View Full Version : Motor 5,7 GI
Casper T
20-03-2011, 19:50
Så har jeg været ude at se på båd idag,da jeg kom til motor havde jeg forventet at se en volvo 5,7gxi 280 nu ser jeg der står 5,7gi 280hk,,,hvad er forreskellen på en GI og en GXI??? er Gi mon også det mercruiser kalder MPI??
Hvad tror i sådan en Cuddy Cabin på 2200kg med 5,7l gi bruger i timen,sælger sagde max 20liter men nej det tror jeg ikke på,nogen gæt??
ja det var meget men er ikke helt skarp i motorer.
Casper
GI har 300 hk og GXI har 320 hk.
http://www.youtube.com/watch?v=Mj8AAm_QqXY
Casper T
20-03-2011, 20:05
det der står er GXI har (300-320hk)
Volvo Penta 5.7 Gi - GXi (300 hp-320 hp)
dette læser jeg som at GI = 300 hk og GXI = 320 hk
andet kan jeg ikke få det til at være :D
ifølge instruktionsbogen er det samme motor GXI er bare sat til lidt flere hk ved at computeren er ændret.
Den vil vel bruge omtrent det samme som en 5.7 fra Mercruiser - http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=597
Det ser noget trængt ud i det motorrum = stor motor :)
PS - 280 hypper siger Volvo selv http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/NA/EN-US/MARINE_LEISURE_ENGINES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES/Pages/out_of_production_engines.aspx
Casper T
21-03-2011, 14:44
Sælger mener 20-25liter pr time båden ser sådan ud vejer ca 2200kg,hvad tror i??
Jamen er det 20-25 liter i timen i snit ved blandet sejlads, er det ved lavest hastighed den kan plane eller hvad mener han med.
Ved laveste planingshastighed skal det nok passe. Med brugen af flaps, kan den vel holde sig i planen ved relative lave omdrejninger, så forbruget kan måske godt ende omkring 25-30 liter i timen.
Personlig ville jeg nok skyde på omkring 30-35 liter ved blandet sejlads - så kan du jo kun blive positivt overrasket :)
PS - 280 hypper siger Volvo selv http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/NA/EN-US/MARINE_LEISURE_ENGINES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES/Pages/out_of_production_engines.aspx[/QUOTE]
HVOR SER DU DET LARS.
5.7Gi-300-J Gasoline Sterndrive 300 V-8 2007
5.7Gi-300-JF Gasoline Sterndrive 300 V-8 2007
5.7GiCE-300-J Gasoline Sterndrive 300 V-8 2008
5.7GiCE-300-JF Gasoline Sterndrive 300 V-8 2008
5.7GiCE-300-M Gasoline Sterndrive 300 V-8 2009
5.7GiCE-300-MF Gasoline Sterndrive 300 V-8 2009 2009
5.7GiE-300-K Gasoline Sterndrive 300 V-8 2008
5.7GiE-300-KF Gasoline Sterndrive 300 V-8 2008
5.7GiE-300-M Gasoline Sterndrive 300 V-8 2009
5.7GiE-300-N Gasoline Sterndrive 300 V-8 2010
5.7GSi Gasoline Sterndrive 310 V-8 1996 2001
5.7GXi Gasoline Sterndrive 320 V-8 2003 2003
5.7GXi-A Gasoline Sterndrive 320 V-8 2000 2001
5.7GXi-B Gasoline Sterndrive 320 V-8 2001 2002
5.7GXi-C Gasoline Sterndrive 320 V-8 2001 2003
5.7GXi-CF Gasoline Sterndrive 320 V-8 2001 2002
5.7GXi-D Gasoline Sterndrive 320 V-8 2001 2002
5.7GXi-DF Gasoline Sterndrive 320 V-8 2002 2002
5.7GXi-E Gasoline Sterndrive 320 V-8 2002 2003
5.7GXi-EF Gasoline Sterndrive 320 V-8 2002 2003
5.7GXiE-J Gasoline Sterndrive 320 V-8 2007 2008
5.7GXiE-JF Gasoline Sterndrive 320 V-8 2007 2008
5.7GXiE-K Gasoline Sterndrive 320 V-8 2008
5.7GXiE-KF Gasoline Sterndrive 320 V-8 2008
5.7GXiE-M Gasoline Sterndrive 320 V-8 2009
5.7GXiE-MF Gasoline Sterndrive 320 V-8 2009 2009
5.7GXiE-N Gasoline Sterndrive 320 V-8 2010
Jeg får det oss til 280 hk for GI modellen.
* Type Fuel type Engine group Power (hp) Cylinder configuration Production start Out of production
5.7GiI-A Gasoline Inboard 280* V-8 2001 2001
5.7GiI-B Gasoline Inboard 280* V-8 2002 2002
5.7GiI-C Gasoline Inboard 280* V-8 2002 2002
5.7GiI-D Gasoline Inboard 280* V-8 2002 2003
5.7GiI-E Gasoline Inboard 280* V-8 2003 2005
5.7GXII-B Gasoline Inboard 320* V-8 2001 2002
5.7GXII-C Gasoline Inboard 320* V-8 2001 2003
5.7GXII-D Gasoline Inboard 320* V-8 2002 2002
Jeps. I har ret, jeg har kikket på volvo`s side og alle bogstaver skal tages i betragtning men også årgang !! 2 ens motorer men ikke samme årgang kan der være 20 hk forskel på :dizzy:
Casper T
21-03-2011, 19:44
Må være en gammel motor model der ligger i den båd jeg har kig på,båden er fra 06 eller 07,den burde nok have været en gxi model,skal jeg være nervøs den har kun gået 120 timer
Casper
Motoren er fra 2005-2006. jeg har lige forstørret dit billede og der står jo 5,7GI-F og ikke kun GI.
5.7Gi-F Benzin Drev 280 V-8 2005 2006 sakset fra volvo.dk :D
120 timer er ingen ting i mine øjne.
Men få da lige lavet et udprint fra computeren. Det beskriver hvordan den har været sejlet og om der evt. har været fejlkoder.
Casper T
21-03-2011, 20:45
Ja jeg må se hvad jeg gør,drømme motoren er en 5,0 gxi med SX duoprop,men nu kom denne båd på tale igen.GI-F ?? troede alt hed mpi/gxi
Jeg tvivler på at der er mærkbar forskel i forbruget mellem en 5.0 og en 5.7.!? måske 5-10 % og det er jo små penge.
Båden er jo trods alt af en okay størrelse, så den har vel brug for lidt motor.. :)
Konklusion begge er forslugne V8'ere ;)
Casper T
21-03-2011, 20:54
Fandt den her udfra motornummer
Casper T
21-03-2011, 21:36
her fandt jeg nok det jeg søgte dette er bare en bowrider(betyder nok ikke alverden)ca 34liter pr/time ved cruising,så de 20-25 liter i timen jeg havde fået oplyst passer nok ikke helt
Casper T
08-06-2011, 21:52
Så er det mit forbrug testet i praksis 11timers sejlads i år og har lige fyldt 205liter på ,så det er jo max 20liter pr/t ,så sælger havde nok ret i at den brugte 20-25ltr i timen,skal lige tilføje det er en 5,7l V8 og den bestiller ikke meget for at få båden til at cruise med 20-21knob.super tilfreds med forbruget.de testede ture er gået lidt rundt i fjorden samt en del gange til rørvig altså rimelige gode ture.DDriver
Den Testede båd er en stingray 250cr med volvo penta 5,7Gi sx single prop
Miss Mancini
09-06-2011, 02:59
Så er det mit forbrug testet i praksis 11timers sejlads i år og har lige fyldt 205liter på ,så det er jo max 20liter pr/t ,så sælger havde nok ret i at den brugte 20-25ltr i timen,skal lige tilføje det er en 5,7l V8 og den bestiller ikke meget for at få båden til at cruise med 20-21knob.super tilfreds med forbruget.de testede ture er gået lidt rundt i fjorden samt en del gange til rørvig altså rimelige gode ture.DDriver
Den Testede båd er en stingray 250cr med volvo penta 5,7Gi sx single prop
Det er godt nok økonomisk for en båd og motor i den størrelse.
Dollarprinsessen bruger ca. 25 liter / pr. time / marchfart v/ 2800 omdr.min.
Der er væsentlig forskel på dit og mit set-up, så du kan kun være tilfreds med brændstoføkonomien.
I øvrigt en fin og velholdt båd du har købt.
Det er da kun super fedt hvis den ikke tager mere for det :) Specielt hvis det afspejler dit typiske sejlmønster :)
Endnu mere interessant ville det være at vide hvor mange timer ud af de 25, som er foregået omkring 1-1500 omdrejninger.
Casper T
09-06-2011, 14:23
hvor lang tid den sejler ved hvilke omdr. kan jeg jo ikke svare på,men motoren bliver jo ikke startet bare for at køre i tomgang,når jeg tager timerne og dividere med liter benzin må det være forbruget ved blandet sejlads .jeg er faktisk også lidt overrasket over forbruget,selvom motoren kun yder 280hk er der rigtig mange krafter i den .
hvor lang tid den sejler ved hvilke omdr. kan jeg jo ikke svare på,men motoren bliver jo ikke startet bare for at køre i tomgang,når jeg tager timerne og dividere med liter benzin må det være forbruget ved blandet sejlads .jeg er faktisk også lidt overrasket over forbruget,selvom motoren kun yder 280hk er der rigtig mange krafter i den .
Hvis det gennemsnitlige forbrug er det interessante for dig, er det jo også OK med den måling du har lavet.
Jeg ville, som Lars, også være interesseret i at se forbruget ved de forskellige omdrejninger. Kun for sjov skyld, for det betyder jo ikke noget ift. dit liv med båden.
Jeg lavede faktisk engang en måling fra Jyllinge til Kattinge Vig hvor jeg holdt øje med omdringerne (sådan nogenlunde), og det kan du altså godt, hvis du forsøger at holde omdrejningerne konstant de forskellige steder du sejler. For mit vedkommende blev fart og omdrejninger opdelt således:
I havnen og når du når frem og eks. skal lægge til ved siden af en anden
De lange transportstykker hvor man max må sejle 8 kn
De lange transportstykker (f.eks. over bredningen) hvor man må plane. Dvs. cruise-hastighed
Fyre-den-max-af-hastigheden. Dvs. fuld hane
...måske flere
Og så er det egentlig bare at tage tid.
Jeg lover dig. Det giver nogle interessante tal.
Hvis du ikke kan aflæse forbruget, kan du nok kun finde forbruget teoretisk, men det kan du så også vha. Volvos skema for forbrug ved forskellige omdrejninger.
Casper T
09-06-2011, 17:07
nu har jeg jo målt det over 11timer ,så skal der godt nok laves et skema af en hvis størelse ,hvis jeg skal tage tid på de forskelige omdr.måske får jeg en flow måler til låns så kommer der nok lidt mere nødagtige tal dog burde det ikke ændre på mit gensnt forbrug
PROSECCO
09-06-2011, 21:46
Halløj.
Normalt bruger en benzin motor ca 0,25 liter benzin per time per hestekraft(L/T/HK) ved maks omdrejninger...... en brugt motor lidt mere dvs mlm 0,25-0,35 L/T/HK. (tommelfingerregel....)
Vi har en garmin gps 525s sammen med en garmin fuel flow sensor så al data aflæses i gps'en, dvs at vi kan følge med i fart og benzinforbrug og finde den "billigste" fart/forbrug sammenholdt med korrekt trimning. Og trimningen har også en effekt på forbruget... har jeg erfaret :-)
Nå men vi har en mercruiser 7,4 L V8 på 310 HK, og bruger ved fuld skrue ca 90-92 ltr per time. dvs at vi bruger ca 0,29 L/T/hk. motoren er fra 2001.
Så nytdrev's visning på 25 L/T passer nogenlunden med antal HK. Regner man efter er den faktisk lidt lavere end 0,25........ (med mindre omdrejninger og L/T er svært at aflæse nøjagtigt pga analog instrumenter???)
Håber det kan bruges til noget
Jimmy
Miss Mancini
09-06-2011, 22:44
Så nytdrev's visning på 25 L/T passer nogenlunden med antal HK. Regner man efter er den faktisk lidt lavere end 0,25........ (med mindre omdrejninger og L/T er svært at aflæse nøjagtigt pga analog instrumenter???)
Ja, det er analog instrumenter med forbehold for misvisning, men de passer nu meget godt alligevel.
Brændstoftanken kan rumme 120 liter og på brændstofmåleren er der vist:
1/1 tank
3/4 tank
1/2 tank
1/4 tank
TOM
Jeg fyldte brændstoftanken helt op til bristepunktet og sejlede marchfart indtil nålen stod på 3/4 tank - herefter hældte jeg benzin på igen og noterede den påfyldte mængde. Det var i runde tal 25 liter. Om det måske ved nærmere kontrol har været 23 eller 27 liter ved jeg ikke med sikkerhed, men gennemsnittet var lunt 25 liter.....
PROSECCO
10-06-2011, 20:45
Halløj.
Med en motor på 280 Hk vil regnestykket med de 0,25 L/T/ Hk være 280*0,25 være 70 L/T ved fulde(max) omdrejninger.
Regner man Nytdrev's forbrug efter får jeg hans forbrug til ca 41 L/T ved 4600 omdrejninger iflg de 25 L/T ved 2800 omdrejninger.
DVS: 25/2800 = 0,0089285714......... X 4600 = 41,071.... L/T 41/175 = 0,23... L/T/Hk
Altså et forbrug på 41 L per time ved 4600 omdrejninge, og ca 0,23 liter per time per HK.
Det må vist siges at være helt ok for en ikke helt ny motor.
Ganger man de 175 Hk med 0,25 får man 43,75 L/T så det passer vist nogenlunde.
Mit råd er at montere en fuelflow sensor/meter så man kan følge sit forbrug og let finde den mest økonimiske cruise speed. Specielt med de priser der er på benzin i disse krise tider :-) Priserne falder jo nok ikke foreløbigt.. desværre..
De findes både som selvstændige instrumenter og til at integrere med en plotter.
go vind og god pinse til alle
Jimmy
Det passer også meget godt på min maskine,
en Volvo penta 570A. 5,7L V8 på 275 Hk.
Ved max omdr ca. 4600 30Knob siger min flowmåler 75 L/T
Ved 3600 omdr. 21 knob. omkring 46 L/T
Så må man jo også kunne regne ud hvor mange heste den enkelte båd kræver som minimum for at komme op at plane, hvis man kender det nøjagtige forbrug.
Kender du formlen på en dieselmotor ?
PROSECCO
11-06-2011, 08:11
Halløj.
0,25 L/T/Hk passer også til disel motor.
Jimmy
megelundo
11-06-2011, 18:20
I manualen til min Bukh Diesel står der at forbruget er 240gram/hk i timen...
Hej gutter, hvorfor taler alle altid om forbrug pr. time og ikke om forbrug pr. sømil ???
mvh Bjarne
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.