GPS Tracker til Bil, Båd, MC

total skadet 2 cyl motor. [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : total skadet 2 cyl motor.


nicolajjetrider
27-01-2012, 18:19
Har den senere tid arbejdet meget på et projekt jeg købte. Til min store fordel, kender jeg de fleste af de børnesygdomme kawasaki har haft igennem tiden, den første årgang 750 har f.eks ikke omdrejnings begrænser og desværre meget tynde stempelsider. ( Dette betyder i værste tilfælde motorhavari, tjek billederne neden for )

Den manglende omdrejningsbegrænser gør at når skien letter fra vandet tager den virkelig mange rpm, op mod 10.000RPM, det kan de tynde stempelsider ikke holde til og de flækker eller brækker, worst case ryger lejerne inden på krumtappen og slår toppen skæv.

Jeg har forhindret dette ved at montere en anden Ebox til den nye motor. Den har desuden også 1mm overboring m. Wiseco stempler.

Nyd serien :)

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/396753_10150517254679952_743134951_8833572_5924657 88_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/424382_10150517254949952_743134951_8833573_6144172 55_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/409478_10150517255159952_743134951_8833575_1713623 936_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/428374_10150517255464952_743134951_8833578_1769122 973_n.jpg
Stemplet har banket meget hårdt mod toppen!
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/417570_10150517256044952_743134951_8833584_1066021 918_n.jpg
Plejlstangen havde fået så lang vandring at den slog bunden i stykker!
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/402321_10150517256159952_743134951_8833586_1939275 699_n.jpg
Her kan man se stempelsiderne slået helt i stykker!
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/407249_10150517255944952_743134951_8833582_1744993 93_n.jpg

Horizonblue
27-01-2012, 19:34
Tak skæbne, den må ha' klevret noget da det skete....

Fletcher14
28-01-2012, 11:42
Wow. Flotte billeder. Det ligner fuldstændigt samme skæbne som den motor, der sad på min Yamaha RD 350 motorcykel - efter oliepumpen stoppede med sin smøring på Roskilde-motorvejen.

nicolajjetrider
29-01-2012, 16:45
Ja det må ha været de mest forfærdelige lyde......

uha! Fletcher, NOT GOOD! det værste jeg har prøvet er at sidde på ryggen af en Gp1200R ( vandscooter ) 200Hk 2-takt som knækkede plejlstangen lige da jeg gav gas, der var et stort hul i blokken ;)

Fletcher14
29-01-2012, 18:08
Du har helt ret! Det var en rimelig chokerende oplevelse! Jeg skulle til en sammenkomst i Skagen - og det var en skøn sommerdag i overhalingsbanen med god fart! Motorlyden blev besynderligt metallisk omkring Roskilde, trækkraften noget tung - og jeg tænkte, at jeg hellere måtte slå den over på reservetanken inden den løb tør. Det måtte jo være et udtryk for benzinmangel.

Men, så skete det! På få sekunder gik motoren ned til 0 omdrejninger - og da den stod i gear, så blokerede baghjulet øjeblikkeligt med tilhørende slingerkurs. Jeg greb så godt fat i styret som muligt, kiggede over skulderen, og fik den hele vejen fra overhalingsbanen ind i nødsporet. Det lykkedes, at holde den på hjulene. Bremsesporet var ufattelig langt - og dækket var slidt plant og dampede. Jeg sundede mig lidt og kunne så konstatere, at motoren ikke ville dreje rundt.

Værkstedet ringede mig senere op og meddelte, at de sjældent havde set noget lignende. Jeg kom selv og tog i kig - og kunne se, at plejlstængerne nærmest var i eet med krumtappen. Der et blåt præg over metallerne. Det var altså åbenbart lejerne i krumtappen, der var først til, at give op overfor den manglende olie - og det havde så fået krumtappen til, at låse hele motoren. Der var selvfølgelig metalspåner over alt. Det var så den motor.

Siden da har jeg altid foretrukket, at blande olie i selv. Også i min påhængsmotor. Jeg skal ikke nyde noget med noget pumpepjat, der går ud i farten. Man hører det næppe før det er for sent.