GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Costa Concordia flytter på sig [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Costa Concordia flytter på sig

Holten
18-01-2012, 19:46
Når jeg læser at der er risiko for, at krydstogtskibet glider længere ud og måske ned på dybt vand undres jeg lidt.

Den ligger med siden på en stor klippe.

Er det vanskeligt at "surre" den fast til klippen.
Kan man ikke bore nogle "ankre" ned i granitten og så holde den fast med nogle stålwirer ?

Det virker for mig som et simpelt og hurtigt projekt, men nu er jeg ikke lægmand på området.

MVH

Holten

Norvik20"
18-01-2012, 21:02
De samme tanker har jeg gjort mig.
Der er vel intet at tabe, ved at forsøge.. Og det burde vel kunne lade sig gøre.

Mvh

jensjakob
18-01-2012, 21:50
Den ligger med stævnen og forreste 4/9 dele ud for 45 meter kurven, så der skal ikke meget til før hun glider.
Her er virkelig spooky live webcam fra havnen:
http://www.giglionews.it/2010022440922/webcam/isola-del-giglio/webcam-giglio-porto.html

Og her er dybdekurverne og hendes placering:
http://i23.photobucket.com/albums/b380/mapism/Various/CostaConcordia.jpg

Norvik20"
18-01-2012, 21:58
Fedt webcam, tak for linket. :)

Mvh

PROSECCO
18-01-2012, 21:59
Halløj.

Det tror jeg ikke er muligt pga tid. Det er let nok at fortøjre et skib der er flydende og i "neutral" vægt. Men et skib der vejer over 10000 tons i dødvægt og som ligger på en skråning er vel næsten umuligt med mindre der er tid og kræfter nok..

J

Norvik20"
18-01-2012, 22:06
Hydrauliske donkrafter, spil og monster tyk wire, alt kan lade sig gøre. Jeg har på tv set ret store skibsvrag blive trukket op på stranden på den måde, men det tager selvfølgelig tid at indhente nogen med det nødvendige udstyr.

De er nok også bange for at pille for meget ved det, før de har fået lænset det for brændstof.

Mvh

PROSECCO
18-01-2012, 22:12
Halløj

Det er rigtigt det kan lade sig gøre. Men det kræver meget tid. Og der er sgu ikke meget strand lige i nærheden de kan slæbe et 290m skib op på, med mindre de gerne vil ofre og total renovere havnen og byen...

J

Norvik20"
18-01-2012, 22:15
De skal kun ankre det med førnævnte udstyr. Men ja, tid..

Mvh

nicolajjetrider
20-01-2012, 09:22
For mig er det største spørgsmål, hvorfor har man ikke fløjet nogle store plader ind og få svejset hullet til.... så begynde at pumpe den tom, det burde ku lade sig gøre & så lade den rejse sig.

Men der er jo nok nogle der er klogere end mig :)

jensjakob
20-01-2012, 18:56
Blæse den fuld af fugeskum?

goffy
20-01-2012, 20:06
Der er maaange vinduer og døre som er under vand og ligger ned mod klipperne, så de er nok ikke hele længere, så der må være mange steder der skal tættes inden den kan tømmes Siden på overbygningen er nok ikke beregnet til trykket af en hel skib´s vægt der hviler på den, og er måske helt knust.
intet er umuligt men det bliver dælme en bekostelig omgang :D:D