Ruer/skaller på bunden, fart beretning. [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Ruer/skaller på bunden, fart beretning.

nicolajjetrider
07-11-2011, 13:02
Halløjsa :)

En lille historie:)

Søndag morgen, svigerfar sidder ved bordet og fortæller, Nicolaj, jollen sejler sku ikke ordenligt ( 15 Fod m. 15hk Johnson ).

Jeg syntes ikke den trækker ordenligt og topfarten er meget reduceret.

Jeg syntes vi skal tage den op på vognen og kigge, ja god ide. Vi køre fluks til stranden med vognen og jeg syntes vi skal tage en tur i den først, vi sejler 750M ud i sundet og vender og topfarten bliver målt til 18km/t GPS.

Vi tager den op og bunden har 5 store ( 15x50cm ) plamager med ruer på bunden. Dem skraber vi af og spuler bunden, derefter sætter vi jollen i igen og tager en tur.

Hurtigt ude af vandet og topfarten bliver nu 34km/t GPS.

Det er helt utroligt hvad sådan nogle små skaller kan gøre.

:)

Miss Mancini
07-11-2011, 17:53
he he, se lige disse billeder af Den Røde Løber med PARSUN Optimax på hækken.....:)

5 mdr. i Hornbæk Havn uden bundmaling eller antifouling af nogen art...:)

goffy
07-11-2011, 20:51
Når jeg ser disse billeder er jeg sgu glad for at båden ligger i ferskvand og mit sejlads skifter mellem fersk og saltvand :D :D :D

PROSECCO
07-11-2011, 21:37
Det er jo lige før det ligner hærværk...... :-) Med mindre det er et test forsøg......

J

jensjakob
08-11-2011, 11:55
Der har været rigtig meget begroning i år - tror det har været den våde sommer resulterende i masser af udvaskning af næringsstoffer

Strøyer
08-11-2011, 19:07
Det er jo lige før det ligner hærværk...... :-) Med mindre det er et test forsøg......

J

Helt enig..:(

Fletcher14
08-11-2011, 21:50
Super måling, Nicolaj. Jeg bliver pludselig så ekstra glad for, at have Fletcher'en på trailer, så den er fri for sådan noget. Det ser jo modbydeligt ud.

jensjakob
09-11-2011, 09:23
Det der totalbegroede drev - jeg troede det var god latin at vippe motoren ud af vandet på en outboard når man ligger til kaj?

nicolajjetrider
10-11-2011, 11:42
Ja det ligner et Testforsøg Rolf :D

Ja de rå fakta er ret skræmmende! Tænk vandmodstand gør så meget for så lidt.

På vores store båd, har bundmalingen virket rigtig godt, bunden er ret pæn, rimelig fedtet men ret pæn.

Drev og propeller var hårdt ramt, den sidste tur vi tog, var nærmest bare rent skumbad fra propellerne de mister fuldsætndigt facon når ruerne sætter sig på bladene.

Fletcher14
10-11-2011, 12:28
Det må da være et stort problem for både, der ligger i vandet fast? Hvis de vil bevare båden og skruen ren, glat og hurtig, skal de så have den på land hver måned - og arbejde hårdt med wax-on og wax-off?

Albjerg
10-11-2011, 13:54
Der er nogen som skriver om at smøre skruen ind i kobberfedt... Ved så ikke om det hjælper på de hurtiggående både..

nicolajjetrider
10-11-2011, 15:07
sidste år, dykkede jeg ned og rensede propellerne en gang. Men de kom hurtigt igen ( ruerne ).

Så tog jeg dem af under vandet og så gav dem en shine ( shine - Polish og wax ), det holder ca. 4mdr uden nogen form for begroning.

http://baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/28878_l.jpg

http://baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/28867_l.jpg

http://baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/28880_l.jpg

http://baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/28874_l.jpg

http://baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/28883_l.jpg

http://baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/28884_l.jpg

PROSECCO
10-11-2011, 18:13
Halløj.

Her er et par foto fra da vi fik hende ud af vandet. Selve bunden var helt perfekt, omend lidt fedet... Drevet ser ikke for godt ud selvom det er efter 5½ md i havet og drevet er ikke behandlet med en drevmaling, kun med en alm sort hammerite maling. Ubehandlet drev er set værre herinde!!!! :-) Inden næste sæsong skal drevet slibes og behandles med en beskyttende antifouling.

Jeg må følge med og se hvad der kan anbefales og som virker ordentligt.

Jimmy

Lars T
11-11-2011, 19:07
Inden næste sæsong skal drevet slibes og behandles med en beskyttende antifouling.

I mie øjne spild af tid, knofedt og ikke mindst benzinpenge :)
Og ja drev er set mere begroet end dit, mit :):)

Softice
12-11-2011, 07:29
Når jeg ser disse billeder er jeg sgu glad for at båden ligger i ferskvand og mit sejlads skifter mellem fersk og saltvand :D :D :D

Lige mine ord. Tog min op onsdag, intet at se efter 1½ måned hvor den ikke har været rørt.

PROSECCO
12-11-2011, 08:36
Halløj.

Så, Lars T, det du reelt siger er at der ikke rigtig findes noget effektivt maling til at beskytte drevet mod ruer!!?

Med de fotos der er vist her må jeg godt nok sige at der er kæmpe forskel på hvor meget begroning der er på drevene, set rent geografisk...

Jimmy

Lars T
12-11-2011, 09:36
Halløj.

Så, Lars T, det du reelt siger er at der ikke rigtig findes noget effektivt maling til at beskytte drevet mod ruer!!?
Ja - Det er i hvert fald min erfaring.

Ulman
12-11-2011, 09:59
Ja - Det er i hvert fald min erfaring.Der var ingen ruer på mit drev, da vi pillede båden op. Kun de steder jeg ikke havde malet. På de malede steder var den kun fedtet, og det regner jeg med slides af når man sejler. Til gengæld havde jeg en del på trimflaps, propel og inde i transommen hvor jeg ikke havde malet.
Jeg malede med Internationals på spray.

Lars T
12-11-2011, 11:05
Der var ingen ruer på mit drev, da vi pillede båden op. Kun de steder jeg ikke havde malet. På de malede steder var den kun fedtet, og det regner jeg med slides af når man sejler. Til gengæld havde jeg en del på trimflaps, propel og inde i transommen hvor jeg ikke havde malet.
Jeg malede med Internationals på spray.

Det Ulman skriver er helt rigtigt - Der var ingen ruer på hans drev.
Det jeg skrev var at de gange hvor jeg har brugt prop-o-drev og Prop clean har det ikke virket. Om det så har været forarbejdet ved jeg ikke.:rolleyes:sssurr

PROSECCO
12-11-2011, 13:11
Halløj.

Det ser ud til at jeg vil prøve International. Det lyder til at være effektivt. Det er måske en god ide at spraye på undersiden at trimflapsne, så der ikke er for meget begroning og dermed modstand. Der skal åbenbart ikke mange ruer til før det har en indvirkning på fart og forbrug...

Jimmy

myg25
13-11-2011, 20:18
Internationals er super
husk grunder ... min drev blev næsten ren

BrianL
14-11-2011, 08:07
Internationals Prop-o-drev har virket rigtigt godt denne sæson. Der var næsten ingen rurer på drevene da båden blev taget op, mens de steder der ikke var malet var overbegroet.

Jeg bruger det også på trimflaps.

MartinN
14-11-2011, 20:49
I mie øjne spild af tid, knofedt og ikke mindst benzinpenge :)
Og ja drev er set mere begroet end dit, mit :):)

Sejler I ikke bare for lidt? :D:D:D

Fletcher14
15-11-2011, 22:45
Det har i hvert fald været en pudsig, lærerig tråd. Det betyder overraskende meget, at bunden og skruen er glat. Jeg mindes selv min gamle skrue, der havde snittet en indkøbsvogn. Jeg synes ikke, jeg bemærkede det store tab i fart, men da jeg fik den nye skrue på, så kunne jeg jo bare konstatere 10 km/t i bonus på GPS'en.

Sammen med Ibber og Excalibur, på en af vores fantastiske cruises, toppede Fletcher'en med over 93 km/t på GPS'en. Det er jeg altså selv lidt overrasket over med tanke på, at det kun er 85 HK, samt, at vi var to ombord - med fuldt sø-udstyr og pilsnere i begge sider.

Herunder ses Normal Fletcher, opfinderen af Fletcher, der sætter daværende hastighedsrekord med 76 mph i sin klasse i 1964. Det er en Mercury motor. Ved siden af ses Fletcher'en. Læg mærke til den klassiske V-bund og linjer. Med den fart, bliver det svært for ruer, at fæste sig. :-P

Lars T
16-11-2011, 10:17
Sejler I ikke bare for lidt? :D:D:D

Jo....sssurr

PROSECCO
16-11-2011, 15:57
Halløj

MartinN, Det ville da være svært at forestille sig med den kanone sæsong der (ikke) har været iår....... wwwioliin
(der mangler en regnvejrs smiley :-))

Jimmy

BrianL
17-11-2011, 10:22
he he, se lige disse billeder af Den Røde Løber med PARSUN Optimax på hækken.....:)

5 mdr. i Hornbæk Havn uden bundmaling eller antifouling af nogen art...:)

Hvorfor hæver du ikke motoren når jollen er i havn ?

kjaerlarsen
18-11-2011, 07:35
Tjah, jeg har brugt Trilux fra International til drev og skrue og det har virket ganske fint de sidste to sæsoner.
To fede lag på drevet og tilsvarende på propellen, så spiller det en hel sæson.
Skal have afrenset propellen for den originale maling her i vinter, da den er begyndt at skalle af, men så skal der blot et par lag primer på og så igen.... Jep! Trilux!