Hvad bør jeg skifte i drev/transom [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Hvad bør jeg skifte i drev/transom


LarsG
29-02-2012, 12:22
Hej I kloge hoveder,

Jeg har mit drev og transom afmonteret pt. men skal have det på nu hvor jeg forhåbentlig snart får en ny motor i båden. Hvad bør jeg få skiftet i drevet/transom inden det sættes på igen?

Pt. har et jeg et transomkit og et anodesæt liggende som skal bruges, men jeg skal jo også have ny impeller i, skal det købes som et sæt eller blot selve impelleren? jeg har set på nytdrevs side som har begge dele, men kan ikke blive klog på om jeg skal have hele sættet eller ej?

Er der andet jeg mangler eller som kan være en god ide at skifte, hvad med transomleje?

På forhånd tak for jeres svar :)

LarsG
01-03-2012, 09:12
Jeg lader det være op til Stenteq marine eller hvem der nu skal montere drevet :)

Miss Mancini
01-03-2012, 09:39
Jeg har en komplet fabriksny original Mercruiser transom på lager - det er nok billigere at købe den fremfor at udskifte reservedele på din gamle transom.

Send en mail ved interesse på nytdrev@nytdrev.dk

LarsG
01-03-2012, 11:20
Jeg har en komplet fabriksny original Mercruiser transom på lager - det er nok billigere at købe den fremfor at udskifte reservedele på din gamle transom.

Send en mail ved interesse på nytdrev@nytdrev.dk

Er det ikke lidt voldsomt at skifte hele transom ud? eller der meget at skifte når man har det af sådan at det bedre kan betale sig at skifte det ud?

Lars T
03-03-2012, 08:58
Hej Lars.

Hvorfor skal du overhovedet skifte noget udover impelleren? Du behøver ikke et komplet kit for at skifte impelleren - men det er en god idé at kikke/skifte pakningerne når du skifter impelleren.

Rolf - som "ikke-længere-sponsor-på-fenderen" må du gerne holde lidt igen med dine mailsadresser - Ellers sender vi et girokort :)

LarsG
04-03-2012, 12:19
Hej Lars.

Hvorfor skal du overhovedet skifte noget udover impelleren? Du behøver ikke et komplet kit for at skifte impelleren - men det er en god idé at kikke/skifte pakningerne når du skifter impelleren.

Tak for svar Lars, jeg spørger fordi at jeg ikke ved hvad der er klogt at skifte når nu det hele er af, men kan forstå at jeg ikke skal købe mere ind. Stenteq skal sætte det på, så han må vurdere hvad der trænger til at blive skiftet, håber ikke at jeg kommer ud i at skal skifte det vilde da drev og transom virkede helt perfekt inden det bliv afmonteret.

Jeg har i øvrigt bestilt en ny mercruiser 4,3 MPI til båden, dog uden FWC desværre da jeg har måtte prioritere imellem 4,3 MPI uden FWC og 4,3 karburator modellen med FWC hvor prisen så var den samme. Håber at jeg har valgt klogt ;)

Horizonblue
04-03-2012, 16:34
Jeg har renoveret en Volvo SX transom. Skilte den total ad, fik den glasblæst, sprøjtemalede den selv og samlede den med nye pakdåser, lejer, kardanbælg og kølevandsslange. Alle småstumper som blev genbrugt; bolte, hydraulikslanger, gearslange, små beslag, afstandsskiver, blev visuelt kontrolleret.

På selve drevet, skiftede jeg pakdåsen ved skrueakselen og gearvælgeren, samt en enkelt zink klods. Tjekkede kardankrydsene for slør.

Ulman
05-03-2012, 08:59
Tak for svar Lars, jeg spørger fordi at jeg ikke ved hvad der er klogt at skifte når nu det hele er af, men kan forstå at jeg ikke skal købe mere ind. Stenteq skal sætte det på, så han må vurdere hvad der trænger til at blive skiftet, håber ikke at jeg kommer ud i at skal skifte det vilde da drev og transom virkede helt perfekt inden det bliv afmonteret.

Jeg har i øvrigt bestilt en ny mercruiser 4,3 MPI til båden, dog uden FWC desværre da jeg har måtte prioritere imellem 4,3 MPI uden FWC og 4,3 karburator modellen med FWC hvor prisen så var den samme. Håber at jeg har valgt klogt ;)Jeg synes det er et klogt valg hvis økonomien ikke var til både mpi og fwc. Det er trods alt lettere at eftermontere fwc på en mpi end alt lave en karburatormodel om til mpi.

Når det så er sagt synes jeg du skal sætte dig som mål at der SKAL eftermonteres fwc. Som jeg ser det, er rust motordræber nr. 1 og du vil være mange bekymringer foruden med fwc.

Håber du kommer i vandet i år :)

Horizonblue
05-03-2012, 11:00
Jeg synes det er et klogt valg hvis økonomien ikke var til både mpi og fwc. Det er trods alt lettere at eftermontere fwc på en mpi end alt lave en karburatormodel om til mpi.

Når det så er sagt synes jeg du skal sætte dig som mål at der SKAL eftermonteres fwc. Som jeg ser det, er rust motordræber nr. 1 og du vil være mange bekymringer foruden med fwc.

Håber du kommer i vandet i år :)

Der var engang noget snak om at når man eftermonterer FWC på en ny motor, og derved hæver temperaturen, hvis man bruger termostaten fra kittet, så skal motorstyringen have en opgradering, for at den kan forstå at motoren pludselig er varmere end normalt.

nicolajjetrider
05-03-2012, 11:32
Hej Lars

Glæder mig mig til at følge dit projekt, hvor fik du fat i en sprit ny 4.3 henne? Jeg lure lidt på fragten af en motor fra US til EU:)

Mvh Nicolaj

LarsG
05-03-2012, 11:46
Hej Lars

Glæder mig mig til at følge dit projekt, hvor fik du fat i en sprit ny 4.3 henne? Jeg lure lidt på fragten af en motor fra US til EU:)

Mvh Nicolaj

Jeg var meget tæt på at købe i US, men endte med at købe i Tyskland. Prisen var kun meget lidt højere end ved import ud fra hvad jeg kunne regne ud :)

nicolajjetrider
05-03-2012, 12:29
Allright :)

Faktisk sjovt du siger det, begge vores maskiner i den store endte tidligere ejer af vores båd også ud med at købe i Tyskland.

Tillykke med den lækre maskine! :)

Anders kr
18-03-2012, 15:27
Jeg ville da heller ikke skiftet det store ud over hvad der nævnt, men når du nu har det hele adskilt ville jeg da lige overveje om man skulle skifte bælgene, da det noget nemmere nu når det hele er afmonteret :D