termostat [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : termostat


goffy
29-04-2012, 12:06
Nogen der ved hvordan man får termostaten ud af huset, skal man bare rykke den ud eller er der noget der holder den fast ?

goffy
29-04-2012, 15:07
Har fået termostaten ud, jeg havde overset gummi ringen der holder den på plads:(

Softice
29-04-2012, 20:43
Har fået termostaten ud, jeg havde overset gummi ringen der holder den på plads:(Var det prøveturen i dag der spillede et puds? Det bliver min tur i morgen eftermiddag til søsætning.

goffy
29-04-2012, 21:02
Var det prøveturen i dag der spillede et puds? Det bliver min tur i morgen eftermiddag til søsætning.

Det var turen fra ophalerpladsen til min plads i havnen :( tempereturen på motoren steg til godt 15 gr mere end den plejer at vise og lige da jeg overvejede at slukke begyndte den at falde igen, men den faldt til 60 gr og blev der. den plejer at vise ca 70 gr. Da jeg startede igen efter et par timer lavede den samme nr. igen :dizzy: men jeg kom dog en tur ud til Klubøen. Da jeg sejlede hjem fra Øen kom den ikke over 60gr.:dizzy:

Softice
29-04-2012, 21:05
Det var turen fra ophalerpladsen til min plads i havnen :( tempereturen på motoren steg til godt 15 gr mere end den plejer at vise og lige da jeg overvejede at slukke begyndte den at falde igen, men den faldt til 60 gr og blev der. den plejer at vise ca 70 gr. Da jeg startede igen efter et par timer lavede den samme nr. igen :dizzy: men jeg kom dog en tur ud til Klubøen. Da jeg sejlede hjem fra Øen kom den ikke over 60gr.:dizzy:Den trængte nok til lidt motion.

goffy
29-04-2012, 21:13
Det var også min tanke, men den har altid vist ca 70 gr og nu kan jeg kun få den til at køre med enten 85 gr eller kold på 60 gr.
jeg har haft termostaten ude og prøvet den i en gryde vand og ved de prøver jeg har lavet er termostaten fuld åben ved 80 gr og helt lukket ved 60 gr. Kunne godt have en mistanke om noget andet (ved ikke hvad) for pumpen giver masser af vand. :(

Softice
29-04-2012, 21:18
Det var også min tanke, men den har altid vist ca 70 gr og nu kan jeg kun få den til at køre med enten 85 gr eller kold på 60 gr.
jeg har haft termostaten ude og prøvet den i en gryde vand og ved de prøver jeg har lavet er termostaten fuld åben ved 80 gr og helt lukket ved 60 gr. Kunne godt have en mistanke om noget andet (ved ikke hvad) for pumpen giver masser af vand. :(Ja det lyder da underligt.

goffy
30-04-2012, 19:14
Så er fejlen fundet og det er termostaten. Fik lige i samme ombæring afprøvet pumpen for lige at udelukke den. pumpen fylder en 10 liter spand på 5 sek :D
jeg afmonterede termostaten og samlede det igen. havde motoren til at køre i en halv time med propellen igang ved 1200 rpm, manifold - top og blok var stadig kold og viseren i temperatur måleren stod helt i bund og havde ikke rørt sig ud af starthullet.
Tvivler på at chokeren slår fra ved så kold motor så sejladsen må begrænses til små ture indtil en ny termostat er monteret.
bare lidt mærkeligt at termostaten åbnede da jeg prøvede den i en gryde varm vand.

lille tut
30-04-2012, 21:37
Hejsa Preben
Hvordan ser det ud med tærring nu du har div afmont kan det ses den er saltvandskølet.

Skal have båden i vandet imorgen, håber lige det går fejlfrit:eek:

goffy
30-04-2012, 21:44
Hejsa Preben
Hvordan ser det ud med tærring nu du har div afmont kan det ses den er saltvandskølet.

Skal have båden i vandet imorgen, håber lige det går fejlfrit:eek:

der er intet tæring at se nogle steder, ligner en helt ny, lidt brunt snask som kan gnides af med en finger, men ingen rustskaller. Jeg har jo også altid 1 1/2 times sejlads i ferskvand (åen) inden jeg er i havn, så skyllestudsen bliver aldrig brugt. :D

lille tut
01-05-2012, 11:41
der er intet tæring at se nogle steder, ligner en helt ny, lidt brunt snask som kan gnides af med en finger, men ingen rustskaller. Jeg har jo også altid 1 1/2 times sejlads i ferskvand (åen) inden jeg er i havn, så skyllestudsen bliver aldrig brugt. :D

Det er jo dejligt når den ser sådan ud, ja det har meget at sige med 1,5 time i ferskvand, tror næste vinter projeckt bliver mont af ferskvands system

goffy
06-05-2012, 17:33
Mine problemer med kølingen er tilsyneladende ikke ovre sssurr
Den nye termostat blev monteret og jeg startede maskinen i 20 min med propellen til at køre, temperaturen blev på godt 70 gr. Da vi så startede bededag blev den s.... for varm igen, temperaturen steg til godt 90gr for så at falde igen til godt 70 gr :dizzy::dizzy: og da turen gik hjemad igen Søndag steg den kun til de godt 70 gr og blev der. fatter ikke en dyt, men nu bliver vandpumpen åbnet så jeg kan se hvordan impellen ser ud.

Softice
06-05-2012, 18:15
Mine problemer med kølingen er tilsyneladende ikke ovre sssurr
Den nye termostat blev monteret og jeg startede maskinen i 20 min med propellen til at køre, temperaturen blev på godt 70 gr. Da vi så startede bededag blev den s.... for varm igen, temperaturen steg til godt 90gr for så at falde igen til godt 70 gr :dizzy::dizzy: og da turen gik hjemad igen Søndag steg den kun til de godt 70 gr og blev der. fatter ikke en dyt, men nu bliver vandpumpen åbnet så jeg kan se hvordan impellen ser ud.Der kan vel sidde et eller andet i kølekanalerne. Har du tærezink i motoren?

BrianL
06-05-2012, 18:45
Er det under større belastning (omdrejningstal) at den bliver varm ?

Eller er det ufhængigt af belastningen ?

goffy
06-05-2012, 19:17
det er faktisk uden belastning. Når jeg har startet og har motoren til at stå og brumme med 1100-1200 rpm for at den skal blive varm, så stiger den til godt 90 gr for så pludselig at falde til normal temp. Det trælse er at det ikke er hvergang jeg starter den opfører sig sådan. Ny termostat blev monteret men det ændrede ikke på opførslen :(
jeg har også prøvet at sejle uden termostat og da blev motoren ved med at være så kold at temperatur viseren intet kunne vise.
Min pumpe giver masser af vand, men har en ide om at trykket måske er for lav og vil prøve at afmontere impellen.
termostaten er org.volvo 160F (ca 71C) som den gamle også hed.

Norvik20"
08-05-2012, 00:53
Det lyder dæleme mærkeligt Goffy.
Kunne det ikke 'bare' være temp-føler eller instrumentet den er gal med?

goffy
08-05-2012, 17:04
tror ikke det er viseren det er galt med, jeg kan normalt lige holde hånden på manifolden, men ikke nu :(
Er der nogen der ved hvor meget tryk søvandspumpen skal lave ? ?
Jeg afmonterede pumpen/impellen og impellen ser fin ud (blev skiftet sidste år) og da jeg havde samlet det igen prøvede jeg at starte uden at have slangen fra pumpen monteret hvor den går ind i termostathuset. vandstrålen kan let stoppes med en tommeltot, så spørgsmålet er om pumpen er slidt og derfor ikke kan overvinde trykket ud gennem udstødningen ??
Ideer modtages da jeg næsten er på bar bund.

Ps.Jeg prøvede at puste i slangen hvor vandet går ind i manifolden og der er fint hul igennem.

Softice
08-05-2012, 17:44
tror ikke det er viseren det er galt med, jeg kan normalt lige holde hånden på manifolden, men ikke nu :(
Er der nogen der ved hvor meget tryk søvandspumpen skal lave ? ?
Jeg afmonterede pumpen/impellen og impellen ser fin ud (blev skiftet sidste år) og da jeg havde samlet det igen prøvede jeg at starte uden at have slangen fra pumpen monteret hvor den går ind i termostathuset. vandstrålen kan let stoppes med en tommeltot, så spørgsmålet er om pumpen er slidt og derfor ikke kan overvinde trykket ud gennem udstødningen ??
Ideer modtages da jeg næsten er på bar bund.

Ps.Jeg prøvede at puste i slangen hvor vandet går ind i manifolden og der er fint hul igennem.
Pumpe/impeller slidt, utæt søvandsfilter, ikke helt åben søventil eller noget der stopper sien under bunden.Mit søvandsfilter var ikke ordentlig skruet fase derfor kunne jeg ikke suge kølevand.

goffy
08-05-2012, 18:30
her er et billede af kølesystemet.
jeg har ingen søvandsfilter monteret. pumpen suger gennem drevet og ved nærmere eftertanke suger den også gennem en oliekøler. jeg vil prøve at afmontere slangerne for at tjekke for skidt. Jeg syntes egentlig at pumpen giver masser af vand, men der er ikke ret meget tryk på vandet.
jeg har jo også prøvet at starte uden termostat og da blev motoren ikke varm , den var så kold at viseren ikke rørte på sig.
det er dælme nogle mærkelige symptomer den har :dizzy:
ny impeller blev bestilt i søndags hos Nytdrev, den må snart dukke op

lille tut
08-05-2012, 21:12
Hej Preben
Du kan komme forbi mig imorgen jeg har impel og pumpehus som ikke er slidt så kan du få det prøvet af.
Har også en ny termostat til en 7,4 hvis den passer over i en 3 må du prøve den varer nr 3853983 kan se den ikke passer ifølge varer nr

pajero
09-05-2012, 10:03
Det var turen fra ophalerpladsen til min plads i havnen :( tempereturen på motoren steg til godt 15 gr mere end den plejer at vise og lige da jeg overvejede at slukke begyndte den at falde igen, men den faldt til 60 gr og blev der. den plejer at vise ca 70 gr. Da jeg startede igen efter et par timer lavede den samme nr. igen :dizzy: men jeg kom dog en tur ud til Klubøen. Da jeg sejlede hjem fra Øen kom den ikke over 60gr.:dizzy:

Hej Goffy
Det der ligner noget jeg kæmpede lidt med for et par år siden, motoren blev varm i tomgang og ved havnefart, men ved marchhast. var alt ok pga. det høje vandtryk der naturligt opstod ved indsugningen. Det viste sig at søvandspumpen kunne suge falsk luft pga. utætheder ved simmeringe og sugeslangestuds på selve drevet, jeg ved ikke om SX drevet har de samme problemer men det er et kendt problem på f.eks 270 drevet som jeg har.
Ps: jeg løste problemet ved at føre et nyt søvandsindtag ind gennem bunden, det dur bare.
Mvh Bjarne

goffy
09-05-2012, 10:37
Ideen med at tage vandet anden sted burde ikke kræve det helt store, da jeg er så heldig at have en søvandsindtag i bunden lige ved siden af motoren, fra den tidligere maskine. En ide der nok er værd at overveje TAKKER :D

goffy
09-05-2012, 11:11
Hej Preben
Du kan komme forbi mig imorgen jeg har impel og pumpehus som ikke er slidt så kan du få det prøvet af.
Har også en ny termostat til en 7,4 hvis den passer over i en 3 må du prøve den varer nr 3853983 kan se den ikke passer ifølge varer nr

Takker for tilbudet, vil lige afvente den nye impel fra Nytdrev og prøve at gennemgå alle slanger og forbindelser

goffy
17-05-2012, 13:21
Lige en opdatering af problemet med kølingen.
Jeg startede jo med at skifte termostaten og virkningen udeblev. Jeg konstanterede i mellem tiden at pumpen gav masser af vand men der var ikke meget tryk på vandet ! !
Ny impeller modtaget fra NYTDREV og monteret og tilsyneladende hjalp det, men jeg syntes stadig ikke der var meget tryk på vandet. Den gamle impeller havde kun sejlet 1 sæson og lignede derfor stadig en helt ny.
Nu troede jeg så problemet var løst, men nej efter båden havde lagt stille et par dage prøvede jeg at starte igen og der var ingen vand igen igen
sssurr:eek:sssurr:eek:sssurr:eek:
et nyt pumpehus blev bestilt hos Volvo og da jeg monterede den kom der masser af vand og med masser af tryk på :D:D:D:D:D
Håber satme problemet er løst nu.
Til jer med Volvo kan jeg oplyse at man kan nøjes med at købe et nyt pumpehus og ikke behøver at købe en komplet pumpe med bagplade og remskive. Volvo nr. 3858115 pris incl. fragt knap 1000 kr (se billedet længere oppe i tråden indlæg. 19 men nummeret der er ændret 3858115). En komplet koster 3995 kr :dizzy: