View Full Version : Mercathode
Hej allesammen
Jeg har en lille boks på motoren, hvorpå der står Mercathode...
Men er der nogle der ved hvad det er?
Norvik20"
02-05-2011, 14:39
Mercathode er en dims som hjælper med at beskytte mod galvanisk tæring.
Det skal have strøm hele tiden, også når hovedafbryderen slukkes, så skaber den et beskyttende felt omkring dit drev.
Her er et engelsk link som beskriver det: http://www.sterndrives.com/mercathode.html
Mvh
Har alle indenbordsmotorer sådan en?
Norvik20"
02-05-2011, 18:53
Nej det tror jeg ikke. Jeg har ikke sådan en i min båd, og dem jeg kender har heller ikke.
Mvh
Det er en af den type der sender problemet videre til nabobåden :rolleyes:
Hej allesammen
Jeg har en lille boks på motoren, hvorpå der står Mercathode...
Men er der nogle der ved hvad det er?
Hvad er et Tåndrør ? en skrivefejl eller noget maskemekanisk jeg ikke har hørt om før :)
Horizonblue
03-05-2011, 06:42
Volvo gør også en smule i det, så vidt jeg ved. Købte en SX transom for nogen tid siden, hvor der sad en tingest på der lignede en højtaler, med en stykke ledning. Den var lidt kvæstet at se på, så jeg tog den af og har ikke tænkt mig at sætte den på igen.
Zink klodser med god forbindelse, det virker fint. Jeg plejer at tage zink klodserne af hvert år, og rense dem, samt fladen de er skruet på, så der bliver god forbindelse, altså hvis de kan sejle en sæson mere.
Jeg kan da godt se at det er noget smart "rum-teknologi", med det felt der bliver i vandet, som stopper den galvaniske korrosion på drevet.
Men sommetider kan tingene også blive for smarte og komplicerede....
Det lyder da smart. Kan man eftermontere sådan en? Hvor kan man købe den i danmark og hvad koster den?
Jeg har sådan en dims på, men om det virker?, det ved jeg ikke.
ja næste spørgsmål er så... hvordan tester man om den virker?
Horizonblue
06-05-2011, 06:57
ja næste spørgsmål er så... hvordan tester man om den virker?
http://www.mercstuff.com/mercathodetest.htm
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.