View Full Version : Skal man have forsikring på båden
Hej jeg er ved at lave mig en gammel båd. Det er en 20 fods, med kabine, mærket kender jeg ikke også med en 75 hp mercury motor. Jeg overvejer at lade den ligge i havnen. Jeg synes ikke jeg behøver at få dækket noget på den ved tyveri, eller skade.
Jeg overvejer bare ansvar, er det et lov krav eller er noget som kan bruges til noget.
Jeg har søgt på nettet og ikke fået noget fornuftig svar som jeg er belvet klogere på
Så håber i kan hjælpe mig med en bedre forståelse.
Jeg faldt over den her link som jeg synes i evt skulle kigge på
http://www.baadmagasinet.dk/nyheder/nyheder/tursejlads/1477-ansvarsforsikring-daekker-sjaeldent-til-sos/page
Det er ikke et lovkrav, men meget fornuftigt og derudover tror jeg at de fleste havne kræver at man har ansvarsforsikring.
Ja det er da ikke rar læsning :-(
Men jeg vil nu alligevel, råde dig tíl at tegne en ansvarsforsikring, den koster ikke ret meget.
I nogle havne er det vist ovenikøbet et krav, man har en ansvarsforsikring.
mvh jens
Norvik20"
27-12-2012, 23:21
Jeg var lige ved, lidt for hurtigt, at fare på tasterne, og komme med et eksempel om knækket gearkabel (kan ikke bremse/slå bak), eller styresvigt (motorstop eller defekt styremekanisme) og derved rammer bro eller andre både ved havneanløb.
Læste heldigvis artiklen først.
Og må som Jens skrive: Ikke rar læsning.
Men ansvarsforsikring tror jeg ikke man kommer udenom, hvis man vil ligge i en dansk havn.
Mvh
som jeg læser artiklen ser jeg ingen problemer, forsikringen skal vel ikke dække for bevidste dumme handlinger. ( der står med forsæt eller overlæg )
Her i klubben har vi en kollektiv ansvar tegnet gennem tursejleren og vi har aldrig haft problemer når der har været en skade, men vi laver jo heller ikke skaderne med forsæt eller overlæg. disse ord læser jeg som man bevidst påfører en anden sejler en skade.
er jeg helt galt på den med den tolkning af ordene ?
Jeg er helt enig med Goffy,
Laver man en skade på en anden båd ved et uheld, og står ved det, så får manden lavet hans båd.
Sådan tolker jeg det.
som jeg læser artiklen ser jeg ingen problemer, forsikringen skal vel ikke dække for bevidste dumme handlinger. ( der står med forsæt eller overlæg )
Her i klubben har vi en kollektiv ansvar tegnet gennem tursejleren og vi har aldrig haft problemer når der har været en skade, men vi laver jo heller ikke skaderne med forsæt eller overlæg. disse ord læser jeg som man bevidst påfører en anden sejler en skade.
er jeg helt galt på den med den tolkning af ordene ?
Tror ikke du er helt galt på den, men problemet er at den skadede part skal bevise grov uagtsomhed (sådan læser jeg det)....
vi har her i varde sejlklub haft kollektiv ansvarsforsikring i nok godt 20 år og har aldrig oplevet problemer, og dog, der var lige en enkelt episode hvor en dum narrøv syntes det var sjov at skærre fortøjringstovene over, med det resultat at båden drev med den kraftige strøm og bankede ind i en anden båd. forsikringen dækkede ikke og begrundelsen var at føreren ikke var i båden eller som de skrev en føreløs båd :( men det er også den eneste gang jeg har hørt om at der ikke var dækning.
af skader jeg kan nævne som de har dækket.
en sejler skal ligge til bag en anden og gearkablet knækkede da der skulle bakkes, skader var ridser i topcoaten og en ødelagt fenderliste.
Når vi starter fra vores broer lader vi strømmen dreje stævnen af båden rundt mens vi holder agterenden inde ved broen og når båden er drejet rundt sættes i gear, men er propellen pakket ind i grøde så kan det give ridser på den bagved liggende båd :( men der har de også dækket
vi har også oplevet at en sejler pludselig får problemer med styrtøjet og banker ind i en anden båd, men også her dækker de.
alle skader er mest ridser i topcoaten - ødelagte fenderlister eller bøjet/ødelagt søgelænder
det med at den skadede part skal bevise grov uagtsomhed har vi aldrig oplevet.
er skaden sket kontakter den skadede forsikringen og oplyser navn og nummer på skadevolderen og så kører sagen.
det skal så siges at nok alle skader har været indbyrdes i klubben hvor alle er tvunget med i samme kollektive forsikring.
har lige fået opkrævningen for 2013 og ansvarsforsikringen lyder på kun 315 kr som jeg mener er givet godt ud.
Der var engang en fulderik, der påsejlede min båd, da den lagde fortøjret på havnepladsen.
Påhængsmotoren tog skade, og stævnen blev banket op i broen, og skulle spartles og males, samt badestigen blev mast.
Der var ingen problemer med forsikringen overhovedet, det var hans ansvarsforsikring der dækkede.
Hvad han så har forklaret forsikringen ved jeg ikke, men jeg fik alt lavet hos den lokale båd shop.
mvh jens
Det er da godt at se at de fleste har en prøvet, en skade og haft en god oplevelse. Det var bare ikke mit indtryk da jeg læste det.
Men ca 300 kr er da billigt, Hvis man ikke har de penge bør man slet ikke sejle.
er der så nogen der kender nogen gode steder, Plannen er at ligge i Stauning Havn, ved Ringkøbing.
er der nogen der ved om de har noget specielt klub/ forsikring sted.
Jeg er helt grøn på det område
Miss Mancini
29-12-2012, 11:15
Det er da godt at se at de fleste har en prøvet, en skade og haft en god oplevelse. Det var bare ikke mit indtryk da jeg læste det.
Men ca 300 kr er da billigt, Hvis man ikke har de penge bør man slet ikke sejle.
er der så nogen der kender nogen gode steder, Plannen er at ligge i Stauning Havn, ved Ringkøbing.
er der nogen der ved om de har noget specielt klub/ forsikring sted.
Jeg er helt grøn på det område
Det ved jeg ikke. Prøv evt. at forhøre dig hos dit nuværende forsikringsselskab om pris.
Det ved jeg ikke. Prøv evt. at forhøre dig hos dit nuværende forsikringsselskab om pris.
Helt enig :D de omtalte eksempler er ikke nogle jeg har været blandet ind i :D
har sejlet i 35 år uden at have haft brug for forsikringen, da jeg kun har lavet små skrammer på egen båd.
vi har her i varde sejlklub haft kollektiv ansvarsforsikring i nok godt 20 år og har aldrig oplevet problemer, og dog, der var lige en enkelt episode hvor en dum narrøv syntes det var sjov at skærre fortøjringstovene over, med det resultat at båden drev med den kraftige strøm og bankede ind i en anden båd. forsikringen dækkede ikke og begrundelsen var at føreren ikke var i båden eller som de skrev en føreløs båd :( men det er også den eneste gang jeg har hørt om at der ikke var dækning.
af skader jeg kan nævne som de har dækket.
en sejler skal ligge til bag en anden og gearkablet knækkede da der skulle bakkes, skader var ridser i topcoaten og en ødelagt fenderliste.
Når vi starter fra vores broer lader vi strømmen dreje stævnen af båden rundt mens vi holder agterenden inde ved broen og når båden er drejet rundt sættes i gear, men er propellen pakket ind i grøde så kan det give ridser på den bagved liggende båd :( men der har de også dækket
vi har også oplevet at en sejler pludselig får problemer med styrtøjet og banker ind i en anden båd, men også her dækker de.
alle skader er mest ridser i topcoaten - ødelagte fenderlister eller bøjet/ødelagt søgelænder
det med at den skadede part skal bevise grov uagtsomhed har vi aldrig oplevet.
er skaden sket kontakter den skadede forsikringen og oplyser navn og nummer på skadevolderen og så kører sagen.
det skal så siges at nok alle skader har været indbyrdes i klubben hvor alle er tvunget med i samme kollektive forsikring.
har lige fået opkrævningen for 2013 og ansvarsforsikringen lyder på kun 315 kr som jeg mener er givet godt ud.
lige en rettelse. det er skadevolderen der tager kontakt til forsikringen.
Tak for alle jeres svar, det er rart at høre at der mest er positivt omtale om forsikringerne. Så er det ikke helt spildt
Og godt nytår til alle
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.