Fogging Oil [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Fogging Oil


Ulman
21-10-2012, 21:03
Hvad er jeres forhold til fogging oil? Bruger I det?

Strøyer
21-10-2012, 21:33
Jeg bruger det til påhængsmotoren, det har ikke gjort nogen skade, jeg skifter tændrørene alligevel.
Så tror jeg den har godt af det.
Nogle giver deres gamle dieselmotor en sjat 2-taktsolie i dieselen, det skulle være godt for både pumpen og dyserne.

je__ns
21-10-2012, 22:21
Jeg bruger quicksilver storage seal

Man skal huske at vaske tændrørene, i ren benzin efter konsaveringen, da de man tage skade, at at søbe i konsaveringsolien vinteren over. (taler af erfaring)

Ulman
22-10-2012, 04:29
Jeg så denne video omkring vinterkonservering og studsede over at det ikke er noget der tales så meget om. Altså det med tågesmørringen.

http://m.youtube.com/watch?feature=plpp&v=uqLSFt6ljQY

nicolajjetrider
22-10-2012, 07:21
Jeg brugte for et par år siden Quicksilvers på min Mercruiser V8 og jetski.
Den virkede efterhensigten og lukkede maskinen ned på en "rolig" måde.
http://i.ebayimg.com/t/QUICKSILVER-STORAGE-SEAL-FOGGING-OIL-SPRAY-340G-STORAGE-SPRAY-ALL-OUTBOARDS-/00/s/MTkwWDE5MA==/$T2eC16FHJHgE9n0yDj7,BQUei8s7+!~~60_35.JPG

Har efterfølgene prøvet denne fra Sierra marine:

http://www.allpointsmarineco.com/images/upload/thumb/1aa8a44b0dd33ead7b471e29cf5c5e18.jpg

Dette var en skidt succes jeg ikke ønsker at benytte igen da den stoppede motoren på en meget bræt måde. Så frem over bruger jeg en lettere fogging oil som quicksilver eller WD40 og så smøre cylinderne med olie og håndtørner motoren.

Massen der kom ud af ovenståene svarede næsten til byggeskum.

MartinN
22-10-2012, 08:10
Ved brug af fogging oil og lign. produkter skal man være obs på hvilken type motor man har.

F.eks. på en Optimax (DFI) hvor brændstof sprøjtes direkte i cylinderne er det ikke nogen god idé at tilsætte fogging oil i indsugningsluften, da der ikke tilføres benzin denne vej til senere at "vaske" det af igen. Krumtap og andre interne dele er godt smurt i forvejen da olien indsprøjtes i indsugningsluften.

Det er stadig en god idé at tilsætte fogging oil igennem tændrørshullet og tørne et par gange ved håndkraft.

thg
22-10-2012, 09:13
Hvad vil I anbefale til en MerCruiser 4.3 MPI 220 hk.?

I manualen foreskrives en lidt omstændig metode og ikke mindst meget stor mængde (syntes jeg):

1. I en 23 liters (6 U.S. gal.) ekstern brændstoftank blandes:
a. 19 liter (5 U.S. gal.) almindelig blyfri benzin, oktan 87 (90 RON).
b. 1,89 liter (2 U.S. qts.) Premium Plus TC-W3 olie til 2-takts påhængsmotorer.
c. 150 ml (5 oz.) brændstofsystembehandler og -stabilisator eller 30 ml
brændstofsystembehandler og -stabilisatorkoncentrat.

2. Lad motoren køle ned.
VIGTIGT: Tør straks spildt eller udsprøjtet brændstof op.

3. Luk brændstofafspærringsventilen (hvis udstyret hermed). Frakobl og tilprop
brændstofindgangen, hvis den ikke er udstyret med en brændstofafspærringsventil.

4. Slut den eksterne brændstoftank (med forstøvningsblandingen) til
brændstofindgangen.
VIGTIGT: Forsyn motoren med kølevand.

5. Start motoren, og lad den køre ved 1300 o/min. i 5 minutter.

6. Efter den angivne driftstid returneres gasspjældet langsomt til tomgangshastighed,
og motoren slukkes.
VIGTIGT: Sørg for, at forstøvningsblandingen bliver i motoren. Lad ikke motorens
brændstofsystem løbe helt tørt.

7. Udskift brændstoffilterelementet med vandudskiller. Se afsnit 5 for korrekt
fremgangsmåde.

Albjerg
22-10-2012, 11:25
bruger slet ingen ting i min gamle Volvo-motor og den starter da op igen når jeg beder den pænt om det....

BrianL
25-10-2012, 19:30
Hvad vil I anbefale til en MerCruiser 4.3 MPI 220 hk.?

I manualen foreskrives en lidt omstændig metode og ikke mindst meget stor mængde (syntes jeg):

1. I en 23 liters (6 U.S. gal.) ekstern brændstoftank blandes:
a. 19 liter (5 U.S. gal.) almindelig blyfri benzin, oktan 87 (90 RON).
b. 1,89 liter (2 U.S. qts.) Premium Plus TC-W3 olie til 2-takts påhængsmotorer.
c. 150 ml (5 oz.) brændstofsystembehandler og -stabilisator eller 30 ml
brændstofsystembehandler og -stabilisatorkoncentrat.



Jeg bruger ovennævnte metode.

Dog blander jeg ikke så meget benzin. Der bruges jo ikke ret meget benzin under selve konserveringen.

Ovenstående tal bruges bare til at finde blandingsforholdet (10% totakts olie + lidt brændstofkonserveringsmiddel i benzinen).

thg
25-10-2012, 19:32
Jeg bruger ovennævnte metode.

Dog blander jeg ikke så meget benzin. Der bruges jo ikke ret meget benzin under selve konserveringen.

Ovenstående tal bruges bare til at finde blandingsforholdet (10% totakts olie + lidt brændstofkonserveringsmiddel i benzinen).


Men tilslutter du en ekstern tank med det i?

BrianL
25-10-2012, 20:07
Men tilslutter du en ekstern tank med det i?

Ja, det gør jeg.

Jeg har en 10 liters plastik tank fra Biltema som jeg bruger, med en benzinslange hvor jeg har lavet en adapter med en 10 mm benzinslange i enden som passer til indenbordsmotorer (den passer til mine V8 motorer, ved ikke om hvilken dimension der bruges på en V6). Studsen på motoren er 3/8 tomme = 9.53 mm, så en 10 mm er lidt løs, men med et spændebånd går det fint.

Der er endda en frisk benzinblanding i som jeg lavede i tirsdags da jeg konserverede motorerne.

Du er velkommen til at låne den med benzin og det hele.

Miss Mancini
26-10-2012, 07:48
Hvad er jeres forhold til fogging oil? Bruger I det?

Jeg synes at Fogging oil eller konserveringsolie som jeg kalder det, er en ganske udemærket måde at "lukke" motoren ned på, men jeg anbefaler det kun til brug ved karburator motorer fordi det er noget slimet stads, der tvivlsomt er anbefalelsesværdigt for de elektroniske komponenter som er i indsugningssystemet på indsprøjtningsmotorer.

Ved brug af konserveringsolie på karburator motorer udskifter jeg altid tændrørene ved sæsonstart.

thg
26-10-2012, 08:11
Jeg synes at Fogging oil eller konserveringsolie som jeg kalder det, er en ganske udemærket måde at "lukke" motoren ned på, men jeg anbefaler det kun til brug ved karburator motorer fordi det er noget slimet stads, der tvivlsomt er anbefalelsesværdigt for de elektroniske komponenter som er i indsugningssystemet på indsprøjtningsmotorer.

Ved brug af konserveringsolie på karburator motorer udskifter jeg altid tændrørene ved sæsonstart.


Hvad vil du så anbefale at gøre ved en MPI motor? Det er trodsalt MerCruiser selv der anbefaler den omtalte blanding i manualen!

Ulman
26-10-2012, 08:43
Jeg synes at Fogging oil eller konserveringsolie som jeg kalder det, er en ganske udemærket måde at "lukke" motoren ned på, men jeg anbefaler det kun til brug ved karburator motorer fordi det er noget slimet stads, der tvivlsomt er anbefalelsesværdigt for de elektroniske komponenter som er i indsugningssystemet på indsprøjtningsmotorer.

Ved brug af konserveringsolie på karburator motorer udskifter jeg altid tændrørene ved sæsonstart.Mercury har det med i den manual jeg har for 4.3 og 5.0 MPI.

Miss Mancini
26-10-2012, 08:43
Hvad vil du så anbefale at gøre ved en MPI motor? Det er trodsalt MerCruiser selv der anbefaler den omtalte blanding i manualen!

Ingenting...:)

BrianL
26-10-2012, 14:28
Ingenting...:)

Har lidt svært ved at forstå at du ikke anbefaler at gøre noget for en MPI motor (stik imod Mercury's anbefaling), mens du godt kan anbefale brug af konserveringsolie til en karburatormotor (der følger du Mercury's anbefaling).

Hvorfor foretage en "konservering" af en karburator motor, hvis du ikke mener at det er nødvendigt at gøre noget som helst med en MPI motor ?

lille tut
26-10-2012, 18:17
Jeg tager tændrørene ud og ind med WD 40 mont igen så er den ged barberet på mine volvo 7,4GI og 5,7 GXI

goffy
26-10-2012, 18:45
Jeg tager tændrørene ud og ind med WD 40 mont igen så er den ged barberet på mine volvo 7,4GI og 5,7 GXI

samme metode jeg bruger. Syntes egentligt det er lidt mærkelig at man hele sommeren går og er hysterisk med om tændrørene er ok og at motoren ikke soder, for bagefter at kvæle den i olie og få det hele svinet til. :D:D

lille tut
26-10-2012, 21:00
samme metode jeg bruger. Syntes egentligt det er lidt mærkelig at man hele sommeren går og er hysterisk med om tændrørene er ok og at motoren ikke soder, for bagefter at kvæle den i olie og få det hele svinet til. :D:D


Enig enig :D gad vide om dem der samler på biler også drukner dem i olie hvis de ikke kører 5-6måneder:Dtror det næppe.

Miss Mancini
27-10-2012, 02:42
Har lidt svært ved at forstå at du ikke anbefaler at gøre noget for en MPI motor (stik imod Mercury's anbefaling), mens du godt kan anbefale brug af konserveringsolie til en karburatormotor (der følger du Mercury's anbefaling).

Hvorfor foretage en "konservering" af en karburator motor, hvis du ikke mener at det er nødvendigt at gøre noget som helst med en MPI motor ?

Ved karburator motorer er der som sådan ingen elektroniske komponenter / følere, hvor kons.olien kan have en skadelig virkning - det sprøjtes jo direkte i karburatoren, igennem indsugningen osv. I flere tilfælde, kan det være nødvendigt at rense/udskifte tændrørene efter brug af kons.olie, for at motoren får en optimal gangkultur.

På indsprøjtningsmotorer kan der opstå komplikationer med de elektroniske komponenter i indsprøjtningssystemet, hvis de "dækkes" med kons.olie. Herudover er tændrør f.eks. på MPI mere følsomme, og med priser på IR tændrør til MPI motorer, ser jeg det ikke som en anbefaling, at bruge kons.olie til bl.a MPI motorer.

Eksemplet med til-salg-biler, som kan stå i mange måneder/år uden at blive vinterklargjort, er måske en god retningspil dog er frostsikring af kølesystemet anbefalelsesværdigt uanset indsprøjtningsystem.

Omkring det med "at følge fabrikkens anbefalinger", så tager jeg det med et gran salt - og jeg tror faktisk, at mange gør det samme, hvadenten det er bil eller båd, som skal holdes vedlige. Ser man bag på dunken af f.eks. Quicksilver High Performance drevolie, så skal den skiftes for hver 50 drifttimer ved sejlads i saltvand. Hvad så med en ny expresse cruiser, der halvvejs inde i sæsonen har sejlet 100 timer og som fortsat er under garanti - skal båden så tages på land for at få skiftet drevolie, for at garantien er gældende ?

Inden for bilverden går jeg også gerne i mod fabrikkens anbefalinger bl.a med olieskift på motor og gearkasse og IKKE mindst, hvordan det skal udføres - hvorfor ?

- Mercedes-Benz / AMG bekræfter igennem deres aut. forhandlernet, at der aldrig skal skiftes automatgearolie på min gearkasse af typen 722.6, men blot efterfyldes ved en evt. utæthed, som selvfølgelig skal udbedres hurtigst muligt. I min verden må en olie - uanset appliaktion - miste sin smøreevne med tiden. Nogle olier hurtigere end andre. Netop derfor, kan det undre, at MB / AMG bekræfter, at deres "originale automatgearolie" - som i øvrigt er FUCHS TITAN - aldrig skal skiftes, når jeg ved min foretrukne servicepartner KLEEMANN hører det stik modsatte. Her er parolen helt klar;
Automatgearolien bør skiftes for hver 50000 km ( afhængigt af kørselsmønster ), og gearkassen skal gennemskylles, så alle urenheder fjernes.

- Mercedes-Benz / AMG anbefaler at motorolien skiftes for hver 15000 km på min bil, hvilket er helt normalt inden for bilverden. Alligevel vælger jeg at skifte motorolie + filter for hver 10000 km udelukkende pga. bilens til tider høje omdrejningstal ved kørsel på motorvej, og småture rundt omkring, hvor motoren ikke bliver ordentlig gennemvarm. Frisk olie mener jeg selv er essentielt for enhver motors levetid selvom jeg ikke har nogen dokumenterbar skrivelse på det modsatte.

Frit for hukommelsen, så går du også i mod fabrikkens anbefalinger mht. motorolie til dine motorer - er det ikke Volvo Penta 15W40 ( VDS2/VDS3 ) du benytter ? Både viskositet og godkendelser modsvarer ikke anbefalingerne fra Mercruiser, as far as I know..:)

BrianL
27-10-2012, 07:36
Ved karburator motorer er der som sådan ingen elektroniske komponenter / følere, hvor kons.olien kan have en skadelig virkning - det sprøjtes jo direkte i karburatoren, igennem indsugningen osv. I flere tilfælde, kan det være nødvendigt at rense/udskifte tændrørene efter brug af kons.olie, for at motoren får en optimal gangkultur.

På indsprøjtningsmotorer kan der opstå komplikationer med de elektroniske komponenter i indsprøjtningssystemet, hvis de "dækkes" med kons.olie. Herudover er tændrør f.eks. på MPI mere følsomme, og med priser på IR tændrør til MPI motorer, ser jeg det ikke som en anbefaling, at bruge kons.olie til bl.a MPI motorer.

Eksemplet med til-salg-biler, som kan stå i mange måneder/år uden at blive vinterklargjort, er måske en god retningspil dog er frostsikring af kølesystemet anbefalelsesværdigt uanset indsprøjtningsystem.

Omkring det med "at følge fabrikkens anbefalinger", så tager jeg det med et gran salt - og jeg tror faktisk, at mange gør det samme, hvadenten det er bil eller båd, som skal holdes vedlige. Ser man bag på dunken af f.eks. Quicksilver High Performance drevolie, så skal den skiftes for hver 50 drifttimer ved sejlads i saltvand. Hvad så med en ny expresse cruiser, der halvvejs inde i sæsonen har sejlet 100 timer og som fortsat er under garanti - skal båden så tages på land for at få skiftet drevolie, for at garantien er gældende ?

Inden for bilverden går jeg også gerne i mod fabrikkens anbefalinger bl.a med olieskift på motor og gearkasse og IKKE mindst, hvordan det skal udføres - hvorfor ?

- Mercedes-Benz / AMG bekræfter igennem deres aut. forhandlernet, at der aldrig skal skiftes automatgearolie på min gearkasse af typen 722.6, men blot efterfyldes ved en evt. utæthed, som selvfølgelig skal udbedres hurtigst muligt. I min verden må en olie - uanset appliaktion - miste sin smøreevne med tiden. Nogle olier hurtigere end andre. Netop derfor, kan det undre, at MB / AMG bekræfter, at deres "originale automatgearolie" - som i øvrigt er FUCHS TITAN - aldrig skal skiftes, når jeg ved min foretrukne servicepartner KLEEMANN hører det stik modsatte. Her er parolen helt klar;
Automatgearolien bør skiftes for hver 50000 km ( afhængigt af kørselsmønster ), og gearkassen skal gennemskylles, så alle urenheder fjernes.

- Mercedes-Benz / AMG anbefaler at motorolien skiftes for hver 15000 km på min bil, hvilket er helt normalt inden for bilverden. Alligevel vælger jeg at skifte motorolie + filter for hver 10000 km udelukkende pga. bilens til tider høje omdrejningstal ved kørsel på motorvej, og småture rundt omkring, hvor motoren ikke bliver ordentlig gennemvarm. Frisk olie mener jeg selv er essentielt for enhver motors levetid selvom jeg ikke har nogen dokumenterbar skrivelse på det modsatte.

Frit for hukommelsen, så går du også i mod fabrikkens anbefalinger mht. motorolie til dine motorer - er det ikke Volvo Penta 15W40 ( VDS2/VDS3 ) du benytter ? Både viskositet og godkendelser modsvarer ikke anbefalingerne fra Mercruiser, as far as I know..:)

Jeg ikke synes at du svarer på mit spørgsmål, som var hvorfor skal man beskytte en karburatormotor (med fogging oil) når du ikke anbefaler at beskytte en MPI (med totaktolie i benzinen) ?

Er det fordi du ikke tror at totaktolie i benzinen virker for en MPI motor ?

Jeg talte ikke om at man skal bruge fogging oil i en MPI motor.

En af grundene til at bruge fogging oil i en karburator motor er for at undgå at indsugnings og udstødnings ventilerne sætter sig fast i løbet af vinteren. Dette er dog primært et problem på ældre motorer, og hvor der er større chance for at der tillige kan have været, eller er en mikroskopisk utæthed i udstødningssystemet som gør at der kommer lidt saltvand i maskineriet som endnu ikke er opdaget. Dette er baseret på mekaniker erfaring.

Hvor mange motorer oplever så en eller flere hængende ventiler efter en vinteropbevaring?
Det er nok ikke ret mange. Men for de ejere det går ud over, og hvor det kunne være undgået med brug af fogging oil er det lidt surt. Jeg kender dog folk som tørner deres motor i løbet af vinteren for at undgå hængende ventiler, men det er jeg personligt ikke så vild med (pga manglende olietryk i den første fase af tørningen, med midre man har preluber pumps som jeg har på mine motorer).

Totaktolien i benzinen (og brændstofkonserveringsmiddel) på en MPI motor bruges til at beskytte indsprøjtningsdyserne mod belægninger og korossion, så det optimale spray pattern fra indsprøjtningsdyserne bibeholdes. Opdager du hvis spray pattern ikke er optimalt pga af dyserne ? Sikkert ikke før det er så slemt at forstøvningen er for dårlig.

Samtidig med beskytter totaktsolien i benzinen indsugningsventilerne for at sætte sig. Til gengæld tvivler jeg på at det beskytter udstødningsventilerne.

Hvis man har en MPI motor, og føler sig helt sikker på at den ikke vil tage skade af, at den står stille i 7 måneder i skiftende temperaturer (ved udendørs opbevaring), uden at blive brugt så er der naturligvis ingen grund til at foretage sig andet end frostsikring.

Generelt skal man lige være opmæksom på at bare fordi man slipper afsted med noget og taler med andre som heller ikke har problemer, så giver det jo stadig ikke noget særlig statistisk grundlag for at udtale sig. Desværre. For dem som oplever problemer og som kunne være undgået er det jo lidt ærgeligt.

Nytdrev jeg siger ikke at man nødvendigvis skal overholde fabrikkens foreskrifter. Jeg gør det ikke selv. Jeg gør noget som jeg mener er bedre, ligesom som du selv gør med din bil. Så jeg tror vi er rimeligt enige på det punkt.

Mercury Racing anbefaler ikke brugen af fuldsyntetisk olie. Det bruger jeg.

Mercury Racing anbefaler olieskift efter 25 timer eller hver måned afhængig hvad der kommer først. Jeg skifter ikke olie efter en måned, hvis jeg kun har sejlet 5 timer.

Jeg bruger ikke den olie du nævner. Jeg bruger Volvos fuldsyntetiske 15W-50 olie til benzin motorer. En olieguru i USA har foretaget analyser af den og siger at den indeholder meget slidbeskyttende additiver og meget korossions beskyttede additiver. Så i min verden er den velegnet til mine Mercury Racing motorer. Mercury anbefaler deres egne olier eller en mineralsk 20W-50 oile til mine motorer. Jeg bruger 15W-50 da jeg ved at diverse high performance guruer enten anbefaler 15W-50 eller 20W-50 til high performance motorer.

Men nu kan man ikke længere få Volvos olie (var iøvrigt en Mobil One baseret olie tappet i Frankrig), så der skal jeg finde på noget andet.

Miss Mancini
27-10-2012, 08:19
Jeg kan ikke komme dit spørgsmål et svar nærmere.

Det må være op til hver enkel bådejer, om kons.olie er den rette cocktail til bådmotoren upåagtet, at den er med karburator eller indsprøjtning.

Som jeg husker det, så tilbyder Mercury / Mercruiser fuldsyntetiske olier bla. til VERADO og indenbords benzinmotorer - 20W40..

thg
27-10-2012, 09:39
Man kan købe org. MerCruiser/Quicksilver 20W40 fuldsyntetisk motorolie her som er den der anbefales i instruktionsbogen til alle nyere MerCruiser:

1 liter: http://www.mercuryparts.dk/product/858087qb1-52085/
4 liter: http://www.mercuryparts.dk/product/858088qb1-52135/

Miss Mancini
27-10-2012, 09:50
Dog lidt spøjst, at Volvo Penta anbefaler - iflg. deres aut. partner på Sjælland - VDS3 15W40 DIESEL ENGINE motorolie til alle deres benzin- og dieselmotorer, når Mercruiser anbefaler noget helt andet selvom motorkonstruktionen er den samme.

Det er ingen hemmelighed, at jeg benytter Volvo Penta 15W40 VDS3 godkendt motorolie til min egen bådmotor - drevolien er Volvo Penta 75W90 fuldsyntetisk selvom drevet er med klokobling, og ikke konuskobling som alle Volvo Penta drev er udstyret med.

En cocktail der virker fint - når motoren er startet på land...:) Den har jo ikke været søsat i år...:)

BrianL
27-10-2012, 10:55
Man kan købe org. MerCruiser/Quicksilver 20W40 fuldsyntetisk motorolie her som er den der anbefales i instruktionsbogen til alle nyere MerCruiser:

1 liter: http://www.mercuryparts.dk/product/858087qb1-52085/
4 liter: http://www.mercuryparts.dk/product/858088qb1-52135/

Ja, også selvom den ikke er anbefalet af Mercury Racing.

Såvidt jeg har forstået så er de slidbeskyttende additiver reduceret i ovenstående olie, for at gøre den katalysator venlig, men jeg har ikke set additiv specifikationer på den.

BrianL
27-10-2012, 11:20
Dog lidt spøjst, at Volvo Penta anbefaler - iflg. deres aut. partner på Sjælland - VDS3 15W40 DIESEL ENGINE motorolie til alle deres benzin- og dieselmotorer, når Mercruiser anbefaler noget helt andet selvom motorkonstruktionen er den samme.



Såvidt jeg forstår så er Volvo VDS3 15W40 DIESEL ENGINE motorolie nu anbefalet også til benzinmotorer uden katalysator, mens deres nye 5W-30 olie er til motorer med katalysator. Men jeg er ikke helt sikker.

Et tilbageskridt for benzin motorer uden katalysator at den fuldsyntetiske 15W-50 ikke længere tilbydes. Men den var rasende dyr og svær at finde med rabat, så det ender med at blive billigere :)