Alpha one gen 2 gear udveksling [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : Alpha one gen 2 gear udveksling


madzch
10-09-2011, 16:08
Goddag
Har en Mercruiser 4,3 v6 190hk kaburator med alpha one gen 2 drev som jeg gerne vil have til at sejle hurtigere
Har prøvet 2 forskellige propeller nu med næsten samme max fart
21P Vengeance 68km/t målt med gps
21P High Five 65km/t målt med gps
WOT 4700rpm med begge skruer

Vil det hjælpe med en anden gearing på drevet? jeg ved pt. ikke hvilken der sidder i drevet da der ikke er noget stemplet nogen steder så skal have den skilt af og talt tænder.
Hvilken gear udveksling er mest normal?

Miss Mancini
10-09-2011, 16:19
Gearing Alpha One Gen I, årg. 1983 - 1990

1.32:1 ( 16/20 tænder på kron- og spidshjul ) Motorer med 300+ HK

1.47:1 ( 20/22 tænder på kron- og spidshjul ) - 5.7 V8

1.62:1 ( 24/24 tænder på kron- og spidshjul ) - 4.1 6 cyl. rækkemotor

1.81:1 ( 17/19 tænder på kron- og spidshjul ) - 4.3 V6 & 470/485 ( 3.7 L )

1.94:1 ( 20/24 tænder på kron- og spidshjul ) - 3.0, 4 cyl.

Gearing Alpha One Gen II, årg. 1991 og frem

1.47:1 ( 20/22 tænder på kron- og spidshjul ) - 5.0EFI - 5.7 - 5.7MAG

1.62:1 ( 24/24 tænder på kron- og spidshjul ) - 4.3 V6, 4.3 EFI & 5.0L

1.81:1 ( 17/19 tænder på kron- og spidshjul ) - 4.3 V6

1.94:1 ( 20/24 tænder på kron- og spidshjul ) - 3.0L

madzch
11-09-2011, 10:23
Okay tak Rolf
Dvs. at det er en af de to her der sidder i min?
1.62:1 ( 24/24 tænder på kron- og spidshjul ) - 4.3 V6, 4.3 EFI & 5.0L

1.81:1 ( 17/19 tænder på kron- og spidshjul ) - 4.3 V6

Miss Mancini
11-09-2011, 11:24
Ja, det er jo ikke sikkert, for det kan være ændret mange gange før du købte båden.

Den sikreste måde er at tælle tænderne på kron- og spidshjul.

Dog tyder noget på, at din udveksling er 1.81:1, når jeg læser dine indlæg om propellere, fart mv.

Du skriver tidligere om at ændre gearingen, så din båd får mere topfart. Grundliggende er en 4.3 V6 ikke er "højhastighedsmaskine" aka de motorer som f.eks. BrianL eller LarsT har i deres både, så med den rigtige gearing og den størstmulige propel du kan trække ved WOT, kan du med motorens præstationer ikke gøre mere. Der findes ikke umiddelbart trykladning til din motortype - ønsker du dette, skal du som minimum have en 5.7MPI.

I min signatur kan du se, hvad jeg sejler med en OMC 4.3 V6...

madzch
11-09-2011, 16:53
Okay så det måske bare fordi båden ikke kan mere :)

Nu skriver du trykladning det havde jeg os selv i tankerne men kan motoren holde til det? findes der tykker toppakning eller skal man til at lave en mellemlags plade , kan stemplerne holde eller skal jeg ud og finde nogle smedede stempler

kommer nok til at koste for meget til at det kan lade sig gøre, skifte til indsprøjtning og sætte kompressor på er nok ikke at foretrække

thg
11-09-2011, 18:02
Der er jo også propeller som burde give bedre topfart end Vengeance. Umiddelbart vil jeg mene at Enertia er den der giver højeste topfart fra Mercury, men om det er meget mere end få km/t ved jeg ikke og så er Enertia en meget dyr propel pga. dens specielle legering!

Iøvrigt sejler min båd ca. samme topfart som din - min er måske nogle hundrede kg. tungere men jeg har så også 35 hk. mere!

Miss Mancini
11-09-2011, 18:07
Okay så det måske bare fordi båden ikke kan mere :)

Nu skriver du trykladning det havde jeg os selv i tankerne men kan motoren holde til det? findes der tykker toppakning eller skal man til at lave en mellemlags plade , kan stemplerne holde eller skal jeg ud og finde nogle smedede stempler

kommer nok til at koste for meget til at det kan lade sig gøre, skifte til indsprøjtning og sætte kompressor på er nok ikke at foretrække

Hold dig væk fra trykladning med mindre det er fabriksmonteret !

Miss Mancini
11-09-2011, 18:09
Der er jo også propeller som burde give bedre topfart end Vengeance. Umiddelbart vil jeg mene at Enertia er den der giver højeste topfart fra Mercury, men om det er meget mere end få km/t ved jeg ikke og så er Enertia en meget dyr propel pga. dens specielle legering!

Iøvrigt sejler min båd ca. samme topfart som din - min er måske nogle hundrede kg. tungere men jeg har så også 35 hk. mere!

Ja, og i det store hele med fritidsbåde kan dyre propellere sjældent opveje de ønsker som bådejeren har omkring topfart.

madzch
11-09-2011, 18:12
Okay tak
Jeg må nok indse båden ikke er lavet til høj fart :)

THG Tak for handlen proppen var self. som beskrevet :)

madzch
12-09-2011, 15:51
Rolf vil det give mere og skifte til 1.62:1 altså hvis nu min sejler med 1.81:1 ?

LarsH
12-09-2011, 17:01
Rolf vil det give mere og skifte til 1.62:1 altså hvis nu min sejler med 1.81:1 ?
Det giver ikke noget at skifte til en anden gearing.
Belastningen af motoren er en kombination af drevets gearing og propellens stigning,
dette er nøjagtig som en ligning i matematik, hvis du ændre til højere gearing må du ændre til
propel med lavere stigning, da du har nået en belastning der svarer til motorens maksimale moment.

Eneste løsning for at få mere fart er flere hypper og den investering kommer aldrig hjem igen,
så er det billigere at købe en anden skude der kan præstere den ønskede fart :-)

Som der skrives i nogle af de andre svar kan der være lidt fart at hente ved at finde netop den propel
der passer perfekt til båden, men at eksperimentere med propeller er heller ikke gratis,
specielt ikke hvis de skal være blanke :-)

Her et billed af mit eget testsæt :-D

http://www.baadsnak.dk/galleri/data//600/medium/Valloire102.jpg

madzch
12-09-2011, 17:03
Okay ..
Jøsses maren der er nogle propeller :)

Miss Mancini
12-09-2011, 17:10
Okay ..
Jøsses maren der er nogle propeller :)

Ja, og hvis du kalkulerer med, at propellerne skal købes i DK, så er der godt nok rustfrit stål for en formue på græsplænen...:):):):):)

Lad det være sagt med det samme; LarsH har en stor viden indenfor bl.a propellere og hans set-up med båd og motor giver nogle svimlende hastigheder. Jeg kan huske til et BS Træf, at jeg spottede teksten på hans motor "NOK" - han sejlede let og elegant uden om Dollarprinsessen selvom hun ydede alt hvad der stod på sedlen....:):):):):)

At jeg så tit joker med, at Dollarprinsessen er hurtigere end alt og alle, er en helt anden snak...:):):):):):)

Miss Mancini
12-09-2011, 17:12
Det giver ikke noget at skifte til en anden gearing.
Belastningen af motoren er en kombination af drevets gearing og propellens stigning. Dette er nøjagtig som en ligning i matematik, hvis du ændre til højere gearing må du ændre til propel med lavere stigning, da du har nået en belastning der svarer til motorens maksimale moment.

Enig !

madzch
12-09-2011, 17:31
Jeg er hermed ude i at båden simpelthen ikke kan mere og må nok bare nyde den nu hvor den endelig sejler som en drøm efter det hårde arbejde med motor rep og drev rep..

Tak for svaret alle sammen

Miss Mancini
12-09-2011, 18:24
Jeg er hermed ude i at båden simpelthen ikke kan mere og må nok bare nyde den nu hvor den endelig sejler som en drøm efter det hårde arbejde med motor rep og drev rep..

Tak for svaret alle sammen

Simpelt svar; JA