Lørdags-impeller [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Lørdags-impeller


Fletcher14
01-03-2012, 15:11
Jeg regner med, at trække båd og trailer til Gør Det Selv A/S i Bådehavnsgade ved Sydhavnen på lørdag kl. 13. Jeg skal have skiftet impeller, propel og andre småting. Der er åbent 9 til 19. Pris for leje af plads i hal er 63 kr. per time. Er der eventuelt nogen, der vil med? Jeg kunne vist godt bruge lidt hjælp til skift af impeller. Jeg har aldrig prøvet det før - og ChristianX har forberedt mig på, at det ikke bliver let da det formentlig er mange år siden, at min impeller har været skiftet sidst. Jeg har på forhånd fået bekræftet, at værkstedet må benyttes til både. Jeg har i øvrigt været der før og kan oplyse, at det er et stort og godt værksted med adgang til værktøj, reservedele og rådgivning.

http://www.gordetselv.dk/

nicolajjetrider
01-03-2012, 16:45
Husk en varmepistol for så kan du varme omkring boltene hvis de sidder godt fast :)

kan desværre ikke deltage da jeg er på fyn, ellers skide godt intiativ :)

MartinN
01-03-2012, 17:21
Husk at anskaffe et renoveringskit til vandpumpen, så du kan få skiftet alle dine pakninger samtidigt.

Youtube har mange videoer som viser proceduren, men mange af dem er mangelfulde.

God arbejdslyst :)

Fletcher14
02-03-2012, 15:01
Super gode tip! Jeg har fundet varmepistolen frem - og anskaffet Jørgen Klevin-pladepakning i solid 0,75 mm. Jeg har ikke kunnet skaffe de originale pakninger.

nicolajjetrider
04-03-2012, 09:23
Hvordan gik det Mate?

:)

Fletcher14
04-03-2012, 16:36
Jeg ankom med godt mod - og gik i gang med opgavelisten. Det vigtigste punkt var jo udskiftning af impelleren, så den stod først. Jeg var jo forberedt på, at boltene godt kunne drille efter en række år uden smørelse. Jeg har haft den i 3 år - og jeg ved jo ikke, hvor længe den tidligere ejer har ladet de bolte sidde urørt.

Jeg startede derfor med nicolajsjetrider's råd, at varme godt og grundigt med varmepistol - og brugte meget tid på det, så varmen kunne forankre sig godt i al metallet. Der sidder en bolt med 12 mm hoved ved zinkanoden og fire bolte med 14 mm hoveder ved gearkassen.

Det stod desværre hurtigt klart, at jeg ikke kunne få bolten ved zinkanoden af. Den sad så urokkeligt fast, at den eneste nøgle, jeg kunne sende ned gennem hullet simpelthen flækkede.

Jeg tænkte, at det måske ikke ville være nødvendigt, at fjerne den bolt - og ville i stedet rette fokus på de fire bolte. De var pæne og umiddelbart ikke rustne. Jeg skal dog love for, at de sad fast. Jeg varmede ekstra - og måtte bruge en solid hammer på fastnøglen. Uden held. Jeg fandt så et solidt udstødningsrør på 50 cm - og brugte det som moment-forøger. Det gav pote. Boltenes hoveder kunne nu drejes rundt. Resultatet var dog ikke som ønsket. 1 bolt blev drejet ud. Resten knækkede.

Jeg kunne dog ikke få løsnet gearkassen fra motoren. Jeg pirkede ellers godt - og brugte også gummihammer og træklods. Jeg måtte endeligt antage, at bolten ved zinkanoden skjuler en bolt mere - og aflyse opgaven.

Jeg løste i stedet alle de andre opgaver, herunder ny propel og dåseholdere, men, måtte slukøret skyde en pil efter søsætning i denne weekend - på trods af solskin og en fantastisk udsigt over Sydhavnen. Øv.

Jeg kan se, at den ene bolt, der kom ud, tydeligvis sad fast på grund af noget kalk-lignende stads i gevindet. Selve bolten var helt blank og rustfri.

Hvad skal jeg gøre? Det er jo en stor motor, der vil være forholdsvis dyr, at erstatte med anden. Og der til hørende arbejdstimer. Og så ville det være synd fordi det er en flot motor, der er ren og pæn, der bare har startet og kørt perfekt lige siden dag 1. Den er så betryggende - og sjov med sin styrke.

Jeg tænker lidt, om der er en, der har den fornødne ekspertise, der kan bore de gamle bolt-rester ud og dreje nyt gevind i?

Jeg vil være frygtelig ked af, at være afskåret fra forårssøsætning.

Fletcher14
04-03-2012, 16:53
Her er nogle billeder fra værkstedet - og et fra Metro Engros i Sydhavnen.

MartinN
04-03-2012, 17:08
ØV ØV ØV !

Det er ikke så godt, det lyder til du desværre har oplevet "bivirkningerne" af den mlg. årlige vedligeholdelse.

Der sidder ofte en 5. bolt skjult bag zink-anoden, jeg kan ikke huske det specifikt for din motor, men det er 99% sikkert.
Du burde kunne få anoden afmonteret, enten ved at bore den i stykker udenom bolten (pas på du ikke borer ind i underbenet eller med tålmodig iblødsætning med f.eks WD40. Hvis du er rigtig uheldig er der også risiko for at drivakslen har sat sig fast i krumtappen :(

Når du får den sidste bolt ud skal du huske af afmontere gearkoblingen, der sidder typist et lille samleled der hvor benet skiller af. Husk også at skille dit speedometerkabel ad samme sted.

De 3 bolter der sidder fast kan du nok godt få ud uden at de skal bores helt ud og der skal skæres nyt gevind, men tålmodighed er vigtigt, ellers risikerer du også at ødelægge dem.

Når du skal skille vandpumpen ad skal du nok forvente samme problemstilling med at de er groet fast, små kontankte slag i enden af bolthovedet med en dorn, varme på bolthovedet (f.eks. med en af de helt små gasbrændere på str. med en kuglepen) og iblødsætnig kan være måden at få dem løs på. Men hav igen god tålmodighed så du ikke ødelækker/flækker aluminiumshuset. (hvis du bruger varme på bolthovederne, skal du vente med at arbejde med dem til de er kølet helt af igen)

Der er sikkert andre som også kan komme med nogle gode råd.

Held og lykke, lad os endelig høre hvordan det går med projektet.

Fletcher14
04-03-2012, 17:34
Her er uddrag fra den originale reservedels-manual til motoren.

MartinN
04-03-2012, 18:03
Ja, du mangler 9'eren på den midterste tegning, det er bolten ved anoden.

Fletcher14
04-03-2012, 18:25
Hvad er egentlig formålet med varmen? Er det selve bolten, der skal være gloende, eller er det metallet omkring bolten, der skal være gloende? Jeg tænker umiddelbart, at det enten handler om, at boltens styrke øges i gloende tilstand, eller, at det er det gloende metals udvidelse, der slipper grebet om bolten.

Peter508
04-03-2012, 19:08
Ved knækkede bolte er følgende en fremragende fremgangsmåde...

Hvis bolten eksempelvis er en 8 mm bolt.

Så tager du en 5 mm umbahco nøgle, skærer den lille del væk, så du har en lige 6 kantet aksel. Den spidser du lidt i den ene ende....

Så borer du et 5 mm hul i centrum af den knækkede bolt. Du skal ikke bore ret langt ind bare omtrent 6 - 8 mm.

Så slår du umbahco akselen ind i hullet, og du kan nu bruge en svensker på akselen til at få skruen ud med.

Hullet bevirker typisk at bolten løsner sig, så det er faktisk ret nemt at få den knækkede del ud uden at ødelægger gevindet i blokken.

Jeg er faktisk håndværker uddannet, men da jeg var en ganske middelmådig håndværker udlært på et slagteri med ( for jern ) et hårdt miljø, har jeg dælme knækket mange bolte i min tid, og denne metode brugte samtlige håndværkere på slagteriet...og jeg har brugt den rigtig mange gange :D:D

nicolajjetrider
04-03-2012, 19:43
Du
Varmer omkring bolten for at udvide det, så der er plads til bolten.

Fletcher lad os finde en dag så kan jeg hjælpe dig med at få resten ud, og nej ny motor skal du ik have :)

PROSECCO
04-03-2012, 21:11
Ved knækkede bolte er følgende en fremragende fremgangsmåde...

Hvis bolten eksempelvis er en 8 mm bolt.

Så tager du en 5 mm umbahco nøgle, skærer den lille del væk, så du har en lige 6 kantet aksel. Den spidser du lidt i den ene ende....

Så borer du et 5 mm hul i centrum af den knækkede bolt. Du skal ikke bore ret langt ind bare omtrent 6 - 8 mm.

Så slår du umbahco akselen ind i hullet, og du kan nu bruge en svensker på akselen til at få skruen ud med.

Hullet bevirker typisk at bolten løsner sig, så det er faktisk ret nemt at få den knækkede del ud uden at ødelægger gevindet i blokken.

Jeg er faktisk håndværker uddannet, men da jeg var en ganske middelmådig håndværker udlært på et slagteri med ( for jern ) et hårdt miljø, har jeg dælme knækket mange bolte i min tid, og denne metode brugte samtlige håndværkere på slagteriet...og jeg har brugt den rigtig mange gange :D:D

hmm. uddannet på et slagteri må man vel vide hvad en ornepik er??

Det ville være mit svar til en knækket bolt. det virker.

J

Peter508
04-03-2012, 21:50
Ornepik virker ikke tilnærmelsesvis så godt som det jeg beskrev ;-)

Been their, done that, got the tshirt.... :rolleyes:

Fletcher14
04-03-2012, 23:10
Det vil jeg rigtig, rigtig, rigtig, rigtig, rigtig gerne, nicolajjetrider. Jeg kan selvfølgelig anbefale det store GDS i Kbh, men, jeg har ikke noget imod, at køre til Fyn, hvis det er det, der skal til. Jeg skriver lige en PM.

Jeg kan godt forstå princippet i din fremgangsmåde, Peter508. Det er jo genialt nok. Jeg er dog bange for, at jeg må betvivle om det vil være tilstrækkeligt i mit tilfælde. Jeg siger dig, at jeg gav boltene så meget styrke, at selv en T-nøgle i 6 mm stål bøjede af og en fastnøgle splintredes - inden boltene knækkede med et brag som følge af krafterne fra den store 2-hånds-betjente 50 cm moment-drejning. Jeg kan kun forestille mig, at min samling af 5 mm umbraco-nøgler fra diverse byggemarkeder og Ikea-afdelinger vil vride sig i en sådan grad, at de kongelige ballet-dansere vil være misundelige. De bøjer allerede når jeg løsner termostaten på ejendommens radiatorer.

Jeg kender desværre ikke ornepik-fremgangsmåden. Det eneste ornepik, vi har her i Kbh, er en kultur-delikatesse på Nørrebro med samme navn.

PROSECCO
05-03-2012, 05:50
http://www.scooterparts.dk/product.asp?product=12751

Horizonblue
05-03-2012, 07:23
Når jeg har løsnet bolte der har siddet fast i aluminium, plejer jeg at bruge en gasbrænder. Synes ikke at el-varmepistolen giver varme nok. Malingen må jo så brænde af. Hvis man bruger et Autogen sæt (gas/ilt) skal man være opmærksom på at den varmer hårdere end en alm gasbrænder.

Og jo, det er det omkring-liggende alu der skal varmes op, så det giver sig lidt.

Jeg har engang pillet skrueaksel-navet ud af et Volvo SX drev, der havde været vand i. Det sad ubegribeligt hårdt fast, men ved at varme på gearkassen omkring navet, gav huset sig, det gav et smæld som om noget revnede, og herefter gik navet løs.

Fletcher14
05-03-2012, 10:12
En gasbrænder lyder som noget af det rigtige, Horizonblue. Jeg ville næsten ønske, jeg havde brugt det. Jeg ved dog ikke, om det kræver uddannelse. Jeg ville i hvert fald være lidt i tvivl om justering af det.

http://bilmagasinet.dk/article/77411-den-store-svejseguide

molboen
05-03-2012, 10:36
Trist historie med motoren, jeg håber den yamaha jeg købte for 4 måneder siden er til at skille ad når den skal have service inden start.
Når det så er sagt er det en hammerende god ide at få det skilt ad mindst hvert andet år og få noget godt fedt ind i gevindet, så tror da pokker at mekanikker regningerene løber op en gang i mellem.
Jeg mindes også LarsH havde lagt et billed op hvor han skulle have benet af en påhængsmotor og var nød til at trække mellem to hegnspæle for at få det til at slippe

Horizonblue
05-03-2012, 10:54
En gasbrænder lyder som noget af det rigtige, Horizonblue. Jeg ville næsten ønske, jeg havde brugt det. Jeg ved dog ikke, om det kræver uddannelse. Jeg ville i hvert fald være lidt i tvivl om justering af det.

http://bilmagasinet.dk/article/77411-den-store-svejseguide

Jeg har en gasbrænder fra Biltema, den er formidabel til formålet.

http://biltema.dk/da/Vaerktoj/Svejsning-og-lodning/Gasbrander/Gasbrander-17608/

Det rigtige autogensæt (gas/ilt) kræver lidt uddannelse/erfaring for at bruge. Hvis du varmer løs på noget aluminium med den, siger det lige pludselig "plup" og så er der smeltet noget væk. Det er en meget koncentreret flamme den giver.

Biltema brænderen er mere skånsom til dette formål, og nem at bruge. Den bruger alm camping gas og ingen ilt. Flammen brænder ved hjælp af den omgivende luft og er derfor ikke så varm som Autogen svejseren.

jensjakob
05-03-2012, 23:33
Gasbrænder er rigtig godt. Jeg har 2 størrelser fra Harald Nyborg.
http://www.harald-nyborg.dk/p5070/express-blaeselampe
og
en i loddekolbestørrelse.

Creme Brule brænderen kan også bruges:
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=111686

Tricket kræver dog at man ved hvor der er o-ringe og lignende som IKKE skal smeltes.

Med knækkede bolte plejer jeg at lægge en sort møtrik på godset lige over hullet, og så bruge co2'en til at svejse den knækkede bolt op og ind i møtrikken.

http://www.scooterklubben.dk/phpBB3/download/file.php?id=669&t=1&sid=1118b464587cd530eec9f5c9998deb33

Den varme der afsættes plejer også at løsne godt inde i godset.

jensjakob
05-03-2012, 23:38
Her er også en række gode råd:
http://www.motorcykelforum.dk/forum/f16/knaekket-bolt-udstodning-1950/

LarsH
06-03-2012, 06:57
Med knækkede bolte plejer jeg at lægge en sort møtrik på godset lige over hullet, og så bruge co2'en til at svejse den knækkede bolt op og ind i møtrikken.

Den varme der afsættes plejer også at løsne godt inde i godset.
Den løsning kan jeg hjælpe dig med hvis det er den du vælger.

molboen
06-03-2012, 07:18
Den løsning kan jeg hjælpe dig med hvis det er den du vælger.

Jeps, en CO2 svejser er næsten ikke til at undvære, er også hammerende glad for min

Fletcher14
06-03-2012, 23:01
molboen: Jeg er helt enig med dig i, at det er godt, at få motoren skilt ad mindst hvert andet år. Det er også min plan fremover, så gevind, sliddele og smøresteder kan blive holdt vedlige - og en masse unødvendige problemer kan undgås. Det er også betryggende på vandet. Jeg kan også godt huske LarsH og hans billede af påhængsmotoren, der var spændt ud mellem to pæle. Det viser tydeligt, hvor anstrengene situationen kan være. Det kan ødelægge de flestes ellers gode og positive humør.

Horizonblue: Jeg kan godt se, at en gasbrænder fra Biltema ser ud til, at være en god bestanddel i værkstedet. Jeg er så heldig, at nicolajjetrider kommer og kigger på Yamaha'en i morgen. Jeg tror, at han vil bruge en gasbrænder. Hvis det er tilfældet og det virker, så må jeg da også have sådan en. Jeg kan i øvrigt se, at Biltema da har en del pris-interessante varer. De har blandt andet optræk-bælter og gummiruller til trailer til en brøkdel af den pris, jeg lige lagt på bordet hos Corona-Pitzner i København. Jeg ved selvfølgelig ikke, om det er forskel i kvaliten. Den får et bogmærke. Takker.

jensjakob: Blæselampen fra Harald-Nyborg ser også god ud. 1850 grader lyder ganske lovende - og til en super pris. Der ligger i øvrigt en afdeling ganske tæt på mig. Den får da lige et bogmærke. Tak. Jeg giver dig helt ret i, at betjeningen nok vil være bekymrende uden lidt mere viden. Jeg har ikke den store erfaring med den her type værktøj. Det ville være ærgeligt, hvis jeg ødelagde den fine motor mere.

LarsH: Tusind, tusind tak for dit tilbud om hjælp med jensjakob's metode med møtrik og CO2-svejsning. Jeg har aldrig udført svejsning selv, men, jeg kan godt fornemme, at det lyder som en interessant metode. Der er dog yderligere det problem, at to ud af de fire bolte er knækket cirka 10 mm oppe i gevindet, hvilket betyder, at der vil være en afstand fra resten af bolten og til planet. Udover det, er boltene cirka 50 mm lange i alt, så de har virkelig en del gevind, at sætte sig fast med. Jeg ved ikke, om det umuliggør metoden. Nu må vi dog lige se, om ikke nicolajjetrider løser problemet i morgen. Han lyder meget lovende, så jeg glæder mig utroligt meget.

jensjakob
06-03-2012, 23:26
Det lyder cool at Nicolaj stiller op. Respekt. Og fotodokumentation :-)

Når drevhuset kommer af - er der sandsynligvis masser af bolt (knækket) som stikker frem.

Jeg kunne være hardcore nok til at gøre hvad der skal til for at få anode af vejen og den sidste bolt ud - så drevet kan komme af - og det er til at klemme en god rørtang sammen om den rest bolt som så er tilgængelig?

Pøj pøj, det skal nok gå altsammen.

(Ellers er der den tyske toldkrydser på Vebeg? ;-) <dukker mig hurtigt for flyvende drevdele ;-) >

Fletcher14
07-03-2012, 00:10
jensjakob: Hehe! Jeg kan love dig for, at det ikke skal bekymre mig det fjerneste, om anoden må afmonteres med Chuck Norris-metoden. Det må være forholdsvis nemt, at skaffe en anden, der passer til. Afgiver du et bud på den lækre toldkrydser? Jeg er bange for, at sælgeren har en vis forventning til salgsprisen med tanke på den umiddelbart gode stand, de seks motorer, de tre skruer og den tilhørende, mindre motorbåd. Jeg er i hvert fald bange for, at Tyskland svarer med en krigserklæring, hvis jeg afgiver et bud, der falder inden for mit budget.

nicolajjetrider
07-03-2012, 09:20
Jeg har en gasbrænder fra Biltema, den er formidabel til formålet.

http://biltema.dk/da/Vaerktoj/Svejsning-og-lodning/Gasbrander/Gasbrander-17608/

Det rigtige autogensæt (gas/ilt) kræver lidt uddannelse/erfaring for at bruge. Hvis du varmer løs på noget aluminium med den, siger det lige pludselig "plup" og så er der smeltet noget væk. Det er en meget koncentreret flamme den giver.

Biltema brænderen er mere skånsom til dette formål, og nem at bruge. Den bruger alm camping gas og ingen ilt. Flammen brænder ved hjælp af den omgivende luft og er derfor ikke så varm som Autogen svejseren.

Jeg har af flere omgange brugt autogensættet på mit gamle arbejde. Det er virkelig noget der tager fat ( OG HURTIGT ).

Jeg husker tydeligt da jeg skulle skifte lejer på min Transporter og hvor aftrækket ikke kunne få lejeskålen ud, så skar jeg en slisse i midten af skålen så den trak sig sammen, men hvor var det svært fordi den tog så meget matriale lyn hurtigt!

Fletcher14
07-03-2012, 18:02
Jeg nåede kun lige, at sætte kaffe over - inden jeg kunne se på videoovervågningen, at nicolajjetrider var kommet - og gået i gang med drevet nede på pladsen.

nicolajjetrider havde sit gode, gamle solide værktøj med fra sit tidligere marine-service-firma - og det var således muligt for ham, med en kombination af veladdresserede hammer-bank og godt greb fra nøgler og brede rørtænger, at dreje samtlige bolte og gevind-rester ud.

Det var faktisk så vellykket en operation, at han en kop kaffe senere også havde skiftet impelleren. Smukt arbejde!

Jeg mangler nu blot, at skaffe fire nye C4-bolte, syre- og rustfrie, til samlingen mellem gearkasse og motor - inden jeg kan færdiggøre klargøringen - og således stå med en søklar Fletcher. Og et kig på DMI's prognose for næste uge ser da også ganske lovende ud.

Tusind, tusind tak, nicolajjetrider.

Der blev, naturligvis, taget billeder under arbejdet.

nicolajjetrider
07-03-2012, 18:28
Tankerne har kørt hele dagen på hvordan jeg bedst løste denne opgave.

Så 1645 landede jeg hos Michaels fletcher!

Fremgangsmåden:

Fjerne benet, det sad rigtig godt fast grundet salt på de små noter!
Men det gik :) et ældre stemmejern og træklods så kom den:)

Gevinstykkerne skulle ud, jeg stressede dem ved hammerslag for at løsne salten.

Brugte en 1100mm rørtang til at løsne dem en kvart omgang.

Der efter en 350mm rørtang for at have føling med dem, for ku mærke de til tider gav sig i stålet.

Ud kom de :)

Så en dejlig kop kaffe på kontoret og så et impelskift der var ganske smertefrit.


Fornøjelsen var helt på min side;) glæder mig til en tur i båden og bag den til sommer :)

MartinN
07-03-2012, 18:32
Kanon, tillykke med operationen.
Fedt at Nico havde tid til at hjælpe dig Party0012

Så er det bare om at få tilsat lidt vand og komme afsted :)

jensjakob
07-03-2012, 18:44
R e s p e k t !!!!!

Strøyer
07-03-2012, 22:37
Så er den ged barberet.
Respekt herfra...

LarsG
08-03-2012, 10:09
Dejligt at se at nogen gider og kan hjælpe :) thumbs up

nicolajjetrider
08-03-2012, 11:14
Tak gutter :)

Som Fletcher og jeg snakkede om, så kan man ikke sætte pris på sådan nogle tjenester.

Jeg havde 10km ud til Mic, og vi havde en super cool dialog om alt muligt, mest sejlads :)

Men jeg ved da at hvis jeg får breakdown til sommer så har jeg da nok en livline der at trække på :) ( ik mic ;) ;) ;) poppe )

Fletcher14
08-03-2012, 16:35
Det er altid plads til en skibsbruden jet rider ombord på Fletcher'en. Det er 100%. Du finder endvidere boblevand og langstilkede pleksi-glas til i kabyssen. Udover det, så er det jo ren video-fornøjelse, at bugsere en person, der kan styre et bræt gennem fart, skum og bølger med benene. ;)

Horizonblue
08-03-2012, 18:19
Well done, kid :cool:

Det er en herlig fornemmelse at få fast-irrede bolte ud, uden at ødelægge aluminiumen.

KS1
08-03-2012, 22:01
Total go fender-stil det der!! Dejligt at se at folk kan hjælpe hinanden :)

Ulman
09-03-2012, 07:25
Total go fender-stil det der!! Dejligt at se at folk kan hjælpe hinanden :)Helt enig. Godt at se at vi ikke kun kan hjælpe hinanden i cyberspace, men også helt lavpraktisk med konkrete opgaver. Måske kunne der være en kategori for sig selv, på linie med køb/salg, hvor man efterspørger hjælp med fysisk tilstedeværelse, og andre kan byde ind hvis det passer med tiden, stedet og kvalifikationerne. Ikke nødvendigvis som planlagte værkstedsdage, men mere ud fra de sager der nu engang opstår rundt omkring. Hvis andre har lyst til at komme og se hvordan operationen gøres eller bare for det sociale, kan man jo dukke op.

Albjerg
09-03-2012, 08:05
Helt enig. Godt at se at vi ikke kun kan hjælpe hinanden i cyberspace, men også helt lavpraktisk med konkrete opgaver. Måske kunne der være en kategori for sig selv, på linie med køb/salg, hvor man efterspørger hjælp med fysisk tilstedeværelse, og andre kan byde ind hvis det passer med tiden, stedet og kvalifikationerne. Ikke nødvendigvis som planlagte værkstedsdage, men mere ud fra de sager der nu engang opstår rundt omkring. Hvis andre har lyst til at komme og se hvordan operationen gøres eller bare for det sociale, kan man jo dukke op.

Den vil jeg da gerne følge op på ved at efterspørge hjælp til skift af transom-leje i løbet af foråret. Beliggenheden er Kalvø ved Genner - 6200 Aabenraa....

Fletcher14
11-03-2012, 23:23
Albjerg: Det er formentlig en god ide, at oprette en særskilt tråd til udskiftningen af dit transom-leje. Det sikrer, at alle herinde læser det - og ikke kun dem, der stadig skeler på denne tråd.

Albjerg
12-03-2012, 09:20
Albjerg: Det er formentlig en god ide, at oprette en særskilt tråd til udskiftningen af dit transom-leje. Det sikrer, at alle herinde læser det - og ikke kun dem, der stadig skeler på denne tråd.

Så sandt, Kaptajn Mic..... det vil jeg gøre.

Fletcher14
13-03-2012, 15:00
Wow. Jeg kan så lige følge op med nogle priser på bolte til sådan en Yamaha-motor. 367 kr. for de 4 bolte, der skal skiftes. Det er så også hos en af Yamaha's godkendte leverandører. De kunne finde dem direkte frem ud fra det originale reservedelskatalog over motoren. Det er dyrt, at lade sådanne bolte gro fast til de knækker.

jensjakob
13-03-2012, 22:44
Tjek lige hvad Rømerdal kan levere dem for. Mit gæt er 34 kr alt incl.

http://www.romerdal.dk/

Tag alt hvad du har fra boltene med derned - så er du en meget glad mand 10 minutter senere.

Fletcher14
14-03-2012, 09:19
Det var da et super link, du kom med der. De hjælper også gerne med løsninger til gamle motorcykler. Tak! Det er dog ikke sikkert, at metalindustrien har disse bolte. Jeg stak selv hovedet ind til smede-firmaet Abeto i Herlev, der er et forholdsvis stort og godt, gammelt gedigent værksted med fuld sving i drejebænkene og støberiet. De har før svejset på Fletcher'en og bygget dens rustfrie lanternebro. De målte på boltene og måtte konstatere, at målene ikke er standard-mål og skal bestilles helt specielt. Gevindet er formentlig standard, men, bolt-dimensionerne er ikke standard. Jeg synes, de målte dem til 9,21 mm diameter, hvilket ikke falder ind under noget, de kender.

goffy
14-03-2012, 18:43
Det var da et super link, du kom med der. De hjælper også gerne med løsninger til gamle motorcykler. Tak! Det er dog ikke sikkert, at metalindustrien har disse bolte. Jeg stak selv hovedet ind til smede-firmaet Abeto i Herlev, der er et forholdsvis stort og godt, gammelt gedigent værksted med fuld sving i drejebænkene og støberiet. De har før svejset på Fletcher'en og bygget dens rustfrie lanternebro. De målte på boltene og måtte konstatere, at målene ikke er standard-mål og skal bestilles helt specielt. Gevindet er formentlig standard, men, bolt-dimensionerne er ikke standard. Jeg synes, de målte dem til 9,21 mm diameter, hvilket ikke falder ind under noget, de kender.

Det må være et tomme mål. 3/8 = 9,52 mm :D

Fletcher14
16-03-2012, 18:02
Jeg har haft sprayet noget WD40 op i gevind-hullerne i aluminium'et, så noget af alt det ir, salt og snask kan blive renset ud inden de nye bolte leveres og skal drejes op. Jeg tog så i dag en bolt og ville dreje den forsigtigt op hullerne, så den kunne trække snask med ud. Der kom da også en masse hvidt snask ud, så jeg drejede den helt ud, rensede og op igen. Det gentog jeg et par gange.

Da den så endelig kunne drejes næsten helt op, så knasede det i gevindet. Jeg tænkte, at det var mere snask, kalk og sand i gevindet. Det var det dog ikke. Det var endnu en bolt, der knækkede i gevindet! Jeg brugte ikke særlig mange kræfter. Kan man forestille sig, at der er noget ragende galt med de gevind-huller? Et eksempel kunne være, at hele kanalen har en bøjning, så der opstår metal-træthed for hver omdrejning på vejen op? Det er bemærkelsesværdigt, at samtlige bolte er knækket det samme sted. Ca 10 mm under hovedet.

Nu har jeg jo set, hvordan det kan gøres, så jeg må bare prøve, at eftergøre nicolajjetrider's metode. Jeg har dog ikke en rørtang af hans kaliber, så operationen starter i det store, professionelle VVS-center i Måløv, hvor jeg anskaffer en ordentlig rørtang med bredt, groft bid og langt skaft, professionelle, solide og langskaftede fastnøgler, og, professionelt, solidt, hærdet og langbenet topnøglesæt. Jeg må nok også hellere se på en gasbrænder.

goffy
16-03-2012, 19:36
Du skulle måske prøve at finde den rigtige dim. på gevindet og se om der kan købes en snittap så du kan få gevinderne skåret op/renset.

Fletcher14
17-03-2012, 00:09
Ja. Det er en god ide. Det ville være godt, at få skåret gevindet op. Yamaha har dog ikke været så flinke, at de har beskrevet boltenes dimensioner ind.

PROSECCO
17-03-2012, 08:55
Halløj.

Samtidig skulle du måske også investere i en skydelærer, så du let kan finde frem til dimensionen på bolten.

Knæk og bræk. :-)

J

goffy
17-03-2012, 16:58
Ja. Det er en god ide. Det ville være godt, at få skåret gevindet op. Yamaha har dog ikke været så flinke, at de har beskrevet boltenes dimensioner ind.

tag en af de gamle bolte som i fik bøvlet ud, med hen til værktøjsmanden så han kan måle sig frem til hvilken gevind det er og sælge en snittap til dig i samme ombæring

LarsH
18-03-2012, 07:38
Hvis det var mig der stod med den udfordring du har, ville jeg gøre sådan her:
Tage en af de boltstumper du har og tælle 10 eller 20 gevindrynker og så måle dem med skydelærden, nu kan du udregne stigningen på gevindet, M10 er 1,5 mm i stigning, M10 fingevind kan være både 1,25 og 1,0 mm i stigning.
Når stigningen er fundet kontaktes pusheren for rustfast bolte og der købes bolte med den samme stigning som de oprindelige.
Så til diameteren, til dine nye bolte der er lidt tykkere end de oprindelige køber du en snittap og skærer gevindene op i benet, husk at man smører med sprit når der skæres gevind i aluminium, nu har du nye bolte og helt friske gevind, så er det bare at samle skidtet og komme på vandet.

Yamaha'en er japansk produceret og jeg nægter at tro at det er andet end metrisk gevind.

je__ns
18-03-2012, 08:13
Hvis du måler bolten, på det stykke uden gevind, kan det være tyndere end, selve gevindet.

Jeg kunne også dårligt forestille mig, at Yamaha ikke bruger bolte med mm gevind, men sagtens at gevindet, er med en finere stigning, end standart.

mvh jens

Fletcher14
19-03-2012, 17:18
goffy, PROSECCO, LarsH og je__ns: Tak for Jeres super tips her vedrørende dimensioner og snittabs. Sådan et sæt skal jeg helt klart have. Det er jo intet mindre end genialt. Jeg har lånt en skydelære og målt op på bolt-resterne. Det er jo egentlig ret interessant - og meget betryggende, at jeg i princippet kan skære gevindet et trin op, hvis det bliver nødvendigt. Jeg viser her resultatet af målingerne. Jeg har aflæst de 20 rynker til 25,8 mm. Med lidt division, får jeg 1,29 mm per rynke. Det er formentlig tæt på det, LarsH beskriver som M10-fin-gevind.

Jeg har i dag modtaget nye bolte, nye skiver og nye springskiver. De ligner umiddelbart de knækkede, så det lover jo godt. Jeg skal i morgen på tilbuds-indkøb hos det store Carl Ras - og hente det fornødne værktøj af samme styrke som nicolajjetrider's værktøj, der kunne klare udfordringen sidst. Jeg håber alt, hvad håbes kan, for, at det kan lykkes, at dreje den sidste defekte bolt ud - og sat de nye bolte i - og være klar til årets første cruise ved næste solskinsdag.

je__ns
19-03-2012, 17:52
Ja det passer fint med et M10 x 1,25 (boltene er nok trukken lidt længere, derfor måler du stigning 1.29)
Her har de den rigtige sniptap, hvis du ikke kan finde den-
http://rtf.dk/basket.php?action=dosearch&q=340827&searchTerms=tekst

mvh jens

Fletcher14
21-03-2012, 15:39
je__ns: Det lyder da egentlig sandsynligt.

Jeg er nu en glad ejer af en gasbrænder med elektrisk tænding og en stor rørtang fra Harald Nyborg. Jeg kunne ikke umiddelbart finde en snittab i overstørrelse med den rette hældning der. Det kan dog være, at personalet ville kunne finde den. Det er jo heller ikke nødvendigt endnu.

Jeg vil nu forsøge mig med nicolajjegrider's fremgangsmåde. Det er heldigvis sol og lunt vejr her.

je__ns
21-03-2012, 15:49
Du skal ikke have snittappen i overstørrelse, bare brug den i standart M10 x 1.25, den skal nok rense alt ir og snavs ud. Så der er plads til fedt, så er den nem at adskille.

mvh jens

Fletcher14
21-03-2012, 18:35
je__ns: Interessant. Jeg bemærkede, at Harald Nyborg havde M10 x 1.75. Jeg tænkte nok, at de 1.75 var forkerte. Jeg har gemt dit tidligere link til den rigtige.

Jeg fik drejet den sidste bolt ud i dag, renset gevind med op og ud skrugning af bolte, smurt og samlet drevet med de nye bolte - og sat ny låsesplit i den nye propel.

Det er derfor en glæde, en glæde, der overgår al forstand, at kunne meddele, at Fletcher'en og dens Yamaha motor nu er sejlklar med nye bolte, ny impeller, ny propel med større stigning og nye sammenklappelige dåseholdere.

Der skal lyde en stor tak for hjælp og tips, der har ført til, at Fletcher'en nu kan nyde atter en sæson med sol, sommer og sejlads.