Diagnose søges, Evinrude 30hk [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : Diagnose søges, Evinrude 30hk


MartinN
27-03-2011, 18:19
Jeg har en 30 hk Evinrude fra 1988 som har problemer med at gå rent.
Den knalder i tændingen og ind imellem kører den lidt op i omdrejninger af sig selv, hvorefter den knalder og måske går ud.

Det er måske lidt svært at se/høre på klippet, men inden jeg giver den lidt gas knalder den et par gange, og efter jeg har givet gas, går den op i omdrejninger af sig selv, knalder og går ud.

8kR7GW4SX_o

Har I nogle bud på diagnosen?

MartinN
28-03-2011, 08:31
Det skal selvfølgelig lige nævnes at karburatoren er renset og tændrørerne ser fine ud. Kompressionen er dog ikke blevet målt endnu.

goffy
28-03-2011, 09:07
det med at den selv går op i omdrejninger mener jeg udelukker tændingen, og tror du skal kikke på benzintilførslen. :D

Albjerg
28-03-2011, 10:13
+ eventuelt tilstoppet luftfilter, hvis den har sådan et.

MartinN
28-03-2011, 10:40
Jeg mener heller ikke selv det kan være tændingen, den kører jo f.eks. fint så snart den får lidt gas.

Det må helt klart være brændstof systemet, evt. i kombination med luftfilteret.

Det kan godt være jeg ikke kommer udenom et nyt rep. kit til karburatoren !

nicolajjetrider
28-03-2011, 11:41
Hej Martin, har lige lavet en Johnson med samme problem og johnson evindrude er jo same same :).

Fejlen her lå i ikke korrektjusteret strålespids og en b
Benzinpumpe " den sidder som en lille firkant på siden af motoren"

Benzin pumpen rensede jeg men der er virkelig mange stumper så brug en manual :)

MartinN
28-03-2011, 14:20
Hej Martin, har lige lavet en Johnson med samme problem og johnson evindrude er jo same same :).

Fejlen her lå i ikke korrektjusteret strålespids og en b
Benzinpumpe " den sidder som en lille firkant på siden af motoren"

Benzin pumpen rensede jeg men der er virkelig mange stumper så brug en manual :)

Hej Nico

Mangler der lidt beskrivelse i din linie med strålespis, den slutter med "b" ?

Jeg må igennem karburatoren igen, benzinpumpen har jeg ikke været over endnu da den umiddelbart får nok benzin.
Men når tegningen er fundet, får den også en rensning.
Der sidder ikke noget filter på motoren, så mon ikke den trænger?

Clasg
28-03-2011, 17:08
Det kan evt. også være en utæt membran i benzinpumpen.
Men det vil en adskillelse hurtigt afsløre.

nicolajjetrider
28-03-2011, 17:23
Here you go my friend :) http://www.sschapterpsa.com/ramblings/Rebuilding_fuelpump.htm

ChristianX
28-03-2011, 22:25
Jeg har renoveret 2 maskiner, En evinrude 25 hk og en Johnson 30 hk (samme opbygning)
Og der lå fejlen på begge maskiner i Simerringene (pakdåserne) ved krumtap. som var mørnet op og blevet utætte.
Jeg skilte hele skidtet ad og fik sat nye pakdåser i, hvorefter de kørte fejlfrit.

Det lyder fuldstændig som det din gør på videoerne. :)

MartinN
29-03-2011, 20:42
Here you go my friend :) http://www.sschapterpsa.com/ramblings/Rebuilding_fuelpump.htm

Hej Nico, umiddelbart ligner pumpen ikke den som sidder på min motor.
Min er årg. 88, har du link til andre tegninger?

Jeg har renoveret 2 maskiner, En evinrude 25 hk og en Johnson 30 hk (samme opbygning)
Og der lå fejlen på begge maskiner i Simerringene (pakdåserne) ved krumtap. som var mørnet op og blevet utætte.
Jeg skilte hele skidtet ad og fik sat nye pakdåser i, hvorefter de kørte fejlfrit.

Det lyder fuldstændig som det din gør på videoerne. :)

Hej Christian,
Ligger du inde med link til tegninger?

ChristianX
29-03-2011, 21:15
Her, de omtalte pakdåser hedder 15 og 11 på den tegning.
Skjern bådene har delene du skal bruge, de er meget venlige iøvrigt :)
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0211630&path=BRP~A0000023~M0012252~M0012342~M0012344~C0211 630&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

MartinN
23-04-2011, 09:36
Karburator renset
Kompressionen er testet til 110 psi på begge cylindre (koldmåling)
Benzinpumpe kontrolleret og renset, ingen defekter
Nye tændrør
Et decideret luftfilter er der ikke noget af, kun en tom plastikkasse foran indsugningen.

Men fejlen er der stadigvæk, har I andre bud inden jeg går igang med at kigge på simmer-ringene som ChristianX nævner?

Norvik20"
23-04-2011, 18:00
Jeg ved intet om påhængsmotorer.
Men en benzinmotor med en utæt vaccumslange gør også sådan.
Ved ikke om du kan bruge det til noget, men det er dog et bud andre ikke har nævnt.

Suger den falsk luft et sted bliver blandingen for tynd, og så gør motoren ligesom en kold motor man starter uden choker.

Mvh

lynæs
24-04-2011, 07:48
Du kan jo tjekke om det skyldes luft/benzinblanding i tomgang ved at gi den en lille smule choker, hvis den så går bedre, skal du ha' indstillet blandingsskruen til tomgang, eller rense yderligere.
Der skal ikke være luftfilter.

MartinN
24-04-2011, 07:53
Du kan jo tjekke om det skyldes luft/benzinblanding i tomgang ved at gi den en lille smule choker, hvis den så går bedre, skal du ha' indstillet blandingsskruen til tomgang, eller rense yderligere.

Det har jeg prøvet, og det hjalp ikke :(

lynæs
24-04-2011, 08:03
Du kan tjekke om der er utætheder ved akselenderne ved at prøve med en væsentlig højere olieblanding. Foruden krumtapenderne er der jo også lejet mellem cylindrene, her er der ingen pakninger men stor slitage er ikke så godt.
Seagull motorerne er altid utætte i enderne, og kræver derfor helt vildt meget olie i benzinen, ca 10 % ellers starter de bare ikke.

Softice
10-03-2012, 21:51
Jeg har renoveret 2 maskiner, En evinrude 25 hk og en Johnson 30 hk (samme opbygning)
Og der lå fejlen på begge maskiner i Simerringene (pakdåserne) ved krumtap. som var mørnet op og blevet utætte.
Jeg skilte hele skidtet ad og fik sat nye pakdåser i, hvorefter de kørte fejlfrit.

Det lyder fuldstændig som det din gør på videoerne. :)
Du har renoveret en 25 hk, kan du fortælle mig hvad der kan være galt når den er svær at få i gear eller vise mig en tegning hvor problemet kunne være???