View Full Version : Anders Kr`s rystende motor
Snakkede med Anders i dag han har nogle problemer med sin GM 3,0èr den vibrerer helt vildt medmindre han monterer nogle vægte på svinghjulet (!)
Bestemte mig så til at lave denne tråd hvor vi kan forsøge at hjælpe ham.
Først og fremmest er motoren en "hybrid" blok mv er skiftet på et tidspunkt og det tyder på at motoren generelt er samlet af dele fra flere årgange mv
Anders har mistanke til at svinghjulet ikke passer på motoren og er årsag til vibrationerne - det er absolut muligt men da vibrationerne er ret kraftige kunne der også tænkes andre muligheder.
Jeg vil foreslå at Anders måler svinghjulet op (micrometerur på siden) og måler axialt og vertikalt slag i svinghjulet og lige siger hvad måleuret viser
Jeg kunne mistænke at det er et "hjemmelavet" svinghjul GM 3,0èrne er nemlig leveret med flere svinghjul afhængig af årgang - og ikke alle passer sammen boltcirklerne er forskellige og tandkransen skiller også mellem årgangene
Når det er gjort kunne man have mistanke til koblingen - er den lige? hvis du sætter opretterdorn ind i koblingen med fedt på spidsen - og trækker den ud igen uden at dreje den - træder tænderne så lige dybt i fedten hele vejen rundt? hvis ja drev så motoren 1/4 omgang og prøv igen - træder den stadig lige?
Jeg går ud fra at dette billede er af anders motor - det er i hvert fald det billede han har sat ind på Nytdrev`s forum
http://gemdet.nu/4/84469picture_002.jpg
Miss Mancini
30-09-2008, 19:00
Ja, noget tyder på at den er helt gal med Anders´s motor.
Da Anders ringede til mig tidligere i dag omkring problemet med rystelserne, var min første kommentar: Svinghjulet er defekt. For alle tilfældes skyld, anbefalede jeg ham at tage en snak med en fagkyndig ( ENN red. ) for at få hans umiddelbare vurdering af problematikken.
Når motoren er startet op uden at være monteret i båden - som vist på pallen - så er der iflg. Anders ingen rystelser at mærke på motoren. Rystelserne kommer først, når motoren monteres i båden og startes op.
Det er underligt.
Jeg har kigget mine journaler igennem og der findes flere forskellige typer svinghjul til Mercruiser 3.0 liter motor:
12" ( diameter ), 157 tænder på tandkransen
13 3/4" ( diameter ), 168 tænder på tandkransen.
14" (diameter ), 180 tænder på tandkransen.
En af eksploderet skiste jeg er i besiddelse af, kan jeg se en svingningsdæmper der er monteret forrest på motoren ( krumtappen ).
Kan det tænkes, at denne svingningsdæmper ikke er monteret korrekt ?
En anden mulighed kunne være den vulkaniserede kobling, der er vredet.
Bundakslen i drevet, er ikke 100% lige ( båden har været grundstødt ) og "slår" sig så vidt jeg husker 4/10 mm. Hvad siger, ENN ? Er det acceptabelt ? Hvor meget må bundakslen i drevet "slå" sig ?
Jeg mener at den slet ikke må være skæv.
Bundakslen - mener du drivakslen med kardanledene? den må man slå et per 100 dele helst slet intet
Jeg vidste ikke at den havde været startet uden for båden - og at den der gik fint - det er jo nye oplysninger.
Hvordan er det når den startes i båden uden drev monteret (monter vandslange på vandtilgangen - så kører den fint uden drev)
Hvordan går den så?
Går den fint uden drev monteret - og opretningen er perfekt + i har kontroleret at koblingen ikke er skæv (det gøres som beskrevet med dorn med fedt på - man måler 4 gange hvor motoren tørnes 90`for hver måling) så skal drivakslen med kardanledene skiftes
Miss Mancini
30-09-2008, 19:50
Bundakslen - mener du drivakslen med kardanledene? den må man slå et per 100 dele helst slet intet
Jeg vidste ikke at den havde været startet uden for båden - og at den der gik fint - det er jo nye oplysninger.
Hvordan er det når den startes i båden uden drev monteret (monter vandslange på vandtilgangen - så kører den fint uden drev)
Hvordan går den så?
Går den fint uden drev monteret - og opretningen er perfekt + i har kontroleret at koblingen ikke er skæv (det gøres som beskrevet med dorn med fedt på - man måler 4 gange hvor motoren tørnes 90`for hver måling) så skal drivakslen med kardanledene skiftes
Nej, med bundakslen mener jeg skrueakslen.
Motoren ryster kraftigt når den er monteret i båden uden drev på iflg. Anders.
Motoren kunne være oplagt at medbringe til Værkstedsdag til et nærmere gennemsyn af kobling, svinghjul etc.
Et par billeder mere fra anders
Anders kr
30-09-2008, 20:01
Vi Har målt både kobling og svinghjule op for skævheder, der er intet af det der kaster noget af betydning!
Motoren blev startet ude fra båden, der virbrere det den stod på bare i stedet for motoren, så derfor troede vi at problemet var fundet, det viste det var det ikke da den kom i båden igen :-(
Nu ved jeg ENN lægger et par billeder ind af den måde vi har vejet svinghjulet af på, vi har sat ca 200gram på.!!!! men nu står motoren helt stille, og ryster ikke,
Men jeg har GM, numrene på motoren, dog ikke det originale motor nummer da det er en ny bolk der er kommet i, med ny bolk, stembler og så vidre.
Den er fra 2000, Her er de numre jeg kan finde
Motor nummer. GM14097080-83-00
Svinghul . 14088647N -- GM340Y --- ( rund cirkel med stort ”B” )
Motor nummer fra den gammle motor. 4649662
Men som det ser ud nu, virker vores løsning, og vi har rettet alle skøv hedder, og prøvet at line motoren op og prøvede med en dorn, med fedt på doren som ENN beskriver, og det er OK.
nu er det næste problem mit nye tændings system jeg har fået med, et transister tændingssystem, når det bliver sat på stiller den, den forkerte vej, altså jo flere omdrejninger motoren tager, jo længere efter top tænder den :-S
Sådan skal et 3.0 svinghjul se ud
http://i12.ebayimg.com/05/i/001/07/c8/70e7_1.JPG
http://i14.ebayimg.com/07/i/001/07/c8/7223_1.JPG
dit ser ikke sådan ud anders - hvor mon det svinghjul stammer fra? - mit gæt er fra en ældre 1,5èr og da slaglængden er en ande på de 2 motorer får du den aldrig til at være i balance
den række huller der er boret halvt inde på svinghjuler hvem har lavet dem?
lidt mere info fra mercruiser
For the year 2000 GM is shipping these engines with a 14" flywheel.
If you are replacing a 92 - 99 engine, reuse your 12 3/4" flywheel.
If you are replacing a pre- 92 engine you must purchase a late
model 12 3/4" flywheel
Jeg er overbevist om at den renoverede motor ikke er blevet forsynet med et matchende svinghjul anders - det er derfor du har balanceringsproblemer
Anders kr
01-10-2008, 07:30
ENN
Jeg giver dig helt ret i det ikke ligner det der sidder.!
Men der er boret 2 huller så de er ovale, så det svinghjul jeg har kunne gå på, hvem der har lavet dem, vides ikke. dog ved jeg det er fra 2001??? men det er jo også underligt der er købt nyt svinghjul et år efter der er købt ny blok?
Men jeg prøver den løsning, var har lavet med at afveje det var har, og prøve at sejle med det. og hvis det bare funker bliver det løsningen, ellers må jeg jo få fat i et anden svinghjul,
Dog skal svinghjulet nok skiftes på et tidspunkt hvis vi finder det rigtige, men lige nu handler det bare om at få den på vandet:dizzy:
Men iden du kom med at finde en motor der var frostsprængt, var da temlig god, hvis prisen var rigtige, så man kunne tage alle de gode dele til mig selv, sådan så man kunne få en mere "sammenhængende" motor med de "rigtige" dele.
og ikke mindst få prøvet min tænding af igen igen, hvis motoren altså virker nu når den kommer i båden i morgen, :o) eller den har bare at virke da jeg vil på vandet i weekenden ;-)
Anders kr
04-10-2008, 15:05
Ja,:dizzy::dizzy::dizzy:
Nu som man gik og troede alt var godt, og man kunne komme på vandet, så fik jeg startede den op på land med det samme jeg kom hjem, efter min far havde prøvede at afbelancere den, og troede det var kanons,
Men jeg var lidt i tvivl da vi starede den på bukkende, når ja,
Vi smider den da bare op i båden da det måske bare var mig,!
Men nej da vi satte den i båden igen igen igen igen. rystede den ligeså meget som førRainsmileyRainsmileyRainsmileyRainsmileyRainsmi ley:mad::mad::mad::confused::eek:
Så nu har vi skrevet til hansen racing, hvor blokken i sin tid er blevet solgt ( http://www.hansenmarine.se/hmmotorer.php )
Og høre om de kan sige os hvilket svinghjul med sikkerhed passer.
Men vi er dertil også komme frem til at det skulle være en uoriginalt blok ?? er dette rigtig? jeg fik det at vide da jeg ga faktura nummert på motoren til triton,? nummret er dette : MP0B181S
Ja nu står vi og ved slet ikke i hvilken retning vi skal gå? skal man købe anden motor? eller ja vi er løbet tør for ider
Hej Anders,
Måske et dumt spørgsmål, men har I prøvet med et originalt svinghjul?
Det er ikke motorophængene?
Blokken er næppe uoriginal da motorblokke ikke mig bekendt fremstilles uoriginalt (det er der simpelthen ikke noget marked for - og omkostningerne til støbeforme bearbejdning etc er enorme - så motorblokke findes aldrig uoriginalt)
Men Anders - det er svært at vide præcis hvad der er galt da det er en "hybrid" motor (=samlet af flere motorer af forskellig årgang ) og med ukendt historik - har den nogensinde gået ordentligt?? - og hvad blev der sidst rodet med da den begyndte at ryste???
Skulle jeg finde fejlen var der nok i min verden kun den "store model" nemlig at skille motoren ad - veje stempler/plejlstænger - få krumtappen afbalanceret - og få det rigtige svinghjul - efter den tur er fejlen med sikkerhed fundet og motoren vibrerer ikke mere end den skal - men det er jo en større omgang.
Måske Hansen Racing kan fortælle hvor motoren stammer fra og hvad der er galt med den - jeg tipper på et forkert svinghjul (eller rettere - det svinghjul på billedet er med sikkerhed forkert).
Anders kr
04-10-2008, 16:57
Hej lars.
Spørgsmålet du stiller vil jeg også gerne kunne svare "ja det har vi"
Men det kan jeg desværrer ikke som du kan læse i denne tråd vides det ikke pga, af manglene information på motoren hvilket der passer, og motoren er efter signe af hvad jeg har fået at vide, ikke original,
Men så fik jeg også at vide hvis motoren var fra 2000 som jeg har kvitering på, så kan det udstødningssystem ikke side der, da det ikke passer til nyere motore?:dizzy::dizzy:
Så jeg er helt rundt på gulvet, så mit gæt ud i den blå luft, ville være hvis det var bygget uoriginal, at den er bygget efter en original mercruiser fra en starten af 80,erne så blokken er ny med stempler og sådan, men selve motor designet er gamelt.!
Og motor ophængne er testet, og vi er tilfredse med hvad vi kan få dem til at vandre.
Anders kr
04-10-2008, 17:02
ENN.
Ja svinghjulet er forkert.! det er vi jo enige om, og jeg er da også villig til at købe et nyt hvis jeg med sikkerhed kan få et vide hvilket jeg skal købe, da jeg også er sikker på det vil løse mine rystelser.
Men der er ingen der kan fortæller hvad jeg skal købe.
Vi er også derude hvor vi snakke ny motor, Har jeg jo fået i hovede hvad en motor skal koste efter mit gamle udskift, og syntes de motore jeg kan finde er voldsomt dyrer i forhold til jeg kun ga 4800 får min NYE gamle 3,0 jeg hentede i sverige, og solgte min 2,5 for 4000,- plus div små ting, så rundt regnet kostet det mig små 2000,-
Og det finder jeg det jo næppe til igen,
Men for at sige det ligeud, som det står nu er motoren jo ikke brug/salgsbar.
Miss Mancini
04-10-2008, 17:50
Det må være muligt at få oplyst hos en Mercruiser forhandler, hvilket svinghjul der passer til det nummer din motorblok har.
Jeg tvivler nu også stærkt på, at der findes en uoriginal motorblok til Mercruiser 3.0 liter ( og også til andre Mercruiser motorer ), og dermed et andet svinghjul.
Der findes uden tvivl tonsvis af renoverede motorer til Mercrusier 3.0´er, men næppe uoriginale.
Anders kr
04-10-2008, 17:56
Jeg har en nummer på motoren hvor der står:
GM14097080-83-00
Men der ingen der kan bruge det til noget.
Jeg har dog også dette er der nogen der kan finde noget til de numre?
1M 03310 RQ
Jeg skal ikke kloge mig for meget, men førhen brugte mercruiser da f.eks. chevroletmotorer, og jeg forstår ikke hvorfor et uoriginalt men afballanceret svinghjul, skulle få en motor til at ryste.
Egentligt savner jeg lidt logik i det her, hvis motoren kører uden rystelser uden for båden, må rystelserne skyldes det, der her bliver monteret her.
Ellers må man pakke den ind i sort plast, så den ikke opdager, den er blevet flyttet.
Mercruiser og Volvo benytter skam stadig GM / Chervolet motorer - men Anders spurgte om en "uoriginal" motorblok - og motorblokken til hans GM 181`(også kaldet "Iron Duke" blandt GM fanatikere) er kun produceret originalt - altså af GM
Alle GM`s marine motorer kan ses her:
http://www.gm.com/experience/technology/gmpowertrain/engines/specialized/marine/marine_engines.jsp
Det er disse motorer der ligger til grund for både Volvo Penta og ercruisers benzin i/o motorer
Selve motoren - GM 181`Alias Mercruiser/Volvo Penta 3,0 har sin rod tibage til begyndelsen af 1960èrne og er i dag GM`s mest producerede (i antal) industrimotor - den bruges i Brandpumper - nødgeneratorer - og som bådmotor - den findes i versioner der kører på alt fra Gas til Kerosin
Selve svinghjulet er ikke nødvendigvis i balance - og skal muligvis heller ikke være det - det kan være sådan at der er støbt "vægtklodser" ind i svinghjulet for at kompensere for fx uligevægt i Krumtap mv det afgørende er at hele massen der roterer sammen (Svinghjul og Krumtap og Stempler er i balance når de roterer sammen) - og det er anderse`s ikke den vibrerer voldsomt - formentligt fordi svinghjulet er til en ældre 2,5 liters Chevolet/gm
Det forklarer da stadig ikke, hvorfor den kun ryster i båden.
Nej det er helt rigtigt - men Anders er nu også blevet lidt i tvivl om om den rystede eller ej uden for båden - jeg vil godt satse på at det er et forkert svinghjul - der findes vist 3 forskellige til den GM 3,0 motor - helt afhængig af årgangen - og de kan ikke byttes rundt
Anders har faktisk flere problemer med motoren end bare rysteriet (har nemlig talt telefon med ham flere gange) tændingen er fra en ældre model med platiner etc
Anders fik imidlertid ikke bare en hybridmotor ved købet men også en kasse dele hvor der bla. lå en elektronisk tænding m strømfordeler etc - den er heller ikke kommet til at virke - dens tændingskurve syntes at passe på en motor med omvendt rotationsretning (altså - ved højere omdrejninger burde tændings avanceringen betyde at den stillede tændingen til at tændte tidligere) - men det fungerer omvendt på det tændingsanlæg - det stiller tændingen til senere og motoren kan ikke køre med det overhovedet
He He - han har dælme fået et par vinteropgaver ham Anders - men energien fejler ikke noget ved jeg;)
http://www.powerpage.dk/tuning_diverse_2svinghjulandkobling.aspx
Her tales der ikke om indstøbte vægtklodser, og jeg har heller aldrig hørt om det på de Mercury kurser, jeg har deltaget i, eller andre steder for den sags skyld, så min påstand er, løber det, passer det på flancen og er det afballanceret, så er det ikke her fejlen ligger.
Anders siger han har målt at svinghjuler løber som det skal (med micrometerur) men der sidder et par solide vægtklpdser støbt i det monterede svinghjul - og anders har forsøgt at neutralisere rysteriet ved at bolte yderligere nogle på til at ophæve dem - prøv at se de vedhæstede billeder i tråden - men ligevidt er han
Det hører med til historien at boltecirklen til svinghjulsboltene ser ud til at have været ændret (filet hullerne ovale) men anders har ikke afmonteret svinghjulet endnu - det svinghjul hører ikke til på den 3,0 ikke engang boltecirklen til svinghjulsboltene der forbinder svinghjul og krumtap passer Rainsmiley
Svinghjul er ofte balanceret sammen med krumtap og skal af den årdag monteres i en bestemt stilling - på en Mercruiser/gm 3,0 er der også en styrestift der gør at svinghjulet kun kan monteres i en position
http://www.mercruiserparts.com/images/COMMON/12215.png
http://www.mercruiserparts.com/images/COMMON/11910.png
Anders - prøv at kigge på denne side - der er reservedelskataloger for alle årgangene af 2,5èren og 3,0èren - måske det kan hjælpe dig
http://www.mercruiserparts.com/selectModels3.asp?type_id=4
jeg købte engang en morris, hvor motoren rystede en del, det viste sig at det ene stempel havde sat sig og vredet krumtappen en lille smule. Det var så gået løs igen og motoren kørte igen, men ikke ret længe.
Anders kr
05-10-2008, 09:32
Grunden til den ikke ryster når det er taget ud af båden, må simpelhen være at de bukke den står på absovere vibrationer bedre end vi troede.ØV
Når men jeg brugte min aften igår på at søge på numre, og se hvad jeg kunne finde ud af med det hjul jeg nu har, og det ser ud til at være et svinghjul fra en GM 351. fra 86 til 89.
Om dette er helt sandt,???
Men det største hjælp jeg kunne få ville være hvis der var en der kunne omkode mit GM nummer på blokken, til noget jeg kunne bestille reserve dele efter. Fx. et nyt sving hjul som passer.
Motoren er taget ud igen, og jeg tog gerne et billede af svinghjulet men det hænger ned i torge :-( eller kunne jeg jo bare tage det af og tage et billede af forsiden og bagsiden, vores forsøg med vægt klodserne gik ud på at udligne de mod vægt der sidder på bag siden, da efter hvad jeg kan finde ud af, på en 3,0 der sidder ikke noget indstøbte vægt klodser.!?????
Men ENN hvis du siger man kun kan få de rigtige på,
Ved du så hvor jeg kan købe et sving hjul til en mercruiser 3,0 fra 2000. nu må jeg jo gøre noget. evt link,
Anders kr
05-10-2008, 09:36
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56514398
Såden et som dette, passer jo til en 3,0 men lige meget hvilket et jeg finder ser de ens ud?
Miss Mancini
05-10-2008, 10:02
Du har en faktura fra Hansen Racing på motoren. Jeg handler enkelte reservedele hos Hansen Racing og vil gerne tage en snak med dem, for at finde ud af hvilket svinghjul der skal sidde på din motor, og evt. om de dele der er købt ind til motoren er korrekte og passer sammen.
Send mig gerne en kopi af fakturaen fra Hansen Racing, så skal jeg tage kontakt til dem med det samme.
Jeg sender dig en PM med min adresse. Hvis du kan scanne fakturaen, er du også velkommen til at sende den på mail til mig....:comp:
Anders kr
05-10-2008, 10:18
Rolf,
Mail med kopi af kviteringen er sendt til dig på mail :-)
Miss Mancini
05-10-2008, 10:23
Rolf,
Mail med kopi af kviteringen er sendt til dig på mail :-)
Takker...:)
Anders kr
05-10-2008, 10:39
Tror vist det er mig der takker ;-)
Miss Mancini
08-10-2008, 06:16
En af mine kunder har en defekt 3.0´er i garagen, hvor vi kan låne svinghjulet for at se om det passer til Anders´s motor.
Jeg henter svinghjulet i dag, så Anders kan montere det i weekenden.
Anders kr
08-10-2008, 07:27
Det er bare Supér ;-)
Glæder mig vildt, da jeg håber på vi så kan nå at smide båden i vandet her i weekenden, får at lige se om det virker.!
Så det er bare Perfekt og selvfølgelig passer der perfekt og motoren køre kanons når det kommer på ;-) he, vi kan jo lige starte den op med det samme du kommer med det Rolf, men er det muligt du eller vi kan hente det fredag? sådan så vi kan smide motoren i fredag også, så er der en chance får at få en prøve tur i båden søndag nøøj jeg glæder mig.
Og tusinde tak IGEN Rolf. det er bare top service.!
Bliver godt nok interessant at høre om det har hjulpet.! :):)
Krydser fingre.. :)
Hvis det brugte svinghjul er det rigtige så vil det afhjælpe problemet - det vil jeg godt vædde på:grin:
Miss Mancini
08-10-2008, 10:08
Hvis det brugte svinghjul er det rigtige så vil det afhjælpe problemet - det vil jeg godt vædde på:grin:
Det brugte svinghjul har siddet på motoren i mange år, så mon ikke det er det rigtige.
Motoren er blot defekt pga. gennemtæring i motorblokken.
Normalt ville man sætte prisen efter udbud og efterspørgsel, men i Anders´s tilfælde vil jeg se bort fra denne praksis.....:)
Gad vid, hvad han var villig til at betale for svinghjulet....:)
På hvilken motor har det siddet i mange år??
Der er som bekendt flere svinghjulsversioner på mercruisers 3,0 motorer og svinghjulet skal passe på årsmodellen af motoren - det er der vort problem startede nemlig med at finde ud af præcis hvilken motor anders havde (årgang= og hvilket svinghjul der så ville passe
Der er også flere startmotortyper afhængig af hvilket svinghjul der er på motoren
Miss Mancini
08-10-2008, 10:37
På hvilken motor har det siddet i mange år??
Der er som bekendt flere svinghjulsversioner på mercruisers 3,0 motorer og svinghjulet skal passe på årsmodellen af motoren - det er der vort problem startede nemlig med at finde ud af præcis hvilken motor anders havde (årgang= og hvilket svinghjul der så ville passe
Der er også flere startmotortyper afhængig af hvilket svinghjul der er på motoren
Jeg kan ikke huske årgangen, men mener omkring 1990.
Anders kr
08-10-2008, 11:01
Jeg er helt sikker på det passer og virker ;-)
Og prisen Rolf hvis det virker, så finder vi nok ud af det, prisen er næsten "underordnet" hvis det virker he
Jeg vil bare ha motoren i båden, og ha det hele til at virker, inden vinteren
Anders - du må endeligt holde os orienterede - det er et spændende projekt du har gang i der:)
Jeg er overbevist om at dit vibrationsproblem ligger i svinghjulet
Anders kr
08-10-2008, 12:33
Ja, selvfølgelig holder jeg denne tråd op to date.
Men det er helt sikkert mit problem ligger i svinghjulet poppe poppe
Men når motoren så virker så opretter jeg lige et tråd til min tændings problem pchackkk
Og når det så virker og planen båden bliver prøve sejlet, derefter bliver ALT intræk taget ud til ombetrækning, og der skal lægges nyt gulvtæppe,
Så skal der laves lidt på motor hatten og et lille ha ude i næsen og så skal båden males fra fenderlisten og op, og så skal bundmalingen bare lige af også. men så har jeg vist også dækket mig ind med arbejde til i vinter, og min lille shake står stadig og plager for at få en motor og styring på, men det kommer jo nok også, så jeg har rigligt at tage mig til :popcorn:
Miss Mancini
09-10-2008, 17:17
Så har jeg skaffet et brugt svinghjul til Anders´s motor.
Svinghjulet har en diameter på 325 mm incl. startkrans ( jeg har ikke omregnet det til tommer ).
Der står på bagsiden af svinghjulet:
GM3
366861N
Så har jeg skaffet et brugt svinghjul til Anders´s motor.
Svinghjulet har en diameter på 325 mm incl. startkrans ( jeg har ikke omregnet det til tommer ).
Der står på bagsiden af svinghjulet:
GM3
366861N
HMMMM kan du ikke skaffe ham et der passer endu værre end det gamle ?
Ellers skal jeg se på hans hånlige grin hvergang han overhaler mig hele næste sommerChefff
Anders kr
10-10-2008, 07:19
Jess,
Du kan lige så godt vende dig til det DDriver
Når den kommer på vandet igen er jeg dælme glad,
Og den lille jeg har glæder jeg mig også bare HELT vildt til at komme afsted med, den skal du nok få en tur i til foråret, eller sommer?:eek:
Jess,
Du kan lige så godt vende dig til det DDriver
Når den kommer på vandet igen er jeg dælme glad,
Og den lille jeg har glæder jeg mig også bare HELT vildt til at komme afsted med, den skal du nok få en tur i til foråret, eller sommer?:eek:
Det glæder jeg mig til, øv der er lang tid til foråret lige nu Rainsmiley
Anders kr
10-10-2008, 07:39
Ja det er der desværre,
Men om vi vil eller ej, så kommer foråret jo igen, og vinteren er jo god til lige få lavet de ting ved båden man gerne vil. så det er jo både godt og skidt, men det ville da være bedst hvis det var sommer året rundt.
Bare lidt dyrt, men det er jo et alternativ boattt
Anders kr
11-10-2008, 18:18
Mens jeg arbjede hård til værksteddagen, wwwioliin
Arbejde mig far med at få et svinghjul til at passe, og vi fik startede den op, Ja så ser det fantastisk nok ud til at virke, hmm meennn nu tør jeg jo ikke sige noget før den har være startet oppe i både, men er nu MEGET sikker på det virker, og svinghjule er et 12 3/4" 152 tænder fra 1979.Ja der skulle næsten lige være et bevis på den faktisk har sejlet, og rent faktisk også har været i vandet mens jeg har ejet den.!
http://gemdet.nu/5/1223744768img_1339.jpg
http://gemdet.nu/10/1223744866img_1444.jpghttp://gemdet.nu/6/1223744952img_1446.jpg
http://gemdet.nu/8/1223745053img_1447.jpg
http://gemdet.nu/6/1223745358img_1450.jpg
http://gemdet.nu/12/1223745512img_1448.jpg
FEDT..!!
krydser fingre..
Anders kr
11-10-2008, 18:31
JA... det har du også bare at gøre, fordi hvis ikke det virker, ved jeg jo nu hvem der glemte at krydse fingre, og så vanker der;) :spacesmiley:
Miss Mancini
11-10-2008, 18:33
Der er plads til en V6 eller V8 motor i dit motorrum.....Har du overvejet at skifte motoren ? Jeg har en 4.3 liters V6´er stående med drev og transom..:)
Lige klar til at montering.....:)
Anders kr
11-10-2008, 18:37
Ja det siger du godt nok du kunne da også være sjovtDDriver
Men tror det handeler lige for tiden om, bare fo den til at være "funktionel" båd, så den kan sejle, og så skal dem som sagt om polstres og males om til foråret, der skal købes motor+styring+div ting og propeller til min lille shake også,, og bil skulle der også være plads til når jeg fylder 18 lige om lidt. så altså jeg må lige prøve at styre mig, hvis der skal være til det heleRainsmiley
Men kunne helt sikker værer sjovtDDriver
Anders kr
12-10-2008, 12:44
SKal i ikke bare sige
DET VIRKER DDriver
@Anders - håber du kan se det nu..
http://fenderen.dk/forum/picture.php?albumid=58&pictureid=715
Miss Mancini
12-10-2008, 13:21
SKal i ikke bare sige
DET VIRKER DDriver
Virker det med mit svinghjul ??????
Anders kr
12-10-2008, 15:16
Ja det er med det svinghjul vi hentede i Holbæk, som vi lavede om, og nu fungere det bare perfekt og hele båden står samlet som den skal:D
Perfekt..
Godt gået Anders..!! og Rolf ;)
Anders kr
12-10-2008, 16:02
Ja det har vist krævede en stor indsats for alle side, og tak til Rolf, og esben, og andre der har hjulpet på vej med råd og gode ider:)
Men nu ja nu skal de jo bare lige prøve sejles, og forhåbendlig går det godt, og hvis det går godt, Skal jeg da vist lige ha en tur på mit nye wakeskate:dizzy:
Ja det har vist krævede en stor indsats for alle side, og tak til Rolf, og esben, og andre der har hjulpet på vej med råd og gode ider:)
Men nu ja nu skal de jo bare lige prøve sejles, og forhåbendlig går det godt, og hvis det går godt, Skal jeg da vist lige ha en tur på mit nye wakeskate:dizzy:
har du fået prøvesejlet og er problemet løst
Miss Mancini
20-10-2008, 09:18
Anders har ringet til mig i weekenden. Nu fungerer motoren som den skal, men drevet hyler som en rundsav, når motoren er startet.......:(
Er du sikker på at det er Mercriser drivlinie der er i båden ? Ud fra alle de problemer du har haft, lyder det mere til at være en OMC drivlinie.....:)
Anders kr
20-10-2008, 16:33
Så Rolf, nu tager vi det roligt ;)
INgen forhastninger, vi er ved at finde ud af hvad vi skal gøre ved dette problem, der er jo flerer muligheder, :dizzy:
havde den den lyd før også?
Ændrer det sig når drevet står helt til den ene side?
Ændrer det sig når du smørrer gimballejet?
Hvordan ser gearolien ud?
Anders har ringet til mig i weekenden. Nu fungerer motoren som den skal, men drevet hyler som en rundsav, når motoren er startet.......:(
Er du sikker på at det er Mercriser drivlinie der er i båden ? Ud fra alle de problemer du har haft, lyder det mere til at være en OMC drivlinie.....:)
sagde en der taler af erfaring :D:D:D:D
Anders kr
20-10-2008, 17:12
Jeg er ikke sikker på noget :dizzy::dizzy::dizzy::dizzy::dizzy:
Jeg er bare sikker på der et problem, og til hvert problem er der en løsning, når men det så er sagt,
Tror jeg bare jeg skal ha nogen nye lejer, bruge en weekend på at skifte dem, eller hvor mange det nu er,
Og også kan jeg bag efter finde uda af at lejerne i den nederste del af drevet også er def. så kan jeg jo med glædigt skifte lejer i hele drevet, :-( Nytdrev???
Men det lyder som det er et firkantet leje, og lyden er den sammen all round,
Olien er nogen lunde, ( ved heller ikke hvornår den er skiftet sidst men jeg har noget stående til at skifte det )
Jeg troede jeg havde købt en båd hvor motor og drivlinie endelig var i orden, meeen man skal sku ikke blive for hurtig glad når det omhandler ældre båd,:cry::cry::cry::cry::cry:
Jeg er ikke sikker på noget :dizzy::dizzy::dizzy::dizzy::dizzy:
Jeg er bare sikker på der et problem, og til hvert problem er der en løsning, når men det så er sagt,
Tror jeg bare jeg skal ha nogen nye lejer, bruge en weekend på at skifte dem, eller hvor mange det nu,
Og finde uda af bag efter at lejerne i den nederste del af drevet også er def.
Men det lyder som det er et firkantet leje, og lyden er den sammen all round,
Olien er nogen lunde, ( ved heller ikke hvornår den er skiftet sidst men jeg har noget stående til at skifte det )
Jeg troede jeg havde købt en båd hvor motor og drivlinie endelig var i orden, meeen man skal sku ikke blive for hurtig glad når det omhandler ældre båd,:cry::cry::cry::cry::cry:
var den ikke billigt til salg på bådgalleri for en kort bemærkning ?
Anders kr
20-10-2008, 17:19
tror jeg ikke,:dizzy:
tror jeg ikke,:dizzy:
Nå så må det have været en anden der var lidt træt af det hele:p
Anders kr
20-10-2008, 17:23
Det kan jeg ikke ude lukke :cry:
ChristianX
20-10-2008, 18:05
Der var nu en med samme billede som du har i din profil på baadgalleri, der oprettede den for et par dage siden;)
Der var nu en med samme billede som du har i din profil på baadgalleri, der oprettede den for et par dage siden;)
Jeg var tæt på at byde en 10er, men det ville NÆSTEN være tarveligtDDriver
Anders kr
21-10-2008, 16:01
Ja og jeg var tæt på kaste den i havenen med trailer :-) så var den potte ude, men omvendt har jeg jo så heller ingen båd,
Når men det er jo bare lige finde ud hvilke dele jeg skal bruge, og så få det lavet hurtigst muligt..
Men der her weekend kommer til at gå med noget andet end arbejde, en 18års fødselsdag, kan sagtens tage en hel weekend :happy0167:
Miss Mancini
21-10-2008, 17:00
Ja og jeg var tæt på kaste den i havenen med trailer :-) så var den potte ude, men omvendt har jeg jo så heller ingen båd,
Når men det er jo bare lige finde ud hvilke dele jeg skal bruge, og så få det lavet hurtigst muligt..
Men der her weekend kommer til at gå med noget andet end arbejde, en 18års fødselsdag, kan sagtens tage en hel weekend :happy0167:
Vi på fenderen.dk drikker HOF.......:)
Hvornår skal vi møde op for at fejre din fødselsdag og se på dine både...:) ?
Tillyke med den store dag Anders, og velkommen i de voksnes rækker.
Så er det måske ved at være tid til den berømte frække fadøl :happy0167:
Anders kr
22-10-2008, 16:21
He,
Det er godt nok en af mine venner der fylder 18,:happy0167:
Men i må da gerne sige tillykke den 11 januar igen :p
Når gearet er skilt ad, og prøver deperat og få fat i Rolf, men netværket tillader ikke at ringe :cry::cry:
Miss Mancini
22-10-2008, 16:30
He,
Når gearet er skilt ad, og prøver deperat og få fat i Rolf, men netværket tillader ikke at ringe :cry::cry:
Hvordan er standen på lejer og gearhjul ?
Husk at reservedele kan være dyrere end at købe en fabriksny over- eller underdel til drevet.
Anders - skal drevet renoveres skal der bruges en del specialværktøj og gearhjul skal shimses op og lejer skal forspændes temmeligt præcis samt geartryk skal tages med mærkeblåt - gøres det ikke havarerer de fleste drev indenfor få drifttimer (bare spørg rolf)
Jeg ville først få et overblik over hvad der er galt (er det bare et gimballeje?) men er det gearhjulene og lejerne der er slidte i enten det øvre eller det nedre drev så ville jeg uden enhver tvivl sætte et nyt drev på da reparationen koster en formue hvis man skal købe værktøj etc. samtidigt kræver den type reparationer meget fagkundskab og træning hvis det skal udføres så det holder på længere sigt
Anders kr
22-10-2008, 16:54
Vi har fundet fejlen,
Det er det første leje, det kommer ude på den vandrette aksel, det støder op mod en kant og hvis der bare har været 2 dråber vand, kan de ligge der, og da båden stod stille fra 2001, til 2005, er der kommer grav rust i det ene leje, men gearhjul, ser ud til aldrig at ha kørt. og det ser fint ud,
Men jeg skal bruge 2 nye lejer, men jeg kan stadig ikke ringe til Rolf og bestille dem.!:dizzy:
måske Rolf hvis du ser denne besked du gider prøve Ringe til mig??
Og GIMBE lejet har vi lige skiftet da vi havde motoren ud, det lød som en kæde sav i tom gang
He,
Np men så må du klare dig med pepsi max lidt endnu :happy0167:
Anders kr
22-10-2008, 17:50
;)
Du har selvfølgelig helt ret :happy0167:
Miss Mancini
22-10-2008, 18:33
Vi har fundet fejlen,
Det er det første leje, det kommer ude på den vandrette aksel, det støder op mod en kant og hvis der bare har været 2 dråber vand, kan de ligge der, og da båden stod stille fra 2001, til 2005, er der kommer grav rust i det ene leje, men gearhjul, ser ud til aldrig at ha kørt. og det ser fint ud,
Men jeg skal bruge 2 nye lejer, men jeg kan stadig ikke ringe til Rolf og bestille dem.!:dizzy:
måske Rolf hvis du ser denne besked du gider prøve Ringe til mig??
Og GIMBE lejet har vi lige skiftet da vi havde motoren ud, det lød som en kæde sav i tom gang
Der har vist været seriøse problemer med TDC hele dagen. Der er mange der har ringet forgæves til mig hele dagen.
I løbet af aftenen, har telefonen kimet konstant.
Anders kr
22-10-2008, 18:38
:cry: jeg kan stadig ikke ringe til nogen ! :dizzy:
Anders kr
24-10-2008, 15:19
nej nej, men nettet er gået ned, der nogen der har gravet et kabel over :o( men har da fået snakket med ham
nej nej, men nettet er gået ned, der nogen der har gravet et kabel over :o( men har da fået snakket med ham
Bind en gammel omc motor om halsen på ham og smid ham i havnen :D
Anders kr
05-11-2008, 15:58
http://gemdet.nu/9/1225900683img1470.jpg
http://gemdet.nu/17/1225900832img1472.jpg
http://gemdet.nu/12/1225901029img1474.jpg
http://gemdet.nu/15/1225901354img1476.jpg
Sådan modtog jeg mit leje til mit drev, fik at vide af sælger det bliver sendt sådan fra USA,? Jeg syntes det er en meget uansvarlig måde at sende et leje på, da det bare kan ligge og rasle rundt i kassen, Lejer er jo som regle lavet inden for 1/4 1000mm, og da jeg er vant til at håndtere lejer ved jeg hvilken betydning dette kan ha, fx hvis fabrikkanten lover 10års levetid kan jeg resikere at der nu kun er en levetid på 5?
Men kunne jeg være så fræk at sende det ind og få det målt op og se om det har taget skade, da sælger sagde de havde håndteret dem sådan i 35 år uden noget problemer, jeg holder på der har været problemer men uvisheden fra kunderne kom bare dem til gode.! jeg er sq sur over fagfolk ikke kan finde ud at håndtere et leje, når de siger de har være i faget 35 år.!
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.