Gennemskyldning af motor (imens båden ligger i vandet) [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Gennemskyldning af motor (imens båden ligger i vandet)


thg
16-03-2011, 18:33
Min MerCruiser 4.3 MPI har saltvandskøling, men har kigget lidt på dette gennemskyldningskit, men kan ikke blive helt klog på det:

http://www.superflushsales.com

Hvad gør I andre med saltvandskøling som har båden liggende fast i havnen?

BrianL
16-03-2011, 18:36
Min MerCruiser 4.3 MPI har saltvandskøling, men har kigget lidt på dette gennemskyldningskit, men kan ikke blive helt klog på det:

http://www.superflushsales.com

Hvad gør I andre med saltvandskøling som har båden liggende fast i havnen?

Jeg bruger netop Superflush som du linker til. Det er så nemt at bruge.

thg
16-03-2011, 18:39
Men skyller den virkelig hele systemet igennem uden at man starter den, eller er det kun visse dele der bliver skyllet?

Hvor har du købt det og er det noget man selv kan installere?

kylle
16-03-2011, 20:04
Jeg lytter lige med her..

BrianL
17-03-2011, 07:51
Du kan læse denne tråd: http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1813&highlight=superflush

Desværre ser billederne ud til at være forsvundet, mon Lars T ved hvor de er blevet af ?

Vedr. hvor godt det skyller er et godt spørgsmål, min mave fornemmelse er rigtig god, men jeg har ikke skildt noget ad endnu. Når motorerne bliver 10 år gamle vil jeg afmontere udstødningsalbuen for at se hvordan de ser ud mht. tæring.

thg
17-03-2011, 08:14
Ser fornuftigt ud, tror dog ikke lige jeg selv kan montere det!

Hvad er forskellen på SF-400 C og SF-400 P?

Hvordan tilsluttes vandslangen, når den ikke leveres med "Gardena kobling"?

Fandt dine billeder her: http://www.baadsnak.dk/galleri/showgallery.php?cat=685 - medfølger denne "boks" til indbygning i skroget?

Tilsluttes vandslangen bare og får lov at køre i 4 minutter, eller skal der åbnes for en hane eller lign. hvergang på selve motoren?

Lars T
17-03-2011, 08:58
Hvad gør I andre med saltvandskøling som har båden liggende fast i havnen?
Glemte helt at svare på den her. Jeg gør som ca. 99% andre i havnen intet.

Jeg vil skyde på at du kan få et superflushsystem hjem til omkring 3.000-3.500kroner.

Desværre ser billederne ud til at være forsvundet, mon Lars T ved hvor de er blevet af ?

De blev slettet da vi skiftede galleri software. Det var ikke muligt at trække brugernes billeder med over i det nye. Hver bruger skulle derfor selv uploade billederne igen :(

BrianL
17-03-2011, 11:28
Ser fornuftigt ud, tror dog ikke lige jeg selv kan montere det!

Hvad er forskellen på SF-400 C og SF-400 P?

Hvordan tilsluttes vandslangen, når den ikke leveres med "Gardena kobling"?

Fandt dine billeder her: http://www.baadsnak.dk/galleri/showgallery.php?cat=685 - medfølger denne "boks" til indbygning i skroget?

Tilsluttes vandslangen bare og får lov at køre i 4 minutter, eller skal der åbnes for en hane eller lign. hvergang på selve motoren?

Jeg kender ikke deres modeller, udover den jeg selv købte, men prøv at spørg hvilken model de vil anbefale til din motor.

Der leveres en slange tilslutnings studs med, men jeg brød mig ikke om den, og foretrak en "Gardena" koblings type, som er nem at montere på en slange når man kommer i havn.

Du har kun fundet billederne af min Gardena kobling på baadsnak. Ikke af selve motorrummet og motoren.

Du skal ikke åbne for noget (udover vandhanen) i standard kittet.

Jeg har dog yderligere monteret en kuglehane til hver motor (dvs 2 ialt - følger ikke med), så jeg åbner for en kuglehane ad gangen og skyller dermed en motor ad gangen i 4-5 minutter efter at være kommet i havn. Det betyder også at jeg lukker for vandet til begge motorer og der er ikke mulighed for at kølevandet kan løbe baglæns mens de kører, hvis tilbageløbs ventilerne skulle svigte i skyllestudsene (som monteres på motoren).

BrianL
17-03-2011, 11:30
De blev slettet da vi skiftede galleri software. Det var ikke muligt at trække brugernes billeder med over i det nye. Hver bruger skulle derfor selv uploade billederne igen :(

OK. Det havde jeg glemt. Jeg vil prøve at finde billederne igen senere.

BrianL
17-03-2011, 11:33
Glemte helt at svare på den her. Jeg gør som ca. 99% andre i havnen intet.



Jeg tror Lars har ret. Langt de fleste gør intet og det er faktisk synd når skyldning enten med "ørevarmere" eller andre metoder er særdeles effektiv til at reducere tæring til næsten ingenting.

Det står iøvrigt højt og tydeligt i Mercurys user manuals at man bør skylle motoren efter sejlads i saltvand.

Lars T
17-03-2011, 11:39
Der er iøvrigt også Morten (Juel) som har lavet dette system til hans tidligere 3.0'er.
Gad vide om det fungere nogenlunde på samme måde som Superflush?

http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/10015_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/10016_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/10014_l.jpg

thg
17-03-2011, 12:00
Til BrianL: Medfølger den hvide boks til indbygning i skroget og hvordan har du fået fastmonteret Gardena koblingen inde i den?

BrianL
17-03-2011, 12:34
Til BrianL: Medfølger den hvide boks til indbygning i skroget og hvordan har du fået fastmonteret Gardena koblingen inde i den?

Det er et komplet kit jeg har købt som dette: http://www.plastimo.com/catalogue/1/12090101.html

Jeg købte den hvide med "elbow" og så afmonterede jeg trykregulatoren (da den ikke skulle bruges).

thg
17-03-2011, 12:44
Lækkert, hvor køber man det og kan du huske en ca. pris?

BrianL
17-03-2011, 13:06
Lækkert, hvor køber man det og kan du huske en ca. pris?

Jeg mener at jeg købte det hos Palby, men jeg er ikke helt sikker, og jeg mener det var relativt dyrt, men jeg kan ikke huske prisen.

Horizonblue
17-03-2011, 20:07
Jeg skyller min motor igennem efter hver sejltur, selvom den er ferskvandskølet. Jeg kan bedst lide at der er ferskvand i havvandsdelen, desuden er manifoldene er stadig på havvand.

På min motor(Volvo) sidder pumpen på motoren og jeg har et filter før pumpen. Så jeg tager låget af filteret, stopper vandslangen derned(i hullet der går til pumpen), åbner for vandet og starter motoren. Det overskydende vand, hvis der er lukket for meget op, render baglæns ud igennem vandindtaget.

Jeg er ved at lave et system, så man blot kan koble slangen på en studs bag på båden, med en Gardena kobling, dreje en tregangshane i motorrummet og starte motoren. Overskydende vand, igen hvis der er lukket for meget op, vil rende ud af en gennemføring fra lænsepumpen.

Mit problem med det gamle system er at motorrums klappen skal stå åben og jeg skal henover den, for at komme til vandhanen............

thg
17-03-2011, 21:25
Til info har jeg været i kontakt med www.66marine.dk som inden længe får Superflush SF-400 C på lager til ca. 2000 kr.!

BrianL
18-03-2011, 08:02
Billederne af min Superflush montering er uploadet igen og kan ses her: http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1813

Kim
18-03-2011, 10:05
Jeg bruger samme metode som Horizonblue,dog ikke hver gang men i tørperioder hvor vandet i fjorden er salt