View Full Version : Min motor er død
Hej forrum,
Vi købte for 2 år siden vores første båd, det blev en Maxum 1900SC fra 1999 (2000 model) med en 190 V6 Mercruiser motor m/karburator og saltvandkøling. Vi har siden vi købte den haft små problemer med den hele tiden og vi har sammenlagt ikke fået sejlet særligt meget desværre, sidste år fik den skiftet manifolder, starter og vandpumpe af en garagemekaniker (vi vidste ikke bedre og det var/er jo en gammel båd) og derefter har vi faktisk ikke sejlet i den da så blev varm og ikke kørte på alle cylindere.
Det viser sig nu hvor den til gennemgang hos Stenteq Marine at den har vand i 2 cylindere + en del andre "småting" som hurtigt løber op i minimum kr. 36.000 at reparere uden at han så kan garantere at den så er på toppen og at der ikke er andet galt. Han anbefaler at vi får lagt en ny MPI motor i med feskevandkøling og komplet drivline, det løber dog op i det samme som vi gav for båden for to år siden og vi er derfor i tvivl om hvad vi skal gøre. Kan det betale sig at få lagt en helt ny motor i sådan en "gammel" båd? hvad med gensalgsværdien, går ikke ud fra at det vi giver for motor holder særligt længe hvis vi nu ønsker at sælge båden om et par år? og at sælge den med defekt motor, det lyder ikke som en god plan..
Håber at I kan give et par råd med på vejen da vi som sagt er i vildrede over hvad vi bør gøre..
Der er tale om denne her båd: http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4961&ipc=27228
De manifolder du fik skiftet hos din garagemekaniker, , er det dem der nu er skyld i at der er vand i de to cylendre, eller er den frostsprunget.
Har du fået lavet ordenlig vinter konsavering af motor, osv osv, det er ikke ret meget info du giver. men vand render vel ikke selv ind i motoren uden at der mangler at blive gjordt noget, med mindre at din garagemekaniker har sløset med pakningerene til manifolde og knæ.
Fordele ved ny motor:
Du får en helt ny motor med garenti på.
MPI starter bare når du skal sejle, og ingen problemer de første mange år, slet ikke hvis den er ferskvandkølet.
lavere benzinforbrug, flere HK
Hvis der er tale om en komplet drivline er der jo også drev og transom med, så er der slet ikke noget at tænke over, bælge i transom trim cylendre og slanger,
JA en ny koster en slags penge, men til gængæld er det problemfrit
med det du fortæller og at den ikek rigtigt har virket ville jeg nok være tilbageholdende med at ofre alt for mange penge på noget gammelt.
Hvis du vælger at lave den gamle, tja så er det billiger her og nu, men med vand i cylenderen er der også rust, hvis du ikke har fået den vinterkonsaveret med glykol, det ruster ikke.
Den bliver varm, det kan være en lille ting, men hvis du har sejlet til den ikke gik ordenligt på alle cylendre, skal topstykkerene sikkert af, og rettes op med nye pakninger,. det koster en del mandetimer at gøre dette.
Regn et godt buget igemmen på en renovering og gang det med 2, så passer det nok, er båden det vær ????
hvad kan den sælges for som den er nu med defekt motor til en der selv kan rep den, jeg formoder at som udgangspunkt så laver du ikke noget mekanisk selv i og med den står hos mekanikker, så ville NY motor løsningen være perfekt. og igen hvor fedt er det af putte penge efter den og 2 gang du er ude at sejle brækker den sig.
i dit tilfælde ville jeg få det presiseret lidt mere hvad der formodes at være galt.
Ellers allerede nu tage beslutningen om ny motor, så kan du igen komme ud og udleve drømmen om sejlas.
Hvis i vil lægge en helt ny drivlinie i så skal det være med hensigt at beholde båden mange år endnu. Ellers vil det økonomisk være en dårlig investering.
Er transomhus og drevet i orden ?
Med alle de dele der er skiftet på den nuværende motor så kunne det være en mulighed at bruge en longblock som eksempel: http://www.nytdrev.dk/kampagnemodel___4_3_liters_v6___205_hk___gm_longbl ock-p-1248.html .
Hvis resten af dine dele er i orden så burde det være en noget billigere løsning med en longblock end en helt ny drivlinie, men dertil kommer så arbejdsløn for montering.
Alternativt kan du lede efter en komplet brugt motor.
Jeg har talt Tommy fra Stenteq igen og han siger at han/de skal bruge så mange timer på den nuværende motor at det ikke kan svare sig, til dels fordi at han ikke kender omfanget af skaderne helt præcis og fordi at det er en gammel motor, han kan derfor ikke kan garantere at der ikke dukker noget nyt op når han har løst cylindere problemet. Han sagde at kompressionen på 5 ud af 6 var meget dårlig, især på de 2 der står med vand og at motoren generelt var i en dårlig forfatning, så jeg er lidt nervøs for at jeg offer en masse penge på den gamle motor bare for at opdage at der er en masse andet galt med den, han nævnte en del der kunne være galt med den og at det kan meget hurtigt blive en meget dyr omgang som nærmere sig prisen på en ny MPI motor (30.000 derfra).
Det ene manifold er oven i det hele også frostsprængt og han sagde at der kan være andre ting der også er frostsprunget.. Det er vist første og sidste gang at jeg ikke bruger et værksted der ved hvad de laver ;)
Jeg kan godt se at jeg næsten selv skriver hvad der skal gøres, jeg er som I har gættet ikke den store mekaniker og er afhængig af båden bare virker..
Et eksempel på en brugt motor: http://www.dba.dk/motor-mercruiser-v6-190-hk/id-73265757/
Det ene manifold er oven i det hele også frostsprængt og han sagde at der kan være andre ting der også er frostsprunget.. Det er vist første og sidste gang at jeg ikke bruger et værksted der ved hvad de laver ;)
Hvis nogle af de nye dele såsom manifold er frostsprængt så er en longblock nok ikke en god løsning.
En komplet brugt eller ny motor i stedet.
Og du kan ikke komme efter værkstedet med en reklamation?
Peter508
12-04-2011, 13:57
Personligt ville jeg finde en komplet brugt motor, få den lagt i....
Også ellers ligge det bag mig som værende en oplevelse jeg har lært af.
Det er selvfølgelig super træls, men det gælder om at komme videre, så du kan nyde timerne på vandet.
Den her kan du købe uden drev og transomhus for 7600 EUR http://www.boatshop24.com/en/engines/mercruiser-usa-4-3l-mpi-topp-offer-1323534
Det påstås at den slet ikke har kørt, men dertil kommer transport og montering.
Manorwar
12-04-2011, 14:07
Ubåden s evinrude er ogsa FUCKET i en bjerging i weekenden sssurrsssurrsssurr
den er blived for varm pga ødlagt impreller og har få en revne i nr 5 cyl. ! FUCKKKKKKKKKKKKKKKKKK
ny hoved er bestillt . grmppppppf ..men der tager 3 uger fra usa ..
Personligt ville jeg finde en komplet brugt motor, få den lagt i....
Også ellers ligge det bag mig som værende en oplevelse jeg har lært af.
Det er selvfølgelig super træls, men det gælder om at komme videre, så du kan nyde timerne på vandet.
Fletcher14
12-04-2011, 14:19
Min generelle anbefaling er, at skille det hele ad med det formål, at finde de konkrete årsager til problemer. Det er vel den bedste måde, at træffe beslutning på. Og i dette tilfælde, er det vel næsten lige meget, hvis den evt ikke skal samles igen.
Min generelle anbefaling er, at skille det hele ad med det formål, at finde de konkrete årsager til problemer. Det er vel den bedste måde, at træffe beslutning på. Og i dette tilfælde, er det vel næsten lige meget, hvis den evt ikke skal samles igen.
Hvis det er rigtigt at der er vand i maskinen, frostsprængninger, dårlig kompression, i generel dårlig forfatning så er der vist ingen grund til at skille mere ad, hvis det er noget der skal ofres arbejdsløn på. Jeg vil sige at den motor er færdig og kan sælges som reservedelsmotor.
Ikke at du kan bruge det til ret meget nu, men så frostsprænger sådan en manifold altså ikke hvis motoren er ordentligt vinterkonserveret, og det er da meget sandsynligt at en vandkanal i f.eks et topstykke også har en frostskade, så ud med lortet ! læg en anden motor i og sæt dig ind i vinterkonserveringens ædle kunst :-) ps. så skal en ferskvandskølet også konserveres.
mvh Bjarne
ingen tvivl om at det ikke kan svare sig at lappe mere på den maskine.
hvis du vil beholde båden og ikke har planer om udskiftning de næste 5+ år så køb en longblock eller en ny maskine. Har du en ide om at båden skal skiftes inden for de næste 2-3 år så find en nyere god brugt.
Jeg brugte lang tid på at træffe en beslutning da jeg skiftede til en ny maskine i 2005. Mange rystede på hovedet og sagde at det var tosset at købe ny maskine til en båd fra 1973, men jeg har ikke fortrudt købet, det er sgu dejligt at det bare spinner når nøglen drejes.
KLOPF over på det andet bådforum, købte også en båd med letter brugt motor, han ofret en hulens masse penge på nye manifoller og ferskvandskøling osv osv, efter et par få ture døde motoren, og der er også kommet en helt ny i,
skriv evt til ham og hør hans erfaringer, jeg mener ikke du skal bruge nogle penge på gammelt jern,
hvis du er glad for båden mener jeg godt du kan forsvarer en ny motor, lige som goffy skriver, så er det fedt at det bare virker.
Alt andet lige, så i tilfælde af salg, kan du skrive HELT ny mpi motor, med få drift timer, det tæller også i tilfælde af salg
Fletcher14
12-04-2011, 19:42
Jeg er selvfølgelig enig med BrianL i, at der ikke skal bruges penge på mere analyse og adskillelse af den gamle motor. Jeg glemte, at skrive, at den slags adskillelse skal gøres på hobby-basis hjemme i værkstedshallen med lidt god Nik & Jay på ghettoblasteren og en Carlsberg Hvede på dåse på bordet.
Den 2005 Mercruser 4,3 Brian linker til, virker som et godt tilbud, kr 38.000,- ny.seviceret og monteret ?
Campion 165(seb)
12-04-2011, 19:52
...med lidt god Nik & Jay på ghettoblasteren og en Carlsberg Hvede på dåse på bordet.
Det må så være sangen: "Èn dag tilbage"...?!
ØV siger jeg bare - nøj en nedtursmåde at starte sæsonen på.
Personligt ville jeg ikke købe en ny motor/drivline, men derimod høre en forhandler om hvad han skulle have i byttepris hvis jeg købte en ny/brugt båd hos ham. Investeringen som en ny motor vile repræsentere, får du aldrig igen - tiltrods for at du smider en EFI/MPI i.
Prioritetslisten hos mig ville se således ud.
1. Ny brugt båd
2. Ny brugt motor
3. Ny motor
ØV siger jeg bare - nøj en nedtursmåde at starte sæsonen på.
Personligt ville jeg ikke købe en ny motor/drivline, men derimod høre en forhandler om hvad han skulle have i byttepris hvis jeg købte en ny/brugt båd hos ham. Investeringen som en ny motor vile repræsentere, får du aldrig igen - tiltrods for at du smider en EFI/MPI i.Prioritetslisten hos mig ville se således ud.
1. Ny brugt båd
2. Ny brugt motor
3. Ny motor
du skriver at investeringen får han aldrig igen. Når man investere i en bil til 300 kg og sælger igen efter nogle år har det altså kostet en hel del at have den bil. Hvorfor mener du ikke det skal koste noget at have en båd.
mener du at man kan have en båd i flere år og så sælge til samme pris som man gav for den.
regnestykket skal også lige gøres op med hvad man kan få for en båd uden motor.
vi kan hurtig blive enig om at bruges 100kg på en ny maskine stiger bådens værdi ikke med de 100kg i handel, men sejl med den i 5 år og du kan sikkert få 50-60 kg mere for den end hvis den skulle sælges uden maskine.
så har det kostet 8-10kg om året og man har en ny maskine der aldrig har lavet vrøvl.
der er mange måder at vende tingene på. :D :D
Det lyder som noget jeg ved noget om det her
Som andre skriver, vil det bedste råd være lidt afhængig af hvad du vil med båden. Er det en båd du gerne vil beholde i mange år, eller kunne det ligeså godt være en anden?
1. Købe en ny drivlinie til båden (dvs. motor, transom og drev)
Du har ret. Det koster det samme som en brugt båd. Det er en mulighed hvis du har besluttet dig for at beholde båden længe. Det er den løsning jeg selv har valgt. Glem alt om gensalgsværdi, og at få pengene hjem. Men nu er der også andet i bådlivet end gensalgsværdi. Nogle har deres båd holdende i hal det meste af året for ellers vil den jo komme til at se brugt ud og så bliver man måske dårlig over det. Dvs. hvis det er livet for dig at gøre lukrative bådhandler, er dette bare en idé du skal hoppe langt ude om. Jeg tror ikke på den der med at det bliver problemfrit og at der ikke bliver noget i mange år. Men der bliver nok færre. Du skal jo nok jævnligt have den serviceret, stempler i bogen, osv. osv. Det skal skam nok løbe op alligevel.
Når Stenteq Marine anbefaler dig at købe en ny motor, er det selvfølgelig dels fordi han gerne vil sælge dig en ny motor. Det er jo fair nok - det er han business.
Men jeg tror i lige så høj grad at det hænger sammen med at det er hans erfaring når han ser sådan en motor som din. Han laver jo masser af motorer hele sæsonen, så det er jo ikke fordi alle får den samme sang.
Jeg talte faktisk med ham om et så sent som i går, og jeg tror at han kan lægge 2 og 2 sammen når han ser en saltvandskølet motor med den type problemer. Han VED hvordan det vil forløbe.
2. Købe en anden brugt båd
Du sælger den du har så godt som muligt, og så køber du en anden brugt. Det er nok en OK løsning, også økonomisk set. Men du ved så ikke hvordan den nye motor har det. Og hvordan vil du sørge for at du "helt sikkert" køber en båd med en motor der er i god stand? Jeg er i mine 3 år i branchen ikke stødt på den person der vil kunne lave denne vurdering. Da jeg selv købte katten i sækken havde jeg skam en fyr med, der i manges øjne var mere end almindelig kvalificeret til den slags vurderinger. Men det lykkedes altså ikke at spotte at det var en dynge lort. Summa summarum: Det vil blive et sats (igen), men måske kan du lave et kvalificeret sats og mindske risikoen på forskellig vis.
Jeg går ud fra du ikke har lyst til endnu en kat i sækken, vel?
3. Købe en brugt motor
Tja, det er lidt som den med den brugte båd. Det er også en brugt motor, og det er samme sats med mindre du vil punge ud til en forhandler der har garanti. Hvis jeg var dig ville jeg kunne hoppe på den her, hvis jeg virkelig kunne blive overbevist om at det var en motor i top-stand. Og hvem kan give dig den overbevisning?
4. Købe en longblock eller en delpakkeløsning
Se f.eks. michiganmotorz.com der sælger både longblocks og pakker, der indeholder mere eller mindre komplette motorer alt efter hvor mange sunde komponenter du har fra den gamle motor.
Nå, men det er altsammen meget fint, og jeg var også selv ved at købe sådan noget. Også fordi jeg har virkelig mange nye dimser på min motor, og de er jo som sådan sunde nok og ville fungere fremragende i mange år.
Men: Du skal selv vurdere præcis hvad du skal købe hjem. Og når du får det hjem - hvem skal så montere det? Det er meget nemt at sige :"Få dog hentet en longblock hjem". Ja, men den monterer jo ikke sig selv.
Jeg ringede så rundt til diverse båd-mekanikere og de ville ikke montere det med mindre de selv havde solgt mig delene, og så begyndte den fidus at fordufte.
Du kan selvfølgelig forhøre dig om hvad de skal have for det når de også selv leverer delene. Det kunne være spændende at høre. Jeg droppede idéen, da den allerede lugtede af "for mange penge". Der vil da nok altid være en mekaniker der vil tilbyde dig at lave den. Men hvis det er en i branchen, dvs. en der har med bådmotorer at gøre, er de ofte også selv forhandlere af delene. Og hvis du vælger en "alternativ", tja !!!
Ret skal være ret. Jeg har set nogle annoncer fra nogle i bådbranchen som tilbyder at montere en motor du selv kommer med. Så de findes.
Du skal jo også tænke på, at du har været igennem meget bøvl, og hvor meget mere bøvl gider du?
Hvor meget er bøvl værd ift. de penge du kan spare?
Det er noget andet hvis du som f.eks. Horizonblue kan selv, og faktisk synes det er det du vil bruge din tid på. Så er det jo win-win. Det er hobby og det bliver billigt (vi er mange misundelige - you bastard).
Som sagt har selv lige været igennem samme tur som dig, så spørg endelig løs om overvejelser, beregninger, muligheder m.m.
Hvis du vil holde det udenfor offentligheden, kan du altid sende mig en PM.
Anders kr
13-04-2011, 07:20
Se evt denne her,
http://www.blocket.se/varmland/Mercruiser_4_3_EFi_V6__99_00_32491019.htm?ca=8&w=3
du skriver at investeringen får han aldrig igen. Når man investere i en bil til 300 kg og sælger igen efter nogle år har det altså kostet en hel del at have den bil. Hvorfor mener du ikke det skal koste noget at have en båd.
mener du at man kan have en båd i flere år og så sælge til samme pris som man gav for den.
regnestykket skal også lige gøres op med hvad man kan få for en båd uden motor.
vi kan hurtig blive enig om at bruges 100kg på en ny maskine stiger bådens værdi ikke med de 100kg i handel, men sejl med den i 5 år og du kan sikkert få 50-60 kg mere for den end hvis den skulle sælges uden maskine.
så har det kostet 8-10kg om året og man har en ny maskine der aldrig har lavet vrøvl.
der er mange måder at vende tingene på. :D :D
Jeg mener på ingen måde at det er gratis at have båd og heller ikke, at det ikke koster penge. En båd er i mine øjne en langt bedre investering end f.eks en ny bil som vel taber knap 40% af dens værdi, så snart der er skrevet under på slutsedlen, inden at bilen er leveret vel at mærke :) Min pointe er bare at LarsG skal være tæt på 100% sikker på at det er en båd de vil beholde de mange kommende, hvis de vælger at kaster kr 80.000-100.000,- i ny motor efter den. Det er jo klart at Stenteq Marine gerne så en ny motor med drevlinje leveret hen over disken, det er jo en forretning :)
Jeg tror stadig at hvis LarsG gik til en forhandler (både Beck og Engstrøm ligger inde med en del nye både) og spurgte hvad båden ville indbringe og hvad de kunne få hvis han/de smed 100k oveni, det kunne være at de ikke kun fik ny båd men også ny motor :)
Mange tak for jeres gode input og forslag, det er rart at se at vi ikke er de eneste med motor problemer ;) (selvom at nogle af dem er selvforskyldt i vores tilfælde)
Vi har fået lov at have båden parkeret hos Stenteq i en uges tid i mens vi tænker igennem hvad der skal gøres.
Jeg ville gerne have en større båd i størrelsen 22 - 24 fod og var lidt på udkig inden vores nuværende blev syg.. så det med at få en helt ny motor i, det bliver ikke til noget. Vi er nu ude i at sælge den defekt, sætte den i bytte med defekt motor for en anden (større) båd, eller at få en brugt motor i den og evt. sejle i år med i den. Jeg kan dog mærke at jeg er en novice inden for det her område og jeg er lidt rad for at jeg får købt en dårlig motor, men håber at hvis jeg køber brugt hos en forhandler, så bør jeg vel få en eller anden form for garanti.
Med mit nuværende drev alfa one gen II (vist nok) er det så muligt at få en lidt større motor i? jeg tænkte at det måske kunne være en ide nu hvor vi evt. alligevel skal have skaffet en motor.
Bloody Mary
13-04-2011, 10:41
Jeg mener da at den råber til himlen på en V8'er, det blev de også solgt med fra ny.
Her er en test af den med V8..
http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=15&cid=1079&Searchtext=&Listpage=2
Så bli'r det sjaw!!DDriver Og det har du vist brug for!
Og de er til at få til rimelige penge.. Og så er den nem at sælge!
Manorwar
16-04-2011, 07:40
Ubåden s evinrude er ogsa FUCKET i en bjerging i weekenden sssurrsssurrsssurr
den er blived for varm pga ødlagt impreller og har få en revne i nr 5 cyl. ! FUCKKKKKKKKKKKKKKKKKK
ny hoved er bestillt . grmppppppf ..men der tager 3 uger fra usa ..
gilder ikke at vente -so nu ha piratens ubåd få sig en næsten
jonyrude etec 250 HO -dlof--f-dlof--f
der er en demo sejlet kun 10 timer og købt til ½ pris ...
Hej igen,
Konen og jeg har besluttet at vi vil have lagt en ny 4,3 MPI motor i inkl. ny komplet drivlinie hos Steenteq. Jeg vil i den anledning høre om det er normal praksis at man betaler hele motorens pris ved ordreafgivelse? det er jo stort set 95% af prisen som skal betales inden arbejdet går i gang. Vi bestiller selvfølgelig uanset om vi skal betale 95% nu og her, men vi undre os bare lidt :)
Har du hentet tilbud fra Nyt drev herinde fra, han plejer at være noget billigere, og så bliver det lavet ordentlig første gang, det er med garanti....
Casper T
18-04-2011, 18:30
95% den var ikke gået hos mig,max 50% og de sidste 50% når den virker.
Nej det er ikke normalt.! Det havde jeg ikke accepteret.
De 2 gange jeg har købt motor hos forhandler har jeg først betalt for motor og installation ved levering.
Dine rettigheder som forbruger er meget begrænset hvis du har overdraget købesummen. går forhandler konkurs er dine penge og din varer tabt, og det gælder ved alle køb, undtagen internet-køb.
Hvorfor har du/i iøvrigt valgt at købe nyt drev og transom? Det må da også hæve prisen en del?
De gange jeg har købt ny bådmotor har jeg først betalt ved levering.
da jeg købte min lille volvo med SX drev hed det 50% ved bestilling og resten 14 dage efter motoren var leveret på min adresse. monteringen stod jeg selv for.
Hvorfor har du/i iøvrigt valgt at købe nyt drev og transom? Det må da også hæve prisen en del?
Det er ikke et valg jeg har taget, men Tommy fra Stenteq har fortalt mig hvad der bør skiftes og han siger en ny motor med komplet drivlinie er det der skal til, så jeg går ud fra at der noget galt med mit drev.
Casper T
18-04-2011, 21:04
hvad koster sådan en drivlinie?
Det er ikke et valg jeg har taget, men Tommy fra Stenteq har fortalt mig hvad der bør skiftes og han siger en ny motor med komplet drivlinie er det der skal til, så jeg går ud fra at der noget galt med mit drev.
Fejler dit drev også noget ?
Jeg forstod på oplysningen på BS at dit transomhus trænger til reparation (bælge, leje mv) og watershutters i udstødningen.
Med en komplet ny drivlinie vil i trods alt blive godt sejlende i mange år (forhåbentlig), og prisen med ferskvandskøling er 89.990 kr ifølge Ketner, så spørgsmålet er hvad er prisen for en bobtail motor med ferskvandskøling ?
Måske betaler man ikke ret meget ekstra for nyt transsomhus og drev ?
Fejler dit drev også noget ?
Jeg forstod på oplysningen på BS at dit transomhus trænger til reparation (bælge, leje mv) og watershutters i udstødningen.
Med en komplet ny drivlinie vil i trods alt blive godt sejlende i mange år (forhåbentlig), og prisen med ferskvandskøling er 89.990 kr ifølge Ketner, så spørgsmålet er hvad er prisen for en bobtail motor med ferskvandskøling ?
Måske betaler man ikke ret meget ekstra for nyt transsomhus og drev ?
Jeg må også tilslutte mig iden med alt nyt,
det nytter ikke ret meget med en ny motor, og så nye bælge, og transomleje, fremtiden kan ingen vide noget om, men når motoren er frostsprunget, hvad så med drevet, har der bare ligget en smule vand i gearhuset er det også færdigt, trimpumpe, trimcylender osv, så kommer du aligevel ikke ud at sejle, når alt bliver skiftet er det bare at komme der ud af.
Der er sikkert en indbygget rabat ved at købe en komplet drivline frem for kun motor.
Jeg ville som skrevet før, også selv om jeg syntes det er mega surt og mange penge, vælge "ny" løsningen.
Se evt på Baadsnak, her havde klopf brugt mange penge på gammelt og til ingen verdens nytte, der er kommet alt nyt i, og er først klar til at sejle nu.
Rolf fra nyt drev, har ikke sejlet mere end samlet et par timer de sidste mange år i dollerprinsessen, også selv om han har brugt hammerende mange penge på vedliogehold og rep af samme drev flere gange, og her på siden ulman som også skriver om defekte motore osv.
Er man selv mekanikkertype er brugt i orden og er man kontortype, bør man holde sig til nyt der virker, desuden er der jo også 2 år garenti på så hvis du overholder service skal du ikke bekymre dig de næste 2 år, og selvfølge holder sådan en motor meget længre end det, bare den bliver serviseret som den skal, her tænker jeg på olieskift og frostsikring, osv osv...
Hej igen,
Konen og jeg har besluttet at vi vil have lagt en ny 4,3 MPI motor i inkl. ny komplet drivlinie hos Steenteq. Jeg vil i den anledning høre om det er normal praksis at man betaler hele motorens pris ved ordreafgivelse? det er jo stort set 95% af prisen som skal betales inden arbejdet går i gang. Vi bestiller selvfølgelig uanset om vi skal betale 95% nu og her, men vi undre os bare lidt :)Det ville jeg aldrig hoppe på. Det kan ikke være rimeligt at det er dig der skal løbe risikoen. Går forhandleren ned i mellemtiden, er du på røven. Da jeg selv fik lagt ny motor i, var det betaling ved levering/montering, men så faldt de også prompte.
Miss Mancini
19-04-2011, 06:25
Rolf fra nyt drev, har ikke sejlet mere end samlet et par timer de sidste mange år i dollerprinsessen, også selv om han har brugt hammerende mange penge på vedliogehold og rep af samme drev flere gange
Arh, det er en sandhed med modifikationer.
Båden har sejlet mange timer siden 2004, hvor jeg købte den. Sidste år blev det rigtig nok kun til 38 min. sejlads, men det var udelukkende pga. arbejde.
Der er kommet brugt underhus på een gang og repareret to sæsoner efter.
Drevet der sidder på nu er fabriksnyt årgang 2009, og er leveret til test og afprøvning af GLM USA.
Arh, det er en sandhed med modifikationer.
Båden har sejlet mange timer siden 2004, hvor jeg købte den. Sidste år blev det rigtig nok kun til 38 min. sejlads, men det var udelukkende pga. arbejde.
Der er kommet brugt underhus på een gang og repareret to sæsoner efter.
Drevet der sidder på nu er fabriksnyt årgang 2009, og er leveret til test og afprøvning af GLM USA.
OK da, jeg huskede lidt forkert.
Men fakta er at du ende op med nyt i stædet for at blive ved med at rep. det gamle ikk. lige som at du også er ved at lave noget på motoren som jeg husker det, hvorfor det, for at få en V8 i den eller bare for at få den til at se mere lækker ud ??
Det jeg helt bestemt prøver at sige "skrive" er, kan man selv lave tingende er brugt helt fint, så længe man selv kan fixe det, men er man kontornusser og ikke laver noget selv er glæden meget støre ved noget som er nyt mange år frem i tiden, og hvis han vælger at sælge båden om 3-4-5 år, kan han stadivæk sælge den med relativ ny motor, så har han hævet prisen på den, så har han meget mere at lægge i bytte på en anden og støre båd, som også har været i tale lidt længere oppe i tråden.
Er man selv mekanikkertype er brugt i orden og er man kontortype, bør man holde sig til nyt der virker,Det efterlader jo så et mega stort felt af dem der hverken er mekanikere eller kontortype. Elektrikere, kokke, malere, tømrere, smede... osv. :rolleyes:
Det efterlader jo så et mega stort felt af dem der hverken er mekanikere eller kontortype. Elektrikere, kokke, malere, tømrere, smede... osv. :rolleyes:
DU glemte antennemænd
DU glemte antennemændKorrekt. Antænnemænd kan heller ikke lave motorer. Kun mekanikere :D, og endda måske kun marinemotormekanikere.
Stenteq er så vidt jeg husker kølemontør af uddannelse :eek:
Stenteq er så vidt jeg husker kølemontør af uddannelse :eek:
Som jeg mener at vide så er det, først udannet mekanikker, og efterfølgende kølemontør....
Jeg kan faktisk godt forstå at der skal lidt penge på bordet før at der hjemtrages så dyr en del, sådan er det mange steder at extrem dyre dele kun hjemtages mod forudbetaling.
Kør et smut i silvan og bestil et eller andet, så forudbetaler du også hele beløbet, og kunden kontaktes så når det er ankommet, sådan var det både da jeg selv var GDS rådgiver i silvan, og nu.
ligeledes ved køb over nettet betaler du også først.
i disse tider med finanskrise osv, forstår jeg godt den "sunde" forretningsmoral.
Da jeg selv var selvstændig og kørte som havemand, hvor jeg slog græs, og klippede hæk, kunne jeg ved selvsyn konstatere at selv meget små regninger, på ned til nogle få hundret kr, har jeg sendt til inkasso, så jeg forstår begge sider af samme sag, forbruger og forretningen....
hvor fan er der smilier...
50% først burde være maks, forhandleren har trods alt båden hos sig efter endt montage, og dermed fat i den lange ende....
Betaler kunden ikke, tilbageholder man blot båden til regningen er betalt, det er helt lovligt hvis kunden er bekendtgjort med det inden handlen....
Hvis du skal betale det hele forud svarer det næsten til at købe motoren hjem selv, men også kun næsten. For bagefter skal du ud at finde en der på ansvarlig vis kan montere motoren for dig.
Et regneeksempel fra mit eget køb. Jeg skulle bruge en 5.0 MPI med det hele. Dvs. inkl. transom og drev. Den har Ketner sat til 105.000,- og det er den pris der betales overalt i DK hvis man køber hos en autoriseret forhandler. Hvis jeg selv køber den hjem kan jeg gå på nettet og finde det jeg skal bruge. Men jeg skal så også selv kunne vurdere om jeg får det der er behov for. Denne pakke fra UK ser ud til at indeholde det samme som pakken fra Ketner, men jeg er ikke sikker !!! http://www.keypart.com/mercruiser/petrol-engine-packages/50l-engines. Den estimerede pris inkl. moms i UK og fragt til DK er i omegnen af 80.000,-.
Du skal selv kunne vurdere om pakken er tilstrækkelig
Du skal selv finde en der kan montere
Mit eget valg på den "autoriserede model" blev udelukkende truffet af hensyn til den fortid jeg havde med båden samt at jeg ikke kunne byde resten af familien at løbe endnu en forhøjet risiko. Hvis man i forvejen er et par hundrede tusind bagud på bådbudgettet, er der nogle af os der trods alt ikke har råd til ret mange flere missere.
Mange tak for alle jeres svar og input..
Jeg har i dag fået lavet en god aftale med Tommy fra Stenteq som vi begge synes godt om. I samme anledning vil jeg rose Stenteq marine for deres fleksibilitet og gode betjening, jeg har ikke fortrudt at jeg valgte deres værksted, det eneste jeg kan fortryde er at jeg ikke gjorde det tidligere, så havde jeg måske ikke stået i denne her situation ;)
Bloody Mary
20-04-2011, 10:08
Jeg vil også gerne tilslutte mig dem, der roser Stenteq.. Jeg har været der flere gange og har endnu ikke købt en møtrik hos ham, alligevel giver han sig altid tid til at forklare og svare på "dumme" spørgsmål fra mig..
Jeg bad ham om at komme og se på mine drev, og han synes at det var spild af penge, og forklarede hvad jeg skulle gøre i stedet.. Det er da service!!
Jeg håber at du får en dejlig båd og en god sejlsæson!
Det lyder godt I har fundet en aftale I begge syntes er helt OK.
Tommy har et godt og velfortjent ry, de gange jeg har handlet med ham har der ikke været en finger at sætte på noget.
Held og lykke med den nye motor :)
Mange tak for alle jeres svar og input..
Jeg har i dag fået lavet en god aftale med Tommy fra Stenteq som vi begge synes godt om. I samme anledning vil jeg rose Stenteq marine for deres fleksibilitet og gode betjening, jeg har ikke fortrudt at jeg valgte deres værksted, det eneste jeg kan fortryde er at jeg ikke gjorde det tidligere, så havde jeg måske ikke stået i denne her situation ;)
Det lyder bare rigtig godt. :) At I når en til en aftale som begge parter er tilfreds med nå være det vigtigste. Så krydser jeg fingre få at motoren lander hos Stenteq hurtigst muligt, og for at I kan komme på vandet :):)
Molboen - Hvis jeg husker rigtig så er du i familie med Ejeren af Stenteq ik?
[QUOTE=Lars T
Molboen - Hvis jeg husker rigtig så er du i familie med Ejeren af Stenteq ik?[/QUOTE]
Ja vi bære samme efternavn, og er på den måde i familie med hinannen.
Og inden du begynder at stille andre spørgsmål, så har jeg INTET med den forretning at gøre.
Ligeledes alle dem som hedder Larsen til efternavn har heller ikke noget med Jysksengetøj, st gøre.
Ligeledes alle dem som hedder Larsen til efternavn har heller ikke noget med Jysksengetøj, st gøre.
Udover at rigtig mange af dem handler der :):)
Jeg spurgte ikke til om du havde noget med Stenteq marine at gøre, blot om du ikke var i familie med ejeren? Jeg mindes Tommy introducerede dig som hans bror, men det er som du selv er inde på også lige meget.. :)
Status pt.
Min bedre halvdel har desværre trukket håndbremsen i 11. time og vil nu alligevel ikke bruge de ca. 100K på båden i år, så min sejlsæson bliver endnu korte end sidste år hvor den var på 14 dage :-(
Tommy kommer og aflevere båden i aften, motor og drev har jeg fået lov at have liggende hos ham indtil videre da vi påtænker at han skal ligge en ny/anden motor i hos ham til næste sæson.. men hold da op der er lang til næste forår, og det bliver ikke bedre af at jeg har fri i hele juli (barsel) og august (ferie) i år..
Campion 165(seb)
27-04-2011, 12:58
Skulle du i stedet ikke trække håndbremsen over for din kone?? fjupeqopq
Det kan jo KUN blive en super sejlsæson jo hurtigere i kommer i gang?
Skulle du i stedet ikke trække håndbremsen over for din kone?? fjupeqopq
Det kan jo KUN blive en super sejlsæson jo hurtigere i kommer i gang?
hæ hæ ja det er rigtigt, men jeg får også en ny bil i næste uge så jeg kan nok ikke tillade mig at kræve så meget mere.. jeg prøvede ellers at sælge båden som en familieting som vi alle 3 kunne være glade for i år, men hun mente at det nok kunne vente til næste år (junior er kun 4 mdr. nu) og at man jo kunne lave så meget andet :-) Det er bare næsten ikke til at holde ud at bo 5 meter fra vandet og se alle de både sejle frem og tilbage, ren totur :-D
Hvor surt.
Du er altid velkommen til at hoppe med på en tur fra Jyllinge.
Om ikke andet til de træf der helt sikkert kommer i løbet af sommeren.
Miss Mancini
27-04-2011, 15:50
hæ hæ ja det er rigtigt, men jeg får også en ny bil i næste uge så jeg kan nok ikke tillade mig at kræve så meget mere.. jeg prøvede ellers at sælge båden som en familieting som vi alle 3 kunne være glade for i år, men hun mente at det nok kunne vente til næste år (junior er kun 4 mdr. nu) og at man jo kunne lave så meget andet :-) Det er bare næsten ikke til at holde ud at bo 5 meter fra vandet og se alle de både sejle frem og tilbage, ren totur :-D
Jeg er køber til din båd for 30K med defekt motor, men incl. drev og transom.......
Casper T
27-04-2011, 15:58
så køber du min for 187,500.- så har du større båd med 4,3gxi motor.så passer pengene jo næsten
Miss Mancini
27-04-2011, 16:31
så køber du min for 187,500.- så har du større båd med 4,3gxi motor.så passer pengene jo næsten
Trænger den båd ikke til en grundig vask og polering.....:):):):) ?????
Casper T
27-04-2011, 16:42
Sponsered by "ultraglozz"
Tak til nytdrev og Casper T for jeres tilbud. Desværre må jeg nok takke nej tak :) jeg håber enten at konen ombestemmer sig mht. vores egen og ny motor, men hvis det ikke sker så får den ny motor til næste forår.
Men kan da gå i gang med at vaske og klargøre båden kosmetisk, det vil den nok have godt af ;)
Der er ellers en brugt v8'er til salg her:
http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=14075
Der er ellers en brugt v8'er til salg her:
http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=14075
Ja, det ser fristende ud men den er vist lidt for stor til min båd, jf. min CE mærkning må jeg max have 250 hk i min og jeg går ud fra den har omkring de 300 hk.
Jeg er i gang med at undersøge muligheden for at få lagt en 5,0 V8 220 hk i. Der skal laves noget på motoren (topstykke i hvert fald) men en kammerat og jeg vil tage det som et hyggeprojekt, jeg har ikke de store forventninger til at komme i vandet i år, så jeg kan jo kun blive positivt overasket :) hvis det ikke går så har jeg stadigvæk muligheden for at få en ny motor i til næste år.
Horizonblue
30-04-2011, 08:50
Der er ellers en brugt v8'er til salg her:
http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=14075
Tror at den er lige i overkanten, vægtmæssig, til en 19 fods båd. 7,4(bigblock) motoren er en ubeskrivelig stor og tung klump støbejern.
At købe brugt motor er sommetider lidt et lotteri. Hvis man ikke selv kan skrue på skidtet, skal man godtnok være varsom. Jeg har selv gjort nogle dårlige erfaringer. Købte en 4,3'er af en bekendt, for en del år siden. Den så lidt kedelig/rusten ud, men siden jeg kendte manden, stolede jeg jo automatisk lidt på, at den bare skulle shines lidt op og så var den ok.
Jeg hørte ikke motoren i gang, for der manglede selvfølgelig nogle stumper på den, starteren bl.a. Og det var dumt, vil jeg gerne understrege.
Er man ude og se på en brugt motor, SKAL man simpelthen høre den i gang. Især hvis det er en motor med karburator. Der skal kun et 12 volt batteri og en dunk benzin til, før den kan starte. En MPI motor er selvfølgelig lidt mere besværlig.
Anyways, da jeg begyndte at rode med 4,3'eren, viste det sig at den kun kunne dreje 1/2 omgang, så gik den på noget.
Jeg afmonterede topstykkerne og fandt ud af at det heldigvis kun var en ventil som sad fast.
Jeg drejede heldigvis kun motoren rundt med en stor svensknøgle, havde jeg sat en ny starter på og drejet med den, var ventilen formentlig bøjet.
Nå men, der var sgu lang vej før jeg fik motoren til at køre, generatoren, benzinpumpen, vandpumpen & karburatoren var kaput, Der var rustet bitte små huller i benzinrøret!!!!!!, røret til oliepinden, ventildækslerne og dækslet over knastkæden. Manifoldene og termostathuset var faktisk også over sidste salgsdato, da jeg fik dem nærmere undersøgt. Der manglede specielle skrue/bolte flere steder
Det var kun blokken med "renoverede" topstykker(jeg sleb ventiler) som var tilbage, alt andet var lige til at tippe af på skrotpladsen.
Motoren gik fint da jeg fik den i gang, men hold kæft et arbejde.
Var engang ude at kigge på en anden brugt motor, hvor sælgeren(en forhandler) sgu var så fræk at spørge efter hvorfor jeg ville høre den i gang!
Det var åbenbart besværligt for ham, så jeg daffede videre........
Miss Mancini
30-04-2011, 09:43
Jeg må på det kraftigste fraråde, at man handler en brugt bådmotor, hvis ikke der er:
- Fagmand til rådighed
- Dokumentation fra sælger på udført arbejde eller servicehæfte på motoren
- Mulighed for opstart af motor
- Mulighed for at inspicere /kontrollere motoren f.eks. kompressionstest
Det er de utroligste historier som mange sælgere kan fortælle om deres brugte bådmotor som "faktisk er så god som ny, nyrenoveret forbi sælger bare ønsker at alting skal være i orden, udskiftet med anden motor med flere HK" - ja, jeg kunne fortsætte i flere timer...:):):)
Specielt er der en sælger i Århus-området som har præsteret at sælge den samme motor på dba.dk op til 4 gange. Motoren er en 7.4 liter V8 Mercruiser, hvor sælger fortæller til intereserede købere, at motoren er nyrenoveret dog uden nogen form for kvitteringer på reservedele eller udført arbejde. Motoren sælges fordi sælger har købt en større motor til båden. 7.4´eren kan ikke høres i gang med mindre køber lægger 5000,- kr. til at dække vinterkonservering af motoren. Sælgeren lyder iflg. mange købere troværdig, og som sagt har motoren været handlet op til 4 gange - det har jeg kendskab til fra mine kunder, som har "købt" den. Der aftales en pris på ca. 38000,- kr. for motoren, hvor køber har returret, hvis ikke motoren fungerer optimalt.
Første sejltur med den nyrenoverede motor stopper inden båden er nået ud af havnen, for der er manglende kompression på 3 cylindre !!!!!!! Køber kontakter sælger, og selvfølgelig kan motoren returneres som aftalt blot med den lille krølle på halen, at sælger beholder 8000,- kr. til dækning af omkostninger ifb. med fremvisning af motoren...........
Som jeg ofte spørger mine kunder, der er på udkig efter en brugt bådmotor:
"Hvis motoren er i så god stand som sælger fortæller, hvorfor skal den så sælges" ? Desværre lader mange købere sig besnakke, og som ofte ender det galt og køber får mindre end hvad der er betalt for.....
Jeg må på det kraftigste fraråde, at man handler en brugt bådmotor, hvis ikke der er:
- Fagmand til rådighed
- Dokumentation fra sælger på udført arbejde eller servicehæfte på motoren
- Mulighed for opstart af motor
- Mulighed for at inspicere /kontrollere motoren f.eks. kompressionstest
Det er de utroligste historier som mange sælgere kan fortælle om deres brugte bådmotor som "faktisk er så god som ny, nyrenoveret forbi sælger bare ønsker at alting skal være i orden, udskiftet med anden motor med flere HK" - ja, jeg kunne fortsætte i flere timer...:):):)
Specielt er der en sælger i Århus-området som har præsteret at sælge den samme motor på dba.dk op til 4 gange. Motoren er en 7.4 liter V8 Mercruiser, hvor sælger fortæller til intereserede købere, at motoren er nyrenoveret dog uden nogen form for kvitteringer på reservedele eller udført arbejde. Motoren sælges fordi sælger har købt en større motor til båden. 7.4´eren kan ikke høres i gang med mindre køber lægger 5000,- kr. til at dække vinterkonservering af motoren. Sælgeren lyder iflg. mange købere troværdig, og som sagt har motoren været handlet op til 4 gange - det har jeg kendskab til fra mine kunder, som har "købt" den. Der aftales en pris på ca. 38000,- kr. for motoren, hvor køber har returret, hvis ikke motoren fungerer optimalt.
Første sejltur med den nyrenoverede motor stopper inden båden er nået ud af havnen, for der er manglende kompression på 3 cylindre !!!!!!! Køber kontakter sælger, og selvfølgelig kan motoren returneres som aftalt blot med den lille krølle på halen, at sælger beholder 8000,- kr. til dækning af omkostninger ifb. med fremvisning af motoren...........
Som jeg ofte spørger mine kunder, der er på udkig efter en brugt bådmotor:
"Hvis motoren er i så god stand som sælger fortæller, hvorfor skal den så sælges" ? Desværre lader mange købere sig besnakke, og som ofte ender det galt og køber får mindre end hvad der er betalt for.....
Rolf vi taler vel ganske alm. Sund fornuft som man altid bør være i besiddelse af når man køber brugt..
Jeg kender oss en der engang købte en bil, den var heller ikke så go' som sælger oplyste..
Nyt er selvfølgelig bedst men også dyrest og ser man sig for og handler brugt med sund fornuft kan man til tider gøre en ret god handel.
Og ja, det er selvfølgelig altid godt og alliere sig med en fagmand uanset om det er bil, båd, hus eller cykel.
Så brugt kan oss være godt!
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.