www.propshop.dk

Trækdyr [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Trækdyr


Horizonblue
06-08-2011, 22:53
Til dem der tager båden hjem hver gang:

Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om hvilke "mulddyr" I har til at trække båden med. Så rems lige følgende op;


Hvad vejer sættet som I slæber afsted (trailer incl båd)?
Hvilken bil bruger I?
Hvordan kører sættet på vejen, er det bilen der kører med båden eller båden der kører med bilen........
Og den absolutte "koblings-dræber", hvordan går det med at trække hele skidtet op ad slæbestedet?

Chribs
06-08-2011, 23:47
Så lægger jeg ud :).

Jeg har en lille Doral bowrider på 17 fod, der vejer omkring 1000kg inc. traileren, som er en Brenderup 1000 kg ( den bliver ændret til 1300 kg i nærmeste fremtid ) og den trækker jeg med min Hyundai Genesis, som må tage op til 1800 kg på krogen.

Jeg kører med et koblingstryk på 30 kg, jeg har en vægt dertil, så jeg har sat trykket til den vægt, og jeg kan omtrent ikke mærke at jeg har noget spændt efter.

Der er ingen problem på slæbestedet, den trækker båden op med 200 omdr. over tomgang, men det er også automat-gear, det gør det lettere, og slæbestedet er ikke stejlt.

Båden før var en Welcraft Bowrider 21 fods på en Selandia 1300 kg trailer, den vejede ca. 1500 kg totalt i optanket stand, og var overvægtig til traileren.

Da jeg købte den, var sælgeren meget nervøs for at køre den op fra slæbestedet, da han kun havde gjort det en gang før, og det havde nær kostet en kobling og et sæt dæk på hans Vw kassevogn ( jeg kender ikke modellen ) fortalte han.

Men den kunne jeg også køre op næsten i tomgang uden nogen former for hjulspin, så igen, automatgear i en bil med en stor tung motor er en supergod ting på slæbestedet, især da de fleste biler er forhjulstrukne i dag.

Til gengæld var den træls at køre med, især i starten, fordi traileren var meget næsetung da båden stod for lang fremme, det blev bedre da jeg fik flyttet båden ca. 20 cm bagud, og dermed fjernet omkring 100 kg tryk på krogen, ned til de 30 kg jeg fortrækker at køre med.

Kunne jeg frit vælge egenskaber fra en bil jeg tror ville være rigtig god til at trække en meget tung båd med, især på slæbestedet, ville jeg forunden førstevalget, som ville være en tung 4wd , nok vælge en Bmw 5 eller 7 serie med automatgear...

Abjo
07-08-2011, 11:48
Vores Maxum 2100SC vejer 1615 kg tør, så fuldt tanket med 189 L kommer vi op på ca. 2300 kg med trailer. Vi har en VW Transporter T5 (2004) 2,5 TDI (130 hk), og den må trække 2400 kg. Man mærker overhovedet ikke at man har båden efter, så man skal lige tænke over hvor hurtigt man kører (har kommet til at runde de 110 km/t i et uopmærksomt øjeblik, og selv der var der ingen slinger). På rampen er der ingen problemer, heller ikke ved lavvande.

Miss Mancini
07-08-2011, 11:57
Min gamle trailer-trækker var en Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4x4 med automatgear. Den var en sublim bil til kørsel med trailer.

Aldrig haft problemer på et slæbested, når båden skulle trækkes op - selv slæbestedet i Helsingør Nordhavn var ingen udfordring for bilen.

På slæbestedet i Hornbæk Havn måtte en HONDA CR-V giver op, da den skulle trække en bordfyldt RIVA med 8.2 liter V8 motor + meget mere op. Honda´en filede koblling til den store guldmedalje, og det lugtede fælt. Jeg tilbød min assistance med Hyundai´en, og min bil trak Honda + RIVA´en op uden problemer....:):)

Hyundai´en er pensioneret og må ikke længere bruges til privatbrug - det er en 100% firmabil på gule plader - og er erstattet af en ML V8 benzin´er.
Har endnu kun trukket båden op en enkel gang med ML´eren, og det kørte let og elefant...:)

Båd + trailer vejer i sejlklar udførelse ca. 2500 kg.

sh123dk
07-08-2011, 12:13
Sættet (Askeladden 605 Explorer, 115 HK Mercury og 1800 KG Brenderup med superruller) vejer optanket ca. 1600 kg. Bilen må trække 1700 KG.

Bilen er en VW Golf 1.4 TSI (160 HK) med DSG Gear

Kører perfekt på vejen med DSG gear. Har været ude på længere ture og gearet klarer der fint.

Bruger oftests slæbestedet i Runsted, Ejby og Lynæs. Klarer bilen fint uden hjulspænd og de vilde omdrejninger. Har brugt slæbestedet i Jægerspris (Kignæs Havn) nogle få gange. Men det er en smule for stejlt (20-25 grader).

Har haft båden 1 år nu. Og båd + bil fungerer fint sammen. Ihvertfald indtil videre ;o)

Ulman
07-08-2011, 13:58
Min gamle trailer-trækker var en Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4x4 med automatgear. Den var en sublim bil til kørsel med trailer.

Aldrig haft problemer på et slæbested, når båden skulle trækkes op - selv slæbestedet i Helsingør Nordhavn var ingen udfordring for bilen.

På slæbestedet i Hornbæk Havn måtte en HONDA CR-V giver op, da den skulle trække en bordfyldt RIVA med 8.2 liter V8 motor + meget mere op. Honda´en filede koblling til den store guldmedalje, og det lugtede fælt. Jeg tilbød min assistance med Hyundai´en, og min bil trak Honda + RIVA´en op uden problemer....:):)

Hyundai´en er pensioneret og må ikke længere bruges til privatbrug - det er en 100% firmabil på gule plader - og er erstattet af en ML V8 benzin´er.
Har endnu kun trukket båden op en enkel gang med ML´eren, og det kørte let og elefant...:)

Båd + trailer vejer i sejlklar udførelse ca. 2500 kg.
Jeg er klar over at din Mercedes må trække læsset, men var din Santa Fe også godkendt til 2500 kg.?

Miss Mancini
07-08-2011, 14:13
Jeg er klar over at din Mercedes må trække læsset, men var din Santa Fe også godkendt til 2500 kg.?

Nej, så vidt jeg husker, er Santa Fe´en opgivet til at måtte trække ca. 2000 kg / trailer med bremser...

ML´eren er vist godkendt til at måtte trække 2600 kg / trailer med bremser.

Min Variant 2000 BB trailer, har en max. totalvægt på 2000 kg.....

BrianL
07-08-2011, 17:38
Båd + trailer vejer i sejlklar udførelse ca. 2500 kg.

Har du vejet båd + trailer ?

Miss Mancini
07-08-2011, 19:13
Har du vejet båd + trailer ?


Ja, trailer + båd er vejet på vægten på den lokale genbrugsstation.

Abjo
07-08-2011, 19:48
Min Variant 2000 BB trailer, har en max. totalvægt på 2000 kg.....

Så har du jo en overvægt på 500 kg - det er da ikke så heldigt ....

Miss Mancini
07-08-2011, 19:54
Så har du jo en overvægt på 500 kg - det er da ikke så heldigt ....

Det er med sejlklar båd dvs.:

- 130 liter benzin
- 2 x 25 liter reservedunke med benzin
- Fendere
- Tovværk
- Anker + kæde
- Oppakning til week-end tur
- Proviant
- Værktøjskasse ( vel omkring 30 kg )
- Vandsports udstyr

BrianL
07-08-2011, 21:05
Ja, trailer + båd er vejet på vægten på den lokale genbrugsstation.

OK. Er lidt overrasket over at din båd og trailer vejer så meget.

Jeg har haft en Doral Phazar 23 (ligner lidt en Pachanga 22 men Doralen er større og tungere) med en Mercruiser 454 Magnum med en 2000 kg Brenderup trailer, og den havde jeg på en vægt der viste 2200 kg.

Den trak jeg iøvrigt med en Jeep Comanche 4.0 4X4 med 2,72:1 reduktionsgear og automatgear. Selv på en meget stejl rampe ingen problemer med at hive båd/trailer op.

tica
07-08-2011, 21:18
Xsara Picasso HDI 90Hk Exclusiv Van med ændret vægt total 1995Kg (billig vægtafgift) og trailer 1325Kg

Trækker Fendt 1200Kg camping vogn uden brok.

Bådtrailer: Brendrup 1001 1000Kg total, gætter på at trækket ligger mellem 700-800Kg total.

Trækker den fint op på slæbestedet i Veddelev som ikke er det bedste.

PS: Har to sæt super ruller på traileren og det vil jeg aldrig mere undvære.

Vh
Carsten

Miss Mancini
07-08-2011, 21:20
Jeg har vejet båd "tør", og her var vægten af båd + trailer, så vidt jeg husker omkring de 2100 kg.

Det passer jo også meget godt med, at båden sejlklar + trailer er ca. 2500 kg.

Sjip
07-08-2011, 21:40
nå det virker som om der ikke er nogen, der har en dårlig bil, til at trække båden med ;O)

Og jeg bliver bestemt ikke den første, til at skrive det :o)

Min old gamle BMW 320i fra 90' har endnu ikke haft problemer, med at trækkke, ca.600kg båd/trailer op, om det er på beton eller grus.

Jeg vil altid foretrække baghjulstræk eller 4 hjulstræk.

Miss Mancini
07-08-2011, 21:56
nå det virker som om der ikke er nogen, der har en dårlig bil, til at trække båden med ;O)

Og jeg bliver bestemt ikke den første, til at skrive det :o)

Min old gamle BMW 320i fra 90' har endnu ikke haft problemer, med at trækkke, ca.600kg båd/trailer op, om det er på beton eller grus.

Jeg vil altid foretrække baghjulstræk eller 4 hjulstræk.

Den 6 cylindrede motor i BMW´en er også momentstærk.

Ja, forhjulstræk, trailer og et slæbested kan give koblingen noget at se til...:)

bhvvs
07-08-2011, 23:42
Hvis forhjulstrækket ikke kan klare det, kan man jo lade være med at hive båden helt op på traileren, det flytter trykket fra baghjulene, så går det som en leg.

Hoigaard
08-08-2011, 07:23
Shetland 570, vægt på sætte burde være omkring 1200 kg, men det vejer nok nærmere 1400 kg.

Audi A4 1.8T Avant ( og den er med forhjulstræk )

Kører fint nok, men det er sgu en ordentlig klods at have bagpå. Skubber lidt når der bremses, og det går lidt langsomt ved igangsætning.

Det går ok med at trække det hele op, men der lugter da lidt af kobling en gang imellem. Problemet er jo nok mest her, at det er en lille 1,8 motor med turbo, så den har ikke mange kræfter når ikke turboen arbejder, men med lidt gefüle kommer den igang uden hjulspin, og så kan man give lidt mere gas så turboen kommer igang.

pajero
12-08-2011, 12:13
Til dem der tager båden hjem hver gang:

Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om hvilke "mulddyr" I har til at trække båden med. Så rems lige følgende op;


Hvad vejer sættet som I slæber afsted (trailer incl båd)?
Hvilken bil bruger I?
Hvordan kører sættet på vejen, er det bilen der kører med båden eller båden der kører med bilen........
Og den absolutte "koblings-dræber", hvordan går det med at trække hele skidtet op ad slæbestedet?


Hej!
Mit sæt er en ældre Ørnvik 570 DC med en brenderup med superruller total 1300 kilo ( har vejet det hele til 1430 kilo så en smule overvægt )
Bil nr 1 er en Jeep Cherokee 2.5 Tdi så ingen problemer her hverken i slæbestedet eller på vejen.
Bil nr 2 er fruens Mondeo 2.0 Stc her er heller ikke nogen problemer af nogen art
Desværre har ingen af de to biler Aut. gear. som min gamle Pajero 3.0 V6 det er altså bare det bedste i slæbestedet.
Ps. hvad kører du selv med ?
Mvh Bjarne

Horizonblue
12-08-2011, 21:40
Hej!
Mit sæt er en ældre Ørnvik 570 DC med en brenderup med superruller total 1300 kilo ( har vejet det hele til 1430 kilo så en smule overvægt )
Bil nr 1 er en Jeep Cherokee 2.5 Tdi så ingen problemer her hverken i slæbestedet eller på vejen.
Bil nr 2 er fruens Mondeo 2.0 Stc her er heller ikke nogen problemer af nogen art
Desværre har ingen af de to biler Aut. gear. som min gamle Pajero 3.0 V6 det er altså bare det bedste i slæbestedet.
Ps. hvad kører du selv med ?
Mvh Bjarne

Mit sæt består af en Draco 1800 Suntop, vejet til ca 1100 kg, en gang den hang i en kran. Traileren er en 1500 kg total, kan ikke lige huske hvad den må bære, men nok knap 1200 kg, så der skal ca slæbes 1500 kg.

Problemet er bilen, det er en Golf 3 1,4 som kun må slæbe 950 kg, så det går jo slet ikke. Jeg har en kammerat der har en 4x4 så det er ikke noget problem at søsætte, men man vil jo gerne være uafhængig. Indtil den anden båd er færdig, har Suntop'en en havneplads, men når Flyfishen er klar, skal Suntop'en være "trailerbåd"

Så jeg skummer lidt over hvad jeg skal gøre, vil ikke smide en masse penge efter en ny bil, den skal være brugt, (foretrækker VW, her føler jeg mig hjemme). De alm biler (Passat med forskellige motorer) som jeg har haft i kikkerten, har kun kunnet trække 1200-1300 kg.

Jeg er glad for Golfen, den kører billigt og jeg kan selv fikse den. Til daglig kører jeg 120 km til og fra arbejde, så en 4x4 som eneste bil er udelukket.

Evt skulle jeg beholde Golfen og finde et trækdyr, som kun skulle bruges til at slæbe båd med, køre på lossepladsen osv. Denne skulle så gerne være billig i vægtafgift(og forsikring), når man nu skal have en bil mere.

Miss Mancini
12-08-2011, 21:49
Så jeg skummer lidt over hvad jeg skal gøre, vil ikke smide en masse penge efter en ny bil, den skal være brugt, (foretrækker VW, her føler jeg mig hjemme).

Der findes faktisk lettere brugte VW Touareg W12 eller den lidt mindre model med V10 TDI motor, hvis det var noget....:):):):):):)

MortenBP
12-08-2011, 22:29
Jeg har en Passat 1.9 TDI med 105 hk, som må trække 1500 kg.

Indtil for nyligt trak den en Ørnvik 470 som med trailer vejede ca. 1000 kg.

Det var overhovedet ikke noget problem, - hverken på landevej eller på det gamle "nye" slæbested i Struer hvor den nederste del af rampen var 14-16% og resten var ca. 12%

Den nye båd og trailer har jeg vejet til 1540 kg. på den lokale genbrugsstation. Jeg kan godt mærke jeg har læs på når jeg kører med den, - og på slæbestederne laver jeg lidt hjulspin med forhjulene, - men op kommer jeg. Jeg anser lidt hjulspin som værende bedre end for meget filen på koblingen. Det er lidt billigere at skifte dæk, end at skifte kobling ;-)

Dog kommer jeg ikke til at traile den nye båd så meget som den gamle. Jeg kan godt mærke bilen har det hårdere, - og var så sent som i dag ved at kigge lidt på den nye Passat 2.0 TDI 140 hk, - den må trække 1800 kg. Utroligt så dyrt det kan blive at være bådejer ;-)

Mvh Morten

Miss Mancini
12-08-2011, 22:37
Utroligt så dyrt det kan blive at være bådejer ;-)

Mvh Morten

For mange som at stå under den kolde bruser og rive tusindelapper i stykker...:):):):):)

Horizonblue
12-08-2011, 23:42
Der findes faktisk lettere brugte VW Touareg W12 eller den lidt mindre model med V10 TDI motor, hvis det var noget....:):):):):):)

Åhhh, det er en af de VW'er jeg undgår, den er vist hammerdyr i drift....

Hvis det skal være et større køretøj end en personbil, så er jeg lidt lun på en Chevrolet C1500 pickup fra starten af 1990'erne. De kan efterhånden købes til overkommelige penge og den er til at arbejde med, der ligger jo en Mercruiser motor i den:D

Horizonblue
13-08-2011, 00:05
Jeg har en Passat 1.9 TDI med 105 hk, som må trække 1500 kg.

Indtil for nyligt trak den en Ørnvik 470 som med trailer vejede ca. 1000 kg.

Det var overhovedet ikke noget problem, - hverken på landevej eller på det gamle "nye" slæbested i Struer hvor den nederste del af rampen var 14-16% og resten var ca. 12%

Den nye båd og trailer har jeg vejet til 1540 kg. på den lokale genbrugsstation. Jeg kan godt mærke jeg har læs på når jeg kører med den, - og på slæbestederne laver jeg lidt hjulspin med forhjulene, - men op kommer jeg. Jeg anser lidt hjulspin som værende bedre end for meget filen på koblingen. Det er lidt billigere at skifte dæk, end at skifte kobling ;-)

Dog kommer jeg ikke til at traile den nye båd så meget som den gamle. Jeg kan godt mærke bilen har det hårdere, - og var så sent som i dag ved at kigge lidt på den nye Passat 2.0 TDI 140 hk, - den må trække 1800 kg. Utroligt så dyrt det kan blive at være bådejer ;-)

Mvh Morten

Hvilken årgang er bilen?

Clasg
13-08-2011, 12:36
Min gamle Passat fra '97 (modelårgangen 1997-2003) måtte også trække 1500 kg (110 HK TDi). Den gik forøvrigt 16 km /l ved blandet kørsel.

På Bilbasen.dk kan man søge bilen frem som man er interesseret i og under fanebladet "generelle modeloplysninger" står hvor meget de må trække.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/passat/19-tdi-110/850197


Mener at det kun er 90 hk modellen der må nøjes med at trække 1300 kg.

nicolajjetrider
13-08-2011, 13:22
d. 10 Sep får jeg min Ford Fiesta 1.6 Tdci 2011 :)

Lige nu har jeg en sprit ny ForD C-Max 1.6 Tdi :)

Den klar opgave med en 150Kg Trailer og 170Kg Jetski i slæbestedet helt fornemt ;) Havde den brokket sig havde jeg nok også ;)

Manorwar
13-08-2011, 13:56
min defender svx klarer op til 3,5t .. i nr2 lille gear uden gas-dlof--f

Miss Mancini
13-08-2011, 14:03
min defender svx klarer op til 3,5t .. i nr2 lille gear uden gas-dlof--f

Er det noget du har hørt de store drenge fortælle nede ved pølsevognen...:):) ?