mulig fejl i olietryksgiver... [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : mulig fejl i olietryksgiver...


Lindegaard
25-04-2012, 13:45
Hvordan, hvis det er muligt, kan man måle sig frem til om der er fejl i en olietryksgiver??

Min gamle mek. mente jo præcis det var det der gjorde jeg fik alarm og en olietrykslampe der blev ved at lyse, altså en defekt giver...

men inden han har været her forbi, så er der lige det der skal laves, og så også lige det her + alt muligt andet der ikke er relateret til problemet, men som kan ha en mulig forbindelse til det, og så er det bedre at udskifte hele pis... så er man sikker, ja så har det kostet mig en krig.. og en halv bondegaard..

min giver er af følgende type:

http://www.marineudstyr.dk/vdo-2-polet-tryksensor-til-olietryk-eller-lufttryk.aspx

sidst han var forbi før vinter var det den der var problemer med, men da jeg talte med ham idag, kunne der være utallige ja nærmest uudtømmelige muligheder ved lys i olietrykslampen??

på forhånd tak

Softice
25-04-2012, 14:22
Hvordan, hvis det er muligt, kan man måle sig frem til om der er fejl i en olietryksgiver??

Min gamle mek. mente jo præcis det var det der gjorde jeg fik alarm og en olietrykslampe der blev ved at lyse, altså en defekt giver...

men inden han har været her forbi, så er der lige det der skal laves, og så også lige det her + alt muligt andet der ikke er relateret til problemet, men som kan ha en mulig forbindelse til det, og så er det bedre at udskifte hele pis... så er man sikker, ja så har det kostet mig en krig.. og en halv bondegaard..

min giver er af følgende type:

http://www.marineudstyr.dk/vdo-2-polet-tryksensor-til-olietryk-eller-lufttryk.aspx

sidst han var forbi før vinter var det den der var problemer med, men da jeg talte med ham idag, kunne der være utallige ja nærmest uudtømmelige muligheder ved lys i olietrykslampen??

på forhånd takHej jeg forstår din frustration.Jeg har på min VP 2 sensorer en press guard der går til lampen og horn og en sensor magen til din som går til instrumentet. Er olie trykket lavt?

Lindegaard
25-04-2012, 14:42
Hej jeg forstår din frustration.Jeg har på min VP 2 sensorer en press guard der går til lampen og horn og en sensor magen til din som går til instrumentet. Er olie trykket lavt?

sådan her er det indrettet:

normalvis når man drejer nøglen, lyder der en hyleton fra alarmen, dette blot for at indikere de virker..

dette har været taget fra da tidligere ejer følte det irriterende at man ikke kunne ha nøglen drejet for at checke div ting, uden at skulle høre på den ekstremt høje tone..

da vi så fik lavet ny varmeveksler på den ene motor omgjorde motor mekken det så, så det var tilbage til det gamle, men kun på den motor han havde rodet med.. den slukker så med det samme ved start..

den anden motor, og det er den jeg taler om, har ikke haft denne hyletone, blot ved at man indsatte og drejede nøglen..

men det har den nu.. ?? alarmen kan påkaldes i 3 tilfælde:

1. ved for høj gearvædske temperatur.

2. ved for høj temperatur i kølesystemet. el.

3. ved for lavt olietryk.

da ingen af de 2 første er mulige, ret efter start, må det selvsagtens, i mine øjne, ha noget at gøre med olietrykket, og det mente min mek også, dvs. han trak bare stikket ud af kontakten, og så holdt den op, men derudover var mine batterikabler, som ellers har virket i al den stund vi har haft skibet, ikke dimentioneret korrekt, de er 35mm2, han siger 50mm2, og det skal laves straks, ifølge ham, osv...

han er af den type der ikke bare reparerer en given del, men hellere skifter til nyt med det samme.. hvilket også kan være ok i nogle tilfælde..

så derfor tænkte jeg lidt om ikke det var noget jeg selv kunne checke..

grunden til han var hidkaldt i første omgang var at jeg havde problemer med at starte den ene motor, og ladelampen blev ved at lyse på den side.. han pegede dog på, efter måling at der var problemer på generator i den anden side (motor), og den har jeg lige fået en ny af, skal monteres her en af dagene, men det var stadig ikke den motor den vidste ladefejl under.. dernast var der et af brændstofsrørerne de har et lille buk, meget svagt, men det kunne risikere at knække osv, og de kunne ikke længere fåes så det skulle laves specielt efter det gamle, og det var ikke biligt. Jeg har dog fundet en forhandler i England som har disse liggende til 500 kr.. ;-)

sorry den lange forklaring..

Softice
25-04-2012, 19:45
sådan her er det indrettet:

normalvis når man drejer nøglen, lyder der en hyleton fra alarmen, dette blot for at indikere de virker..

dette har været taget fra da tidligere ejer følte det irriterende at man ikke kunne ha nøglen drejet for at checke div ting, uden at skulle høre på den ekstremt høje tone..

da vi så fik lavet ny varmeveksler på den ene motor omgjorde motor mekken det så, så det var tilbage til det gamle, men kun på den motor han havde rodet med.. den slukker så med det samme ved start..

den anden motor, og det er den jeg taler om, har ikke haft denne hyletone, blot ved at man indsatte og drejede nøglen..

men det har den nu.. ?? alarmen kan påkaldes i 3 tilfælde:

1. ved for høj gearvædske temperatur.

2. ved for høj temperatur i kølesystemet. el.

3. ved for lavt olietryk.

da ingen af de 2 første er mulige, ret efter start, må det selvsagtens, i mine øjne, ha noget at gøre med olietrykket, og det mente min mek også, dvs. han trak bare stikket ud af kontakten, og så holdt den op, men derudover var mine batterikabler, som ellers har virket i al den stund vi har haft skibet, ikke dimentioneret korrekt, de er 35mm2, han siger 50mm2, og det skal laves straks, ifølge ham, osv...

han er af den type der ikke bare reparerer en given del, men hellere skifter til nyt med det samme.. hvilket også kan være ok i nogle tilfælde..

så derfor tænkte jeg lidt om ikke det var noget jeg selv kunne checke..

grunden til han var hidkaldt i første omgang var at jeg havde problemer med at starte den ene motor, og ladelampen blev ved at lyse på den side.. han pegede dog på, efter måling at der var problemer på generator i den anden side (motor), og den har jeg lige fået en ny af, skal monteres her en af dagene, men det var stadig ikke den motor den vidste ladefejl under.. dernast var der et af brændstofsrørerne de har et lille buk, meget svagt, men det kunne risikere at knække osv, og de kunne ikke længere fåes så det skulle laves specielt efter det gamle, og det var ikke biligt. Jeg har dog fundet en forhandler i England som har disse liggende til 500 kr.. ;-)

sorry den lange forklaring..Har du ikke et el diagram over din motor der må du kunne se om du har en giver eller en giver og en switch der styre olietrykslampen.Den giver du har afbildet er til olietryks instrumentet. Den anden switch er en kontakt der afbryder stel så der kommer over et forud indstillet tryk. Det kan være en ledning der er faldet af og får stel.

Lindegaard
25-04-2012, 20:33
Har du ikke et el diagram over din motor der må du kunne se om du har en giver eller en giver og en switch der styre olietrykslampen.Den giver du har afbildet er til olietryks instrumentet. Den anden switch er en kontakt der afbryder stel så der kommer over et forud indstillet tryk. Det kan være en ledning der er faldet af og får stel.

den gør begge dele, min mek ringede importør af VDO idag mens jeg var der, den er som jeg forstår det jordet via blokken, altså der hvor gevindet er ?? sådan ser det også ud på diagrammet... den ene tilslutning står der G på den anden WK, og så er stel vist som gevindet... de 2 ledninger er påtrykt henholdsvis "oilpres G" og "oilpres W"..
Det diagram jeg har er til Quicksilver instrumentering, og der har den kun 1 tilslutning, min er VDO og lavet som på den identiske BMW, med 2 tilslutninger..
har forsøgt at finde et diagram på nettet uden held...

Lindegaard
25-04-2012, 22:04
den gør begge dele, min mek ringede importør af VDO idag mens jeg var der, den er som jeg forstår det jordet via blokken, altså der hvor gevindet er ?? sådan ser det også ud på diagrammet... den ene tilslutning står der G på den anden WK, og så er stel vist som gevindet... de 2 ledninger er påtrykt henholdsvis "oilpres G" og "oilpres W"..
Det diagram jeg har er til Quicksilver instrumentering, og der har den kun 1 tilslutning, min er VDO og lavet som på den identiske BMW, med 2 tilslutninger..
har forsøgt at finde et diagram på nettet uden held...

og så gik jeg lige ud på værkstedet og den gamle mappe med papirer på skuden, og hvad lå der dér.. et diagram over ledningssystemet fra BMW.. lækkert..

nå nu skal du høre Softice..

Oilpressure sender.. "#45" (betegnelsen på mit diagram) har 2 ledninger.. 1 hvidblå og 1 gråhvid...
ved at følge dem ender den ene i "#22" som er Oilpressure gauge (Öldruckmesser) og den anden ender i "#10" Oilpressure control light.

Ifølge det diagram er der intet andet der vedrører noget med olie.. ;-)

Lindegaard
25-04-2012, 22:51
og så gik jeg lige ud på værkstedet og den gamle mappe med papirer på skuden, og hvad lå der dér.. et diagram over ledningssystemet fra BMW.. lækkert..

nå nu skal du høre Softice..

Oilpressure sender.. "#45" (betegnelsen på mit diagram) har 2 ledninger.. 1 hvidblå og 1 gråhvid...
ved at følge dem ender den ene i "#22" som er Oilpressure gauge (Öldruckmesser) og den anden ender i "#10" Oilpressure control light.

Ifølge det diagram er der intet andet der vedrører noget med olie.. ;-)

diagram

Softice
25-04-2012, 23:12
Kik lige her. Her er en test af senderen:
http://ckdboats.blogspot.com/2010/01/vdo-oil-pressure-gauge-connections.html

Håber dette kan hjælpe dig.

Lindegaard
25-04-2012, 23:23
Kik lige her. Her er en test af senderen:
http://ckdboats.blogspot.com/2010/01/vdo-oil-pressure-gauge-connections.html

Håber dette kan hjælpe dig.

tak.. kan se det er signal på den med G, og WK er en switch...

nu ved jeg ikke lige hvad/hvordan de mener man tester.. men jeg prøvede rent faktisk at sætte mit multimeter på "alarm" satte den ene pol på G og den anden på WK, og ingen lyd kom der, byttede rundt på dem og igen ingen lyd.. men måske det er den forkerte metode..??

må jeg spørge hvordan du fandt det??

har søgt og søgt og fandt kun et diagram på VDO.com..

Lindegaard
25-04-2012, 23:37
tak.. kan se det er signal på den med G, og WK er en switch...

nu ved jeg ikke lige hvad/hvordan de mener man tester.. men jeg prøvede rent faktisk at sætte mit multimeter på "alarm" satte den ene pol på G og den anden på WK, og ingen lyd kom der, byttede rundt på dem og igen ingen lyd.. men måske det er den forkerte metode..??

må jeg spørge hvordan du fandt det??

har søgt og søgt og fandt kun et diagram på VDO.com..

prøver lige med et diagram

og det gik så ikke..

Softice
26-04-2012, 05:17
tak.. kan se det er signal på den med G, og WK er en switch...

nu ved jeg ikke lige hvad/hvordan de mener man tester.. men jeg prøvede rent faktisk at sætte mit multimeter på "alarm" satte den ene pol på G og den anden på WK, og ingen lyd kom der, byttede rundt på dem og igen ingen lyd.. men måske det er den forkerte metode..??

må jeg spørge hvordan du fandt det??

har søgt og søgt og fandt kun et diagram på VDO.com..
Jeg googlede vdo oil press transmitter wiriering diagram og der kom den.
Du skal sætte multimeteret mellem ledningen til olietryks lampen og WK nede ven giveren. Når motoren er stoppet skal du kunne måle 12v når motoren er startet skal der ikke vises noget (0v) med mindre der ingen olietryk er. Hvis dit olietryks instrument viser olietryk så er senderen i stykker.

Lindegaard
26-04-2012, 09:36
Ja der vises lige over 12v nu når den er stoppet...
Har ikke prøvet med motor tændt da jeg ligger på land og ikke tænkte så langt at skulle ha noget længere slange til at sætte på vand indtaget.

Hvis instrumentet viser olietryk er senderen i stykker ?
Troede den ville være ok hvis den kunne vise olietryk?

Den viser nemlig tryk , altså sidst jeg startede den, ikke når den bare står, men det skal den vel heller ikke ?
Den skal vel kun vise trykket når den kører ?

Er næsten 100 % på det er den der er fejl i

Softice
26-04-2012, 10:19
Ja der vises lige over 12v nu når den er stoppet...
Har ikke prøvet med motor tændt da jeg ligger på land og ikke tænkte så langt at skulle ha noget længere slange til at sætte på vand indtaget.

Hvis instrumentet viser olietryk er senderen i stykker ?
Troede den ville være ok hvis den kunne vise olietryk?

Den viser nemlig tryk , altså sidst jeg startede den, ikke når den bare står, men det skal den vel heller ikke ?
Den skal vel kun vise trykket når den kører ?

Er næsten 100 % på det er den der er fejl iHvis der er 12v ved stoppet motor så er det jo godt nok, men hvis der er 12v når motoren kører så er den i stykker. Senderen er 2i1 sender. Det er ok hvis du har olietryk på motoren og instrumentet viser dette, men hvis du har olielampen på hele tiden så er det ikke så godt.Olielampen/ hornet skal jo give dig en advarsel i så fald du mister olietrykket og ikke lige kikker på instrumentet. Lige som din bil.Jeg vil skifte senderen og den pris du henviste til tideligere i denne tråd er nok det billigste du finder med mintre du har en traktor forhandler i nærheden de har måske en der er billigere.Bare huske at få den med det tryk inddeling der passer til din motor
Du kan jo selv skifte senderen dette er ikke noget problem. Bare huske at forbinde ledningerne rigtigt.

Lindegaard
26-04-2012, 23:35
Hvis der er 12v ved stoppet motor så er det jo godt nok, men hvis der er 152-248 kPa) ]12v når motoren kører så er den i stykker. Senderen er 2i1 sender. Det er ok hvis du har olietryk på motoren og instrumentet viser dette, men hvis du har olielampen på hele tiden så er det ikke så godt.Olielampen/ hornet skal jo give dig en advarsel i så fald du mister olietrykket og ikke lige kikker på instrumentet. Lige som din bil.Jeg vil skifte senderen og den pris du henviste til tideligere i denne tråd er nok det billigste du finder med mintre du har en traktor forhandler i nærheden de har måske en der er billigere.Bare huske at få den med det tryk inddeling der passer til din motor
Du kan jo selv skifte senderen dette er ikke noget problem. Bare huske at forbinde ledningerne rigtigt.

regner med at skifte den så snart jeg har fundet ud af med hvor meget bar den jeg har fungerer med...

i brugsanvisningen til motoren står der under motor specifikationer således:

Oil Pressure:

750 RPM 22-36 PSI [1.5-2.5 bar ( 152-248 kPa ) ]
3800 RPM 50-88 PSI [3.5-4 bar ( 345-400 kPa ) ]

mener den jeg har findes i 2 udgaver 5 og 10 bar..
så mon ikke det er den med 5 bar jeg skal anvende??

Softice
27-04-2012, 05:04
regner med at skifte den så snart jeg har fundet ud af med hvor meget bar den jeg har fungerer med...

i brugsanvisningen til motoren står der under motor specifikationer således:

Oil Pressure:

750 RPM 22-36 PSI [1.5-2.5 bar ( 152-248 kPa ) ]
3800 RPM 50-88 PSI [3.5-4 bar ( 345-400 kPa ) ]

mener den jeg har findes i 2 udgaver 5 og 10 bar..
så mon ikke det er den med 5 bar jeg skal anvende??
Der ser ud til at findes 4. En med 2,5,10 og 25 bar. Pil den gamle af og find nummeret og google den. Hvis max tryk 4 bar ved max omdrejninger så vil jeg mene at du skal have 5 eller 10. Hvor langt går dit olietryks instrument op til?

Lindegaard
27-04-2012, 08:11
Der ser ud til at findes 4. En med 2,5,10 og 25 bar. Pil den gamle af og find nummeret og google den. Hvis max tryk 4 bar ved max omdrejninger så vil jeg mene at du skal have 5 eller 10. Hvor langt går dit olietryks instrument op til?

Jeg tager ned og piller den ud igen..
Desværre kan man ikke se noget nummer på den længere..
Så far jeg lige set hvor langt det går op.. mener det er til 8...
Sker der noget ved kortvarigt at starte motoren uden den får kølevand, så jeg kan måle på den ?
Den skal kunne gå 4200 omdrejninger mener jeg BMW specialisten fortalte, derved fandt vi ud af den ikke havde tilstrækkeligt køl og fik lavet ny og større varmeveksler..

Softice
27-04-2012, 09:23
Jeg tager ned og piller den ud igen..
Desværre kan man ikke se noget nummer på den længere..
Så far jeg lige set hvor langt det går op.. mener det er til 8...
Sker der noget ved kortvarigt at starte motoren uden den får kølevand, så jeg kan måle på den ?
Den skal kunne gå 4200 omdrejninger mener jeg BMW specialisten fortalte, derved fandt vi ud af den ikke havde tilstrækkeligt køl og fik lavet ny og større varmeveksler..Man kan godt starte den uden kølevand,men hvis du kører for længe ødelægger du impelleren. Det bedste ville være at pille impelleren ud, men kortvarig skulle der ikke ske noget.

Lindegaard
27-04-2012, 10:54
Tak softice, den med impellerne havde jeg ikke lige tænkt over...

rart med en på sidelinjen så man ikke glemmer noget vigtigt ;-)

Lindegaard
28-04-2012, 00:51
fik den pillet ud idag, og ved hjælpaf en lille ståltandbørste fik jeg renset på bolten, og vupti monstro der ikke dukkede en masse info op.

faldt over en pdf fil hos vist nok importøren, og fandt der præcis den model der passer magen til den jeg har, med alde inskriptioner ens med min...

så skal jeg bare finde ud af hvem der har den ;-)

Softice
28-04-2012, 05:34
fik den pillet ud idag, og ved hjælpaf en lille ståltandbørste fik jeg renset på bolten, og vupti monstro der ikke dukkede en masse info op.

faldt over en pdf fil hos vist nok importøren, og fandt der præcis den model der passer magen til den jeg har, med alde inskriptioner ens med min...

så skal jeg bare finde ud af hvem der har den ;-)Ja man har lov til at være heldig.Hvad er nummeret det kan jo være dem der læser med har en liggende de alligevel ikke bruger?

Lindegaard
28-04-2012, 10:10
Ja man har lov til at være heldig.Hvad er nummeret det kan jo være dem der læser med har en liggende de alligevel ikke bruger?

Den har, ifølge den *pdf jeg kunne downloade hos http://www.bgdk.com/Forside/Marine/VDO-Sensorer-og-kontakter.aspx

et part nummer der er som følger: 360-081-030-017C

går ud fra det må være det VDO's part nummer.

på mit gevind står følgende:

side 1. 0.9 +- 0.15 bar
side 2. 0 - 10 bar
side 3. 8.86
side 4. 30/17

og det passer med det part nummer.

Den går under kategorien: Pressure Sensor with Warning Contact, Common Ground

Connection type A

så hvis nogen ligger inde med en sådan, hører jeg gerne fra jer.

men ikke om så længe da jeg jo gerne skulle ha båden i vandet snart. ;-)

Softice
28-04-2012, 10:29
Den har, ifølge den *pdf jeg kunne downloade hos http://www.bgdk.com/Forside/Marine/VDO-Sensorer-og-kontakter.aspx

et part nummer der er som følger: 360-081-030-017C

går ud fra det må være det VDO's part nummer.

på mit gevind står følgende:

side 1. 0.9 +- 0.15 bar
side 2. 0 - 10 bar
side 3. 8.86
side 4. 30/17

og det passer med det part nummer.

Den går under kategorien: Pressure Sensor with Warning Contact, Common Ground

Connection type A

så hvis nogen ligger inde med en sådan, hører jeg gerne fra jer.

men ikke om så længe da jeg jo gerne skulle ha båden i vandet snart. ;-)
http://www.autoteilemann.de/vdo-sensor-oldruck-360-081-030-017c.html
+ 12.90€ leveret til døren.

Lindegaard
28-04-2012, 11:34
http://www.autoteilemann.de/vdo-sensor-oldruck-360-081-030-017c.html
+ 12.90€ leveret til døren.

Tak softice...

så er der lige præcis en 100 kr sparet i forhold til den der fåes herhjemme.. ;-)

det er jo også vær at ta' med..

desværre er den ikke pt på lager..

har selv søgt efter priser, hvad skrev du i søgefeltet, for jeg fandt intet så billigt...

Softice
28-04-2012, 11:39
Tak softice...

så er der lige præcis en 100 kr sparet i forhold til den der fåes herhjemme.. ;-)
det er jo også vær at ta' med..Så er der jo 100 kr mere til brændstof og det er jo også værd at tage med i disse tider.

Lindegaard
28-04-2012, 14:14
Så er der jo 100 kr mere til brændstof og det er jo også værd at tage med i disse tider.

har selv søgt efter priser, hvad skrev du i søgefeltet ? , for jeg fandt intet så billigt...

billigste på lager var et sted i england til 88 Euro

Softice
28-04-2012, 14:48
har selv søgt efter priser, hvad skrev du i søgefeltet ? , for jeg fandt intet så billigt...

billigste på lager var et sted i england til 88 EuroJeg søgte på partnummeret, men har søgt igen og jeg har heller ikke fundet noget billigere.

Lindegaard
28-04-2012, 14:50
Jeg søgte på partnummeret, men har søgt igen og jeg har heller ikke fundet noget billigere.

Det ser ikke ud til man, så længe den ikke er på lager, kan bestille den, tilføje til varekurv..
så må lige vente lidt ser det ud til.

men tak for info..

er nu tilmeldt email service, så får besked når den igen er på lager

Lindegaard
30-04-2012, 15:00
En hurtig forespørgsel hos importøren, og jeg fik en forhandler adresse i ishøj, hvor jeg kan bestille den, deres vejl. pris er 932 kr. sagde de ved importøren...

Har nu fundet et andet firma seekpart24, der kan den med levering fåes til ca 98€ altså ca 735 kr, lidt dyrere en den du fandt softice, men ikke på lager, men stadig 200 sparet.

Softice
30-04-2012, 21:10
En hurtig forespørgsel hos importøren, og jeg fik en forhandler adresse i ishøj, hvor jeg kan bestille den, deres vejl. pris er 932 kr. sagde de ved importøren...

Har nu fundet et andet firma seekpart24, der kan den med levering fåes til ca 98€ altså ca 735 kr, lidt dyrere en den du fandt softice, men ikke på lager, men stadig 200 sparet.Ja det kan godt betale sig at søge lidt rundt.

Lindegaard
30-04-2012, 22:57
så blev den bestilt... fandt et yderligere sted.. Geiz-24.de totalt leveret 94 Euro..
så er det bare at vente.. utålmodigt he he

Softice
01-05-2012, 04:57
så blev den bestilt... fandt et yderligere sted.. Geiz-24.de totalt leveret 94 Euro..
så er det bare at vente.. utålmodigt he he
Ja så er det bare at vente. Jeg fik søsat i går i strålende solskin og 18 graders varme. I dag er der dømt prøvesejlads. Jeg fik rettet et par små problemer i går, men så skred tiden.

Lindegaard
01-05-2012, 07:44
Ja så er det bare at vente. Jeg fik søsat i går i strålende solskin og 18 graders varme. I dag er der dømt prøvesejlads. Jeg fik rettet et par små problemer i går, men så skred tiden.

Nej hvor dejligt.. ja det må jeg vente lidt med, får bundmalet idag... det er jo fantastisk vejr.
Så er det ellers bare at få tilsluttet ny generator, gjort rent motorrum, og tilsluttet alle instrumenter efter ny aptering, og ellers vente på ny giver..

Fjerner man egentlig stromkabler på batteri, før man sætter ledninger på generatoren ?
God dag.

Softice
01-05-2012, 10:25
Nej hvor dejligt.. ja det må jeg vente lidt med, får bundmalet idag... det er jo fantastisk vejr.
Så er det ellers bare at få tilsluttet ny generator, gjort rent motorrum, og tilsluttet alle instrumenter efter ny aptering, og ellers vente på ny giver..

Fjerner man egentlig stromkabler på batteri, før man sætter ledninger på generatoren ?
God dag.Det vil nok være en god ide bare for at være sikker så sker der ikke noget

Lindegaard
10-05-2012, 15:15
Min mek, som ellers er dygtig udi sit hverv, mente det ville være svært at finde en ny giver..
men med hjælp fra bl.a softice, lykkedes det at finde en i tyskland..

Den er nu ankommet, fra bestilling til ankomst i landet 5 dage, desværre arbejder posten ikke i weekenden, og de mente også at det godt kunne henligge yderligere 3 dage, men igår kom den så undertegnede i hænde..

Jeg bliver lige nødt til at ligge et billede op af indpakningen..

En stor kasse, i den, endnu en kasse omkranset af div for at holde den i skak..
i denne kasse, en stor pose, indeholdene en boble kuvert, hvori mit nyre kære eje befandt sig..

kan se på den gamle giver at den er produceret i 8 md 1986.. den nye 4 md 2011... med de år på bagen, den gamle har , er det jo ikke utænkeligt at det er den der giver alarmen, det krydser jeg ihvertfald fingrene på det er.. den bliver ihvertfald skiftet i morgen..

summa sumarum, tak Softice, som man siger søg og du skal finde..

ps.. det er den nye giver til venstre... he he ;-)

Brugte denne forhandler i tyskland..

www.GEIZ-24.de

og sparede ca. 250 kr i forhold til herhjemme, inkl. fragt.

Lindegaard
12-05-2012, 09:50
Så kom giveren i og ved første drej med nøglen, ingen alarm.. ;-)
Så bliver dét spændende når den bliver startet...
Skal lige skifte den ene impeller.. og i den henseende - der skifter man også den der papir pakning, fik at vide den skulle fedtes ind først... men med hvad, og syntes ikke jeg har læst om dét før... jeg havde jo bare tænkt mig at sætte den i...

Softice
12-05-2012, 14:47
Så kom giveren i og ved første drej med nøglen, ingen alarm.. ;-)
Så bliver dét spændende når den bliver startet...
Skal lige skifte den ene impeller.. og i den henseende - der skifter man også den der papir pakning, fik at vide den skulle fedtes ind først... men med hvad, og syntes ikke jeg har læst om dét før... jeg havde jo bare tænkt mig at sætte den i...Du kan bare give det noget fedt af en art eller vaseline det er også godt bare den får fedt så er du også sikker på den bliver tæt.

Lindegaard
12-05-2012, 21:33
Du kan bare give det noget fedt af en art eller vaseline det er også godt bare den får fedt så er du også sikker på den bliver tæt.

Jeg har noget silikonefedt, er det gangbart ?

Undrede lidt over man skulle bruge det der papir.. hvorfor egentligt ikke bare en flydende pakning á la det man f.eks kan få af plastic padding ? der står at det komplimenterer pakninger af kork, filt, gummi m.m. modstår højt tryk, tåler benzin, smøremiddel, bremsevædske, glykol og vand samt temperaturer fra -60gr til + 250gr...

Softice
12-05-2012, 21:43
Jeg har noget silikonefedt, er det gangbart ?

Undrede lidt over man skulle bruge det der papir.. hvorfor egentligt ikke bare en flydende pakning á la det man f.eks kan få af plastic padding ? der står at det komplimenterer pakninger af kork, filt, gummi m.m. modstår højt tryk, tåler benzin, smøremiddel, bremsevædske, glykol og vand samt temperaturer fra -60gr til + 250gr...Tror det er nemmere med en papir pakning, samt med flydende pakning kan du komme til at få noget ind til impelleren og så ruster/korrodere den ikke sammen.Silikonefedt skulle gøre det. Pakningen skal ikke overfedtes ind bare fugtes så overfladen er våd af fedt.

Lindegaard
12-05-2012, 21:46
Tror det er nemmere med en papir pakning, samt med flydende pakning kan du komme til at få noget ind til impelleren og så ruster/korrodere den ikke sammen.Silikonefedt skulle gøre det. Pakningen skal ikke overfedtes ind bare fugtes så overfladen er våd af fedt.

Tak for det hurtige svar Softice, som vanligt ;-)

Fandt det nødventigt at skifte den ene impeller, så må have en sådan i morgen, de burde være på lager, og så er jeg også ved at være der...

brugte flydende pakning, en lille smule, på gevindet til min nye giver..

mekken anbefalede at påføre noget sådant, inden montage..

Softice
12-05-2012, 21:49
Tak for det hurtige svar Softice, som vanligt ;-)

Fandt det nødventigt at skifte den ene impeller, så må have en sådan i morgen, de burde være på lager, og så er jeg også ved at være der...

brugte flydende pakning, en lille smule, på gevindet til min nye giver..

mekken anbefalede at påføre noget sådant, inden montage..
Kan man købe impeller om søndagen? Det kan vel kun være i Biltema?Køb 2 så har du altid en i reserve hvis uheldet er ude.

Lindegaard
12-05-2012, 21:51
Kan man købe impeller om søndagen? Det kan vel kun være i Biltema?Køb 2 så har du altid en i reserve hvis uheldet er ude.

Tempo bådudstyr, Ishøj...

" Danmarks bedste åbningstider hele året:
mandag - fredag: 09.00 - 17.30
lørdag: 09.00 - 15.00
søn- og helligdage: 10.00 - 15.00 "

det er en ordentlig stor butik, og de har "næsten" alt...

Softice
12-05-2012, 21:53
Tempo bådudstyr, Ishøj...

" Danmarks bedste åbningstider hele året:
mandag - fredag: 09.00 - 17.30
lørdag: 09.00 - 15.00
søn- og helligdage: 10.00 - 15.00 "

det er en ordentlig stor butik, og de har "næsten" alt...Ok ja det er da fint. Har kun handlet der gennem nettet.Lidt langt for en vestjyde ;-)

Lindegaard
12-05-2012, 22:13
Ok ja det er da fint. Har kun handlet der gennem nettet.Lidt langt for en vestjyde ;-)

ja, men for mig er det lige i baghaven ;-)

undrer mig lidt at der er så stor forskel på impeller priser, i de forskellige butikker, helt op til over 400 kr, alt efter mærke selvfølgelig, men alligevel..

Softice
13-05-2012, 05:43
ja, men for mig er det lige i baghaven ;-)

undrer mig lidt at der er så stor forskel på impeller priser, i de forskellige butikker, helt op til over 400 kr, alt efter mærke selvfølgelig, men alligevel..Nogle gange kommer det vel an på indpakningen. Til den gamle motor og denne her købte jeg impeller i biltema og de har virket upåklagelig, men til en helt anden pris. Bare der står Volvo Penta på indpakningen så er det mere end dobbelt pris. Du kan bare se med gløderør jeg skulle have i en anden tråd. VP skulle have 972 for et gløde rør. Jeg endte op med 54 kr pr stk + fragt.

Lindegaard
13-05-2012, 11:27
Nogle gange kommer det vel an på indpakningen. Til den gamle motor og denne her købte jeg impeller i biltema og de har virket upåklagelig, men til en helt anden pris. Bare der står Volvo Penta på indpakningen så er det mere end dobbelt pris. Du kan bare se med gløderør jeg skulle have i en anden tråd. VP skulle have 972 for et gløde rør. Jeg endte op med 54 kr pr stk + fragt.

ja, men her er det lige omvendt, volvo er for en gangs skyld de billigste... de fra JABSCO og Johnson er dyrere.. it's a strange world...

Gløderør, kan man selv skifte dem ?

Det er vel ikke som med tændrør, de holder en del længere gløderør ik ?

Hvordan ser man når de skal skiftes ?

Softice
13-05-2012, 11:34
ja, men her er det lige omvendt, volvo er for en gangs skyld de billigste... de fra JABSCO og Johnson er dyrere.. it's a strange world...

Gløderør, kan man selv skifte dem ?

Det er vel ikke som med tændrør, de holder en del længere gløderør ik ?

Hvordan ser man når de skal skiftes ?Det er dem du forvarmer når du starter din motor ( går ud fra at du skal forvarme ). Gløderør gør det at de antænder din forstøvet diesel når du starter din kolde motor. Jeg tjekkede dem da jeg havde mine dyser ude for renovering så kunne jeg nemlig se dem at de blev ildrøde på spidsen. Jeg havde en der ikke virkede og nu springer den i gang efter 30 sek forvarmning.

Lindegaard
13-05-2012, 11:56
Det er dem du forvarmer når du starter din motor ( går ud fra at du skal forvarme ). Gløderør gør det at de antænder din forstøvet diesel når du starter din kolde motor. Jeg tjekkede dem da jeg havde mine dyser ude for renovering så kunne jeg nemlig se dem at de blev ildrøde på spidsen. Jeg havde en der ikke virkede og nu springer den i gang efter 30 sek forvarmning.

Jo jeg normalt springer mine mine også igang med det samme, havde dog problemer med den ene sidst på sæsonen, men der lå fejlen vist mest i dårlig forbindelse til batteri.. ved direkte forbindelse til batteri og starter med kun 1 m kabel gik den igang med det samme :-)

Nu har jeg skiftet kabler, nye batterisko osv, efeterspændt alle forbindelser, 2 af skoene ved start batterierne var så løse de lige kunne pilles af, så mandag bliver de prøvestartet, og så krydser jeg fingrene for at også den nye giver holder efter start..

Softice
13-05-2012, 18:37
Jo jeg normalt springer mine mine også igang med det samme, havde dog problemer med den ene sidst på sæsonen, men der lå fejlen vist mest i dårlig forbindelse til batteri.. ved direkte forbindelse til batteri og starter med kun 1 m kabel gik den igang med det samme :-)

Nu har jeg skiftet kabler, nye batterisko osv, efeterspændt alle forbindelser, 2 af skoene ved start batterierne var så løse de lige kunne pilles af, så mandag bliver de prøvestartet, og så krydser jeg fingrene for at også den nye giver holder efter start..Held og lykke. Jeg vil ud med min utætte pølletank og have lavet en ny.

Lindegaard
13-05-2012, 23:22
Held og lykke. Jeg vil ud med min utætte pølletank og have lavet en ny.

speciel lavet? det hører jeg gerne om..

Lindegaard
14-05-2012, 22:35
så blev maskinerne startet op her til aften.. begge sprang igang som små missekatte..
dejligt.. dejligt..

udskiftningen af olietryksgiver gav pote, lampen er nu slukket..

der er dog stadig alarm..

ved at trække det ene stik på "watertemp. sender", må være vand temp giver, holdt den op..

altså må¨den anden fejl ligge her.. men er det så kontakten eller kan det "bare" være termostaterne ?

håber det er en termostat som ingenting koster, giveren er en pæn del dyrere...

men ved ikke lige hvordan man finder ud af det...

Derudover må der være et eller andet med den nye generator.. den trækker fint remmene rundt, men den går ikke op på 14 volt på viseren...

læste et sted at man godt kan risikere spolen ikke er magnetiseret og at for at få den igang kan sætte et kabel fra batteri + til generator +, men er ikke sikker..

Lindegaard
14-05-2012, 22:44
faldt lige selv over dette hos skyllermarks:

http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och-rad/felsoka-generatorn

Softice
15-05-2012, 05:01
så blev maskinerne startet op her til aften.. begge sprang igang som små missekatte..
dejligt.. dejligt..

udskiftningen af olietryksgiver gav pote, lampen er nu slukket..

der er dog stadig alarm..

ved at trække det ene stik på "watertemp. sender", må være vand temp giver, holdt den op..

altså må¨den anden fejl ligge her.. men er det så kontakten eller kan det "bare" være termostaterne ?

håber det er en termostat som ingenting koster, giveren er en pæn del dyrere...

men ved ikke lige hvordan man finder ud af det...

Derudover må der være et eller andet med den nye generator.. den trækker fint remmene rundt, men den går ikke op på 14 volt på viseren...

læste et sted at man godt kan risikere spolen ikke er magnetiseret og at for at få den igang kan sætte et kabel fra batteri + til generator +, men er ikke sikker..Herligt at de startede med det samme.
Hvis du har alarm på ved kold motor og kan fjerne alarmen ved at fjerne ledningen så er det temp sensoren der er i stykker. Der er sikkert kun 1 ledning på sensoren?Mener sensoren er st stykke bimetal der giver stel når en given temp er nået.
Generatoren: Instrumentet viser det noget overhovedet, lyser ladelampen? Generatoren skal have + gennem ladelampen for at magnetisere. Lade lampen skal være på 12v/4 w mener jeg for ellers skal den op på en masse omdrejninger for at slukke.

Lindegaard
15-05-2012, 07:29
Herligt at de startede med det samme.
Hvis du har alarm på ved kold motor og kan fjerne alarmen ved at fjerne ledningen så er det temp sensoren der er i stykker. Der er sikkert kun 1 ledning på sensoren?Mener sensoren er st stykke bimetal der giver stel når en given temp er nået.
Generatoren: Instrumentet viser det noget overhovedet, lyser ladelampen? Generatoren skal have + gennem ladelampen for at magnetisere. Lade lampen skal være på 12v/4 w mener jeg for ellers skal den op på en masse omdrejninger for at slukke.

Der sidder en kontakt (se billede), der er godt nok ikke kun 1 ledning forbundet her, det er efter mit diagram, en " wasser temp. geber " (water temp. SNDR.), det er hvis jeg hiver det sorte kabel med den grønne stribe, at alarmen stopper..

Generator:

ladelampen lyser, og fortsætter med det, når motor er startet, så godt på den svenske side jeg linkede til, at den skal ha' + gennem ladelampen for at magnetisere, der står så også noget om at man kan få den igang ved at sætte en ledning imellem + på et af batterierne og D + på generatoren, da denne godt kan være afmagnitifiseret.. ??

Det var jo rimelig nemt at tilslutte ledningerne bag på den nye generator da alle kabler er mærkede og ligedes er de jo på generatoren, og har dobbeltchecket alle de forbindelser..

Kan man måle på ladelampen?

Morten
15-05-2012, 08:35
Dejligt at høre når noget virker - især når der kommer en masse hjælp fra andre. Jeg har lige læst mere eller mindre hele tråden da jeg også har lidt olie problemer :/

Lindegaard
15-05-2012, 09:11
Dejligt at høre når noget virker - især når der kommer en masse hjælp fra andre. Jeg har lige læst mere eller mindre hele tråden da jeg også har lidt olie problemer :/

Ja dejligt med hjælp, og gode forslag til hvad man skal kigge efter...

Fik løst mit olie problem med en ny giver...

Så er der kun problemet med vandtemp kontakt / giver... kan ikke finde nogetsomhelst i diagrammerne der siger " sensor " ....

Softice
15-05-2012, 14:07
Der sidder en kontakt (se billede), der er godt nok ikke kun 1 ledning forbundet her, det er efter mit diagram, en " wasser temp. geber " (water temp. SNDR.), det er hvis jeg hiver det sorte kabel med den grønne stribe, at alarmen stopper..

Generator:

ladelampen lyser, og fortsætter med det, når motor er startet, så godt på den svenske side jeg linkede til, at den skal ha' + gennem ladelampen for at magnetisere, der står så også noget om at man kan få den igang ved at sætte en ledning imellem + på et af batterierne og D + på generatoren, da denne godt kan være afmagnitifiseret.. ??

Det var jo rimelig nemt at tilslutte ledningerne bag på den nye generator da alle kabler er mærkede og ligedes er de jo på generatoren, og har dobbeltchecket alle de forbindelser..

Kan man måle på ladelampen?Generator: Har du kun kørt den motor med den nye generator i tomgang? Hvis du har det prøv at give den lidt gas og se om ladelampen går ud. Evt bytte ladelampen med den anden motor for at se om det virker.Ladelampen skal hvis jeg husker korrekt være på 4 w hvis den er større starter generatoren ikke med at lade før en nogle højre omdrejninger.
Alarm:
Ser ud til at det virker på samme måde som til dit olietryk.

Lindegaard
15-05-2012, 15:26
Generator: Har du kun kørt den motor med den nye generator i tomgang? Hvis du har det prøv at give den lidt gas og se om ladelampen går ud. Evt bytte ladelampen med den anden motor for at se om det virker.Ladelampen skal hvis jeg husker korrekt være på 4 w hvis den er større starter generatoren ikke med at lade før en nogle højre omdrejninger.
Alarm:
Ser ud til at det virker på samme måde som til dit olietryk.

Det skal jeg prøve i morgen, (har fødselsdag idag, så er tidligt hjemme), checker lige med den lampe om den er som den skal..

Der var bare ingenting før.. .

med hensyn til den "kontakt" jeg har siddende, giveren med de 4 tilslutninger, som på billedet , så fandt jeg på siden af mercruiseren et fulstændig identisk stik/kontakt/giver whatever, he he, hvorpå der ingen tilslutninger er (se billede), der er flere udtag på mercruiseren end på den gamle BMW, de anvendes dog ikke..

Så var det jeg tænkte om man ikke bare kunne bytte de 2 ud med hinanden, det er jo lige fedt om der sidder en i der ikke virker, der hvor man alligevel ikke trækker information ud, eller ??

Umiddelbart er de helt ens, og den må derfor også være en giver, blot til noget andet.

ligger lige 2 fotos op...det første er den uden tilslutninger.

Den store røde ledning på billedet sidder ikke til den kontakt selvom det umiddelbart ser sådan ud på billedet.. den går på blokken.

Softice
15-05-2012, 21:09
Det skal jeg prøve i morgen, (har fødselsdag idag, så er tidligt hjemme), checker lige med den lampe om den er som den skal..

Der var bare ingenting før.. .

med hensyn til den "kontakt" jeg har siddende, giveren med de 4 tilslutninger, som på billedet , så fandt jeg på siden af mercruiseren et fulstændig identisk stik/kontakt/giver whatever, he he, hvorpå der ingen tilslutninger er (se billede), der er flere udtag på mercruiseren end på den gamle BMW, de anvendes dog ikke..

Så var det jeg tænkte om man ikke bare kunne bytte de 2 ud med hinanden, det er jo lige fedt om der sidder en i der ikke virker, der hvor man alligevel ikke trækker information ud, eller ??

Umiddelbart er de helt ens, og den må derfor også være en giver, blot til noget andet.

ligger lige 2 fotos op...det første er den uden tilslutninger.

Den store røde ledning på billedet sidder ikke til den kontakt selvom det umiddelbart ser sådan ud på billedet.. den går på blokken.Det havde jeg slet ikke set stort tillykke med dagen.
Mht. til giveren så vil jeg da bare bytte dem for at se om det hjælper.

Lindegaard
16-05-2012, 07:42
Det havde jeg slet ikke set stort tillykke med dagen.
Mht. til giveren så vil jeg da bare bytte dem for at se om det hjælper.

ja, det ville jeg da også umiddelbart tro man kan...
skal bare lige finde ud af hvad der er "bag" den jeg vil bruge, så det ikke "pis..." ud med olie eller sådan he he

Lindegaard
23-05-2012, 19:48
Herligt at de startede med det samme.
Hvis du har alarm på ved kold motor og kan fjerne alarmen ved at fjerne ledningen så er det temp sensoren der er i stykker. Der er sikkert kun 1 ledning på sensoren?Mener sensoren er st stykke bimetal der giver stel når en given temp er nået.
Generatoren: Instrumentet viser det noget overhovedet, lyser ladelampen? Generatoren skal have + gennem ladelampen for at magnetisere. Lade lampen skal være på 12v/4 w mener jeg for ellers skal den op på en masse omdrejninger for at slukke.

så kom skuden i vandet..
endelig muligt at checke det hele under sejlads til pladsen..

som før, lyste lade lampen endnu efter start af motor, men ligeså snart den fik bare lidt gas slukkede den igen.. det må være et problem løst (tils videre)

lagde mærke til en ting.. mine batterimålere er de analoge typer (med viser) og der står de lige omkring 13, 13,2 v.. men på min GPS som også viser volt, vsiger den 13,78 v så det må vel siges at være ok..

med hensyn til alarmen, så viser min køletemp 60- 65 grader, så det må simpelthen være kontakten den er gal med... hmmm ned og skrue..

så skal jeg bare lige finde ud af hvor mange bar mit olietryk skal vise.. i tomgang står de fint omkring 2, ved sejlads siger den ene 3-3,5 bar, den anden 3,5 - 4 bar.. hvilket stiger i takt med at den får gas..

Softice
24-05-2012, 05:19
så kom skuden i vandet..
endelig muligt at checke det hele under sejlads til pladsen..

som før, lyste lade lampen endnu efter start af motor, men ligeså snart den fik bare lidt gas slukkede den igen.. det må være et problem løst (tils videre)

lagde mærke til en ting.. mine batterimålere er de analoge typer (med viser) og der står de lige omkring 13, 13,2 v.. men på min GPS som også viser volt, vsiger den 13,78 v så det må vel siges at være ok..

med hensyn til alarmen, så viser min køletemp 60- 65 grader, så det må simpelthen være kontakten den er gal med... hmmm ned og skrue..

så skal jeg bare lige finde ud af hvor mange bar mit olietryk skal vise.. i tomgang står de fint omkring 2, ved sejlads siger den ene 3-3,5 bar, den anden 3,5 - 4 bar.. hvilket stiger i takt med at den får gas..Så er du jo klar til pinse turen med kanon vejr.

Generatoren: Det ser ud til at det virker.
Analog voltmeter er vel ikke så nøjagtige. det bedste resultat får du vel ved at måle direkte på batterierne.det lyder normalt.

Alarmen: Ja det må være kontakten. Fik du byttet rundt? Er det kølevandsalarm? Nogle alarmer har flere funktioner såsom temp, tryk og har set nogle indlæg med lav olie i drev.

Ang. olietrykket kan du vel finde i din manual hvad den bør ligge inden for.

Held og lykke. Nyd det gode vejr.
Jeg vil ikke sejle de næste 4 uger da jeg skal/er på vej på arbejde. Pt sider jeg i Paris fordi Air France for engang skyld gik i strejke med deres ground crew så de ikke kunne få losset bagage da vi landede med det resultat jeg ikke nåede min flyver sydpå.

Lindegaard
24-05-2012, 08:11
Så er du jo klar til pinse turen med kanon vejr.

Generatoren: Det ser ud til at det virker.
Analog voltmeter er vel ikke så nøjagtige. det bedste resultat får du vel ved at måle direkte på batterierne.det lyder normalt.

Alarmen: Ja det må være kontakten. Fik du byttet rundt? Er det kølevandsalarm? Nogle alarmer har flere funktioner såsom temp, tryk og har set nogle indlæg med lav olie i drev.

Ang. olietrykket kan du vel finde i din manual hvad den bør ligge inden for.

Held og lykke. Nyd det gode vejr.
Jeg vil ikke sejle de næste 4 uger da jeg skal/er på vej på arbejde. Pt sider jeg i Paris fordi Air France for engang skyld gik i strejke med deres ground crew så de ikke kunne få losset bagage da vi landede med det resultat jeg ikke nåede min flyver sydpå.

Hej Softice

Det kunne ligeså godt ha sket hos S.A.S min ven, siger jeg, der har arbejdet dér som steward i 17 år inden en arbejdsskade, der er skyld i mine rygproblemer. .
Det er altid irriterende for passagererne.. sorry.. håber du kan fordrive tiden med et og andet i den ellers udemærkede lufthavn, ikke den bedste, Singapore slår med adgang til at svømme sig en tur i det fri med udsigt til startog landinger he he

Fandt olietrykket og det ligger inden for det det skal, hvilket vil sige at det hjalp at få skiftet min olitryksmåler..
Nu mangler jeg bare at få testet det ved de høje omdrejninger ude på søen..
i frigear går den også inden for rammen ved 3800 rpm.

Altså der hvor kontakten sidder, der kommer den retur fra varmtvands beholderen.
Den går fra motor, for, til varmtvandsbeholder, dernæst retur til motor, bag, og lige hvor den går ind sidder denne kontakt...

nej har ikke fået byttet rundt endnu, den sidder så uhandy at jeg ikke rigtig kunne komme til med ryggen den anden dag, nu har jeg restituerert mig så forsøger igen..

Ifølge manualen er der kun 3 muligheder for alarm på mine typer af motorer.. (standard)

1. olietryk (oil pressure is too low)

2. Kølevands temp er for høj (cooling system temp too high)

3. Gearolie temp er overdreven ? (transmission fluid temp is excessive)

da alarmen kommer selv ved stilleståenden, blot ved at sætte nøglen i, så hælder jeg til at det er selve kontakten det er galt med, meeeen, man ved sgu aldrig.
og som sagt fik den lov at køre godt og vel 45 min uden temp på køl steg til mere end 60-65 grader uden den store belastning dog...

god arbejdslyst, med hvad end du nu laver, god pinse og så håber jeg du snart kommer afsted.

Claus

Softice
24-05-2012, 08:23
Hej Softice

Det kunne ligeså godt ha sket hos S.A.S min ven, siger jeg, der har arbejdet dér som steward i 17 år inden en arbejdsskade, der er skyld i mine rygproblemer. .
Det er altid irriterende for passagererne.. sorry.. håber du kan fordrive tiden med et og andet i den ellers udemærkede lufthavn, ikke den bedste, Singapore slår med adgang til at svømme sig en tur i det fri med udsigt til startog landinger he he

Fandt olietrykket og det ligger inden for det det skal, hvilket vil sige at det hjalp at få skiftet min olitryksmåler..
Nu mangler jeg bare at få testet det ved de høje omdrejninger ude på søen..
i frigear går den også inden for rammen ved 3800 rpm.

Altså der hvor kontakten sidder, der kommer den retur fra varmtvands beholderen.
Den går fra motor, for, til varmtvandsbeholder, dernæst retur til motor, bag, og lige hvor den går ind sidder denne kontakt...

nej har ikke fået byttet rundt endnu, den sidder så uhandy at jeg ikke rigtig kunne komme til med ryggen den anden dag, nu har jeg restituerert mig så forsøger igen..

Ifølge manualen er der kun 3 muligheder for alarm på mine typer af motorer.. (standard)

1. olietryk (oil pressure is too low)

2. Kølevands temp er for høj (cooling system temp too high)

3. Gearolie temp er overdreven ? (transmission fluid temp is excessive)

da alarmen kommer selv ved stilleståenden, blot ved at sætte nøglen i, så hælder jeg til at det er selve kontakten det er galt med, meeeen, man ved sgu aldrig.
og som sagt fik den lov at køre godt og vel 45 min uden temp på køl steg til mere end 60-65 grader uden den store belastning dog...

god arbejdslyst, med hvad end du nu laver, god pinse og så håber jeg du snart kommer afsted.

Claus
Takker så er / var vi i samme branche. Jeg er helikoptermekaniker ved Bristow Helicopters i Afrika.
Held og lykke de næste par ture er helt sikker på du får løst problemerne.
Mvh Jan

Lindegaard
24-05-2012, 08:37
Takker så er / var vi i samme branche. Jeg er helikoptermekaniker ved Bristow Helicopters i Afrika.
Held og lykke de næste par ture er helt sikker på du får løst problemerne.
Mvh Jan

Det er da rigtigt, det har du vist sagt på et tidligere tidspunkt, da jeg i starten kiggede efter båd i england...

Rigtig god pinse..

Mvh

claus

Softice
24-05-2012, 20:51
Det er da rigtigt, det har du vist sagt på et tidligere tidspunkt, da jeg i starten kiggede efter båd i england...

Rigtig god pinse..

Mvh

claus
Jeps. God pinse til dig også.

Lindegaard
27-05-2012, 00:09
Så blev de 2 kontakter byttet rundt...

Det viste sig at den konatkt der også sad på blokken, men ingen forbindelser havde, også dækkede over kølevand.. altså da jeg skruede den ud var det kølevand der kom ud af hullet...

De er nu byttet, og jeg har ikke længere alarm.. stikket passede direkte på, kontakterne har eksakt samme inskribtion, bortset fra at den har 2192 stemplet, og den anden 2297.
alle andre tal osv. er det samme. Aner ikke hvad de ovenstående numre står for, men det er ikke partsnumeret, som er 89EL007...

Et andet prob er nu opstået..

glødelampen går ikke ud... valgte at tælle til 10 og så starte, sprang igang, og nu gik glødelampen ud ... mystisk...

fandt frøvrigt en engelsk side, hvor en gut havde samme problem, altså med kontakten.
de kan ikke længere fremskaffes, da leverandøren for længst er gået ned, men det er vist noget med at man fra mercruiser side længe har praktiseret en anden løsning med noget short wirering af forbindelserne, netop til gløderørene, men forstår sgu ikke lige hvad de mener..

er der nogen der har et bud på dette:

You have to cut the glow plug wiring out of the circuit.

So you connect the 2 wires for the water temp only.

The way the circuitry works is it cuts the glow plug circuit off when the engine is hot. It just means now you will have the glow circuit operating a short time on warm start up.

We have had to do this for several years now. We searched hi and low for a 4 pin and you just cant get one.

Using the 2 wire sender i previously mentioned is the offical Mercruiser rework.