Montering af varmedyser [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : Montering af varmedyser

Softice
01-02-2011, 20:34
Hejsa. Jeg er ved at montere motorvarmer og skal have monteret lukbare dyser til 55mm slange. Dyserne er i restordre så jeg kan ikke få installationsmålene for dysen. Nogle her der ved hvor stort hul der skal bores for dysen. Hvordan monteres dysen? Skubbes den bare ind eller skal der skruer til?
Palby nr.10.0210.

goffy
01-02-2011, 21:16
Hejsa. Jeg er ved at montere motorvarmer og skal have monteret lukbare dyser til 55mm slange. Dyserne er i restordre så jeg kan ikke få installationsmålene for dysen. Nogle her der ved hvor stort hul der skal bores for dysen. Hvordan monteres dysen? Skubbes den bare ind eller skal der skruer til?
Palby nr.10.0210.

samme slags dyser jeg har monteret, mine er bare 75mm. Dysen er to-delt, en del som skruer fast i væggen og en del som sættes i slangen, de to dele klikkes så sammen.
under den runde ribbet ring er der huller til skruer.

Softice
01-02-2011, 21:45
samme slags dyser jeg har monteret, mine er bare 75mm. Dysen er to-delt, en del som skruer fast i væggen og en del som sættes i slangen, de to dele klikkes så sammen.
under den runde ribbet ring er der huller til skruer.

Ok. Hvilken hul størrelse skal jeg bore? Kan du huske det?

goffy
01-02-2011, 22:48
Ok. Hvilken hul størrelse skal jeg bore? Kan du huske det?

jeg kikker lige op i båden og prøver at se om jeg kan måle hullet, men spørgsmålet er så om målene er ens fra en 55mm til 75 mm ??
har du nu husket at det anbefales at ikke alle dyser må ikke kunne lukkes :D

Softice
02-02-2011, 06:26
jeg kikker lige op i båden og prøver at se om jeg kan måle hullet, men spørgsmålet er så om målene er ens fra en 55mm til 75 mm ??
har du nu husket at det anbefales at ikke alle dyser må ikke kunne lukkes :D

Ok mange tak.
Jeg tror hullet er det samme. Som du beskriver så er det bagpladen der er forskellig fra hinanden som man klikker på tror du ikke.
Ved du hvorfor det ikke anbefales al alle dyser ikke må kunne lukkes? kondens?

Strøyer
02-02-2011, 06:58
Hvis du ved en fejl kommer til at lukke alle, så kan fyret ikke komme af med varmen.
Det kan højest sansyneligt heller ikke køre fordi der er lukket for flowet.

Softice
02-02-2011, 07:08
Hvis du ved en fejl kommer til at lukke alle, så kan fyret ikke komme af med varmen.
Det kan højest sansyneligt heller ikke køre fordi der er lukket for flowet.

Nu er det ikke til dieselfyr, men vandvarme fra motoren. Dyserne lukker vel ikke helt tæt?

Strøyer
02-02-2011, 07:21
Nu er det ikke til dieselfyr, men vandvarme fra motoren. Dyserne lukker vel ikke helt tæt?
OK. jeg tror kun det gælder hvis de er koblet til et fyr.
Der burde ikke ske noget i dit tilfælde.
Dyserne lukker HELT tæt.

goffy
02-02-2011, 09:52
så fik jeg målt efter og mit hulmål hedder 75 mm. som du ser på billeder kan ringen med gællerne afmonteres og den dækker over skruerne.
Det jeg nævnte med at der altid skal være en ventil åben er ved fyret/webastoen, da termosikringen vil slå fra for overhedning hvis alle dyser lukkes.

Softice
02-02-2011, 16:03
så fik jeg målt efter og mit hulmål hedder 75 mm. som du ser på billeder kan ringen med gællerne afmonteres og den dækker over skruerne.
Det jeg nævnte med at der altid skal være en ventil åben er ved fyret/webastoen, da termosikringen vil slå fra for overhedning hvis alle dyser lukkes.

Mange tak. Mon ikke det så ikke 75 mm alligevel til en 55mm slange. Dysen ser jo ens ud?Det er vel kun bagpladen, hvor de er forskellige.
Mht åben dyse. Tror jeg som Strøyer også skriver at det kun er til oliefyr og ikke som til mit, da det er til mortorvarme ( varmt vand ).