner, (det vidste jeg godt)
Men der er ingen svingklodser eller vakumstyring, så mon ikke den er med elektronisk forstilling.
Det projekt bliver lige sat på hold, da jeg tror jeg har fundet årsagen til den manglende effekt. (i forhold til hvad jeg kan se hvad andre både kan)

Ja, det er nok en Mercruiser Thunderbolt 4 tænding du har, den har elektronisk forstilling.