Kompressions test [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Kompressions test


ufio
03-07-2011, 14:02
Hej
Jeg har købt en kompressions tester fra biltema til 169kr, den passer perfekt til 14mm tændrørs hullerne på volvo penta 5,7 Gi pmda, den har en fordel at gevindet sider fast på enden af slangen, så den kan skrues i kun ved at dreje rundt med slangen.

Den rigtige procedure er at kører motoren næsten drift varm, fjerne alle tændrør, og hive tændingen ved tændspolen, og en ledning til høj tryks benzin pumpen, for derefter at sætte gassen til fuld samtidigt med at motoren bliver tørnet 4 gange i top med måleren på hver enkel cylinder.

Jeg har prøvet et par cylindere ved kold motor, hvor jeg kun skruede et tændrør ud af gangen måler i, og tørnede motoren med gassen i tomgang indtil den gik i gang og stop, kompressions testeren viser 8bar på de 2 jeg har testet.
Men inden jeg forsætter kan man bruge det til noget, eller skal man følge den lidt mere besværlige procedure.

nicolajjetrider
03-07-2011, 14:54
Jeg ville prøve begge procedure for at du finder ud af om der er forskel på din motor.

Når jeg tager komp test. er det med lukket spjælde og på kold og der efter varm motor. Jeg mener ikke at komprissionen skal svinge af du åbner og lukker spjældene.

På mine maskiner svinger komp. ikke! uanset om der er åbent eller lukket.

8. Bar er ikke meget efter min mening. Tjek hvad fabrikken skriver.

iøvrigt stoler jeg mere på de test hvor du presser komprissionstesteren ind i tændrørs gevinder og holder på.

ufio
03-07-2011, 15:57
Ok den kan få begge ture til vinter, jeg tror den måske er lidt højere varm.
Minimum efter specifikationen er 7. Bar, eller den med mindst kompression må ikke være under 70% af den med størst kompression.
Der følger også en kegle med til at holde på, men hullerne er ikke nemt tilgængelige.

Anders kr
03-07-2011, 15:59
På en benzin motor skal spjælende altid være helt open,

På en diesel er det lige meget da den altid får fuld luft, der regulere man jo ikke på luften kun mængden af brændstof,

Men jeg ville da køre den drift varm og der efter lave en test med spjælende helt åben, dette er også forskrevet i div manualer. men det fleste v8'er skal ligge på omkring 155/165 psi