Yanmar diesel kan ikke tage max. rpm? [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Yanmar diesel kan ikke tage max. rpm?


thg
23-07-2012, 09:11
Mine forældre har en Jeanneau Merry Fisher 695 m. en Yanmar 4LH-HTE 140 hk. turbo diesel m. fast skrueaksel.

Max. rpm er opgivet til 3300, hvilket det også fint var sidste år.

De har kun været ude at sejle enkelte gange i år og har aldrig fået sejlet "hurtigt" - men da de så i går gav den fuld gas, måtte de konstatere at den max. kan komme op på ca. 2400-2500 rpm og at der kommer en stor sort røgsky! Derudover kan den nu ikke komme op at plane som den plejer!

Det er ikke pga. begrogninger i bunden, da den er ny klargjordt inden den blev lagt i vandet i maj. Henover vinteren har den fået skiftet hele den faste skrueaksel (pga. slør i lejet) og derudover er propellen også blevet malet med bundmaling, som vist ikke er 100% glat malet, men jeg tvivler på det har noget med det at gøre, eftersom den laver den sorte røgsky!

Nogen ideer?

nicolajjetrider
23-07-2012, 09:46
Den sorte røgsky skyldes uforbrændt diesel.

Imø lyder det til at den staller når den når ladetrykskurvens accelrationspunkt.
Det kan være skovlhjulet på Turboen sidder fast.
= Ingen effekt, motoren arbejder uden turbo hjælp og får derfor ALT for meget diesel i forhold til effekt.
Af med slangen på fronten af turboen og mærk om skovlhjulet rotere fint og uden slør.


Den nye model ses nedenfor, kan ik lige fuske billedet fra Yanmar 4LH-HT, men kurverne er stort set identiske.
http://www.simplicity-marine.com/Simplicity/images/Yanmar_4LH-DTE_Curves.jpg

thg
23-07-2012, 10:27
Manualen kan iøvrigt ses her: http://svkarenm.webs.com/YANMAR_4LH_operation%20manual.pdf

thg
23-07-2012, 11:16
Den sorte røgsky skyldes uforbrændt diesel.

Imø lyder det til at den staller når den når ladetrykskurvens accelrationspunkt.
Det kan være skovlhjulet på Turboen sidder fast.
= Ingen effekt, motoren arbejder uden turbo hjælp og får derfor ALT for meget diesel i forhold til effekt.
Af med slangen på fronten af turboen og mærk om skovlhjulet rotere fint og uden slør.


Den nye model ses nedenfor, kan ik lige fuske billedet fra Yanmar 4LH-HT, men kurverne er stort set identiske.
http://www.simplicity-marine.com/Simplicity/images/Yanmar_4LH-DTE_Curves.jpg


Det må vi få tjekket, men syntes bare det lyder underligt at det skulle ske henover vinteren...

Peter508
23-07-2012, 11:42
Jeg havde samme problem med min for 2 sæsoner siden...

Det viste sig at være tilstoppede filtre.....så 2 nye filtre på og problemet var løst.

thg
23-07-2012, 11:51
Jeg havde samme problem med min for 2 sæsoner siden...

Det viste sig at være tilstoppede filtre.....så 2 nye filtre på og problemet var løst.


Hvilke filtre?

Oliefilter+brændstoffilter er udsk. henover sommeren sidste år og båden har sejlet meget få timer siden - måske 30 timer eller lign. Sidste tankfuld inden vinteren har været tilsat additiv for forebyggelse af dieselpest!

Luftfilteret er ikke udsk. men det hænger ligesom og sidder ikke ordenlig fast rundt om flanchen og har gjordt det længe, så det burde ikke have noget med det at gøre...

Peter508
23-07-2012, 12:03
Ved mig var det brændstofsfiltrene.

De var skiftet lige op til sæsonen, og det begyndte i sommerferien med de tilstoppede filtre.

thg
23-07-2012, 12:53
Ved mig var det brændstofsfiltrene.

De var skiftet lige op til sæsonen, og det begyndte i sommerferien med de tilstoppede filtre.


Men det giver vel ikke meget røg ved fuld gas at brændstoffiltre trænger til udskiftning? Det må være blandingsforhold imellem luft og diesel?

Softice
23-07-2012, 16:40
Men det giver vel ikke meget røg ved fuld gas at brændstoffiltre trænger til udskiftning? Det må være blandingsforhold imellem luft og diesel?Prøv at fjerne luft filteret helt, hvis det ikke hjælper vil jeg også kikke på turboen.

Norvik20"
24-07-2012, 11:53
Jer med dieselmaskiner, både i bil og i båd, skal huske på at der ikke forefindes et luftspjæld, ligesom på benzinmotorer.
Det eneste der bestemmer en diesels effekt, er mængden af brændstof gennem dyserne.

Diesel'er får max luft altid, derfor er der også et større behov for at få skiftet luftfiltre.
Hvis turbo'en ikke sidder fast, og det ikke hjælper at pille luftfiltret af, så prøv skrue pumpen lidt ned i tryk. Det er den skrue man fejlagtigt kan kalde 'blandingsskruen' på en dieselpumpe, og se om den holder med at ryge og dermed forbrænder bedre og så kan tage sine max omdr. igen.

Hvorfor det pludselig skulle være nødvendigt at skrue pumpen ned, har jeg ingen teori om....
Men det kan hjælpe, hvis intet af det andet hjælper.

Eller giv den en omgang dyserens i tanken.
Og tjek fødepumpen, hvis der er en sådan. Virker den, er den tilstoppet i risten/filtret?

Mvh

thg
25-07-2012, 17:21
Slangen på turboen blev idag taget af og motoren startet. Det viste sig at møllehjulet slet ikke kørte rundt. Motoren blev slukket og forsigtigt kunne man med fingrene løsne møllehjulet som nu ser ud til at køre fint rundt igen! Der er dog en lille smule slør i møllehjulet, men den kører fint og der er ingen mislyde!

Så det har åbenbart sat sig fast henover vinteren...

nicolajjetrider
25-07-2012, 22:04
Woooohuuuu! så den flyvene! Sådan good job!phppp

Norvik20"
26-07-2012, 00:14
Lukker lige lidt svovl ud, ang. ting som sidder fast....

Jeg tjekker altid lænsepumpen inden jeg forlader skuden efter en sejltur.
Ligeså i dag... Og nu sidder lortet pludselig fast?!?
Det er ikke en af de billige.
Og det er nummer to på tre sæsoner.....

Den første knækkede ved studsen da jeg ville hive den op og rense risten.
Den her har dårligt kørt 100L vand i sin levetid, eftersom jeg har fået min akseltætning tæt.
Den har faktisk kun kørt ved gulvvask og efterfølgende udskiftning af vandet i sumpen..

HMMMM!
Kræver sgu en ny gratis, trods jeg ikke har kvittering! sssurr
-Er så også sikker på bådpusheren kan huske jeg købte den sidste forår...

Øv jeg hader vores tidsalder. Ting er hovedsagligt af plastic og produceret i fjernøsten.
Og man mistænker nærmest producenter for at indbygge svagheder i deres produkter, så man enten skal købe dyre reservedele, eller få beskeden: "den reservedel laves ikke, så du må købe en helt ny"
*2012..... eller 1812, man kommer af og til i tvivl.....

Godt i fik turboen til at dreje rundt igen.
Brug den så.... :D

kisum
04-09-2013, 08:24
Hej alle jeg har samme problem med min nye yanmar,

Har fået møllehjulet løst ved indsugningen men den pind den sider på
Gå stadige meget stramt , er der nogle her inden der har mod på at skille
Turboen ad så møllehjulet i den anden ende også kan køre let ,
Det er i svanemølenhavn og selvføling betaling for det

Mvh

Allan Kisum

61629676

Miss Mancini
04-09-2013, 11:22
Hej alle jeg har samme problem med min nye yanmar,

Har fået møllehjulet løst ved indsugningen men den pind den sider på
Gå stadige meget stramt , er der nogle her inden der har mod på at skille
Turboen ad så møllehjulet i den anden ende også kan køre let ,
Det er i svanemølenhavn og selvføling betaling for det

Mvh

Allan Kisum

61629676

Er det ikke bedre, at afmontere den og få den kørt ud til H. Daubjerg ?

De kan renovere den til en fornuftig pris.

thg
04-09-2013, 11:25
Mine forældres har haft samme problem 2 år i træk nu, efter vinteren hvor den har stået stille! Min mors man adskilte selv turboen i foråret da problemet nu var der igen og rensede alle de steder han kunne og samlede den igen, så nu bliver det spændene om den lavet problemet igen til foråret!

kisum
04-09-2013, 18:16
det kunne godt være at den skulle afmonteres og sendes til rep.
men har hørt at det næsten koster det samme som en ny
er der nogle der ved noget om det

Miss Mancini
04-09-2013, 18:49
det kunne godt være at den skulle afmonteres og sendes til rep.
men har hørt at det næsten koster det samme som en ny
er der nogle der ved noget om det

Ja, det kommer an på, hvad en ny koster hos Yanmar...:)

kisum
04-09-2013, 20:22
tro lige jeg ringer rundt i morgen og høre hvad en ny koster
har fået en pris på hvad det koster at renovere den, 3800 er vel en ok pris

alt efter hvad en ny koster

Allan

Miss Mancini
04-09-2013, 20:56
Hvis du ringer til en aut. Yanmar forhandler behøver du kun at ringe til én forhandler - priserne er de samme på landsplan.

3800,- kr. er en god pris. Jeg betalte for en del år siden 2500,- kr. for renovering af en turbolader til min Mitsubishi Pajero.

Når Yanmar skal have 2000,- kr. + moms for et anodesæt til deres ZT370 drev, så koster en ny turbolader nok 40000,- kr. + moms.....:)

kisum
09-09-2013, 17:30
så kan godt forstå er turboen ikke virker

Softice
09-09-2013, 18:06
så kan godt forstå er turboen ikke virkerJa det må du nok sige.Kunne godt bruge lidt knofedt.

Norvik20"
09-09-2013, 20:25
Jøsses!! Kan det der renoveres? poppe

kisum
11-09-2013, 06:38
så er den kommet retur fra H. Daubjerg den ligner en helt ny turbo
og køre bare som ny, er sat i og hold da op ën forskel på træk kraften

pris kun 3500

God dag til alle

Campion 165(seb)
12-09-2013, 17:59
Fantastisk. Det blir de bedste 3500,- du forhåbentlig kommer til at give ud længe... :D

Miss Mancini
12-09-2013, 18:14
Jo, H. Daubjerg kan virkelig renovere turboladere og endda til skarpe priser.

3500,- kr. for en renovering af en turbolader er billigt sammenlignet med en fabriksny.

Der er garanti efter Købeloven på enhver renovering af en turbolader hos H. Daubjerg.

Happy boating...:)

Miss Mancini
16-09-2013, 07:33
Har du overvejet at få trykprøvet dine dysser ?

Ethvert Bosch værksted kan gøre det for dig, og medvirke til en toptrimmet motor.

Nyrenoveret turbolader, nyt luftfilter og trykprøvede/justerede dysser, så bliver det ikke bedre.