Mercruiser 1.7 Dti ( Trouble Shooting ) [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : Mercruiser 1.7 Dti ( Trouble Shooting )


nicolajjetrider
26-11-2012, 09:10
Hey i Stuerne

nu skal i komme med alle jeres ideer til hvad der kan være galt, ALT :)

Motoren kan ikke starte uden startgas.
Når motoren så er igang så ryster den helt vildt og ryger ekstremt meget ( gråt ).
Når motoren så er varm så går den helt perfekt og ryger kun meget lidt. ( trækker fuldstændig som den skal kold eller varm ).
Motoren bruger ikke Olie eller Vand ( ferskvandskølet )

Kan det være en sprunget toppakning ?
- Men ville jeg så ikke ku se det på olie eller vandet?

Hvad med pumpen? kan det være justeringen på den?

Lad mig høre dit input

:)

goffy
26-11-2012, 10:01
lyder som en der ikke forvarmer, hvad med gløderørene, værre er nok ,hvad med kompresionen
Tror ikke det er pumpen, for du skriver jo at den går perfekt når den er varm og det er en alm. syntom på manglende komp.

nicolajjetrider
26-11-2012, 11:31
Jeg har os komprission mistænkt.

Gløderør kunne det også meget vel være.
Komprission har jeg ( lidt ) svært ved at tro på dog grundet at den har fuld trækkraft kold som varm. :)

Miss Mancini
26-11-2012, 15:21
Gløderør er en oplagt mulighed eller måske et defekt forvarmerrelæ.

Jeg tror ikke at det er en mekanisk defekt på motoren.

Jeg har tidligere oplevet fra min tid hos IVECO, at enkelte lastbiler der holdt parkeret igennem længere havde startproblemer, der efter lidt nærmere analyse viste sig, at dieselolien løb retur. Løsningen blev montering af en en-vejs ventil før brændstoffilteret på sugesiden. Måske det også er problemet med din motor ?

nicolajjetrider
26-11-2012, 19:05
Spændene løsningsforslag Rolf!!!! Det giver mig en ide, det skal prøves.

Den havde jeg ikke tænkt på. Tror jeg vil tage en komprissions test samt prøve envejsventil på tilløbsslangen.

Tak :)

Norvik20"
26-11-2012, 19:15
Efter at have kørt i en ældre diesel i efterhånden en del år har jeg erfaret..: Det mindste tilbageløb (som gerne er = en utæthed i brændstofsystemet et sted) så er motoren svær at starte, og går som røv indtil den har luftet sig selv ud..

Og selvfølgelig, ingen forvarmning giver også startproblemer.
Især nu, hvor vandtemperaturen er kommet under 10°.
Relæet skal gerne klikke, og strømforbruget er så stort, at det er nemt at tjekke om den forvarmer.

Mvh

nicolajjetrider
26-11-2012, 19:16
Skal have tjekket forvarmningen også. Kunne evt bare tage gløderør fra den anden motor og prøve dem :)

Norvik20"
26-11-2012, 19:27
Alt efter hvor mange gløderør der er i stykker, kan den også godt ryste og ryge som du beskriver, men det skal helst ikke vare mange sekunder, ellers er den gal med kompressionen.

Min båd har lige fået nyt forvarmerrelæ.
Sidste vinter den lå i vandet, startede jeg den med diselstart. Den forvarmede slet ikke, og det blev et problem da vandet kom under de ca 10°.
Et mikro pift, så lille som man kan, så sprang den i gang med det samme på alle cylindre, og gik jævnt med det samme. -Ingen kompressions problemer her ihvertfald. :)

Så jeg hælder bestemt mest til at du har luft i brændstofsystemet.
Det passer bedst med symtomerne.

Ps. Når du bruger dieselstart, så må du ikke give gas før motoren springer i gang.
Og aldrig bruge det på en varm motor.
Overholder man de to råd, så sker der intet ved at bruge det.

Norvik20"
26-11-2012, 19:34
Filtre.

Hvis den laver vacuum et sted i brænstofsystemet, så er der også risiko for tilbageløb. Eller indsugning af luft.

Mvh

Softice
26-11-2012, 19:47
Havde en ford den var svær at starte og når den var starte røg den helt vildt med grå røg. Det viste sig at indsugningsslangen var trykket flad og motoren kvalte sig selv. Prøv at fjerne luftfilteret.

Miss Mancini
26-11-2012, 20:52
Spændene løsningsforslag Rolf!!!! Det giver mig en ide, det skal prøves.

Den havde jeg ikke tænkt på. Tror jeg vil tage en komprissions test samt prøve envejsventil på tilløbsslangen.

Tak :)

Det er på sugesiden før brændstoffilteret, der skal monteres en en-vejsventil.

Gør du det på retursiden, giver det ingen mening.

nicolajjetrider
26-11-2012, 21:10
Yes den er jeg med på :) laver desuden et andet tanksetup i år da det nuværendenhar drillet meget.

Jeg smutter forbi nytdrev ved lejlighed og får nye filtre m.m. Så jeg kan udelukke det mest simple :)

Den har ikke luftfilter men vil tjekke alle slanger for defekter og lign. Den har et indsugningsrør. Måske dette er sodet til....

Tusind tak for alle de gode ideer :)

Der skal nok komme en opfølgning når den er fixet :)

Miss Mancini
26-11-2012, 21:18
Yes den er jeg med på :) laver desuden et andet tanksetup i år da det nuværendenhar drillet meget.

Jeg smutter forbi nytdrev ved lejlighed og får nye filtre m.m. Så jeg kan udelukke det mest simple :)

Den har ikke luftfilter men vil tjekke alle slanger for defekter og lign. Den har et indsugningsrør. Måske dette er sodet til....

Tusind tak for alle de gode ideer :)

Der skal nok komme en opfølgning når den er fixet :)

Indsugningsrøret kan være sodet til, men et evt. kraftigt tilsodet indsugningsrør kan bl.a skyldes;

- Defekte flammeskiver

På mange MB diesler ( de nyere modeller ) er der svære problemer med flammeskiverne, der tilsoder indsugningsrøret.

nicolajjetrider
26-11-2012, 21:20
Hmmmmm..... Det tjekker jeg lige næste gang jeg er på båden, det ret let at komme til :)

Hyl
27-11-2012, 19:17
Nu håber jeg jo selvfølgelig på det bedste for dig. Men til info kan jeg oplyse at sidst jeg havde ligende problemer på en 1,7 DTI havde den slået et lille hul i det bagerste stempel. Hvad der har forsaget dette ved jeg til dato ikke. Hælder mest til en støbefejl.

nicolajjetrider
27-11-2012, 19:22
Hey Hyl.

Opførte den sig på samme måde? Hvem lavede din?

Det et kendt problem at de brænder hul i stemplet. Jeg er spændt på fejlsøgningen.

Miss Mancini
27-11-2012, 19:44
Nu håber jeg jo selvfølgelig på det bedste for dig. Men til info kan jeg oplyse at sidst jeg havde ligende problemer på en 1,7 DTI havde den slået et lille hul i det bagerste stempel. Hvad der har forsaget dette ved jeg til dato ikke. Hælder mest til en støbefejl.

Kan skyldes en fejljusteret indsprøjtningsdysse selvom åbningstrykket på denne type dysser er bedskedne 175 BAR.

nicolajjetrider
27-11-2012, 19:53
Det jeg har hørt sker det ofte på dtí, pga for meget ladetryk. Men skal undersøge det mere:)

Miss Mancini
27-11-2012, 20:24
Det jeg har hørt sker det ofte på dtí, pga for meget ladetryk. Men skal undersøge det mere:)

Og det kan så skyldes, at at turbotrykket er for højt eller motoren er chippet, så indsprøjtningstiden øges......

nicolajjetrider
27-11-2012, 21:04
Tror ik den kan chippes da der ikke er motorstyrring på den, men måske manuelt stille trykket op på den.

Mener historierne går på wastegaten ikke tåler megen fugt og derfor lader turboen for meget da den ik kan lukke tryk ud.

Måske jeg sku stille mine lidt ned i tryk :)

goffy
27-11-2012, 21:34
Rolig nu :D:D

tror stadig kun det er dine gløderør eller i værre tilfælde kompresionen.
du skriver jo at den kører fint og trækker fint når først den er igang, altså er den kun er lidt svær at starte.
lidt logik siger mig at når den kører fint så er det ikke pumpen.
når den kører fint fejler dyserne nok heller ikke noget.
mangler den ikke trækkraft er der ingen huller i stemplerne.
så er der vist kun forvarmningen (gløderør) tilbage -dlof--f-dlof--f

nicolajjetrider
27-11-2012, 21:41
Den trækker super godt.

Den kan ikke starte uden startgas ( kun når den er varm )
Ryster de første 10min hvis den går i ren tomgang ( ryster ret meget )

Får den f.eks 2000 omdrejninger med belastning på propellen og man så tager gassen af efter 5-10min går den helt stabil ryger dog stadig lidt.

Tager omdrejningerne helt fint og virker ret potent!

Norvik20"
28-11-2012, 01:21
Hvordan tager den gassen, imens den ryster?

Sløvt og lave maxomdrejninger: Luft i brændstofsystemet.
Hurtigt og som om den får føde nok: Noget andet.

Hyl
28-11-2012, 05:50
Jeg er selv bådmekaniker så det var en jeg lavede for en kunde :-)

nicolajjetrider
28-11-2012, 07:55
Hyl: ahhh super, men havde du den igang? Hvordan opførte den sig ? :)

Når den ryster og er helt kold, så er der måske 1 sek. pause på gassen men så kommer den promte og jeg kan sætte den på de omdrejninger jeg ønsker. F.eks: 1650.

Hyl
28-11-2012, 12:42
Den startede for så vidt ok men rystede som om den kun gik på 2 -3 cylindre til den var varm så gik den rent, dog oste den en del men det er jo klart når motorolien har forbilndelse til forbrændingskammeret. Den reagerede som den skulle på gassen. Den manglede dog en lille smule optræk, ikke meget men nok til at der gik lidt længere tid inden båden gik i plan og den manglede lige det sidste på toppen. Men som sagt så håber jeg det er alt muligt andet end det på din, for det er en ( på godt jysk ) træls operation.