View Full Version : Trimflap har skudt fjederen ud ! ! ! !
hammerholt
08-11-2011, 13:34
Jeg opdagede til min store overraskelse at hydraulik cylinderen til den ene trimpflap har skudt fjederen ud. Det var så grunden at den sejlede mærkeligt den sidste månedstid inden den kom op af vandet ;-)
Gevindomløberen ligger løst og fjederen stikker ud, men omløberen er ikke revnet og den taber ikke hydraulikolie. Tilsyneladende fungerer det hele som det skal.
Er der noge af jer der har prøvet noget lignende - OG - hvordan får jeg den på igen, det er en MEGET stærk fjeder.
Efterårshilsen
Ole
Brug flere muskler !
Den ER stram den fjeder, men det kan godt lade sig gøre.
Evt kan du presse op på dit trimplan og skrue på cylinderen.
Men jeg har aldrig oplevet at cylinderen kan skrue sig løs under sejlads.
Er der kommet havvand i pumpen ? eller er du så heldig at den sidder over vandspejlet.
Alternativt kan du afmontere cylinderen, to skruer på trimplanet og tre på agterspejlet, fjern de tre skruer på agterspejlet og skru den trekantede plasttop af det lille rør der kommer ud igennem agterspejlet.http://www.boat-project.com/nav/n2000-4.jpg
Denne forklaring er til Bennett trim.
hammerholt
08-11-2011, 21:44
Hmm - flere muskler siger du, jeg er bange for at jeg er løbet tør ;-)
Nej, spøg til side, jeg har ikke rigtigt turde at presse til endnu. Du skriver også noget om havvand i pumpen! ! ! ! Jeg tror nok den er monteret over vandspejlet. Jeg prøver lige at ta' et par billeder i morgen, så håber jeg du vil kommentere igen.
hammerholt
09-11-2011, 11:07
Så har jeg et par billeder der viser hvad der er sket. Skulle der være en der har et godt tip til hvad jeg kan gøre , så er det meget velkomment.
/Ole
Horizonblue
09-11-2011, 11:45
Cylinderen skal køres helt sammen, så må omløberen være nemmest at få på (fjederen skal derved ikke presses så hårdt sammen)
Cylinderen vil nok ikke køre ind, selvom du trykker på knappen på instrumentbordet, for det er fjederen som trykker cylinderen sammen, når du kører flaps op, selvom pumpen kører. Få derfor en assistent til at hive op i flapsen, mens du selv trykker på knappen.
Hvis du får flapsen kørt op, vil jeg tro at du kan få omløberen på, med alm håndkraft.
Alternativt afmontere slangen og presse trimplanet forsigtigt op med en donkraft.
OBS. Det er ikke et bennett system du har.
hammerholt
10-11-2011, 15:16
Som vores dronning ville udtrykke det: "Af hjertet tak. . . . " - men det gælder også fra mig. Tak for et rigtigt godt råd. Med en til at trykke på "Bow up" altså cylinderen trækkes sammen, og en (mig) til at trykke trimflap op lykkedes det næsten. Resten (cirka 3 cm) kunne presses op ved hjælp af små træklodser og stor anstrengelse. JUBII.
Iøvrigt er systemet et QL fra Volvo Penta, vistnok originalt monteret på Nimbus både. Desværre er der ingen mulighed for at aflæse stillingen på trimflapsne, det kunne være rigtig dejligt. Det bliver diskuteret ivrigt i en anden tråd, men det handler meget om automatik, men jeg kunne godt nøjes med en simpel aflæsning,
Stor hilsen
Ole
Herligt.
Jeg har en kammerat med en Nimbus, hans trim kan først aktiveres ved en bestemt hastighed, er det det samme med dit system ?
Han kan ikke køre trimflapsene op og ned når han ligger i havn med bare tænding på eller med motoren i tomgang.
hammerholt
10-11-2011, 18:19
Mit Volvo Pemta QL system er HELT manuelt, når der at strøm på skidtet, kan jeg bruge begge trim's. Altså ingen indikation af hvilken stilling de står i - pisse besværligt.
/Ole
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.