View Full Version : Bedste påhængsmotor
Jeg er ny på området, og jeg vil lige høre hvad i syntes der er den bedste motor, gerne med forklaring.
Jeg ville selv foretrække Yamaha, Mercury eller Suzuki.
Men er en Johnson f,eks også en OK motor?
Hvad med de gamle "tower of power" er det noget gammelt skrammel, eller er de OK.
Jeg tænker i størrelserne 90-200HK.
Der er nogle motorer som stort set er de samme, men hvilke? Jeg ved at Mariner og Mercury skulle være ens op til visse årgange/størrelser.
Alt info modtages gerne :-)
Carsten
Jeg er ny på området, og jeg vil lige høre hvad i syntes der er den bedste motor, gerne med forklaring.
Jeg ville selv foretrække Yamaha, Mercury eller Suzuki.
Men er en Johnson f,eks også en OK motor?
Hvad med de gamle "tower of power" er det noget gammelt skrammel, eller er de OK.
Jeg tænker i størrelserne 90-200HK.
Der er nogle motorer som stort set er de samme, men hvilke? Jeg ved at Mariner og Mercury skulle være ens op til visse årgange/størrelser.
Alt info modtages gerne :-)
Carsten
I øvrigt...
2 eller 4-takt?
Jeg er mest til 2 takt da jeg regner med at købe båd der skal bruges til fart og vandski.
CT
Hej Carsten, da du primært er interesseret i både med påhængsmotor, ville jeg ikke være bange for at vælge den helt rette båd med en motor som måske ikke helt lever op til din krav - det er trods alt relativt nemt at skifte til en rette motor. Så du skal ikke blive afskrækket af en 14 fods fletcher med en 4 takter bagpå :) Bare ha det i baghovedet når du shopper rundt, og hvis du købe båden hos en forhanlder vil de ofte gerne sætte en anden motor på for lidt ekstra i posen..
MOTORE - klart et religions spørgsmål.. :)
Mange er motorerne er ens, dvs baseret på samme blok, så nogle gange kan det være at der kun er underbenet og motorkappen til forskel.
Personligt er jeg mest til Mercury - har haft et par stykker og de har aldrig forvoldt mig problemer. Sågar en håndbygget fra Mercury Racing som aldrig havde problemer.
2takt eller 4 takt - det er meget et spøgsmål og anvendelse.
2 takterne er mere omdrejningsvillige og vejer mindre, hvor imod 4 takterne har bedre benzinforbrug. Så meget er afhængigt af ens anvendelsesmønster.
Prioriterer du højfart er en 2 takter det du skal gå efter.
Prioriterer du god cruising fart med lavt forburg - ergo du sejler lange distancer/trolling - bør du snuppe en 4 takter.
De gamle mercury Tower of Power 90-115hk'er er ikoner inden for bådverden. De er store motoren med enormt moment, men de kræver også betaling for det i form af et højt benzinforbrug - MEGET højt forbrug :):):)
Johnson/Evinrude har haft problemer frem til slut 90'erne med deres automatisk smøring - VRO - mange koblede simpelthen systemet fra, og blander herefter selv benzinen. Deres nye system hedder FICHT og skulle fungere fint. Jeg ville holde mig fra en Johnson/Evinrude med VRO (både VRO I og VRO II) systemet.
Hej igen :-)
Ja, jeg har hørt lidt skidt om det vro system før, så det må jeg hellere holde mig fra!
Men ja, det er helt sikkert en religion det med motorer.. Lidt ligsom bilmærker.
Jeg har indtil for nylig været ret hooked på IB motorer, men er blevet frarådet at købe en lille fletcher med IB motor af flere.
Du husker jo nok mit indlæg om den ellers fine fletcher med 140 mercruiser.
Jeg er stadigvæk i tvivl, men det ender nok med påhæng som 1. båd.
Carsten
Spørgsmålet afhænger jo lidt af om du taler om nye påhængsmotorer - eller ældre.
OMC (Johnson/Evinrude) lavede efter min mening nogle rigtig fine 2 taktere op til ca 1997 efter den tid kom OMC med FICHT systemet som havde så store problemer at det til sidst kostede OMC livet. Johnson/Evinrude navnet blev i 2000 købt af Bombardier der producerede FICHT systemet videre og omdøbte det til ETEC
Når det gælder nyere motorer vil jeg klart vælge 4 takt - og gerne Suzuki - deres påhængsmotorer (som jeg i øvrigt har haft flere af) er framragende og utroligt velbyggede. Suzuki er påhængsmotorenesmotorens "BMW" i mine øjne, jeg ejer ingen Suzuki motor men har haft flere - og serviceret en del af dem (og andre mærker) så mit sammenligningsgrundlag er godt.
Men markedet er mere broget end som så - fx er Evinrude og Johnson også solgt som 4 taktere i en del år - og det er "relabelede" Suzukimotorer - altså Suzuki 4 takt påhængsmotorer der bare har en anden farve og navn
Der er flere andre motorer som er identiske - bortset fra navn og farve - det gælder fx nogle årgange af Sail - de er identiske med Parsun - det gælder Nissan påhængsmotorer som er det samme som Tohatzu
Mercury Yamaha og Mercury har også flere modeller der er helt identiske
Hvis du har kig på en bestemt motor så¨skriv det herinde så skal vi fortælle dig om den - og hvor den i virkeligheden er bygget;)
ENN
Takker for svar:-)
Det lyder til at jeg hellere må komme tilbage når jeg har et reelt tilbud, for der er åbenbart mange sammenhænge og forskelle på påhængsmotorer op igennem årene :-)
Men kom fortsat genre med indput´s, jeg kan kun blive klogere.
Årgangene jeg regner med der kommer ind for mine økonomiske rammer betyder jo nok at motorernes årgang vil blive omkring midt 80erne kan jeg næsten fornemme.
Carsten
Hvis det er en motor af den årgang så tæller vedligeholdelse og stand betydeligt mere end mærket - altså find en der er velholdt og i god stand frem for at kigge på mærketSmokeyfisher
Hvis det er en motor af den årgang så tæller vedligeholdelse og stand betydeligt mere end mærket - altså find en der er velholdt og i god stand frem for at kigge på mærketSmokeyfisher
Og bland selv olie i benzinen :):)
Såvidt jeg har hørt så burde VRO-2 systemet være OK på Johnson/Evinrude. Men det er måske ikke rigtigt ?
Min far har en Evinrude 70 med VRO-2 og selvom han ikke bruger den ret meget så kører den perfekt. Vi var ude at sejle i søndags med den og selvom den ikke havde været startet i lang tid så sprang den i gang med det samme og gik lige så fint på hele sejlturen.
Er det ikke OK at bruge VRO-2 systemet på den eller bør det kobles fra ?
vro-2 systemet er driftsikkert - men desværre har alle selvblandersystemer et dårligt rygte - så det eneste 110% sikre er a blande benzin og olie selv
da jeg kørte med større 2 takst påhægsmotorer havde jeg et par suzuki med selvblander systemer - men jeg blandede aligevel selv benzin/olien for at være helt sikker:D
moseboen
04-11-2008, 21:32
du mangler Evinrude
du mangler Evinrude
Johnson og Evinrude er ens ;)
bedre kendt som johnnyrude
Manorwar
15-05-2009, 20:05
religøst poppespørgsmål-igen igen..
2takt eller 4 takt?-dlof--f
med 2 tak helt klar evinrude e-tekker
med 4 takt er susssukiiii i toppen..
en 2-takt har mange fordele .mindre vægt ,højer drejmoment ..mm.
og jeg elsker lugten og formel 1 lyden fra min fitch racing ..
med mange nye 4 takter kan du ikke høre om motoren er startet ..
ikke lige min smag..-dlof--f-dlof--f
jeg haft en 115 jonson vro før og haft problemer 1 gang med smøring.
nu har jeg evinrude bombader fitch/e-tec
den gå vild
og uden problemer selvom den bliver brugt på ubåden ''''''''''''''''''''''''''''''gg'
Er din evinrude ikke en 1999/2000 model Pirat? så er det en OMC ficht ellelr Ficht RAM jeg mener først Bombardier kom med deres Ficht i 2002 og som ETEC i 03 eller 04
nicolajjetrider
16-05-2009, 17:41
Yamaha....
Har en fra starten af 80erne og den starter i første træk. ingen mislyde og går godt i gear.
Klasse maskiner.
Force får dog også et + herfra!
Så kører den ligesom min 1956 Husqvarnalf-flg
2farst4you
16-05-2009, 19:09
Evenrude E-Tec er NO.1 OVER ALLE griner frækt.......
2farst4you
16-05-2009, 19:16
johnson og evenrude er bestemt ikke det samme.... joooo i de gode gamle dage men det er nu længe siden johnson NAVNET ligger i en SKUFFE og venter på hvad de skal bruge det til ......... det er jo 4 T motorer (da man kom med F-rem/e-tec)
Johnson/evinrude var det samme op til 1997 hvor også Johnson solgtes med det berygtede Ficht system, men da systemet betød at masser af motorer havarerede blev johnson fra 1998 ført tilbage til karburatormotorer og samtidigt solgte OMC både Johnson og Evinrude 4 takt motorer der var relabelede Suzuki motorer det fortsatte indtil konkursen for OMC i 2001 fra 2000 ændredes FICHT systemet let og blev omdøbt Ficht RAM
Bombardier købte så konkursboet i 2002 og begyndte at sælge Evinruder med Ficht RAM og senere blev det omdøbt til ETEC Johnson navnet fortsatte med 2 t karburatormotorer og relabelede 4 t Suzukimotorer op til 2007 hvor Johnson navnet udgik
Så i 1997 blev der skam produceret Johnson motorr med FICHT
2farst4you
17-05-2009, 04:52
sådan... men udgået er det nu ik helt ........ tror nu ikke de bare smider det navn VÆK men las se hvad der sker med tiden.......
Nej navnet tror jeg heller ikke Bombardier sælger - men der produceres ingen Johnson motorer mere derfor kaldte jeg det at de var "udgået"
Selvom jeg er en OMC mand - altså syntes vældigt godt om de mange motorer OMC har lavet så piner det mig at Johnson er udgået idet de altid i mine øjne har været de flotteste motorer se bare på denne
http://www.toyoutboardmotors.com/Real/1958_Johnson_50_HP.jpg
2farst4you
17-05-2009, 08:50
Jeps den er sku SMUK ... og Johnson er nået af det medste stabille motor bare se de gamle de køre bare igemmen mit job ser jeg en del af de gamle en kærlig hånd og de er klar til en sæson meer er og bliver johnson/evenrude mand
Jeg har som bekendt en mindre samling af rigtige OMCère en JW 13 maroonred 3 hk fra 1957 i mageløs originalstand og en JW 22 også en 3 hk fra 1967 samt en JH 5,5 hk fra 1959 (første årgang hvor de var hvide) også de 2 er i mageløs org stand - og så har jeg en 1991 15 hk der er ny kun kørt ca 5 timer - jeg er og bliver også OMC mand de motorer de producerede før FICHT var rigtigt fine motorer
Hvor er det du arbejder siden du ser dem "komme" igennem?
hej
hvad er der sket med HONDA, det er en stor fejl de ikke er med i afstemningen.
Det er helt klart den bedste motor.
Ja honda er fine motorer - har selv haft en 75 hklf-flg
Anders kr
18-05-2009, 19:38
Hvis du vil en en motor med godt moment fra bunde, ville jeg vælge yamaha`s V4 motorer de trækker enormt godt, dog tager du også godt får sig,
Ellers er Evinrude og Johnson ( OMC ) rigtig gode og enkelte motore som bare køre, har selv haft en 70hk, VRO jeg koblet VRO systemet fra, og den har bare kørt fra dag 1!
Jeg vil personligt ikke ha merury/mariner da de er for overkompliseret i forhold til hvad det er, konstruktionen er knapt så smart hvis man selv skal lave noget, har haft en 100hk mariner fra 1994 som jeg hovede renoveret, og det var så sidste gang jeg ville ha mercury, en anden ting ved mercury/ mariners motor ( 4 cylindered og 3 cylindered jeg ved ikke om der er flere ) køre med en system der gør at de kun går på 2 cylindre op til 1800 omdr, hvilken giver en iriterende og rystende motor gang, og ikke så meget bund træk.
Jeg ville vælge yamaha eller OMC,
Hvis det skal være en ny motor, ville jeg vælge en TLDI da det er en kanon løsning til dem som gerne vil ha fordelende fra en 4 takt og 2 takt, i samme motor,
Hva fanden Anders, lever du endnu :)
Manorwar
04-08-2009, 19:00
jeg har en 02 Fitch RAM ,E-teck )
kanon motor jeg er RIGTIGTglad for ..rigtigt høj moment ,RIGTIG hurtig på omdrejinger .og reliable ,yderliger relativ billigt i drift i forhold til mine gammle kaburator (forbrug med crusing 30 knt 35lt /t wot 55knt 50-55lt...har haft mange trollingraces i østersøen ..og jeg har altrig haft problemer mer end en vandskiftefilter .
self om motoren har haft en tour med ubåden ..-dlof--f
jeg har lige skiftet til en ny 4 bldt 15" prop og set motor yderlige 2 cm oppe (ny jackplate ..)
ednu en fiskekutter med roostertail ..-dlof--f i
dag WOT 57 knt ..i morgen prøver jeg 17" High 5 .for at få en good HOLESHOT .
men tro at jeg skal har en cleaver for at få toppen ..lars har du ikke en til piraten ??
ang køb ..jeg køber mig altrig en 4 takkter ...e-teck rules ..
kan finde en good ficht på ebay ityskland for rigtigt små penge . men køb ikke en før o2 .
ChristianX
04-08-2009, 20:01
Hva fanden Anders, lever du endnu :)
Det er en gammel besked Lars fjupeqopq
Ang motor tror jeg desværre meget det er religion, harover i det synderjydske sejler mange med Yamaha/ Mercury, mens de andre steder i landet sejler meget Med Johnson/Evinrude.
Tror spørgsmålet tit drejer sig om, om der ligger et service center i nærheden til motoren:D
ednu en fiskekutter med roostertail .. i
dag WOT 57 knt ..i morgen prøver jeg 17" High 5 .for at få en good HOLESHOT .
For satan der var knald på den fiskekutter i dag lf-flgpoppe
Det er en gammel besked Lars fjupeqopq
HAHA - det er det sgu da også :):):)
Taaaaber :)
jeg har en e-tec 2 takter og det synes jeg virker fint, kører og larmer ikke mere end en 4 takter
Et lille tillæg til Evinrude historiene.
Det var deres 6 cylindrede motor der var et problembarn, og det i sådan en grad at de ganske rigtigt knækkede nakken på det...
De 4 cylindrede var og er ganske gangsikre, De fik også styr på de 6 cylindrede da Bombardier havde overtaget Evinrude.
Selve Fitch systemet har ry for at være ganske sikkert, og der er et utal af sikkerhedsalarmer til at advare brugeren hvis der opsstår problemer med den automatiske smørring.
Den helt nye E-tech kan endda køre helt uden olie hvis problemet opstår, den går i lowmode med max omdrejningerne begrænset, men nok til man kan nå i land.
Evinrude laver kun 2 takt´s med indsprøjtning, og de er blevet meget nøjsomme, endda mere en visse 4 taktere og med renere udstødning, og så vejer de noget mindre og har noget større moment en tilsvarende 4 taktere.
Alt dette har jeg fra forskellige Amerikanske forummer og læste test... Jeg har med vilje undgået de film-test man kan se på Youtube der viser total overlegenhed med Evinrude´s motor i test mod andre fabrikanter, jeg tror de er farvede....
det var nu ikke kun de 6 cyl der havde problemer. også de v4 var der en del der døde,
Ikke flere en andre fabrikanters tilsvarende motorer efter det der bliver skrevet på de forskellige sider om netop disse motorer... Det var de 6 cylindrede der var det store problembarn...
Hvor ved du fra det også skulle gælde de 4 cylindrede ?
det er rigtigt det var v6 der var flest problemer med, men v4 havde også mange som brændte af, ham som købte min gamle yamaha havde ikke haft andet end bøvl med hans ficht, jeg har da også læst på div forum at de ikke er så gode, og priserne afspejler det også
Det afspejler ikke helt det jeg har læst i de forskellige forummer, der giver de hovedsagligt den 6 cylindrede skylden, og påstår at den 4 cylindrede ikke var værre eller bedre en andre fabrikater, men jeg må indrømme, jeg har ikke selv nogen viden eller erfarringer omkring dette...
Min egen Evinrude er fremstillet efter 2002 og derfor ikke blandt de problemfyldte årgange, heldigvis :) og den er forbavsende nøjsom med dråberne når man er vant til de forslugne kaburator modeller....
Underligt Honda ikke er nævnt, Honda står jo for topkvalitet..
Miss Mancini
11-04-2015, 10:58
Jep, Honda laver også fine motorer.
ChristianX
30-06-2015, 21:58
Honda laver fine motorer, men har problemer med tæring.. Ihvertfald på deres motor når de runder små 10 år. Vandrør fra impeller og op til motorblok har det med at tære så voldsomt at de får problemer med at køle.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.