View Full Version : Volvo Penta drev
Miss Mancini
15-09-2011, 18:49
Efterhånden som tiden går kommer der flere og flere henvendelser fra Volvo Penta bådejere, som har DP-E drev monteret. Problemet er skiftemekanismen/konuskoblingen som volder flere bådejere problemer. Et af problemerne er en slidt konuskobling, som kræver faretruede højt omdrejningstal ( ca. 1800 - 2200 omdr.min ) før drevet kan komme i gear.
Er der nogen som har oplevet/erfaringer med dette enten på DP-E drevet eller andre Volvo Penta drev ?
Iflg. Volvo Penta kan konuskoblingen/skiftemekanismen renoveres frem for at købe en helt ny til omkring 15000,- kr.
Horizonblue
15-09-2011, 22:35
Har hørt om et par tilfælde hvor det er som du beskriver, altså konussen tager ikke fat, før der kommer nogle omdrejninger på, eller der går længere tid, inden den tager fat.
Jeg har aldrig fået at vide nøjagtigt hvad der har været galt, men det kan næsten kun være det spor der er i konus'en, hvor skifte-skoen kører, altså den der fører konus'en i gear og trækker den ud igen. Der er en ret simpel shimming procedure for denne sko. Hvis det er gjort korrekt og den stadig ikke vil i gear og kabel/håndtag virker korrekt, er der som jeg ser det kun en ny konus/skiftesko tilbage. Skoen bevæger sig nemlig ikke ret meget, når man skifter gear, så er der noget slidtage, kan den formentlig ikke flytte konus'en så meget at den griber fat. Lidt omdrejninger kan så få den til at gribe alligevel.
Om den gamle konus kan renoveres/slibes op, er jeg ikke klar over. Der sidder en fjeder under konus'en, den bliver sikkert også træt med tiden.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.