Skurrende lyd fra Bravo III drev ved sving [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Skurrende lyd fra Bravo III drev ved sving


mlarssen
18-07-2012, 06:18
Hej alle,

Jeg fik i forbindelse med vinterservice checket mit drev. Her var beskeden at der havde været vand i drevet og at Kardanled, bælg mv. skulle skiftes. Dette blev gjort med en ikke helt lille regning til følge. Jeg har nu sejlet på ferie i båden og har vel i alt sejlet ca 30 timer siden reperationen. Nu oplever jeg ved sving med båden at der kommer en skurrende lyd fra z-drevet (larm ud over det sædvanlige) som så vidt jeg kan læse mig til betyder slid eller skade på Kardan led. Hvordan skal jeg forholde mig til dette? (jeg er stadig på ferie i båden men vil gerne sejle hjem før båd evt tages på land og reperares). Kan jeg sejle med båden trods det beskrevne problem og bør der i forhold til mekanikeren som lavede reperationen i første omgang være en reklamationssag?

Mvh
Mikkel

Horizonblue
18-07-2012, 11:05
Hvis der blev lavet et korrekt service i vinter, lyder det mærkeligt at der allerede er noget galt igen. Man kunne fristes til at tro, at der er noget som mekanikeren har glemt at skifte...... Men det er svært at afgøre, før den nøjagtige fejl er fundet.

Jeg turde godt sejle med det i et stykke tid, men for nedsat kraft, ikke noget med at blæse afsted, lange stræk i et hug, eller dreje skarpt for fuld hammer. Sejl din ferie færdig i rolig tempo, vær selvfølgelig opmærksom på om lyden ændrer sig.

Få fat i mekanikeren med det samme præsenter ham for problemet.

molboen
18-07-2012, 13:18
Det lydder som om det er gimballejet der er brugt op, evt pga vand. men det er jo normalvis ret godt smurt i fedt. det kan først ses når det kommer ud om det er brugt op eller om der er rust på kulerene