hæve/sænke motorbehæftning [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : hæve/sænke motorbehæftning

cannonfodder
19-07-2011, 22:02
Hej Derude!
Er helt ny på dette forum, og har lidt tid ledt efter et sted at få hjælp/vejledning.
Har sejlet mange år med en indlagt pause. Har så lige købt en lille styrepultjolle, med tryk på LILLE(11 fod). Nå nok om det!
Da "hækken" på min båd efter nærmere eftersyn er blevet hævet undrer jeg mig lidt over hvorfor? Det er en kortbenet motor der passer på båden, og kunne se da jeg ville lave det om(stærkere/nyere) at den er blevet hævet 5 cm i forhold til den "originale" hæk.? Er der nogen der kan forklare mig hvorfor man gør det og hva fordele ulemper kan være? For vil gerne vide INDEN jeg laver det om hva ideen med det skulle være? Motoren stikker fint nedenud! På forhånd tak

PS: Den er kortbenet?

cannonfodder
20-07-2011, 09:08
Kan det være for at kølvandsbølgen ikke skal smutte indover hækken eller fylde motoren med vand! Motoren stikker fint ned stadig, så tror i det har nogen betydning, altså hæve : sænke bølge. Sænke hæve bølge?

KS1
20-07-2011, 14:59
Har du ikke lidt billeder af det, evt. gerne både med og uden motor på!!

cannonfodder
20-07-2011, 19:39
Jo da, tager lige nogle spritnye billeder med og uden motor imorgen!

cannonfodder
22-07-2011, 20:20
Her er der lidt billeder. fik dog ikke med motor. Men højden på motoren(billeder) kommer lige imorgen hvis jeg når det!

cannonfodder
22-07-2011, 22:10
på billede 1 og 2 er uden noget på!. Billede 3 er sådan den så ud INDEN jeg pillede noget af den. Den er hævet ca 4-5 cm. og motoren passer fint med pladen over skruen at den er ca plan med bunden. Skal den være lavere? Altså som original og motoren dermed osse lavere? Personligt syntes jeg motoren ligger fint når den planer, meeen liige tæt nok på vandet når gassen tages.!

cannonfodder
02-08-2011, 14:53
ingen ideer??

Abjo
02-08-2011, 18:49
Jo, det kan være lavet for at give mere fart. Det giver lidt ekstra at hæve motoren så kavitationspladen sidder ca. 5 cm over bunden ..... bare et bud ....

Lars T
07-08-2011, 12:21
Kan det tænkes det er lavet for at kompensere for en evt. langbenet motor der tidligere har været monteret?

cannonfodder
11-08-2011, 18:12
ja det kan heller ikke udelukkes! Men selv til en kort langbenet er den for lav!!
Så vidt jeg husker er det fra 20" de langbenet kører fra og op! 50cm, fremfor 44 som den er!