Brændstofforbrug [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Brændstofforbrug


thg
15-08-2012, 18:56
Har lige siden jeg fik min båd syntes at den havde et meget højt brændstofforbrug. Har en Garmin gps/ekkolod monteret med tilsluttet fuel flowsensor som alt er monteret af forhandleren af båden.

Jeg har vedhæftet et dokument jeg har lavet, hvor jeg har tal fra BoatTest.com hvor de har testet samme båd som min, med henholdsvis Volvo Penta og MerCruiser motor i forskellige årgange. Derudover talene fra Four Winns egen brochure.

Alle disse tal har jeg sat op ved siden af de tal jeg har målt med min Garmin fuel flowsensor.

Det jeg syntes er meget underligt er at når jeg tester min båd, er dens forbrug i liter/km stort set uændret, uanset min hastighed (0,7-0,8 liter/km). Derudover syntes jeg at mit forbrug virker noget højere end de 3 andre tests og derudover 11 km/t langsommere tophastighed end Four Winns egen opgivelse!

Må konstatere at fejlen muligvis er i Garmin fuel flowsensoren. Sidst da jeg tankede båden helt op (130 liter i alt) var jeg inde i Garmin'en og fortælle den at der nu var 130 liter i tanken, men nu siger den at jeg lige nu har ca. 8 liter i tanken, men iflg. bådens egen tankmåler er den ca. 1/4 fyldt, dvs. ca. 30-35 liter. Så måske den måler et højere forbrug end virkeligheden (hvilket det jo indikerer da den tror jeg har væsentlig mindre brændstof i tanken end jeg har i virkeligheden). Der er en mulighed for at justere flowet på sensoren, men det er jo ren gætteri, så formoder at man skal have et professionelt måleværktøj tilsluttet for at indstille det rigtige flow!

_____________________________

Four Winns H190SS
MerCruiser 4.3 MPI V6 220 hk. AlphaOne 1.62
Årg. 2011

www.fourwinns.com/model/H190SS

Strøyer
15-08-2012, 19:22
Jeg mener at den skal kalibreres, meget low tec. Du hælder en kendt enhed igennem måleren og fortæller hvor meget du hældte igennem.
Jeg har ikke prøvet det selv men har bare hørt om det på havnen.

thg
15-08-2012, 19:26
Jeg mener at den skal kalibreres, meget low tec. Du hælder en kendt enhed igennem måleren og fortæller hvor meget du hældte igennem.
Jeg har ikke prøvet det selv men har bare hørt om det på havnen.

Mener kun den skal kalibreres hvis man mener den er upræcis og så foregår det via en menu hvor man kan øge eller sænke flow hastigheden via %'er.

Her er der forskellige vejledninger på den: https://support.garmin.com/support/manuals/manuals.faces?partNo=010-00671-00

Strøyer
15-08-2012, 19:39
Ok så må du hælde eks. 10 liter igennem og se hvad den måler.
Du skriver jo selv at du mener den måler forkert.

thg
15-08-2012, 19:43
Ok så må du hælde eks. 10 liter igennem og se hvad den måler.
Du skriver jo selv at du mener den måler forkert.

Men hvordan? Den sidder monteret ved motoren så man stort set ikke kan komme til den. Derudover tænker jeg at at det skal igennem ved et vist tryk og ikke bare kan hældes direkte igennem - også svært at hælde noget igennem så tynd en slange. Dernæst er selve flowmåleren monteret på skroget med noget kraftigt lim, så den er ikke lige til at tage af...

Strøyer
15-08-2012, 20:01
Den jeg havde var der bare en lille mølle indeni, den målte på samme måde som en log, dvs sige magnetimpulser fra møllen.
så hvis du kan komme til at montere slanger på måleren hvor den sidder, er det vel bare at montere en tragt, og en dunk i den anden ende.

thg
15-08-2012, 20:07
Den jeg havde var der bare en lille mølle indeni, den målte på samme måde som en log, dvs sige magnetimpulser fra møllen.
så hvis du kan komme til at montere slanger på måleren hvor den sidder, er det vel bare at montere en tragt, og en dunk i den anden ende.

Ja det var selvfølgelig en mulighed. Nogen som kender til hvordan den virker?

Strøyer
15-08-2012, 20:13
Ups jeg ser først nu at din maskine er en MPI på nogle er der et returløb som der sikkert også sidder en måler på for så at udregne forskellen.
Din model må kun bruges på enkeltstrengssystemer, altså uden returløb, ellers måler den alt der bliver pumpet til indsprøjtningen men trækker ikke det fra der er i overskud og sendes retur til tanken.

thg
15-08-2012, 20:23
Ups jeg ser først nu at din maskine er en MPI der er et returløb som der sikkert også sidder en måler på for så at udregne forskellen.

Det tror jeg nu ikke. Den sidder på brændstofslangen imellem tanken og motoren. Men hvis MPI motoren smider noget retur i tanken, er det da klart at den beregner forkert, men jeg kan jeg da ikke forestille mig at jeg er den eneste der har den monteret på en MPI motor...

thg
16-08-2012, 06:59
Men er der nogen der kan bekræfte at noget af brændstoffet i en MPI motor kommer retur til tanken?

BrianL
16-08-2012, 08:26
Men er der nogen der kan bekræfte at noget af brændstoffet i en MPI motor kommer retur til tanken?

Ikke på en standard Mercruiser.

BrianL
16-08-2012, 08:38
Jeg har selv flow målere monteret (på en Northstar GPS) og dem har jeg ikke kalibreret. Den viser dog også lidt mere end det faktiske forbrug, men det er bedre end at den viser for lidt da jeg også bruger den som tankmåler.

Hvis du vil kalibrere den så kan du enten montere en seperat tank fra en påhængsmotor, fylde et kendt antal liter i og så bruge den mængde brændstof. Så kan se hvad din GPS siger at du har brugt og kalibrere efterfølgende. Så prøver du det hele igen indtil du er tilfreds med afvigelsen mellem det faktisk forbrug og det målte forbrug.

Alternativt kan du simpelthen fylde din indbggede tank op, derefter sejle en lang tur, og efter endt tur fylde tanken op igen. Når du så fylder op igen ved du hvor mange liter (ca.) du har brugt. Så kan du kalibere ud fra det.

Kim
16-08-2012, 12:35
Med MPI et simpelt filter skift kan ødelække pumpen
Sørg altid for at systemet er fyldt

thg
16-08-2012, 12:37
Med MPI et simpelt filter skift kan ødelække pumpen
Sørg altid for at systemet er fyldt

Forstår ikke helt hvad du mener? Hvilket filter og hvilket system skal være fyldt?

thg
16-08-2012, 12:39
Kan ikke rigtig se hvordan jeg skal teste ved at hælde f.eks. 10 liter benzin igennem. Den måler jo flowet i liter/time og liter/km, så fordi jeg hælder 10 liter benzin igennem, kan jeg jo ikke rigtig se om den også har opfattet det som 10 liter...?

BrianL
16-08-2012, 13:12
Kan ikke rigtig se hvordan jeg skal teste ved at hælde f.eks. 10 liter benzin igennem. Den måler jo flowet i liter/time og liter/km, så fordi jeg hælder 10 liter benzin igennem, kan jeg jo ikke rigtig se om den også har opfattet det som 10 liter...?

Summerer din Garmin ikke hvad forbruget er for den tur du har sejlet ?

Hvis ikke så er det mere besværligt.

Det gør min Northstar. Den viser simpelthen det antal liter der er brugt per motor, siden jeg nulstillede det forbrugte antal liter sidst.

Jeg kan nulstille forbruget når jeg ønsker, så jeg kan se hvor meget benzin jeg har brugt i en given periode.

Jeg kan også se hvor mange liter der er tilbage i tanken.

Kender ikke Garmin så der kan være nogle begrænsninger i hvad de har valgt at implementere rent software mæssigt.

thg
16-08-2012, 13:18
Summerer din Garmin ikke hvad forbruget er for den tur du har sejlet ?

Hvis ikke så er det mere besværligt.

Det gør min Northstar. Den viser simpelthen det antal liter der er brugt per motor, siden jeg nulstillede det forbrugte antal liter sidst.

Jeg kan nulstille forbruget når jeg ønsker, så jeg kan se hvor meget benzin jeg har brugt i en given periode.

Jeg kan også se hvor mange liter der er tilbage i tanken.

Kender ikke Garmin så der kan være nogle begrænsninger i hvad de har valgt at implementere rent software mæssigt.


Jeg kan kun se: Liter/km og liter/time og hvor meget jeg har i tanken - men det er jo et tal jeg selv har indtastet da jeg fyldte tanken op og så beregner den selv hvor meget der er tilbage efter forbruget!

MartinN
16-08-2012, 13:23
Har du Smart Craft / Merc Monitor ?

thg
16-08-2012, 13:24
Har du Smart Craft / Merc Monitor ?

Nix.

BrianL
16-08-2012, 13:32
Jeg kan kun se: Liter/km og liter/time og hvor meget jeg har i tanken - men det er jo et tal jeg selv har indtastet da jeg fyldte tanken op og så beregner den selv hvor meget der er tilbage efter forbruget!

Tja ... så må du jo aflæse hvor mange liter den mener du har i tanken inden turen starter, og så når turen er slut kan du igen aflæse hvor mange liter den mener du nu har i tanken.

Med simpel subtraktion skulle du så have det antal liter som du har brugt på turen.

Kan det ikke lade sig gøre ?

thg
16-08-2012, 13:35
Tja ... så må du jo aflæse hvor mange liter den mener du har i tanken inden turen starter, og så når turen er slut kan du igen aflæse hvor mange liter den mener du nu har i tanken.

Med simpel subtraktion skulle du så have det antal liter som du har brugt på turen.

Kan det ikke lade sig gøre ?


Jo, men det er jo så det jeg mener er forkert eftersom den viser der er ca. 8 liter i tanken nu og jeg mener der er 30-35 liter.

BrianL
16-08-2012, 13:47
Jo, men det er jo så det jeg mener er forkert eftersom den viser der er ca. 8 liter i tanken nu og jeg mener der er 30-35 liter.


Hvis du vil kalibrere den så kan du enten montere en seperat tank fra en påhængsmotor, fylde et kendt antal liter i og så bruge den mængde brændstof du har kommet i brændstof tanken. Så kan se hvad din GPS siger at du har brugt (det tal finder du at trække det antal liter der er tilbage i tanken efter endt tur, fra det antal liter som GPS'en siger der er i tanken inden turen) og kalibrere efterfølgende. Så prøver du det hele igen indtil du er tilfreds med afvigelsen mellem det faktisk forbrug og det målte forbrug.

Alternativt kan du simpelthen fylde din indbyggede tank op, derefter sejle en lang tur, og efter endt tur fylde tanken op igen. Når du så fylder op igen ved du hvor mange liter (ca.) du har brugt. Det antal liter som GPs'en siger du har brugt finder ved at trække det antal liter der er tilbage i tanken efter endt tur, fra det antal liter som GPS'en siger der er i tanken inden turen. Så kan du kalibere ud fra det.


Håber at det giver mening ?

Kim
16-08-2012, 19:54
Har du dette MPI system
http://fenderen.dk/gallery/files/1/3/20100808_001.jpg
kan pumpen ikke tåle at suge luft,
så lille tank med lidt brændstof i er måske ikke en god ide

thg
16-08-2012, 19:59
Har du dette MPI system
http://fenderen.dk/gallery/files/1/3/20100808_001.jpg
kan pumpen ikke tåle at suge luft,
så lille tank med lidt brændstof i er måske ikke en god ide

Hmm... Aner det ikke. Syntes ikke det ligner noget jeg har set - hvor præcist sidder denne enhed?

Peter508
16-08-2012, 20:33
Hvis den viser 8 liter, og du mener 35 liter, kan du så ikke bare tømme tanken ??

Du kan vel suge brændstoffet op....

thg
16-08-2012, 20:35
Hvis den viser 8 liter, og du mener 35 liter, kan du så ikke bare tømme tanken ??

Du kan vel suge brændstoffet op....


Jo men til hvilket formål?

Peter508
16-08-2012, 20:48
Såvidt jeg har kunnet læse mig frem til, er du ikke sikker på om den måler forkert.

Hvis det var mig, så ville jeg konstatere on den eller evt. bådens tankmåler måler forkert, inden jeg kastede mig ud i kalibreringer....

thg
16-08-2012, 20:55
Såvidt jeg har kunnet læse mig frem til, er du ikke sikker på om den måler forkert.

Hvis det var mig, så ville jeg konstatere on den eller evt. bådens tankmåler måler forkert, inden jeg kastede mig ud i kalibreringer....



Ja ok. Jeg skal ud at sejle lørdag og så tanker jeg den helt op når jeg tager afsted, så jeg kan regne ud hvor meget der er i den lige nu.

Peter508
16-08-2012, 21:10
Bare husk at der kan være en difference i tank størrelse på papirerne også den faktiske størrelse.

Tank kapacitet kan sagtens varierer plus minus 5 liter fra det tal der står i brugsforvirringen.

goffy
16-08-2012, 21:31
Bare husk at der kan være en difference i tank størrelse på papirerne også den faktiske størrelse.

Tank kapacitet kan sagtens varierer plus minus 5 liter fra det tal der står i brugsforvirringen.

helt enig, jeg har prøvet at hælde 15 liter mere på tanken en den skulle kunne indeholde og jeg var ikke løbet tør da jeg tankede :eek:

Kim
18-08-2012, 07:52
Hmm... Aner det ikke. Syntes ikke det ligner noget jeg har set - hvor præcist sidder denne enhed?

under generatoren

thg
19-08-2012, 07:52
Nå, fik endelig fyldt tanken helt op og det viste sig at der kunne påfyldes 118 liter og som sagt skal der kunne være 130 liter i tanken, så der har været ca 12 liter i den hvor min Garmin sagde der var 8 liter i den, så den må jo siges at være rimelig præcis, hvis man altså kan stole på producentens opgivne 130 liter... Men må jo så konstatere at min motor har et noget større brændstofforbrug end de tests og end hvad Four Winns foreskriver. Som sagt er noget af det jeg undrer mig meget over er at næsten uanset hvilken hastighed jeg sejler med bruger den 0,7-0,8 liter pr km hvilket er meget underligt....

ufio
19-08-2012, 19:19
Kan det være dit gennemsnit den viser, i stedet for flow .
Jeg syntes der er stor forskel efter hastigheden.

Lars T
20-08-2012, 10:41
Ufio kan være inde på noget.

Men umiddelbart virker det som om at forbruget på din pr time, er ca. 15% højere end de andre tests? Lyder da lidt mærkeligt.

Din er (som jeg husker det) bundmalet og det har bestemt indfyldelse på hvor langt du sejler på en liter, men har ingen indflydelse på hvor meget motorer bruger i timen.?