Nyt udstødningsknæ! [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : Nyt udstødningsknæ!


Norvik20"
12-03-2012, 18:55
Jeg var nede i båden og pusle lidt om motoren i dag. Kom til at kigge nærmere på mit udstødningsknæ, da jeg pludselig huskede noget om en noget anløben underside, ved bådkøbet.

Uff, jeg må konstatere at det er ufatteligt, at det stadig hænger sammen i eet stykke, og endnu mere ufatteligt, at det er tæt! Det er revnet tre steder, og er tykt af rust omkring revnerne.. -dlof--f
Nok på tide at investere i et nyt.. HVOR finder man sådan eet uden at betale for tre? Jeg er ikke i tvivl om at den ene af mine lokale bådpushere og vetusforhandler, kan få et knæ hjem til mig. Men jeg er heller ikke i tvivl om at han vil vurdere dets vægt som guld... Nogen der har et link til noget Vetus-stumper i udlandet?

Eller kan NytDrev være behjælpelig?

Motoren er en Vetus M3.10
Det er en 22 Hk model, ikke den nyere 25 Hk. -Der er forskel på knæet.

Mvh

Miss Mancini
12-03-2012, 20:32
Eller kan NytDrev være behjælpelig?



nytdrev.dk tager en pause fra fenderen.dk

ADMIN har IVØ været særdeles useriøs og udstillet vort firma på en ublu facon.

Vi beklager.

KS1
12-03-2012, 20:40
nytdrev.dk tager en pause fra fenderen.dk

ADMIN har IVØ været særdeles useriøs og udstillet vort firma på en ublu facon.

Vi beklager.

.?? Hvad mener du med det?

goffy
12-03-2012, 21:16
Jeg var nede i båden og pusle lidt om motoren i dag. Kom til at kigge nærmere på mit udstødningsknæ, da jeg pludselig huskede noget om en noget anløben underside, ved bådkøbet.

Uff, jeg må konstatere at det er ufatteligt, at det stadig hænger sammen i eet stykke, og endnu mere ufatteligt, at det er tæt! Det er revnet tre steder, og er tykt af rust omkring revnerne.. -dlof--f
Nok på tide at investere i et nyt.. HVOR finder man sådan eet uden at betale for tre? Jeg er ikke i tvivl om at den ene af mine lokale bådpushere og vetusforhandler, kan få et knæ hjem til mig. Men jeg er heller ikke i tvivl om at han vil vurdere dets vægt som guld... Nogen der har et link til noget Vetus-stumper i udlandet?

Eller kan NytDrev være behjælpelig?

Motoren er en Vetus M3.10
Det er en 22 Hk model, ikke den nyere 25 Hk. -Der er forskel på knæet.

Mvh



Mener at de små vetus motoret er Mitsubishi motorer, måske giver søgningen flere resultater med det i mente :D
Vetus bruger også Peugeot til mellem størrelse og Gummings til de store.

Norvik20"
12-03-2012, 21:47
nytdrev.dk tager en pause fra fenderen.dk ADMIN har IVØ været særdeles useriøs og udstillet vort firma på en ublu facon.

Vi beklager.

Okay? Det var da en skam nu jeg endelig havde brug for dig.

Mener at de små vetus motoret er Mitsubishi motorer, måske giver søgningen flere resultater med det i mente :D
Vetus bruger også Peugeot til mellem størrelse og Gummings til de store.

Jeps, du har helt ret. M3.10 - M = Japaner. :D
Vetus mariniserer også Deutch motorer, flotte kraftige marinediesler.

Meen jeg tror nu ikke det hjælper at søge på Mitsubishi, for knæet er et vetus, da det jo er vetus der har mariniseret Mitsubishi'en.
Jeg har dog hørt at en Sole og en Vetus er ens i meget store træk. Og Sole er meget billigere.. Nok der jeg skal søge et alternativ, hvis det ikke skal være originalt til guldpris.

goffy
12-03-2012, 21:49
er det hele manifolden eller kun afgangsrøret ?

Casper T
12-03-2012, 21:52
Du kan vel bare sende nytdrev en mail,eller ringe kan se de holder åben til kl.21.00?


Okay? Det var da en skam nu jeg endelig havde brug for dig.



Jeps, du har helt ret. M3.10 - M = Japaner. :D
Vetus mariniserer også Deutch motorer, flotte kraftige marinediesler.

Meen jeg tror nu ikke det hjælper at søge på Mitsubishi, for knæet er et vetus, da det jo er vetus der har mariniseret Mitsubishi'en.
Jeg har dog hørt at en Sole og en Vetus er ens i meget store træk. Og Sole er meget billigere.. Nok der jeg skal søge et alternativ, hvis det ikke skal være originalt til guldpris.

Norvik20"
12-03-2012, 21:53
Det er kun afgangsrøret. Sidder boltet fast til varmeveksleren.

Manifolden skulle gerne være ferskvandskølet.

Norvik20"
12-03-2012, 21:54
Du kan vel bare sende nytdrev en mail,eller ringe kan se de holder åben til kl.21.00?

Det var måske også en ide. :)

Norvik20"
12-03-2012, 22:04
Jeg aner slet ikke hvad sådan noget skidt står i af kr. Men det finder jeg så ud af nu.

Een ting man dog altid ved er, at står der marine på det, så er det jo lavet af ædelmetal det hele. ;)
Havde ikke tid til at ringe nogen steder hen i dag, men i morgen starter jeg med at høre prisen hos vetus. Så har jeg noget at forholde mig til.

Tænker næppe at jeg bliver positivt overrasket.. poppe

goffy
12-03-2012, 22:08
Jeg aner slet ikke hvad sådan noget skidt står i af kr. Men det finder jeg så ud af nu.

Een ting man dog altid ved er, at står der marine på det, så er det jo lavet af ædelmetal det hele. ;)
Havde ikke tid til at ringe nogen steder hen i dag, men i morgen starter jeg med at høre prisen hos vetus. Så har jeg noget at forholde mig til.

Tænker næppe at jeg bliver positivt overrasket.. poppe

I min søgen kom jeg forbi en udstødnings afgang til vetus 28 hk og prisen
sæt dig lige ned inden du læser videre........................ godt 700 euro :(
tror du skal få en smed til at lave en i rustfrit til dig.

Norvik20"
12-03-2012, 22:13
Uff igen!
Ja jeg tænkte det nok. Fuldstændig ublu priser..

Jeg kender heldigvis en smed med maskinværksted. Han er ikke billig, men burde nok kunne lave det for 2-3000 kr.
Men det originale er simpelt støbegods for H. fjupeqopq

Det var da godt jeg handlede båden med 5000 kr i nedslag.. Det kan jeg så tænke positivt på nu. :rolleyes:

Norvik20"
12-03-2012, 22:27
Knæet kan ses på dette billede. (Fra nettet)

Norvik20"
16-03-2012, 23:08
Jeg venter på svar fra Vetus-forhandleren, om prisen på sådan et knæ. For at starte et sted og få en pris at forholde mig til.
Kontaktede ham mandag eftermiddag, og han ville skrive til Vetus og høre prisen, og så ringe retur.
Har ikke hørt noget endnu, så ringer til ham på mandag. Han kan jo have glemt mit nr.

Jeg har dog i mellemtiden fundet ud af, at alle saltvandsdele på (nyere) Vetus-motorer er af bronce.
Een ting man dog altid ved er, at står der marine på det, så er det jo lavet af ædelmetal det hele. ;)
Klart det påvirker prisen, når ovenstående faktisk er rigtigt. :D

Dog gælder det øjensynligt ikke ældre maskiner, for mit knæ er ihvertfald ikke bronce, for bronce ruster jo ikke. Og en file-test afslørede også at det må være støbejern.. Så måske prisen viser sig lidt mere behersket end de 700 euro.
Men 3000 kr skal den klump støbejern da nok koste, mon ikke...

Norvik20"
16-03-2012, 23:14
Nåh ja, og så er jeg begyndt at sejle med en pakke kemisk metal i båden, hvis knæet pludselig skulle komme i tanke om, at det har glemt at blive utæt....... -dlof--f

Uff, jeg må konstatere at det er ufatteligt, at det stadig hænger sammen i eet stykke, og endnu mere ufatteligt, at det er tæt!

Norvik20"
27-02-2013, 02:01
Nå, så blev der endelig bestilt nyt udstødningsknæ.
Jeg blev "forsinket" sidste forår, fordi bådpusheren aldrig ringede tilbage med en pris osv. på udstødningsknæet.

Prisen bliver:
3.500 kr incl moms... Puha! poppe

Det er da kun fordi man lige har synet sin bil, at man ikke vælter ved sådan en regning, for 1½ kg støbegods. fjupeqopq
Næsten samme pris i øvrigt (som set på nettet), at et knæ til den nyeste model 3 Cyll Vetus Diesel, hvor alle saltvandsdele er lavet lavet af bronce, koster........

-Dette er bare støbejern.
Og det går jeg også ud fra, at det nye bestilte, er lavet af! sssurr

Skruede det gamle af, og måtte indse, at det ikke bare var at få lavet et bøjet rør i rustfri, med et gevind til kølevandstudsen (saltvandsside) og et gevind til varmesensoren, og så svejse det på en firkantet flange og bolte den på varmeveksleren.

Knæet er kølet på to sider af søvandet som kommer fra varmeveksleren.
Udstødningen går direkte ud i knæet fra manifolden, og med kølevandindsprøjtning først ca 15 cm længere nede. Dog kølevandet løbene inde i to seperate kølekanaler, på hver side af knæet, i hele dettes længde, for at holde det koldt.

Jeg har heller ikke været meget for at få et nyt lavet i rustfrit.
Rustfrit er over aluminium som varmeveksleren er lavet af.....
Det samme sagde de hos Vetus. At så ville jeg bare vende tæreprocessen, og min zink ville blive ædt hurtigere end jeg kunne nå at skifte. :rolleyes:

(Samtale, efter knæ var bestilt)

Nå, men ok følelse at have bestilt noget, som man kan bolte på, på 10 min, og så er alt "up to date". :)

Horizonblue
27-02-2013, 21:27
Ja, det er fedt at når man har bidt tænderne sammen og købt et nyt knæ, så er det bare et 5 min job og man er sejlende igen.

Jeg manglede også et nyt knæ til B30'eren, men synes at det kunne være sjovt at lave et i rustfrit stål. Er ikke så bekymret for korrosion. Motoren vil blive skyllet igennem med ferskvand efter hver tur.

Spekulerede på hvordan man fik det kølet, men det originale er faktisk kun kølet på oversiden. Så jeg har bygget det uden køling på det første stykke. Knæet er jo ret kort, så jeg håber på at det lille stykke uden køling går an. Der bliver så sprøjtet vand ind, når gassen er på vej ned igennem slangen, så den ikke bliver varm.

Det skal i hvert fald prøves. Bliver knæet varmere end jeg bryder mig om, må det få noget Wrap.

På de første ture vil jeg nok holde en del øje med hvor hedt det bliver.

DJArDE79oy4

Norvik20"
27-02-2013, 22:14
Det knæ var da godt nok også brugt op og mere til. :D

Kølevandet på mit knæ kommer ind via en studs øverst i siden, og fordeler sig så i de to kanaler. Ud af varmeveksleren kommer kun røgen. der går så en slange fra en studs på varmeveksleren op til knæet.
Tærringen er opstået der hvor kølevandet møder røgen og varmen fra motoren.


Skide flot resultat du har fået, med det knæ du har lavet. Respekt!
Hvis det skulle blive for varmt og det skal vikles med noget, så giv det evt noget "varmepasta" under kølerøret. Det er noget man bruger til elektronik, og lægger mellem den varmeafgivende ting og kølepladen. Det overfører varme næsten ligeså effektivt som metal.
-Aner ikke hvad det koster, men det er nok ikke billigt.

Mvh

Horizonblue
28-02-2013, 06:18
Ja, det knæ var ikke mange sure sild værd. Hullet opstod dog først da jeg begyndte at prikke i det. Men der skulle ikke meget til, før der var et kæmpe hul. Det er stort set holdt sammen af rustskaller.

Jeg skal have motoren prøvestartet(med vand), inden den kommer i båden igen, så må jeg tage en vurdering af hvor varm knæet bliver.

Norvik20"
01-03-2013, 20:30
Ok.
Havde jeg prikket i mit, så havde det også hurtigt set sådan ud tror jeg..

Nu er mit drengerøvsgen kommet op i mig, her på denne solrige forårsagtige dag.
-Skulle man lige prøve at starte den op med fri udblæsning.... fjupeqopq

Skal ihvertfald prøves den dag det nye knæ er klar til montering. -dlof--f

Lars T
01-03-2013, 20:34
Ok.
Havde jeg prikket i mit, så havde det også hurtigt set sådan ud tror jeg..

Nu er mit drengerøvsgen kommet op i mig, her på denne solrige forårsagtige dag.
-Skulle man lige prøve at starte den op med fri udblæsning.... fjupeqopq

Skal ihvertfald prøves den dag det nye knæ er klar til montering. -dlof--f

:) Video klip ønskes :)

Norvik20"
02-03-2013, 04:34
He he, det skal jeg nok prøve at huske. :D

Norvik20"
12-03-2013, 13:24
Så kom mit nye knæ. :)

Til min store overraskelse er det ikke støbejern som det gamle, men i bronze! Og prisen 'kun' 2700 kr. fjupeqopq

Så meldte der sig et spørgsmål: Før var knæet støbejern, nu er bliver det bronze, mens varmeveksleren er lavet af aluminium, i modsætning til nye vetus motorer hvor alle saltvandsdele er i bronze, ligesom det nye knæ til min ældre motor.

Er bronze "tærrings-neutralt", eller vil min zink i varmeveksleren til at skulle skiftes oftere?
Nogen som er kloge på det?

Mhv

Norvik20"
12-03-2013, 16:27
Ny vs Gammelt.

goffy
12-03-2013, 21:10
tror ikke der bliver problemer med tæring, men for en sikkerheds skyld kan du jo prøve at afmontere tærezinken i veksleren midt på sæsonen for at tjekke.
knæet får kun forbindelse gennem boltene for der skal jo en pakning imellem :D og søvandet løber fra alu til bronce. jeg tror faktisk ikke dit søvand er i berøring af alu delen i veksleren, det var det ikke ved min tidligere bowman veksler. veksleren er fyldt med kølevæske og søvandet løber i kobber eller messing delen der går igennem veksleren.

Norvik20"
12-03-2013, 23:05
Det er sgu da rigtigt Goffy. fjupeqopq Veksleren er fyldt med kølevæske, der er jo der igennem jeg fylder det på motoren, og på den at kølerdækslet sidder. lf-flg

Og studsen til slangen som går op til knæet, kommer fra midten på veksleren.
Uden tvivl overhovedet, det der har du helt ret i. :)

Det med boltene.
Det er vel osse nok at der er forbindelse den vej. Jeg har hørt om komposit-bolte, men kan intet finde på nettet. (bare for at være sikker)
Jeg tror dog du har ret ang materialer i varmeveksleren, og et tjek af zinken tager jo heller ikke mange minutter.

-Pakningen er ok, og kan genbruges. :D

Takker for svaret.

Mvh

Norvik20"
03-04-2013, 20:09
Så fik jeg monteret det nye knæ.
Det blev dog en smule mere omstændigt, end bare fire bolte og to spændebånd.
Pakningen er ikke tæt, og een af de fire skruer så ikke godt ud i gevindet.

Så skal have købt fire nye bolte, og noget udstødningspasta. Jeg så godt, at den gamle pakning havde fået lidt af det... Hellere lidt pasta, end at skrue en bolt over. Men nu sidder det kun med tre bolte, den manglende 4. bolt, er måske nok til det bliver tæt uden pasta.

Så opdagede jeg, fordi der kom nogle enkelte dråber vand ud ved pakningen, 15 cm over hvor vandet bliver sprøjtet ind i bunden af knæet (hvilket jeg ikke mener kan være normalt..! ), at udstødningsslangen mellem knæ og "lydpotte" er kollapset og kun godt halvt så tyk som den skal være, i et buk.
Så en halv meter ny slange, fire nye bolte, og noget udstødningstætning.
Bliver ikke særlig varmt, så overvejer bare at bruge alm. flydende pakning..
Men søvand helt oppe ved manifolden, kan ikke være godt.. Så jeg håber en ny udstødningsslange afhjælper det problem.
Ellers vil jeg til at efterskylle motoren med ferskvand, efter hver sejltur...

Havnen er godtnok isfri, men fjorden udenfor havenen er belagt med tyk is?!? Den omvendte situation af det normale......!
Troede ellers jeg skulle ud på fjorden og vende en tur..

Men motoren blev startet op, den sprang lige i gang, som havde den været i gang i går, dog med en ordentlig røgsky. :D
Sidst den var startet var i november.
Så motor er stadig så god som en ny. :)
Fik ladet på batterierne, og kørt motoren varm.

Tre af de yderste pæle i havnen er lagt delvist ned af presset fra isen (mega isflage mellem sejlrende og havn) så vi kan ikke få en mere skummel issituation i Mariager Inderfjord..
Håber det hele holder, inden vinden på lørdag skulle gå i vest, og så plejer isen at blæse ad H til, og fjorden blive sejlbar over en nat..


Is SKRID! :D

Video som lovet, af den korte opstart uden vand til impreller:http://www.youtube.com/watch?v=WtMwBHyoDT4

Mvh