View Full Version : Volvo penta 4,3 GSI
Hej igen,
Nyborg Marinecenter har tilbudt mig en brugt Volvo Penta 4,3 GSI (220 HK) med drev/transum (sx drev) monteret for kr. 50.000,- Motoren er servicet og gennemgået og leveres med nye manifolder.
Umiddelbart lyder det ok, men det er jo ikke en ny motor og selvom de yder garanti så ligger de jo et stykke fra KBH hvis der skal laves noget garanti arbejde.. jeg undre mig også over at den kan monteres i min båd, men det mente de ikke var noget problem..
Er der nogen der har noget at sige om motoren som er en Volvo Penta 4,3 GSI med 220 HK?
det her lyder da som et fornuftigt projekt, 50000 kr. for en nyere motor med indsprøjtning incl. sx drev og montering og efterfølgende garanti ( hvor længe ? ) er da i mine øjne en god pris, især set i forhold til dit defekte v8 projekt, det kan fandme blive en dyr fornøjelse når du ikke kan lave noget selv, husk på at du jo kan sælge din nuværende motor og drev og få lidt kr. ind igen
mvh bjarne
For mig ville det være afgørende at vide:
Er den med ferskvandskøling og i så fald - har den hele tiden været det?
Hvor gammel er motoren?
Evt. hvor den har sejlet?
Kan sælger dokumentere at den har været konserveret hver vinter?
At den allerede har fået skiftet manifolder, lyder ikke vandvittig godt. Hvis de har været rustet, er det et ret dårligt tegn, og så ville jeg nok holde mig i skindet. Prøv at finde ud af hvorfor de er skiftet.
Hvis den vitterligt er så god som ny, er det absolut et godt bud ift at købe en sprit ny. Du bør tage en mekaniker (eller anden sagkyndig) med når du skal kigge på den.
Miss Mancini
03-05-2011, 22:30
Det interessante som køber bør/skal vide er bl.a:
- Årgang på drivlinien
- Med eller uden ferskvandskøling ( manifolder er på Volvo Penta motorer i mange tilfælde direkte kølet )
- Dokumenterbar historik
- Hvorfor sælges motoren ( jeg vil næsten gætte på, at sælger fortæller, at motoren er udskiftet til fordel for en større...:) ?
- Hvis motoren er en GSI er den med indsprøjtning, og dermed en nyere årgang. Hvorfor er der udskiftet manifolder ?
- Har motoren været skadet pga. frostsprængning, mekanisk defekt mv. ?
- Hvad dækker garantien ?
- Hvad kan der udlæses fra motorstyringen ? Timetal, servicerapporter mv.
Som ofte skal der ændres på gas/gear kabler for at det passer sammen. Jeg tvivler på, at MerCruiser systemet kan bruges ved en Volvo applikation - forhør evt. om priser på fabriksnyt Volvo Penta gas/gear kabler.
Holdt op imod en fabriksny MerCruiser 4.3 liter MPI drivlinie med fuld fabriksgaranti, indsprøjtning, ferskvandskøling mv., så synes jeg ikke at tilbudet på Volvo´en er særlig skarpt......Tværtimod.
For mig ville det være afgørende at vide:
Er den med ferskvandskøling og i så fald - har den hele tiden været det?
Hvor gammel er motoren?
Evt. hvor den har sejlet?
Kan sælger dokumentere at den har været konserveret hver vinter?
At den allerede har fået skiftet manifolder, lyder ikke vandvittig godt. Hvis de har været rustet, er det et ret dårligt tegn, og så ville jeg nok holde mig i skindet. Prøv at finde ud af hvorfor de er skiftet.
Hvis den vitterligt er så god som ny, er det absolut et godt bud ift at købe en sprit ny. Du bør tage en mekaniker (eller anden sagkyndig) med når du skal kigge på den.
Jeg er helt enig med Ulman - Hvad omfatter deres garanti mere præcist?
Få en udskrift af motorens drift og evt. fejlkoder fra dens motorstyring.
Hvad omfatter deres garanti?
50.000,- er vel en ok pris - når det er inklusiv montering, hvilket jeg formoder også omfatter gas/gear kabler.?
Tak for jeres input, det er meget værdsat.
Jeg går selvfølgelig ud fra at gas kabler mv. bliver skiftet sådan at det virker når båden leveres sejlklar, og jeg synes nu at det er et OK tilbud i forhold til alternativerne som er en ny motor eller en anden brugt fra DK med karburator. Jeg har ikke fået talt detaljer igennem med dem (Jesper) men jeg er da sikker på at de ikke løber fra deres ansvar og giver en eller form for garanti på deres installation samt motor, og det vil da også være en betingelse for at jeg overhovedet ville overveje det.
Ny motor er stadigvæk min favorit, men det er så også dobbelt op i pris hvis vi taler om dansk levering og montage af motor, og montage af ny motor fra udland er jo ikke noget der nemt at finde :)
Nå men ingen beslutning er taget endnu, jeg er stadigvæk i tænkebox :)
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.