www.propshop.dk

VP dp290 [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : VP dp290


Jims
10-04-2011, 20:37
Nogen der kan hjælpe med afmontering af drevet ( trimcylindre skal skiftes)? Hjælp, råd, specialværktøj til fjernelse af dimserne som holder drevet til transom etc... Vil virkelig blive påskønnet. Kbh sydhavn.

Tak
Jim

kylle
10-04-2011, 21:14
Er det virkelig nødvendigt at afmontere drevet for at skifte trimcylinder på et Volvo drev ?.

Jims
10-04-2011, 22:07
Jeg ka ikke se nogen udvej ... Cyl er fæstet inde ved transom og selve drevet kan ikke løftes nok til at man komme til... Nyere modeller har cyl udvendig hvilket letter operationen. Min er desværre en en 290

goffy
10-04-2011, 22:20
jeg mener at huske der sidder en stor halvrund skjold som dækker over transum og ud over øverste del af drevet. midt på den skjold er der en stor bolt som kræver special værktøj.
mener at drevet kan komme højere op når skjoldet er afmonteret.

Horizonblue
11-04-2011, 06:38
Drevet kan ikke komme højere op, når styrehjelmen er afmonteret. Bolten som den er skruet fast med, er alm Unbraco.

Jeg har faktisk aldrig prøvet om cylindrene kan afmonteres, når drevet er på. Hvis de kan, er det i hvert fald umanerligt besværligt.

Af med drevet, så er det til at arbejde med.

For at få drevet af, skal du løsne de to bælge, køleslange, gearkabel og cylindrene på drevbeslaget(ophængningsgaffel), samt styrehjelm.

Til sidst skal de to tappe, som drevet tilter over fjernes. Nogle gør det ved at dreje styregaflen(når hjelmen er løsnet) og slå dem indad, indtil de sidder så langt inde at drevet kan trækkes ud.

Selv har jeg lavet et værktøj, så de kan trækkes ud, ved hjælp af det indvendige gevind der er i dem.

Hvis man ikke har tålmodighed og rodet med drev før, kan Volvo 270-280-290 drev være "a pain in the ass" at af og påmontere.

lille tut
11-04-2011, 18:58
Kan det lade sig gøre at smøre kardan kryset ved at løsne bælg og skubbe den ind eller skal drevet afsssurr

Horizonblue
11-04-2011, 20:44
Kan det lade sig gøre at smøre kardan kryset ved at løsne bælg og skubbe den ind eller skal drevet afsssurr

Drevet skal af, vil jeg mene. Ellers er det nødvendigt at hive og flå alt for meget i kardanbælgen, for at komme til. Det kan resultere i at den stålspiral som sidder inde i bælgen hopper ud af sit spor og bliver revet med rundt, når motoren startes. Hvis det sker, er kardanbælgen hurtig kaput.

Jims
17-04-2011, 12:01
Jeg er nået til tapperne som holder drevet. Ved hvad gevind de er inden i? 7?

Jim

Strøyer
17-04-2011, 13:13
Kan du ikke bruge de bolte du afmonterede oppe i "hjelmen" ?

Jims
17-04-2011, 16:44
Nej, men det lykkedes at slå tapperne indad som beskrevet, og nu er drevet af! (kun taget 2 mand hele søndagen)!
Næste udfordring er pindene (dowels) som holder trim cyl.. De skal presses ud hydraulisk vha fedtpresseren ... Låseboltene er selfølgelig på indersiden af transom og voldsom utilgængelig.... Det bliver imorgen...

jim