Vinterklargøring [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Vinterklargøring

Miss Mancini
18-10-2011, 22:03
Hvor langt er de forskellige nået med Vinterklargøring af båden ?

Jeg skal have lavet lidt småting på Dollarprinsessen i løbet af næste uge, og så skal hun glaceres med glycol...:):):):)

Peter508
18-10-2011, 22:18
Jeg har kun fået båden på land.....

I denne uge skal den frostsikres, også er der bare at vente til foråret.

Jeg tror ikke at jeg har nogle projekter denne vinter....

Bekker
19-10-2011, 08:17
Båden er oppe, vasket og poleret. Motoren er konserveret, men mangler lige at skifte olie på drevet. Vandinstallationerne er tømt (tror jeg nok - Se mit indlæg) og stilladset er skruet sammen så kun presenningen mangler. Så jeg mener at den er klar til en (kort!) vinter.

Så er der lige et par hygge projekter som installation af TV, alarm og 230V installation der automatisk skifter over på en 230V konverter når landstrømmen frakobles.

LarsG
19-10-2011, 08:18
Motor og drev er indendørs i varmen, motoren er dog defekt og skal smides ud så det er dog nok lige meget om den står inde eller ude :-D

Mit projekt hen over vinteren bliver at finde en ny 4,3 eller 5,0 MPI motor til båden som lige skal have malet motorrummet forinden sådan at det bliver pænt og nydeligt :-)

Jli
19-10-2011, 10:06
El Barco kom på land i lørdags, og står stadig med sommer kaleche. Frostsikringen af motor mm. bliver om 14 dage, og så bliver den pakket ind i den store pressening. Eneste projekt er manuel tømning af holding tank. Det er åbenbart ulovligt i Florida, så der skal bruges sug. Mega bøvlet i Danmark, da suget sjældent virker i havnene.

MartinN
19-10-2011, 11:43
så skal hun glaceres med glycol...:):):):)

Sidder der ikke stadig det fra sidste år ? :D:D:D

goffy
19-10-2011, 14:48
Sidder der ikke stadig det fra sidste år ? :D:D:D

Helt enig... 2 min i vandet er ikke nok til at skylle det ud :D:D

Miss Mancini
19-10-2011, 15:21
MartinN og Goofy; Hov hov, Dollarprinsessen har været i suppen i år...:):):)

Faktisk blev det til en eftermiddag, hvor resultatet blev et defekt powertim, gennemtæret bundkar og eksploderet trailerspil...:):):) - hun holder standarden...:)

kjaerlarsen
19-10-2011, 17:52
Har fået båden op og i hal. Motor skyllet godt igennem, men ikke konserveret, da den ryger ud sammen med drevet.
Trykvandsanlægget er tømt, mangler blot at konservere toilettet.
Af projekter til vinter? Pyha! Endnu en lang liste.
Nyt bundkar, da det oprindelige er tæret igennem som følge at en sprængt toppakning med indtrængende saltvand i olien til følge (kostede også et topstykke livet). Ellers en minutiøs gennemgang af ALT på motoren. Gider ikke skrue mere på den fremover!!
Drevet skal skiftes ud med et Bravo I, så det bliver godt!
Ellers diverse poléropgaver, ny tætningsliste til skyligt og sikkert en masse mere........
Godt man ikke er afhængig af godt vejr!

Fletcher14
19-10-2011, 21:43
Fletcher'eren er stadig søklar. Den skal først konserveres lidt inde i november, skruen sendes til leverandøren med en mistanke om skred i det lukkede nav og så have ordnet er par skrammer på skroget i selskab med KS1. Glædelig Jul.

Ibber36
22-10-2011, 14:55
Mariah'en er blevet vinterkonserveret, i sidste weekend, med Kølervæske, fogging oil, ny motorolie, drevolie, filtre etc.

Så nu mangler jeg blot at finde en indendørs plads for vinteren :-)

Anders kr
22-10-2011, 17:14
Både silverlinen og jetskien er konserveret!

Og stillet væk for i år, en yderst skuffende sommer med kun ca 30timer på V8'ern :(

nicolajjetrider
23-10-2011, 18:16
Silvertonen ryger på land d. 4 så skal jeg lige ha gjordt den klar :)

Jetski'en og Windsurfudstyret bliver brugt hele året :)

Horizonblue
23-10-2011, 20:46
Jeg har slet ikke haft skuden i vandet i år, den har nærmest været vinterklar i et par år nu. Har haft ubeskriveligt meget at se til, men det er lysnet nu. Desværre er sommeren jo forbi. Hen over vinteren nusser jeg de sidste ting færdig, så den er klar til en rekordsommer næste år. Jeg har lavet en masse ting om på Suntop'en, derfor har jeg ikke bare kunnet søsætte den. Noget der har trukket tænder ud at lave, har været at ombygge remtrækket foran på motoren til fladrem.

Der fandtes ikke et beslag som kunne bruges, til at holde generator/servopumpe/remstrammer, så jeg har lavet et selv, i rustfrit stål.

Så er der også kommet ny badebro og drev på den. Badebroen mangler noget færdiggørelse.

nicolajjetrider
23-10-2011, 22:11
Meget smukt HB:)

Er platformen inspiration fra en ski nautique?

Lige i vand overfladen :)

Horizonblue
24-10-2011, 06:26
Meget smukt HB:)

Er platformen inspiration fra en ski nautique?

Lige i vand overfladen :)

Yep, badebroen er inspireret af Ski Nautique.

Dog er den noget højere oppe. Jeg vil vende det om og sige at den sidder så langt nede som drevet tillader det. Drevet kommer egentlig temmelig højt op, når man hejser det op, så jeg har fået fat i originale trimbegrænsere til cylindrene. Det er blot en plastic-dimmer som skal puttes ind i trimcylinderen, så drevet ikke kan løftes så højt op.

Lindegaard
24-10-2011, 07:37
Mangler et billigt bådstativ, og derefter skal den på land...
nr jeg skal køreblandingen af kølevædske og vand igennem motoren, er det så bare at åbne søvandsfilteret og hælde det i der mens motoren kører??

Skibsbyggeren.
24-10-2011, 09:21
"Røde Anne" kom op den 30. september - den sidste gode weekend med sommervejr. Begge maskiner er konserveret for vinteren. bunden spulet ren, "møllerne" afsyret med saltsyre. Fribordet vokset og poleret. Det var herligt, at gå rundt i T-shirt og klargøre til vinteren. Så ja, nu er jeg klar til den kommende vinter - må den være mild, selvom båden står inde.
Af projekter kan nævnes: Nyt blandingsbatteri i pantry, opsætning af børstet rustfrit stål omkring køkkenbord, nyt varmelegme - evt. ny varmvandsbeholder. Alle 12 dyser ud for tjek evt. udskiftning (har hørt, at de er rimelige billige til en Ford). paksnore udskiftes. Og så det man ellers lige falder over.:rolleyes:
Ellers er oktober gået med omforandringer på andres vogne og stativer. Det er blevet til 6 indtil nu, men en kammerat for "ny" båd hjem fra England omkring 1. november, så hans nye vogn skal nok også tilpasses.....Party0012

Horizonblue
24-10-2011, 10:51
nr jeg skal køreblandingen af kølevædske og vand igennem motoren, er det så bare at åbne søvandsfilteret og hælde det i der mens motoren kører??

Jeg vil foretrække at stille en tønde under udstødningen og arrangere en slange, så motoren kan "snuse" det op igen. Så kan den stå og køre i en stykke tid og blive rigtig godt smurt ind, indvendig.

På den anden måde skal du nok have et par hjælpere, en der kan stoppe motoren og en der kan se efter hvornår der kommer kølervæske ud af udstødningen.

goffy
24-10-2011, 18:48

Jeps..Har du en ventil mellem søvandsfiltret og vandindtaget så lukkes den og låget til filtret fjernes. start maskinen og hæld kølevæske i filtret og den vil suge det til sig. Sæt en balje under udstødningen så du ikke sviner for meget.
du har jo diesler med lukket kølesysten, så det er kun vekslerne og udstødningen der lige skal skylles igennem med kølevæsken.
i min tidligere skiv. lå der en mercedes med bowmann veksler og da brugte jeg samme fremgangsmåde og brugte faktisk kun 3-4 liter blandet kølevæske, så var den frostsikret.

kjaerlarsen
25-10-2011, 06:50
Hej Ibber36 Synd du ikke bor i østjylland. Hvor min båd står, er der plads til mindst en 10-12 ekstra......... Med alarm og dejligt tørt, så hvis nogen skulle være interesseret, så kunne det måske lade sig gøre mod et mindre vederlag (aftales med udlejeren).

Albjerg
25-10-2011, 10:34
Båden kommer på land på fredag, er lidt spændt på begroning.... Drev skal pilles af og efterses, transomleje og bælge skal skiftes. Kender I nogen gode mekanikere i det sydjyske område til det? Er dagligt i Kolding, men kan sagtens køre højere op efter det....

kjaerlarsen
25-10-2011, 10:45
Juelsminde marine service.
Ellers gør det selv, er ikke den værste udskiftning af lave.

Miss Mancini
25-10-2011, 11:04
Båden kommer på land på fredag, er lidt spændt på begroning.... Drev skal pilles af og efterses, transomleje og bælge skal skiftes. Kender I nogen gode mekanikere i det sydjyske område til det? Er dagligt i Kolding, men kan sagtens køre højere op efter det....

Jeg tror horizonblue kan lave det sammen med alle de andre projekter....:):)

Horizonblue
26-10-2011, 06:28
Jeg tror horizonblue kan lave det sammen med alle de andre projekter....:):)

Desværre, min ordrebog er fyldt :D

Lars T
26-10-2011, 07:44
Jeg har fået klaret 3 stk og hjulpet md på en enkelt indtil videre - 2 V8'ere og 1 V6'er.
Mangler stadig 2 V6'ere og en V8 endnu :)

Har testet kølervæskeblandingen som Casper T skrev om og ved -20 grader er min 50% blanding stadig tyndt og letflydende.

Ibber - Roskilde havn har stadig pladser indendørs.. :)

Lindegaard
04-12-2011, 09:47
jeg tænkte lige.. : hvor længe kan motoren køre før der skal tilføres "blandingen" for vinterkoservering?? altså starter motoren op og går ned og hælder det i, så op og checke det kommer ud og så stoppe motoren, er det sådan det fungerer?? den skal selvfølgelig ikke stå 10 min uden kølevand, selvom der nok skal mere til.. er også i tvivl med hensyn til hvornår jeg skal stoppe motoren?? det skal vel være så der stadig er blanding i systememet eller hvad??

Miss Mancini
05-12-2011, 09:40
Puha, jeg er ikke nået længere med vinterklargøringen af Dollarprinsessen. Det skal snart være, for der kommer iflg. DMI koldere temperaturer fra slutningen af denne uge...

Hvad med jer andre ?

Peter508
05-12-2011, 13:08
Wiking'en er færdig og puttet i vinterhi...

Grand Banks'en er dog hverken halv eller hel færdig....Jeg har haft skrevet til Stenteq om han har tid til at gøre det ( han gjorde det sidste år ), men jeg har ikke hørt fra ham...

Worst case så må vi jo tænde for fyret, indtil den bliver gjort vinter klar.

kjaerlarsen
05-12-2011, 14:07
Motoren skyllet godt igennem med ferskvand. Dog ikke vinterkonserveret, da den ryger ud af båden mellem jul og nytår. Har desuden ferskvandskøling og vandet er tappet af manifolder med mere.
Er nu ikke så nervøs, båden står i en velisoleret hal, så der skal en del frostvejr til, før vi når nul i hallen.

goffy
05-12-2011, 18:52
jeg tænkte lige.. : hvor længe kan motoren køre før der skal tilføres "blandingen" for vinterkoservering?? altså starter motoren op og går ned og hælder det i, så op og checke det kommer ud og så stoppe motoren, er det sådan det fungerer?? den skal selvfølgelig ikke stå 10 min uden kølevand, selvom der nok skal mere til.. er også i tvivl med hensyn til hvornår jeg skal stoppe motoren?? det skal vel være så der stadig er blanding i systememet eller hvad??

Hvis du har lukkede kølesystemer (veksler) på dine maskiner skal kølevæsken kun lige køres igennem. Så start 1 maskine og lad den suge kølevæske igennem til det kommer ud af udstødningen, så sluk og gentag med den anden maskine. Efter denne tur vil der have været kølevæske gennem vekslerne på vandsiden og gennem udstødningen og du er sikker.
husk at give toilettet en slap kølevæske og pump lidt, så er den også sikret. O-ringe og pakninger holder sig bløde og tørrer ikke ud.

Lindegaard
06-12-2011, 10:54
Hvis du har lukkede kølesystemer (veksler) på dine maskiner skal kølevæsken kun lige køres igennem. Så start 1 maskine og lad den suge kølevæske igennem til det kommer ud af udstødningen, så sluk og gentag med den anden maskine. Efter denne tur vil der have været kølevæske gennem vekslerne på vandsiden og gennem udstødningen og du er sikker.
husk at give toilettet en slap kølevæske og pump lidt, så er den også sikret. O-ringe og pakninger holder sig bløde og tørrer ikke ud.

Tak Goffy... det var lige sådan jeg gjorde det.. havde jo aldrig prøvet det før, så var lidt nervøs.. nå men afsted til havnen igår morges, fik åbnet søvandsfilteret på begge sider og renset dem.. havde taget vandslangen med ned i motorrummet, så var det på plads.. medbragte 2 vandkander, nemmere at håndtere 2 á 5 liter end 1 á 10.. , 2½ liter kølevædske til 2½ liter vand, nok til - 38g mon ikke det er nok ;-), startede så først den ene motor og kørte rent vand igennem ca 5 min, havde sat en 50 liters tønde under udstødningen til at opsamle blot for at se hvor meget skidt der var.. men det var helt rent, dernæst de første 5 liter, og det kom ud ved udstødning, dernæst de sidste 5 liter og stop med det samme.. samme omgang fik den anden motor.. startede klokken 8 og var færdig kl 10... ja ja, næste år går det hurtigere kender rutinen he he.. toiletter har fået samme tur som du beskriver, holdingtank tømt og ligeledes fået kølevædskeblanding.. fik ikke checket impeller.. ved heller ikke lige hvor de er, men det må blive til foråret... selvom der lige er blevet sat en kæp i nogle af de projekter jeg regnede med at få lavet der, søventiler skiftes, 7 stk, skal ha' en større rygoperation slut januar, så må se hvornår det bliver. Starter en anden tråd om det at skifte søventiler, og oploader lidt billeder af skuden da den kom op i fredags..

Lindegaard
06-12-2011, 23:16
Har nu lagt billeder op af båden som den så ud torsdag sidste uge efter optagning, og 2 år i vandet.. den er malet med Jotun NonStop, og som det ses var der så og sige ingen ruer på skroget, kun lidt alger som blev taget med højtryksrenseren.. ruer var mest, som det ses, tilstede på aksel, ror og propel... de er nu fjernet, og jeg går på udkig efter en tråd der fortalte hvordan man fik en ren og fin propel.. tror det var Nicolai the jetrider der havde prøvet det..