Fenderens Propel-udlånscentral [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Fenderens Propel-udlånscentral


Lars T
10-01-2012, 12:23
Hej alle,

Så nu sker der lidt på udlåns-fronten :) Det er i denne tråd vi skal have fundet ud af hvilke propeller der skal udlånes af Fenderen.

Modellen til hvordan det præcis kommer til at foregå er stadig under produktion :) Men vi er tæt på mål - Sikkert er det at propellerne kun kommer til at være til låns/leje, og dermed ikke til at være til salg - Med mindre man "Har du fart på og løber tør for vand har du købt en propel..." :)

Vi forestiller os at brugerne i denne tråd skriver hvilken propel og størrelse det er man kunne være interesseret i at teste.

Altså noget a la følgende:

Laser II 20" til lille gearhus
Vensura 21"
Vengenace 21"
Bravo 23"

Når der er kommet lidt input i tråden vil vi forsøge at samle op med en afstemning.

thg
10-01-2012, 13:18
Vil mene det er meget omfattende projekt. Hvis det skal dække alt, skal hver propel model jo næsten haves fra 15P-25P.

Jeg vil anbefale disse modeller til test på AlphaOne (kan jo også bruges til Volvo SX hvis man køber et andet hubkit):
Vensura
Revolution 4
HighFive
Enertia
Evt. standard alu BlackMax og Alpha 4.

Derudover kunne det være spændene med nogle alternative fra f.eks. Solas/Rubex, Turning Point mv. - både i stål/rustfri - specielt er de 4-bladede interessante!

Lars T
10-01-2012, 15:27
Nu er det ikke meningen at Fenderen skal ligge inde med 30-40 propeller men mere at vi skulle have de modeller de fleste overvejer at opgradere til.

F.eks fra alu black max til stål Laser II/Vengeance.

thg
10-01-2012, 15:42
Nu er det ikke meningen at Fenderen skal ligge inde med 30-40 propeller men mere at vi skulle have de modeller de fleste overvejer at opgradere til.

F.eks fra alu black max til stål Laser II/Vengeance.


Det var også det jeg ikke helt forstod... Men en af de svære valg ved køb af propeller er jo også netop hvilken stigning der er den rigtige til ens båd og så er det jo ikke særlig brugbart at man låner f.eks. en Vengeance 23P hvis den rigtige for ens båd er 17P...

Ulman
10-01-2012, 15:47
Hvis vi skal tilgodese alle, betyder det jo at vi skal have et udvalg af forskellige alu- og stålpropeller i alle stigninger. Det bliver det nok ikke til.

Gearingen i mit drev er afgørende for at jeg ligger på 15-17 tommer i stigning, så mit ønske vil være at der er lidt at prøve i det interval.

Lars T
10-01-2012, 18:44
Det er klart at ekstremiteter ikke bliver en del af udvalget - men som udgangspunkt vil vi gå efter at få et så bredt udvalg som muligt, altså de mest gængse - og der kan vi nok ikke tilgode se dig Ulman med 15", men jeg regner med vi hiver de 4-bladet ind. Men umiddelbart er efterspørgslen ikke overvældende, så det kan være at tiden ikke er den rigtige for idéen. Men nu giver vi lige idéen en chance, så vi vil bruge lidt tid på at se om brugerne synets det er interessant, finpudser modellen, og så evt. går i luften omkring sæsonstart :)

KS1
10-01-2012, 19:55
det må vel også koste et eller andet? og der skal vel tænkes i lidt depositum eller lign. eller har man tænkt tanken til ende?

Jeg syntes det er en super ide, jeg ved ikke selv hvilken jeg skal købe, og magter ikke at skulle regne mig frem for så at blive skuffet!!

Ulman
10-01-2012, 21:34
Det er klart at ekstremiteter ikke bliver en del af udvalget - men som udgangspunkt vil vi gå efter at få et så bredt udvalg som muligt, altså de mest gængse - og der kan vi nok ikke tilgode se dig Ulman med 15"
Fedt. Jeg har altid drømt om at være ekstremist :rolleyes:
Det undrer mig nu lidt at der ikke er flere der kunne bruge samme stigning som mig. Jeg har jo et helt almindeligt alpha one drev og gearingen er nøjagtig den samme som på den gamle, hvilket vel også er helt almindeligt. Men jeg ved godt at mange ligger over 20" i stigning. Nå, pyt. Det gør ikke noget. Jeg har en helt ny revolution 4 jeg skal have 'testet' i april Party0012

Casper T
10-01-2012, 21:50
jeg kunne måske godt have en 15"til at ligge fra min gl.wellcraft,hvis det er det der søges,jeg har også en ny 23"blackmax som kan prøves

Lars T
10-01-2012, 22:30
Stavefejl - der skulle ha stået ekstremer, ikke ekstremiteter :)

mpa
12-01-2012, 05:56
måske nogle af dem som kører med flo-torq så flest mulige kan få glæde af dette super tiltag

Fletcher14
13-01-2012, 01:42
Jeg vil også gerne prøve en Laser-stålpropel.

Strøyer
13-01-2012, 09:07
Vi må starte en fabrik der gør det muligt at bruge flo torq på aksel og Volvodrev.
Men jeg synes at det er en god ide.
og på samme side kunne der jo være "garagepropeller"

thg
13-01-2012, 11:18
Mercury Flo-Torq propeller kan skam fint bruges til Volvo SX hvis man køber det rigtige hub-kit:
http://www.mertenmarine.com/servlet/the-586/Flo-dsh-Torq-II-835270Q1-Volvo/Detail

lars.p
24-02-2012, 19:15
jeg har en volvo 14x17 h til 270 drev liggene hvis der var nogle der vil prøve sådan en

goffy
24-02-2012, 21:15
Jeg har en ekstra 15,5 x 15 L til volvo SX liggende og ønsker at prøve en
15 x 13 eller 15 x 14.
Hvad er i øvrigt standart for omdrejningsretning L eller R ? ved et tidligere køb fik jeg en prop der var beregnet til at dreje modsat af den jeg bruger :eek:

LarsH
24-02-2012, 23:01
Hvad er i øvrigt standart for omdrejningsretning L eller R ? ved et tidligere køb fik jeg en prop der var beregnet til at dreje modsat af den jeg bruger :eek:

Med uret, altså når man står bag båden og kigger på drevet/motoren.

goffy
25-02-2012, 11:10
Min drejer mod uret :confused: set når jeg står bag båden, men det forklarer hvorfor jeg fik en til at dreje modsat vej sidst jeg købte. På min kammerats som også er en 3,0 med sx drev er det lige som min :confused:

goffy
25-02-2012, 11:15
http://fenderen.dk/gallery/files/2/6/stranding.2009_023_thumb.jpg (http://fenderen.dk/gallery/showimage.php?i=539&c=2828)

det kan også ses på dette billede.

Lars T
29-03-2012, 20:36
Nåå ikke den helt store aktivitet vedr udlånscentralen, men vi har besluttet os for at prøve alligevel og håber på at gå i luften lige efter påske :):)
Udvalget er indtilvidere følgende:

3 bladet stål
19" Mirage plus
19" Vengeance
21" Mirage Plus
23" Mirage Plus

4bladet stål
19" VenSura
22" Bravo One
25" Trophy Plus

5 bladet stål
19" High Five
23" High Five

Alle med Flo-Torq nav.

Selve udlåns-setup'et er ikke på plads endnu, men vi regner med at det kommer til at koste omkring kr. 50-100 pr. testdag plus et depositum som man naturligvis får retur.

Morten
09-05-2012, 19:30
Synes det er et rigtig godt initiativ der er taget mht. udlånscentralen. Jeg ved ikke om jeg tænker på flere folks vegne, men ihvertfald synes jeg måske depositummet er lige i overkanten.
Man kunne måske sætte beløbet på depositum noget ned så det er lidt mere overkommeligt for folk, og så eventuelt lave en kontrakt der indebærer fuld erstatning hvis der påføres skade som gør at skruen ikke kan bruges længere. Bare en idé :)

Lars T
09-05-2012, 19:50
Hej Morten,

Fedt med input :)
Vi kan sagtens forstå at depositummet kan en begrænsning, og størrelsen har vi vendt og drejet mange gange.

Udfordringen ligger desværre i at Fenderen ikke rigtig har nogen sanktionsmuligheder/erstatningsmuligheder hvis en lejer beskadiger en propel eller sågar "glemmer" at sende den retur :( Derfor har vi valgt at sætte depositumet til at mere eller mindre dække et 100% tab af en propel.

Meningen jo at folk alligevel skal ud og investere i en ny propel til en værdi af omkring eller muligvis mere end depositummet, så reelt burde det vel ikke afskrække - eller er vi helt galt afmarcheret? :)

Mange forhandler tilbyder også at man kan teste forskellige propellere for at finde den helt rigtige til sens båd, men kræver samtidigt at man køber en helt ny til udsalgspris og bytter den ind til den rette er fundet.

Morten
10-05-2012, 11:39
Hej Lars,

Altid godt med input ;)
Jeg kan sagtens se jeres dilemma mht depositummet og den må også være svær at dreje. Det lyder lidt på dig at konceptet med udlåns-centralen er at man kan prøve forskellige modeller af, efter man er kommet frem til at man skal have ny skrue, korrekt? Hvis det nu var mig som havde en finger med i det, havde jeg nok sat prisen noget ned, da der muligvis ville være en større mængde som ville "overveje" at opgradere deres skruer efter at have prøvet jeres.

Tag for eksempel mig selv (når båden virker igen ;) ), kunne jeg da godt finde på at opgradere til en 4-bladet som man kan leje hos jer, men ikke noget jeg har planer om nu.

Hvis nu prisen på depositummet var lidt mere overskuelig, og jeres skrue var mere optimal end den jeg har nu, så ville jeg nok gerne investere i en skrue som jeg har testet før.

Jeg ser udlåns-centralen som en service til sejlerfolket, som gerne vil finde en passende skrue til båden uden at forpligte sig til at købe en efter den har siddet på båden.
Hvis man går til en forhandler som du siger, så er man jo tvunget til at købe den skrue som man tester.

Jeg kan godt se at i gerne vil sikre jer såvidt muligt 100% mod folk som "glemmer" eller skader skruen, men stadig er der jo også en indtjening på skruen pr gang den udlejes. Man kan jo sige at når man lejer en bil i 100.000,- klassen, så er depositummet vel på et par tusind. Samtidig får i vel oplysninger på personen som lejer en skrue og noget kontrakt værk, så man i værste fald kan kontakte politiet eller noget.?

Men selvfølgelig, så er det jeres forretning, jeres skruer og jeres koncept :) Jeg tror stadig bare prisen vil afskrække nogen.

MortenBP
10-05-2012, 12:50
En anden udfordring som jeg ser det, - omend jeg godt ved at det er svært at lave en ordning som fungerer perfekt for alle(så ville jeg stemme på jer til folketinget!):

Hvis nu jeg gerne vil prøve 3 stål propeller. De sendes fra Sjælland med PostDK mandag. Så skal de ind og overnatte på Kbs postcentral(sådan er det sket med de sidste 4 forsendelser fra Sjælland), derefter en overnatning i Fredericia. Onsdag kommer posten så forbi med pakken, men jeg er på arbejde. Torsdag kan jeg så hente den på posthuset. Så regner/blæser det fredag/lørdag og søndag har fruen lavet en aftale med svigermor som involverer mig, så først mandag kommer jeg op til båden og får propellerne prøvet. Tirsdag indleverer jeg dem igen hos PostDK, som først sender dem til Fredericia, dernæst København inden pakken bringes ud torsdag. Prisen bliver så 3 x 100 x 10 = 3.000.

Da jeg ved nethandel har 14 dages returret, - vil det være billigere for mig, at købe 3 propeller på nettet og prøve dem af. Så kan jeg returnere dem jeg ikke ønsker. Bare jeg husker at returnere dem i "væsentlig samme stand".

Jeg forstår godt der skal være leje/depositum, - ellers kunne alle og enhver jo bare registrere sig her, låne en propel, og glemme at aflevere. Med ovenstående forsøger jeg dog at belyse en problemstilling som godt kunne være aktuel(bortset fra vejret, - det er meget værre i virkeligheden.....)

Nu har jeg så ikke Flo-Torq, så det er alligevel ikke så aktuelt for mig :-)

Når alt dette så er skrevet, så synes jeg nu det er fedt at nogen gider gøre forsøget med en sådan ordning.

Lars T
10-05-2012, 12:52
Hej Morten,

Ja - du har helt fanget konceptet :) meningen er nemlig at man skal prøve/teste før man køber en propel et andet sted.

Du har helt sikkert ret I at nogen bliver afskrækket af depositummet, men hvis man vender den lidt og spørger sig selv om man ville sende en Smartphone (til en værdi af kr. 3-4.000) til en person man ikke kender/har mødt på Fenderen/BS/DBA eller lign. fordi han blot lige ville se om en Smartphone var noget for ham, uden at være sikret et depositum? eller vi galt på den?

Du kan ikke helt sammenligne det med at leje en bil, da man for det første når lejer en bil tegner en forsikring, og det andet så udlejes biler (så vidt jeg ved) kun ud hvis man betale med kort - som sikrer at selskabet har oplysninger på kunden og samtidigt har mulighed for at gøre indsigelse.

Når det så er sagt, har der kun været meget lille interesse for vores propeller, hvorfor vi da også overvejer om det var det rigtige tiltag :)

Lars T
10-05-2012, 13:03
Hej Morten BP,

Det er bestemt også noget vi har drøftet :) og også lidt af et dilemma :(

Nu kan Fenderen ikke holdes ansvarlig for om det er godt vejr eller om konen absolut vil have dig med til konfirmation, hvor du skulle prøve 3 props :):) Så klart det må komme an på noget planlægning fra lejers side.

Det med varigheden der havde vi tænkt at lejerperiode skulel løbe fra den dag "lejer" modtager propellen (kvittere for afhentning) og til og med den dag han afsender den igen (kvittere for afsendelse). Så du ville skulle af med 6 dages leje = 1800,- bobs. Av :( - men mon ikke vi så kunne lave en eller anden ordning hvis du skulle prøve 3 stk.!?!

Anyways det er klart at dårligt vejr og dårlige arrangementer kan komme i vejen. :)

Morten
10-05-2012, 13:44
Der er måske en lille forskel på en telefon og en propel ;) Telefoner kan man se, føle og høre i butikken hvorimod en proppel skal prøves på.

Jeg har skam betalt kontant før for leje af bil, både depositum og selve lejen.

Som du selv siger, så har det været meget lille interesse og det kunne skyldes dep. prisen for ideen synes jeg er kanon :)

Lars T
11-05-2012, 06:24
Ja ja - måske var telefonen ikke den bedste vare jeg kunne komme på :) det var mere idéen/tanken om at sende en værdifuld genstand til en person man umiddelbart ikke kender uden at være sikker på den kommer retur efter lån eller man er dækket i henhold til et tab, jeg prøvede at beskrive :)

asap_217
26-08-2012, 04:41
Er det blevet til noget med den propel-låne-central??

Lars T
29-08-2012, 15:59
Den kom her http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3863