View Full Version : Udgåede reservedele, restordre mv.
Miss Mancini
29-05-2011, 09:11
Efterhånden støder jeg ofte på reservedele til bådmotorer, drev og transom som enten er udgået af produktion eller i restordre på ubestemt tid. Dette gælder primært for Mercruiser, OMC og Volvo Penta benzinmotorer baseret på enten GM, FORD, eller i enkelte tilfælde på VP´s egne motorer ( B18, B20, B23 og B30 ).
Belært af den tråd som Skibsbyggeren oprettede med en defekt styrecylinder, kunne det være interessant at vide, hvordan I løser problemet med manglende adgang til de nødvendige reservedele mv. - gode råd ønskes ?
Jeg må indrømme, at jeg nogengange kan blive overrasket over, hvor besværligt tilgængeligheden af reservedele kan være, og omvendt, at der f.eks. er 287 stk. udstødningsmanifolder på lager til VP B23 hos min leverandør....
Jeg synes ideen med at styrecylinderen på DPH drevet renoveres er glimrende, når VP ikke er leveringsdygtige med denne enhed længere.
Horizonblue
29-05-2011, 11:24
Belært af den tråd som Skibsbyggeren oprettede med en defekt styrecylinder, kunne det være interessant at vide, hvordan I løser problemet med manglende adgang til de nødvendige reservedele mv. - gode råd ønskes ?
Jeg greb om nældens rod, inden der blev noget problem.
Kasserede de gamle OMC Electric Stringers på projektbåden........:D
Havde egentlig den oprindelige tanke at beholde dem for nostalgiens skyld, men blev med tiden opmærksom på at dele til underdelen ikke kan skaffes længere. Så når der er noget som evt går i stykker på underdelen, ville den eneste mulighed være Ebay.com (brugte dele)
Lejer og pakdåser, generelt, er standard varer. Der er dog specielt tilpassede lejer af og til.
Jeg har gransket lidt i lejer til Volvo SX drev, og stort set alle lejer kan fås ved en standard lejefabrikant, et enkelt nåleleje kan fås ved Mercruiser. Nu er det ikke noget problem at få dele til SX drev, Volvo sælger gerne stumper til overpris. Men jeg synes at jeg ville spare lidt, så jeg nærstuderede indmaden fra et SX drev og fandt ud af at lejerne stammede fra SKF og TIMKEN. Numrene stod på lejerne, så derfra var det jo bare at gå på nettet.
Senere fik jeg en kasse med nye lejer fra England.
Hvis man har den sjældne OMC King Cobra 460 (ford v8 big block) er det så vidt jeg ved ret vanskeligt at finde nye manifolde. Men der findes en adaptor, så det kan lade sin gøre at bolte GM 454 manifolde på den. Så er udvalget noget større, ret smart.
http://www.cpperformance.com/p-344-exhaust-manifold-adapter-460-ford-to-big-block-chevy-manifold.aspx (http://www.cpperformance.com/p-344-exhaust-manifold-adapter-460-ford-to-big-block-chevy-manifold.aspx)
Trimcylindre til Volvo 290 drev, kan ifølge Volvo ikke renoveres, man er nød til at købe nye cylindre. Men på Ebay.de er der af og til renoveringskit, til både den runde og den firkantede model.
Norvik20"
29-05-2011, 12:26
Dette gælder primært for Mercruiser, OMC og Volvo Penta benzinmotorer baseret på enten GM, FORD, eller i enkelte tilfælde på VP´s egne motorer ( B18, B20, B23 og B30 ).
De der mariniserede Volvo-B18/B20 motorer, hvad sidder der på dem af karburator?
Mvh
De der mariniserede Volvo-B18/B20 motorer, hvad sidder der på dem af karburator?
Mvh
AQ 115 er udstyret med 1 enkelt 44mm solex faldstrømskarburator og AQ 130 er udstyret med 2 stk og AQ 170 ( B30 ) 3 stk.
Mvh Bjarne
Norvik20"
30-05-2011, 23:57
OK, tak.
Jeg ligger nemlig inde med et sæt S.U-karburatorer med manifold fra min første bil. Den kørte med en B18 (PRAGTFULD motor!!) -Karburatorerne skulle efter sigende også virke på en B20.
De giver rigtig meget power, og de lyder skide hamrende godt! :cool:
Jeg har haft dem til salg i volvo-klubben i længere tid for højeste bud, men der er ingen der mangler dem, ihvertfald kom der aldrig et bud.
Men måske i båd-regi kunne der være interesse for dem tænker jeg så nu..
Mvh
Skibsbyggeren.
01-06-2011, 16:36
[Belært af den tråd som Skibsbyggeren oprettede med en defekt styrecylinder, kunne det være interessant at vide, hvordan I løser problemet med manglende adgang til de nødvendige reservedele mv. - gode råd ønskes ?
Jeg må indrømme, at jeg nogengange kan blive overrasket over, hvor besværligt tilgængeligheden af reservedele kan være, og omvendt, at der f.eks. er 287 stk. udstødningsmanifolder på lager til VP B23 hos min leverandør....
Jeg synes ideen med at styrecylinderen på DPH drevet renoveres er glimrende, når VP ikke er leveringsdygtige med denne enhed længere.[/QUOTE]
Jeg har talt med indehaveren af A.M.T. her i Aalborg, og han modtager gerne V.P.´s styrecyl. til renovering. Trimcyl. har han ikke prøvet at renovere endnu, men han vil gerne se på, om det kan lade sig gøre, hvis der er nogen som står med det problem.
Manden er selv bådejer, og kender til mange af de problemmer som vi andre ofte står med, med ældre både.DDriver
Under min søgen efter en B30 udstødningsmanifold sidste år, faldt jeg over en svensk forhandler som kunne levere nye uoriginale udstødningsmanifolds til omkring 4500,- Der havde jeg desværre købt en brugt i USA, men den var osse som ny..... Google er min ven :D
nicolajjetrider
06-06-2011, 14:03
Var det Hansen Racing Dan?:) dem brugte jeg, de har seriøst meget gøjl :)
Nej, det var her: http://www.multiva.se/marinmotor/ 4500 SEK for en manifold :)
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.